Εργοστάσια κεραμοποιίας «made in Greece» από τη SABO

0

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

«Είναι τρελό να πας στο εξωτερικό και να πουλάς μηχανολογικό εξοπλισμό made in Greece, αλλά στη SABO είμαστε περήφανοι γιατί μια επαρχιακή βιομηχανία ανταγωνίζεται ανά τον κόσμο τους Γερμανούς, τους Γάλλους, τους Ιταλούς, τους Ισπανούς χωρίς κανένα κόμπλεξ». Με αυτά τα λόγια και τόνο αφοπλιστικής μετριοπάθειας ο διευθύνων σύμβουλος της SABO ΑΒΕΕ κ. Δημήτρης Κοίλιαρης περιγράφει τη δραστηριότητα της εταιρείας, η οποία κάθε άλλο παρά επαρχιακή μπορεί να χαρακτηριστεί. Με έδρα το Βασιλικό Ευβοίας η SABO SA κατατάσσεται μέσα στις τρεις πρώτες εταιρείες κατασκευής εργοστασίων κεραμοποιίας, με ανταγωνιστές παγκόσμιους κολοσσούς όπως οι γερμανικές Keller και Lingl.

Ορμητήριο το Βασιλικό Ευβοίας όπου βρίσκεται η εργοστασιακή της βάση σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 15.000 τ.μ. Από εκεί και σχεδόν αθόρυβα η SABO εκτείνει σήμερα τη δράση της σε 50 χώρες σε όλον τον κόσμο, αναλαμβάνοντας την κατασκευή εργοστασίων κεραμοποιίας από τη Ρουμανία, τη Ρωσία έως τη Μαλαισία και την Κίνα, από την Αγγλία έως την Αμερική και από το Περού και τη Βραζιλία έως την Υεμένη, την Αλγερία, την Τουρκία κ.α., χώρες στις οποίες έχει εγκαταστήσει ή έχει αναβαθμίσει εργοστάσια και γραμμές παραγωγής. Ο όμιλος SABO διαθέτει σήμερα θυγατρικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αλλά και στην Ιταλία, στη Ρουμανία και στη Βραζιλία, βασίζοντας τα έσοδά του κατά 90% στις εξαγωγές.

Η SABO ιδρύθηκε το 1984 και ύστερα από μια μακρόχρονη πορεία  περίπου 35 ετών, αποτελεί σήμερα μία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο της, με αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή και εγκατάσταση ολοκληρωμένων εργοστασίων κεραμοποιίας. Tαυτόχρονα, δραστηριοποιείται σε τομείς της ευρύτερης βιομηχανίας παρέχοντας εξειδικευμένους αυτοματισμούς και εφαρμογές ρομποτικών συστημάτων για τη διακίνηση και συσκευασία προϊόντων, καθώς και στον τομέα του περιβάλλοντος προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις για τη διαχείριση και επεξεργασία στερεών αποβλήτων. Ο συνολικός κύκλος εργασιών την περίοδο 2010 – 2017 προσεγγίζει τα 280 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα περίπου 250 εκατ. ευρώ είναι οι εξαγωγές. Οι επενδύσεις το ίδιο διάστημα προσεγγίζουν τα 6 εκατ. ευρώ, ενώ 1% του τζίρου δαπανάται σε έρευνα και καινοτομία. Το προσωπικό στην Ελλάδα αριθμεί 206 άτομα και συνολικά ο όμιλος απασχολεί 250 άτομα, από τα οποία οι μισοί περίπου είναι υψηλής εξειδίκευσης.

Νέοι τομείς

Εχοντας εδραιώσει διεθνώς τη θέση της στον τομέα της κεραμοποιίας, η SABO, όπως εξηγεί ο ιδρυτής της εταιρείας κ. Κοίλιαρης, καθιερώνεται με την ίδια επιτυχία στην εσωτερική αγορά, στην ευρύτερη βιομηχανία και στους τομείς της διακίνησης προϊόντων, συσκευασίας και παλετοποίησης, χρησιμοποιώντας τελευταίας τεχνολογίας ρομποτικά συστήματα. Στον τομέα του αυτοματισμού η SABO έχει δημιουργήσει σημαντικές συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες, όπως οι Ελβάλ, Τρία Εψιλον, ΦΑΓΕ, Unilever, Barilla, Tasty, Λάρκο, Soya Hellas, Συμετάλ, Μύλοι Λούλη, Εψα, Βιοσέρ, Demo, βιομηχανίες παραγωγής νερού, τσιμεντοβιομηχανίες και πολλές άλλες.

Ο τομέας της διαχείρισης στερεών αποβλήτων αποτελεί επίσης τομέα στον οποίο επικεντρώνει το ενδιαφέρον της, μέσω της SABO Environmental, σχεδιάζοντας και παρέχοντας ολοκληρωμένες λύσεις μηχανολογικού εξοπλισμού για έργα διαχείρισης απορριμμάτων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έχοντας ήδη εγκαταστήσει εξοπλισμό σε εταιρείες του χώρου όπως ο Ηλέκτωρ, Μεσόγειος, «Θαλής» και άλλες, και έχοντας ήδη κάνει τις πρώτες εξαγωγές σε Ιταλία, Ρουμανία και Βουλγαρία. «Επενδύουμε πάρα πολλά στον τομέα αυτόν και πιστεύουμε ότι σε λίγα χρόνια για εμάς θα είναι όπως και ο τομέας της κεραμοποιίας, με πολύ ενδιαφέρον στο εσωτερικό αλλά και σε όλον τον κόσμο», σημειώνει ο επικεφαλής της SABO.

Εργα 45 εκατ. ευρώ

Το 2018 τα ήδη συμβασιοποιημένα έργα αριθμούν 38 και ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται σε 45 εκατ. ευρώ. Τα 24 από αυτά είναι έργα κεραμοποιίας και υλοποιούνται σε χώρες όπως η Μολδαβία, το Καζακστάν, η Ρωσία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Ουγγαρία, δύο στην Αγγλία, δύο στο Περού, στο Μεξικό, δύο στη Μαλαισία, δύο στην Τουρκία, στην Υεμένη, στην Κύπρο, στη Λιβύη και στην Αίγυπτο. Εκτός από τα έργα κεραμοποιίας, άλλα εννιά έργα στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων κατασκευάζονται στην Ελλάδα, ενώ άλλα πέντε από τη λοιπή βιομηχανία υλοποιούνται σε Ελλάδα και Ιταλία.

H διασπορά, αντίδοτο σε τοπικές κρίσεις

«Ως εξαγωγική εταιρεία πρέπει να παρακολουθούμε τις εξελίξεις των πρώτων υλών αλλά και τις τεχνολογικές εξελίξεις του κλάδου μας. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει και η εταιρεία μας στην Ιταλία (SABO System) που διαθέτει έμπειρο και τεχνικά καταρτισμένο προσωπικό», υπογραμμίζει ο κ. Κοίλιαρης. Επιπλέον, όπως η εξωστρέφεια αποτέλεσε συστατικό στοιχείο για την ανοδική πορεία της SABO όχι μόνο κατά την περίοδο της κρίσης, αλλά πολύ πιο πριν, από τη δεκαετία του ’90, έτσι ακριβώς και η γεωγραφική διασπορά αποτέλεσε το αντίδοτο στις κατά καιρούς κρίσεις που χτύπησαν διάφορες χώρες στις οποίες δραστηριοποιήθηκε. Οπως σημειώνει ο επικεφαλής της SABO, «έχοντας ένα προϊόν που απευθύνεται σε όλες τις χώρες, οι δυσκολίες και οι οικονομικοί κύκλοι αντιμετωπίζονται από τη γεωγραφική διασπορά των πωλήσεών μας. Η εκτεταμένη διασπορά σου δίνει τη δυνατότητα ελιγμών. Αλλωστε, το προϊόν μας απευθύνεται σε αγορές, όπως η Αλγερία, το Ιράκ, η Ρωσία, η Τουρκία, η Ινδία ή η Βραζιλία που βγαίνουν από μια κακή οικονομική κατάσταση και επιχειρούν να αναπτυχθούν με επενδύσεις. Ετσι, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να στραφούμε δυναμικά σε αυτές». «Η διαφοροποίηση των αγορών για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι ουσιώδης για να μπορείς να αντιμετωπίζεις προβλήματα που σχετίζονται με τον πολιτικό κίνδυνο», εξηγεί ο κ. Κοίλιαρης. «Σήμερα το πρόβλημα μπορεί να εκδηλωθεί στο Μεξικό ή στην Τουρκία και πρέπει να έχουμε την ευελιξία να προσαρμόσουμε τις πωλήσεις μας». Ο επικεφαλής της εταιρείας ανακαλεί περιόδους όπως το 2007 που όπως εξηγεί «ενώ ήμασταν στραμμένοι προς την Ανατολική Ευρώπη, και είχαμε επενδύσει πολλά χρήματα, αναγκαστήκαμε σχεδόν από τη μία μέρα στην άλλη να επιστρέψουμε και πάλι στη Βόρεια Αφρική. Μετά την αναταραχή στις χώρες αυτές επανήλθαμε στην Ανατολική Ευρώπη με έμφαση στις μεγάλες αγορές της Ρωσίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας».

«Η λογική της αρπαχτής δεν έχει μέλλον»

Περιγράφοντας την προσωπική του διαδρομή εξηγεί ότι η δραστηριοποίησή του ως επιχειρηματίας ήταν μάλλον ένα τυχαίο γεγονός, στο οποίο οδηγήθηκε περισσότερο από την αγάπη της μητέρας του που τον απέτρεψε να πάει στη θάλασσα και να ολοκληρώσει τις σπουδές του ως καπετάνιος. Με σπουδές στην Ιταλία και πτυχίο Ηλεκτρολόγου Μηχανικού του Πολυτεχνείου της Μπολόνια, όνειρο του πατέρα του να εργαστεί στη ΔΕΗ, όπου και ο ίδιος ήταν υπάλληλος, αλλά η πορεία που χάραξε ήτα διαφορετική, αφού εργάστηκε για 5 χρόνια στην Ελλάδα, αρχικά ως μηχανικός παραγωγής σε βιοτεχνία χαρτοσυσκευασίας και στη συνέχεια ίδρυσε εταιρεία εγκατάστασης και συντήρησης ανελκυστήρων ασχολούμενος με τη μελέτη και την πώληση. Τον πιο καθοριστικό ρόλο έπαιξαν, ωστόσο, τα πέντε χρόνια που ακολούθησαν, όταν ως αντιπρόσωπος ιταλικών εταιρειών εργάστηκε για λογαριασμό της ιταλικής SABO SpA, έως ότου το 1984 έκανε το μεγάλο βήμα και ίδρυσε την ελληνική SABO ΑΒΕΕ, αφού η ιταλική εταιρεία είχε κλείσει. «Τα πέντε αυτά χρόνια ήταν ένα δεύτερο πανεπιστήμιο», σημειώνει. «Εκεί κατάλαβα ότι καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία είναι ο σεβασμός στον πελάτη, εκεί είδα και το εφαρμόζω μέχρι σήμερα ότι ο πωλητής πρέπει να είναι τεχνικός για να μπορεί να καταλάβει τι χρειάζεται ο πελάτης».

«Ενα πράγμα που μου έχει μείνει», αφηγείται «είναι όταν κάποτε μια εταιρεία την οποία αντιπροσώπευα ήθελε να πουλήσει στον πελάτη μου ένα μηχάνημα που κατά τη γνώμη μου δεν έκανε και ενώ προσπαθούσα να τους πείσω γι’ αυτό και πως δεν θα βγάλει ποτέ τα λεφτά του, μου έθεσαν το δίλημμα ποιος με πληρώνει. Εκεί σηκώθηκα και είπα στον πελάτη –ο οποίος δεν καταλάβαινε τα ιταλικά– πάμε να φύγουμε πάνε να σε κλέψουν. Αυτό που μου έγινε συνείδηση είναι ότι η λογική του εύκολου κέρδους, της “αρπαχτής”, δεν είναι η σωστή και δεν έχει μέλλον. Πρέπει να στηριζόμαστε στη σκληρή δουλειά και στην παραγωγή πραγματικού ποιοτικού αποτελέσματος και όταν το κάνουμε αυτό δεν έχομε να φοβηθούμε τίποτα. Αυτός ο πελάτης, που είναι ακόμη μαζί μου μετά 33 χρόνια, δεν έχει πάρει τίποτα από κανέναν άλλον, και φτιάξαμε άλλα τρία εργοστάσια μαζί».

«Η καλύτερη διαφήμιση για κάθε εταιρεία είναι ο ευχαριστημένος πελάτης»

Η ιστορία της SABO SA ξεκινά το 1984, όταν ο Δημήτρης Κοίλιαρης εγκαθιστά τον πρώτο αυτοματισμό, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από τη SABO Ιταλίας και παράχθηκε στις εγκαταστάσεις της SABO Hellas στην Ελλάδα. Το 1990 έρχεται η πρώτη δουλειά εκτός των ελληνικών συνόρων, όταν αναλαμβάνει να κατασκευάσει το πρώτο έργο στην Αλγερία. Το 1992 ιδρύεται η SICAP με αντικείμενο έργα οικοδομικών και βιομηχανικών κατασκευών. Το 1993 ολοκληρώνεται το πρώτο εργοστάσιο με το κλειδί στο χέρι για την εταιρεία Βαβουλιώτης – Γούναρης – Μητάκης. Το 1996 ιδρύεται η SABO Filiere με αντικείμενο την κατασκευή μηχανημάτων και εξαρτημάτων για την επεξεργασία της πρώτης ύλης στον τομέα της κεραμαποιίας. Το 1998 ολοκληρώνεται το πρώτο έργο για κεραμίδια με νέα τεχνολογία (κασέτα U). Το 2000 ανοίγει γραφείο αντιπροσώπευσης στο Βελιγράδι, το 2001 στην Τυνησία και το 2003 στην Αλγερία.

Ακολουθούν το 2004 η Τσεχία, η Σλοβακία και η Πολωνία. Το 2005 εγκαθίσταται το πρώτο ρομπότ, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τις διεθνείς δραστηριότητες της εταιρείας και πραγματοποιείται η πρώτη εξαγωγή στην Ουγγαρία. Την ίδια χρονιά υπογράφεται το πρώτο συμβόλαιο με τη Wienerberger, τον μεγαλύτερο παραγωγό τούβλων στον κόσμο.

Το 2007 ιδρύεται στην Ιταλία η SABO System και το 2009 το τμήμα SABO Energy. Ακολουθεί η 3η επέκταση των παραγωγικών εγκαταστάσεων και υπογράφεται το πρώτο έργο κεραμοποιίας για την αγορά της Ρωσίας. Το 2010 ξεκινά η έναρξη παραγωγής στη Ρουμανία και η αντιπροσώπευση στο Μαρόκο, όπου γίνονται και οι πρώτες εξαγωγές. Το 2013 στην κορύφωση της κρίσης στη χώρα μας ιδρύεται η SABO IMPIANTI SpA στη Βραζιλία σε συνεργασία με τη VERDES Brazil.

Ο ιδρυτής της εταιρείας κ. Δημήτρης Κοίλιαρης αποδίδει την επιτυχία της SABO στην επιμονή, στη σκληρή δουλειά και τους ανθρώπους της. Μιλώντας για την εταιρεία της οποίας ηγείται, αυτό που κυριαρχεί στη συζήτηση μαζί του είναι δύο λέξεις. Το προϊόν και ο πελάτης. «Το προϊόν πρέπει να είναι ποιοτικό, αλλά και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πελάτη, ο οποίος πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής σου και μετά την πώληση, καθώς είναι ουσιαστικά ο πρεσβευτής των πωλήσεων», επιμένει και «το τρίπτυχο της επιτυχίας είναι η ποιότητα, η τεχνολογική υποστήριξη και το after sales service». Ανατρέχοντας στο παρελθόν, θυμάται τα πρώτα χρόνια όταν επιχείρησε το άνοιγμα στο εξωτερικό. «Στην αρχή στην Κύπρο και μετά στα Βαλκάνια δεν μας πίστευε κανένας. Μας έλεγαν ότι θα συζητούσαν μαζί μας αν πουλούσαμε αγροτικά προϊόντα ή τουριστικά πακέτα. Στην Αλγερία το ίδιο… πήγαινες να πουλήσεις σε κεραμοποιούς και είτε δεν ήξεραν πού ήταν η Ελλάδα είτε σου έλεγαν ότι η Ελλάδα είναι ωραία για τουρισμό».

«Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σίγουρα το made in Greece σαν διαφήμιση, αλλά πιστέψτε με δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση από τον ευχαριστημένο πελάτη, να μιλάει αυτός για εσένα όταν πας να δείξεις τα έργα σου σε άλλους πιθανούς πελάτες», καταλήγει.

ΠΗΓΗ: Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής

Κοινοποίηση.

Αφήστε μια απάντηση