Σταθμός ΚΤΕΛ Ελαιώνα: Προχωρούν οι απαλλοτριώσεις της Αττικό Μετρό, ουδέν νεότερο από τα ΚΤΕΛ

Προχωρούν κανονικά οι απαλλοτριώσεις της Αττικό Μετρό στην περιοχή του σταθμού Μετρό Ελαιώνας, μετά την απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών για τον καθορισμό της τιμής των υπό απαλλοτρίωση ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα σε οικόπεδα που βρίσκονται μεταξύ του σταθμού Μετρό και στο αμαξοστάσιο Ελαιώνας του Μετρό. Πάνω από το αμαξοστάσιο αναμένεται να κατασκευαστεί ο νέος […]

19 Αυγούστου 2017

του/της Ανδρέας Κούκουρας

Προχωρούν κανονικά οι απαλλοτριώσεις της Αττικό Μετρό στην περιοχή του σταθμού Μετρό Ελαιώνας, μετά την απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών για τον καθορισμό της τιμής των υπό απαλλοτρίωση ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα σε οικόπεδα που βρίσκονται μεταξύ του σταθμού Μετρό και στο αμαξοστάσιο Ελαιώνας του Μετρό. Πάνω από το αμαξοστάσιο αναμένεται να κατασκευαστεί ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ και η απαλλοτρίωση των ακινήτων αυτών είναι απαραίτητη προκειμένου να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης και να ενωθεί ο χώρος του μελλοντικού σταθμού ΚΤΕΛ με το σταθμό του Μετρό.

Συγκεκριμένα θα απαλλοτριωθούν πέντε ιδιοκτησίες συνολικής έκτασης 17.160 περίπου τετραγωνικών μέτρων, με συνολική επιβάρυνση ύψους 8.246.856 ευρώ για την Αττικό Μετρό. Μεταξύ των ιδιοκτητών των εκτάσεων βρίσκεται και ο δήμος Αθηναίων ο οποίος θα λάβει 1.246.704 ευρώ για απαλλοτρίωση έκτασης 4.034 τετραγωνικών μέτρων.

Εν τω μεταξύ, ουδέν νεώτερο για το έργο της κατασκευής του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα από πέρυσι, ο σταθμός αναμένεται να κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, με την χρηματοδότηση να προέρχεται και από το πακέτο Γιούνκερ. Από τότε όμως εκκρεμεί ο διαγωνισμός για την εξεύρεση του ιδιώτη που θα εισέλθει στο εγχείρημα.

Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ, είναι προγραμματισμένο να κατασκευαστεί σε χώρο της Αττικό Μέτρο, πάνω από το αμαξοστάσιο του Ελαιώνα. Πέρα από το χώρο στάθμευσης των λεωφορείων θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, οθόνες για την άφιξη και αναχώρηση των λεωφορείων και χώρους αναμονής. Καθημερινά αναμένεται να εξυπηρετεί 40.000 επιβάτες για τους οποίους θα διατίθενται θέσεις στάθμευσης καθώς και άμεση πρόσβαση στο δίκτυο του Μετρό.

Σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, ο σταθμός του Ελαιώνα θα αντικαταστήσει τους σταθμούς του Κηφισού και της Λιοσίων. Επίσης εκεί θα μεταφερθεί η αφετηρία των λεωφορείων της δυτικής Αττικής του ΚΤΕΛ Αττικής που μέχρι σήμερα βρίσκεται στο Θησείο, και κατά πάσα πιθανότητα (αν δεν υπάρξουν ισχυρές αντιρρήσεις από τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ) και η αφετηρία των διεθνών δρομολογίων τουριστικών γραφείων που σήμερα βρίσκονται στο Μεταξουργείο.

Στα «χαρτιά» μένει ο σταθμός ΚΤΕΛ Ελαιώνα

Προγραμματισμένο έργο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, το οποίο εξακολουθεί να παραμένει στα χαρτιά, αποτελεί η κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ στην περιοχή του Ελαιώνα. Η ενισχυμένη κινητικότητα του καλοκαιριού, λόγω διακοπών, αναδεικνύει για ακόμη μία φορά την τραγική εικόνα που εμφανίζουν οι υφιστάμενοι σταθμοί του Κηφισού και της Λιοσίων. Ο σταθμός του Ελαιώνα πρόκειται να αντικαταστήσει τους σημερινούς τερματικούς σταθμούς των ΚΤΕΛ, ενώ στα σχέδια είναι και η μεταφορά της αφετηρίας των λεωφορείων της Δυτικής Αττικής, του ΚΤΕΛ Αττικής από το Θησείο και οι διεθνείς λεωφορειακές γραμμές που βρίσκονται διάσπαρτες στο Μεταξουργείο. Οι σημερινές δομές δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, ενώ οι επιβάτες αδυνατούν να εξυπηρετηθούν από τα υφιστάμενα κεντρικά σημεία των ΚΤΕΛ (σταθμός Kηφισού, σταθμός Λιοσίων) ως προς τη μετεπιβίβασή τους στο μετρό. Σημειώνεται ότι το μετρό σχεδιάστηκε να φτάνει στον Ελαιώνα, όπου επρόκειτο να λειτουργήσει πριν από χρόνια ο σταθμός των ΚΤΕΛ. Ετσι, πλέον, η πλειονότητα των δρομολογίων των ΚΤΕΛ (όπως π.χ. τα δρομολόγια από την Πελοπόννησο) καταλήγουν στον Ελαιώνα, ύστερα από μαζική απαίτηση των επιβατών, και στη συνέχεια επιστρέφουν στον κεντρικό σταθμό του Κηφισού προκειμένου να σταθμεύσουν.

Ο Σταθμός των ΚΤΕΛ στη Λιοσίων

Οι δύο τερματικοί ΚΤΕΛ είναι πολύ μακριά από σταθμούς μετρό και δεν υπάρχει κανένας τρόπος πλην των ταξί για να συνεχίσει κάποιος το ταξίδι του προς τον τελικό του προορισμό.

Το μέλλον του εγχειρήματος του Ελαιώνα παραμένει αβέβαιο καθώς φαίνεται ότι απουσιάζει η πολιτική βούληση. Την τελευταία διετία γίνεται λόγος για πιθανή χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ, ωστόσο οι συζητήσεις φαίνεται ότι μένουν στα χαρτιά ή ακόμα χειρότερα σε κάποιο υπουργικό συρτάρι.

Ο κεντρικός σταθμός στον Ελαιώνα αποτελεί ένα από τα έργα που θα δώσουν ανάσα στην Αττική, καθώς θα αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η Λ. Kηφισού αλλά και η Λ. Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραΐσκάκη. Παράλληλα, αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά την περιοχή του Ελαιώνα, η οποία διαθέτει αυτή τη στιγμή μόνο σταθμό μετρό. Η κίνηση του εν λόγω σταθμού είναι περιορισμένη γιατί η ευρύτερη περιοχή παραμένει χωρίς κάποια υποδομή, άρα χωρίς εμπορικό ή άλλο ενδιαφέρον.

Το ΚΤΕΛ Κηφισού (φωτ.), όπως και εκείνο της οδού Λιοσίων, αδυνατεί πλέον να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των επιβατών της πρωτεύουσας.

Το εκτιμώμενο κόστος ανέγερσης του κεντρικού σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στην περιοχή του Ελαιώνα ανέρχεται –όπως καταγράφεται στο επιχειρηματικό σχέδιο– στα 300 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει τις δαπάνες μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσής του. Το έργο, που ενδέχεται να αποτελέσει Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και ως εκ τούτου θα αναζητηθεί η είσοδος ιδιώτη μέσω διαγωνισμού, περιλαμβάνει τον νέο κεντρικό σταθμό, που θα αναπτυχθεί σε μια έκταση 66,4 στρεμμάτων η οποία ανήκει στην Αττικό Μετρό Α.Ε., και όχι μόνο. Βάσει σχεδιασμού προβλέπεται να υπάρξει η δυνατότητα κατασκευής και άλλων εγκαταστάσεων, όπως εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης και καφέ, πολιτιστικές εγκαταστάσεις, καθώς ακόμα και μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

15 Φεβρουαρίου 2025