Μέχρι την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου θα πρέπει οι δήμαρχοι της χώρας να έχουν μεταφέρει τα πλεονάζοντα κεφάλαια τους στην Τράπεζα της Ελλάδας, σύμφωνα με την εγκύκλιο την οποία εξέδωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ).
Μάλιστα, σύμφωνα με την εγκύκλιο, “η μη συμμόρφωση των υπόχρεων φορέων με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο περί μεταφοράς διαθεσίμων στην ΤτΕ, επισύρει τις προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις κυρώσεις για τα αρμόδια όργανά τους”.
Στην ίδια εγκύκλιο σημειώνεται πως “τα διαθέσιμα των φορέων της γενικής κυβέρνησης που κατατίθενται στην ΤτΕ χρησιμοποιούνται από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους για τη σύναψη βραχυχρονίων πράξεων διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας και συγκεκριμένα συμφωνιών αγοράς και επαναπώλησης εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου. Με τον τρόπο αυτόν, τα μεταφερόμενα κεφάλαια διασφαλίζονται πλήρως και είναι άμεσα ή εντός ολίγων ημερών διαθέσιμα στους φορείς, οι οποίοι δύνανται ταυτόχρονα να διατηρούν ταμειακά διαθέσιμα και στις εμπορικές τράπεζες προκειμένου να καλύπτουν τις ταμειακές ανάγκες για διάστημα 15 ημερών”.
Επίσης σημειώνεται από το ΓΛΚ πως “για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η ονομαστική ετήσια καθαρή απόδοση ανήλθε σε περίπου 3,15%” και συνεπώς “η διατήρηση διαθεσίμων σε λογαριασμούς εμπορικών τραπεζών με χαμηλότερη απόδοση από εκείνη που προσφέρει η Τράπεζα της Ελλάδας, ισοδυναμεί με απώλεια εσόδων για τον φορέα”.
Η εγκύκλιος αυτή έχε ήδη προκαλέσει την αντίδραση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), αλλά και της Νέας Δημοκρατίας, ενώ στις αντιδράσεις της ΝΔ απάντησε και το Υπουργείο Οικονομικών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ κάλεσε τους δημάρχους να μην καταθέσουν τα ταμειακά τους διαθέσιμα στην Τράπεζα της Ελλάδας αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), δίνοντας με αυτό τον τρόπο αρνητική απάντηση στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο με εγκύκλιο, που απέστειλε τις προηγούμενες ημέρες σε όλους τους φορείς της γενικής κυβερνήσεως, στους οποίους υπάγονται και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους ζητούσε να προβούν σε αυτή την ενέργεια.
Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ “η απαίτηση για κατάθεση των ταμειακών διαθεσίμων της αυτοδιοίκησης και της μεταφοράς των κεφαλαίων των προθεσμιακών της καταθέσεων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας, χωρίς να προηγηθεί καμία συζήτηση σε θεσμικό επίπεδο, επιδεικνύει μια απροκάλυπτη αυταρχικότητα και μια έλλειψη δημοκρατικής ευαισθησίας και αντίληψης σχετικά με τη διακυβέρνηση της χώρας. Σε αυτή την αυθαίρετη και αντιδημοκρατική πρακτική δεν πρόκειται να υποκύψουμε” υπογραμμίζει στην απόφασή της.
Επίσης θεωρεί ότι δεν υφίστανται πλέον οι λόγοι για την εφαρμογή της σχετικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του 2015 “με βάση τις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα από το βήμα της ΔΕΘ” ότι “η ελληνική οικονομία έχει πλέον ξεπεράσει τις συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας που αντιμετώπιζε το καλοκαίρι του 2015.
Ο επικεφαλής της παράταξης “Αυτοδιοικητικό Κίνημα” Απόστολος Κοιμήσης σημείωσε ότι η ενέργεια αυτή της κυβέρνησης υποδηλώνει ότι “ή ετοιμάζεται για ηρωική έξοδο ή για να ενισχύσει τη διαπραγματευτική της θέση έναντι της τρίτης αξιολόγησης, με ότι αυτό σημαίνει για το χρόνο ολοκλήρωσής της”.
Σταϊκούρας (ΝΔ): Η κυβέρνηση καταφεύγει ξανά σε εκτεταμένο εσωτερικό δανεισμό
Με αφορμή το γεγονός αυτό ο Τομεάρχης Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Φθιώτιδας, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε πως “η κυβέρνηση, με τις καθυστερήσεις και την ανικανότητά της, δεν αξιοποιεί τους προβλεπόμενους πόρους του δανείου.
Το αποτέλεσμα είναι να καταφεύγει, για μία ακόμη φορά, σε εκτεταμένο εσωτερικό δανεισμό, μέσω του υποχρεωτικού “σκουπίσματος” των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και μέσω της εσωτερικής στάσης πληρωμών.
Η κεντρική διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων είναι, καταρχήν, επιθυμητή. Πρέπει όμως να γίνεται λελογισμένα, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των φορέων και την καταθετική βάση των τραπεζών.
Δυστυχώς, για την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αυτή η πρακτική έχει γίνει ο κανόνας. Με αποτέλεσμα να στερείται, άμεσα και έμμεσα, πολύτιμης ρευστότητας η πραγματική οικονομία. Άμεσα, διότι διογκώνονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου, οι οποίες σήμερα είναι αυξημένες κατά 42% από το τέλος του 2014. Και έμμεσα, διότι δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερο η πιστωτική επέκταση, αφού αφαιρούνται πόροι από το τραπεζικό σύστημα, με δεδομένη μάλιστα και τη συρρίκνωση των καταθέσεων κατά 40 δισ. ευρώ από το τέλος του 2014.
Πόροι οι οποίοι χρησιμοποιούνται, πλέον, όχι για τη χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα, αλλά για τη χρηματοδότηση του Κράτους. Πόροι οι οποίοι καλύπτονται με την προσφυγή των τραπεζών στον έκτακτο μηχανισμό ρευστότητας (E.L.A.) της Ε.Κ.Τ., προσφυγή η οποία ήταν μηδενική στο τέλος του 2014. Η Κυβέρνηση συνεπώς οδηγεί την οικονομία σε ασφυξία.
Βασικός άξονας της οικονομικής πρότασης της Νέας Δημοκρατίας, όπως παρουσιάστηκε από τον Πρόεδρό της κ. Μητσοτάκη στη Δ.Ε.Θ., είναι η ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία.
Αυτή μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση των διαθέσιμων Ευρωπαϊκών κονδυλίων, με την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και με τη σταδιακή εξομάλυνση της πιστωτικής επέκτασης.
Αυτά η σημερινή Κυβέρνηση ούτε ξέρει, ούτε μπορεί, ούτε θέλει να τα κάνει”.
ΥΠΟΙΚ: Η κεντρική διαχείριση των διαθεσίμων των δημοσίων φορέων ξεκίνησε επί Σταϊκούρα
Με ανακοίνωση του το ΥΠΟΙΚ, απάντησε στο κ. Σταϊκούρα πως ” σε σχέση με την κεντρική διαχείριση των διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω πρακτική ξεκίνησε επί των ημερών του κυρίου Σταϊκούρα εν έτει 2014, όταν και δημιουργήθηκε το νομικό πλαίσιο που διέπει την σύναψη repos μεταξύ της Τράπεζας της Ελλάδος και του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.) με τους ν.4254/2014 και ν.4250/2014.
Μάλιστα, η πρακτική αυτή έλαβε γρήγορα μεγάλες διαστάσεις, όπως προκύπτει από το γεγονός ότι το συνολικό ύψος του βραχυπρόθεσμου δανεισμού μέσω repos ανήλθε σε 8,6 δισ. στο τέλος του 2014, ενώ ήταν μηδενικό στο τέλος του 2013. Ως εκ τούτου, το μεγαλύτερο μέρος της υπό κεντρική διαχείριση ρευστότητας της Γενικής Κυβέρνησης ήταν ήδη υπό κεντρική διαχείριση επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης.
Η δε υποχρεωτική μεταφορά των διαθεσίμων που θεσμοθετήθηκε με την από 20/04/2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου απλώς διεύρυνε και συστηματοποίησε έναν μηχανισμό ο οποίος ήδη υφίστατο και λειτουργούσε. Ιδίως σε ότι αφορά στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η προαναφερθείσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου δεν περιέχει καμία σχετική εξαίρεση, αντιθέτως δε αναφέρει ρητά ότι η υποχρέωση μεταφοράς των διαθεσίμων ισχύει και για τους εν λόγω Οργανισμούς, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης ή διαδικασίας.
Η μοναδική εξαίρεση, η οποία θεσμοθετήθηκε με το Άρθρο 37 του ν.4325/2015, αναφέρεται σε ορισμένα ρητώς κατονομαζόμενα αντισταθμιστικά τέλη που εισπράττονται από τους Ο.Τ.Α., όχι όμως και στα πλεονάζοντα διαθέσιμά τους εν γένει. Τέλος, θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η κεντρική διαχείριση διαθεσίμων είναι πράγματι κατ’ αρχάς επιθυμητή στον βαθμό που δεν στερεί ρευστότητα από την πραγματική οικονομία”.