Η Alchimica με τα μονωτικά υλικά της κράτησε… εκτός την κρίση

Η Alchimica, εταιρεία που ασχολείται με την έρευνα, ανάπτυξη και παραγωγή χημικών προϊόντων για τον κατασκευαστικό και βιομηχανικό κλάδο, δεν ξεχωρίζει μόνον ως ένα λαμπρό παράδειγμα δυναμικής, καινοτόμου και εξωστρεφούς επιχείρησης, αλλά παράλληλα ο δημιουργός της αποτελεί πρότυπο αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Ξεκινώντας από το μηδέν στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με πολλή δουλειά, επιμονή και […]

6 Απριλίου 2018

του/της Ανδρέας Κούκουρας

Η Alchimica, εταιρεία που ασχολείται με την έρευνα, ανάπτυξη και παραγωγή χημικών προϊόντων για τον κατασκευαστικό και βιομηχανικό κλάδο, δεν ξεχωρίζει μόνον ως ένα λαμπρό παράδειγμα δυναμικής, καινοτόμου και εξωστρεφούς επιχείρησης, αλλά παράλληλα ο δημιουργός της αποτελεί πρότυπο αυτοδημιούργητου επιχειρηματία.

Ξεκινώντας από το μηδέν στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με πολλή δουλειά, επιμονή και υπομονή, η Alchimica κατάφερε να δημιουργήσει καινοτόμα προϊόντα που απολαμβάνουν παγκόσμια φήμη και σήμερα, 35 χρόνια μετά, εξάγει σχεδόν το 80% των πωλήσεών της σε περισσότερες από 100 χώρες σε 5 ηπείρους. Με αιχμή την καινοτομία, αποτέλεσμα της συνεχούς και εκτεταμένης έρευνας και ανάπτυξης, και τις τρεις υπερσύγχρονες μονάδες παραγωγής στην Ελλάδα, η Alchimica κινείται σε ένα παράλληλο σύμπαν. Ανέγγιχτη από την κρίση, η εταιρεία έχει καταφέρει να υπερδιπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της –το 2017 ανήλθε στα 37,5 εκατ. ευρώ από 16 εκατ. το 2008– το μεγαλύτερο μέρος του οποίου διοχετεύεται στο εξωτερικό.

Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας; Σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Κριμίζη, ιδρυτή της εταιρείας το παν είναι να ασχολείσαι με αυτό που αγαπάς, και ο ίδιος από πολύ μικρή ηλικία ένιωθε ισχυρή έλξη για τη βιομηχανία και την παραγωγή. «Ακόμα και στο Δημοτικό, όταν κάναμε το μάθημα της γεωγραφίας και έβλεπα ότι άλλες χώρες παρήγαγαν αυτοκίνητα, αεροπλάνα, μηχανήματα κ.ά., ενώ η Ελλάδα σταφίδες, καπνά και λάδι, το γεγονός με ενοχλούσε. Γιατί εμείς στην Ελλάδα να μην παράγουμε τέτοια προϊόντα, αναρωτιόμουν. Το θεωρούσα προσβλητικό». Ο κ. Κριμίζης σπούδασε χημικός μηχανικός στην Ιταλία και κατόπιν έκανε μεταπτυχιακά στο Λονδίνο και, όπως σημειώνει στην «Κ», και τότε στα μέσα της δεκαετίας του 1970, η εύρεση εργασίας στην Ελλάδα για έναν νέο επιστήμονα ήταν πολύ δύσκολη υπόθεση.

Η δεκαετία του 1970 ήταν περίοδος έντονης αστάθειας. Το 1971 ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ Ρίτσαρντ Νίξον προχώρησε στην ακύρωση της μετατρεψιμότητας του δολαρίου σε χρυσό προκαλώντας την κατάρρευση του συστήματος σταθερών ισοτιμιών του Μπρέτον Γουντς, ενώ λίγο αργότερα ακολούθησε ο αραβοϊσραηλινός πόλεμος του Γιομ Κιπούρ (1973) και προς το τέλος της δεκαετίας πραγματοποιήθηκε η επανάσταση στο Ιράν με την εγκαθίδρυση στην εξουσία του αγιατολάχ Χομεϊνί. Ολα αυτά δημιούργησαν τρομακτικά προβλήματα στην αγορά πετρελαίου και εκτίναξη των τιμών των πετρελαιοειδών.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οι τιμές προϊόντων που είχαν σχέση με το πετρέλαιο πενταπλασιάστηκαν ακόμα και δεκαπλασιάστηκαν σε διάστημα ημερών. «Ενα από αυτά», σημειώνει ο κ. Κριμίζης, «ήταν οι πετρελαϊκοί διαλύτες που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία. Πριν από την κρίση, η τιμή τους ήταν τόσο χαμηλή, που οι βιομηχανίες αγόραζαν διαλύτες, τους χρησιμοποιούσαν και τους πετούσαν. Με την άνοδο των τιμών τα δεδομένα άλλαξαν. Η δική μου σκέψη ήταν να μαζέψω τα υπολείμματα των χρησιμοποιημένων διαλυτών, έκανα ένα μικρό διυλιστήριο, τα καθάριζα και τα πουλούσα σε καλύτερη τιμή. Αυτή ήταν η πρώτη μου δουλειά, το πρώτο μου βήμα στην παραγωγή».

Το ζήτημα της ενέργειας και της εξοικονόμησης ενέργειας –μονώσεις, στεγανώσεις– και γενικότερα προστασίας των οικοδομών, λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, ήταν κυρίαρχο όλη τη δεκαετία του 1980 και εκεί επικεντρώθηκε ο κ. Κριμίζης: στην εξεύρεση λύσεων και υλικών για την προστασία της οικοδομής και των κατασκευών. Το 1982 ιδρύθηκε η Alchimica, ενώ το 1983 ξεκίνησε να παράγει το καινοτόμο Hyperdesmo: ένα επαναστατικό σύστημα στεγάνωσης με βάση την πολυουρεθάνη, που εξελίχθηκε σε ηγέτη στην αγορά και δημιούργησε «σχολή» στον κλάδο της υγρομόνωσης. Η πολύ καλή πορεία του προϊόντος επέτρεψε την εταιρεία να προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις το 1985 σε υπερσύγχρονα εργαστήρια έρευνας και εγκαταστάσεις παραγωγής και να ενισχύσει το επιστημονικό της προσωπικό. Τη δεκαετία του 1990 ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό δημιουργώντας δίκτυα διανομής σε όλη την Ευρώπη και Μέση Ανατολή, ενώ τη δεκαετία του 2000 προχώρησε σε νέες επενδύσεις με τη δημιουργία δεύτερης μονάδας παραγωγής, εξοπλισμένη με ειδικά σχεδιασμένους αντιδραστήρες υψηλής τεχνολογίας και ακρίβειας. Παράλληλα, διεύρυνε την γκάμα των προϊόντων της με νέα καινοτόμα προϊόντα και συστήματα υγρομόνωσης.

Το καινούργιο προϊόν έχει τον μικρότερο ανταγωνισμό

Πώς μπόρεσε μία νέα εταιρεία, ξεκινώντας από το μηδέν με εξαιρετικά περιορισμένους πόρους, χωρίς υποδομές να αναπτύξει δικά της καινοτόμα προϊόντα, επικρατώντας στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγορές του εξωτερικού;

«Από το ξεκίνημα σκεφτόμουν ότι είναι άσκοπο να φτιάξεις ένα προϊόν που να μην έχει κάτι διαφορετικό, κάτι καινούργιο σε σχέση με ό,τι κυκλοφορεί και υπάρχει στις μεγάλες αγορές. Επρεπε να φτιάξουμε κάτι που να έχει τον μικρότερο δυνατό ανταγωνισμό, να είναι καλό, δύσκολο να το κατασκευάσεις. Να έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Επιπλέον βασική παράμετρος στην προσπάθεια ήταν το κόστος. Να δημιουργήσουμε δηλαδή ένα διαφοροποιημένο προϊόν σε ανταγωνιστική τιμή, διαφορετικά η προσπάθεια δεν θα είχε νόημα», σημειώνει ο κ. Κριμίζης. Η επιτυχία δεν ήρθε αμέσως, απαιτήθηκε χρόνος και επίμονη προσπάθεια, ωστόσο η αποδοχή ήταν εξαρχής θετική και σταδιακά η αύξηση των πωλήσεων πολλαπλασιάστηκε. Το καινοτόμο Hyperdesmo αποτέλεσε τον πολιορκητικό κριό για τη διείσδυση της εταιρείας στο εξωτερικό και την εκθετική ανάπτυξή της. Κάθε βελτίωση της θέσης της εταιρείας οδηγούσε σε νέες επενδύσεις, για έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων και παραγωγικές μονάδες. Το 2016 προχώρησε στη δημιουργία και τρίτης παραγωγικής μονάδας, ενός βιομηχανικού συγκροτήματος συνολικών στεγασμένων χώρων 45.000 τ.μ. στη Ριτσώνα Βοιωτίας και εκσυγχρονίζει τις εγκαταστάσεις του, ενώ το 2017, μετά τη μετεγκατάσταση της ALCHIMICA TM σε ιδιόκτητο κτίριο στο κέντρο της Αθήνας, οι παλαιές εγκαταστάσεις γραφείων της στο Αιγάλεω ανακαινίζονται δημιουργώντας ένα υπερσύγχρονο εργαστήριο έρευνας και ανάπτυξης συνολικού εμβαδού 300 τ.μ. Για την τριετία 2017 – 2019 η εταιρεία έχει προγραμματίσει νέες επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία νέου εργοστασίου, την ανέγερση κτιρίων και ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, καθώς και εξοπλισμό για έρευνα και ανάπτυξη. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο που θα αγγίξουν τα 3 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ο κ. Κριμίζης (φωτο) διακρίθηκε ως «Αυτοδημιούργητος Επιχειρηματίας», στον διαγωνισμό της EY για τον Ελληνα «Επιχειρηματία της Χρονιάς» 2017.

«Πρέπει να είσαι ή βιομήχανος ή έμπορος»

«Το μεγάλο ζητούμενο», τονίζει ο κ. Κριμίζης, «για να σταθείς στη βιομηχανία, είναι να μπορείς να παράγεις κάτι το οποίο να είναι ανταγωνιστικό στην καρδιά της Ε.Ε. και ταυτόχρονα να μπορείς να συντηρείς έναν διανομέα, έναν χονδρέμπορο. Να δίνεις δηλαδή μια τέτοια τιμή, που να μπορείς να συντηρείς και το εμπόριο. Στην Ελλάδα παραδοσιακά οι επιχειρήσεις βρίσκονταν κάπου στη μέση, δεν ήταν ούτε βιομηχανίες ούτε έμποροι. Τι ήταν η βιομηχανία επίπλων στην Ελλάδα; Μια βιτρίνα με έπιπλα, και πήγαινες διάλεγες και από πίσω ένα εργαστήριο που με τα χρήματα της παραγγελίας αγόραζε τα ξύλα, τα υλικά και άρχιζε να φτιάχνει τα έπιπλα. Αλλά αυτό δεν ήταν βιομηχανία. Αν κάποιος έλεγε θα ήθελα 10.000 καρέκλες, θα ήταν αδύνατο να κατασκευαστούν. Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι είμαστε αυτό που κάνουμε κάθε μέρα. Ή είσαι βιομήχανος ή έμπορος. Αν προσπαθείς να τα κάνεις και τα δύο, δεν θα τα κάνεις σωστά. Για να φτάσει το προϊόν στον καταναλωτή πρέπει να υπάρχουν μεγάλα εμπορικά δίκτυα και αυτό δεν μπορεί να το κάνει μια βιομηχανία. Η βιομηχανία πρέπει να εστιάζει στην παραγωγή ανταγωνιστικών προϊόντων και να αφήνει το εμπόριο να ανθήσει». Μία από τις αιτίες της κρίσης, σημειώνει, ήταν ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις εστίαζαν στην εσωτερική αγορά, δεν τους ενδιέφερε το εξωτερικό, και όταν η εσωτερική αγορά κατέρρευσε βρέθηκαν σε αδιέξοδο. «Εμείς από την πρώτη στιγμή δημιουργήσαμε ένα προϊόν που να είναι ανταγωνιστικό στην καρδιά της Ευρώπης και επιμείναμε: δεν αφήναμε έκθεση για έκθεση, χώρα για χώρα, μέχρι να τους πείσουμε να γνωρίσουν το προϊόν μας. Σιγά σιγά το καταφέραμε».

Ο κ. Κριμίζης εμφανίζεται επιφυλακτικός για την επόμενη ημέρα της χώρας, καθώς τα δομικά προβλήματα παραμένουν. Για τα νέα παιδιά η συμβουλή του είναι να δώσουν έμφαση στην ευρύτερη μόρφωση και την καλλιέργεια. «Να γνωρίζεις ιστορία, να κατανοείς την οικονομία, να είσαι εξοικειωμένος με την τεχνολογία, να γνωρίζεις λογοτεχνία, να μιλάς γλώσσες. Οσα περισσότερα γνωρίζεις, όσο περισσότερο διαβάζεις, τόσο μεγαλύτερη ευρύτητα, αντίληψη και κρίση θα έχεις και εύκολα θα βρίσκεις σημεία επαφής με ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».

Πηγή: Έντυπη “Καθημερινή”

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

24 Απριλίου 2024