Πακτωλός χρημάτων με πλαστά διπλώματα

Μήπως θάπρεπε να ερευνηθούν όλες οι Δ/νσεις Μεταφορών της Στερεάς και γι’ άλλα αδικήματα; Πόσες άδειες φορτηγών και ιδιωτικών αυτοκινήτων είναι νόμιμες; «Λοιπόν, θα στείλεις τώρα διακόσια ευρώ να φτιάξω τα χαρτιά μ’ ακούς; Τώρα θα πας, θα σου πω τι θα κάνεις. Και μετά, όταν είναι για τα σήματα πρέπει να μου στείλεις άλλα […]

19 Ιουνίου 2018

του/της Ανδρέας Κούκουρας

Μήπως θάπρεπε να ερευνηθούν όλες οι Δ/νσεις Μεταφορών της Στερεάς και γι’ άλλα αδικήματα; Πόσες άδειες φορτηγών και ιδιωτικών αυτοκινήτων είναι νόμιμες;

«Λοιπόν, θα στείλεις τώρα διακόσια ευρώ να φτιάξω τα χαρτιά μ’ ακούς; Τώρα θα πας, θα σου πω τι θα κάνεις. Και μετά, όταν είναι για τα σήματα πρέπει να μου στείλεις άλλα 1.400. Μετά στην οδήγηση τα υπόλοιπα. Ετσι θα γίνει, αν θες προχωράμε».

Η επίμαχη συνομιλία καταγράφηκε στα τέλη Μαΐου, στο πλαίσιο έρευνας των «αδιάφθορων» της ΕΛ.ΑΣ. για την εξάρθρωση κυκλώματος που εξέδιδε πλαστές άδειες οδήγησης, με πλοκάμια σε διάφορες περιοχές της χώρας. Στη μια άκρη της τηλεφωνικής γραμμής βρισκόταν υποψήφιος οδηγός και στην άλλη «δάσκαλος» οδήγησης που εξηγούσε στον πελάτη του ότι εάν θέλει να αποκτήσει δίπλωμα χωρίς να πάρει μέρος σε εξετάσεις το αντίτιμο ανέρχεται στις 2.500 ευρώ. Η αστυνομική επιχείρηση ολοκληρώθηκε την Πέμπτη με τη σύλληψη 15 μελών της σπείρας σε Φθιώτιδα, Λακωνία, Τρίκαλα, Καρδίτσα. Ως «εγκέφαλος» του εγκληματικού δικτύου φέρεται 45χρονος ιδιοκτήτης σχολής οδηγών στη Λαμία, ενώ διώξεις αντιμετωπίζουν και τέσσερις επίορκοι υπάλληλοι Διευθύνσεων Μεταφορών.

Η έρευνα ξεκίνησε μετά ανώνυμες καταγγελίες και πληροφοριακά δελτία από περιφερειακές υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. προς τη Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων. Ενδεικτικά, τον Μάρτιο του 2018 εστάλη στους «Αδιάφθορους» ανώνυμη επιστολή που ανέφερε τα ακόλουθα: «Σχολή οδηγών που εδρεύει στη Λαμία εφοδιάζει με διπλώματα οδήγησης πολίτες-υποψήφιους οδηγούς, οι οποίοι δεν μπορούν να επιτύχουν στη θεωρητική εξέταση (σήματα) λόγω παντελούς σχεδόν έλλειψης γραμματικών γνώσεων, όπως οι τσιγγάνοι και οι αλλοδαποί, οι οποίοι δεν προσέρχονται και δεν συμμετέχουν καν στις εξετάσεις και κατ’ επέκταση δεν γνωρίζουν στο ελάχιστο τα σήματα και γενικά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Το χρηματικό αντάλλαγμα που δίνει ο κάθε υποψήφιος κυμαίνεται από 1.500 έως 1.800 ευρώ κατά μέσον όρο».

Καταγγελίες με παρόμοιο περιεχόμενο είχαν φτάσει νωρίτερα και στην Εισαγγελία της Λαμίας, στο ΣΔΟΕ και στο υπουργείο Μεταφορών, ενώ οι αστυνομικές υπηρεσίες Ημαθίας και Καστοριάς είχαν κοινοποιήσει στις Εσωτερικές Υποθέσεις πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες Ρομά έστελναν χρήματα στη Λαμία για την έκδοση – «αγορά» διπλωμάτων οδήγησης, χωρίς να παίρνουν μέρος σε εξετάσεις. Ακολούθησε άρση απορρήτου στα κινητά τηλέφωνα των υπόπτων και αποκαλύφθηκαν η διάρθρωση, η ιεραρχία και η μεθοδολογία δράσης του δικτύου.

Από τα δικαστικά έγγραφα της υπόθεσης που βρίσκονται στη διάθεση της «Κ» προκύπτει ότι πλην του 45χρονου ιδιοκτήτη της σχολής οδηγών στη Λαμία, κεντρικό ρόλο στη δράση της σπείρας είχαν ένας ιδιοκτήτης εταιρείας ταχυμεταφορών, επίορκοι υπάλληλοι των Διευθύνσεων Μεταφορών από τις περιφέρειες Φθιώτιδας, Τρικάλων, Λακωνίας και Καρδίτσας καθώς και ιδιοκτήτες σχολών οδηγών στις ίδιες περιοχές.

Από το 2015 μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 157 άτομα απέκτησαν διπλώματα χωρίς να πάρουν μέρος στη διαδικασία των εξετάσεων, ενώ εντοπίστηκαν ροές χρημάτων προς τα μέλη του κυκλώματος που αγγίζουν τις 250.000 ευρώ. «Με αυτά που ζητάω, τέσσερις – πέντε τον μήνα άμα έχω, είμαι καβάλα στο άλογο» ακούγεται να λέει σε συνομιλητή του ο φερόμενος ως αρχηγός του δικτύου. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα μέλη της σπείρας υποδείκνυαν –πάντοτε έναντι αμοιβής– στους υποψηφίους οδηγούς, μέσω ασύρματων ακουστικών, bluetooth κ.ά., τις σωστές απαντήσεις στις εξετάσεις για τα σήματα.

Δικογραφία 8.000 σελίδων

«Η δικογραφία ξεπερνά τις 8.000 σελίδες. Είναι υποχρέωση των ανακριτικών αρχών να εξετάσουν την περίπτωση του κάθε κατηγορουμένου ώστε να αποδοθούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι», δήλωσε στην «Κ» ο συνήγορος ενός από τους κατηγορουμένους, Κωνσταντίνος Γώγος.

Πρέπει να θυμίσουμε ότι ανάλογο περιστατικό είχε συμβεί και σ’ άλλη μεγάλη Δ/νση Μεταφορών της Στερεάς, όμως επειδή ο υπάλληλος ήταν συγγενής πολιτικού, με έντονη δράση, έπεσε στα μαλακά. Υπήρξαν καταγγελίες και μάλιστα από συμβούλους για περιστατικά παράνομων αδειοδοτήσεων, χωρίς να ερευνηθούν, από του αρμόδιους φορείς.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024