Χρήστος Σταϊκούρας: «Η παραπομπή του θέματος σε Επιτροπή θυμίζει την πρακτική του Πόντιου Πιλάτου»

0

Διαβάστε αναλυτικά την ομιλία του Τομεάρχη Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτή Φθιώτιδας, κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη σημερινή συζήτηση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:
«Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».

«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η οικονομική επιστήμη έχει τεκμηριώσει ότι το σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελεί το βασικό θεσμικό μηχανισμό παραγωγής, συσσώρευσης και διάχυσης του ανθρωπίνου κεφαλαίου.

Ότι βρίσκεται σε πολυσχιδείς αλληλεπιδράσεις με τα συστήματα της έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

Και όλα αυτά δύνανται να αποτελούν, καλύτερα μάλιστα όταν συνδυάζονται, «μηχανές» προώθησης της εθνικής, περιφερειακής και τοπικής βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, της απασχόλησης, της κοινωνικής κινητικότητας και συνοχής.

Δυστυχώς, το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου δεν λαμβάνει υπόψη ούτε τις υποδείξεις της επιστήμης ούτε τις επιτυχημένες διαχρονικά εφαρμογές της παγκοσμίως.

Είναι άστοχο για τη χώρα.

Είναι άστοχο και μη ορθολογικό για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Είναι άστοχο, μη ορθολογικό και άδικο για την έδρα της Περιφέρειας, τη Λαμία.

Συγκεκριμένα:

1ον. Η κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία δεν εμπεριέχει μία τεκμηριωμένη και ορθολογική εθνική στρατηγική.

Αντιθέτως, κυριαρχείται από μικροκομματικές στοχεύσεις και διευθετήσεις επιμέρους συμφερόντων.

Αυτό επιβεβαιώνεται και με άλλα ιδρύματα της χώρας.

Αναφέρεται σε «συνέργεια ΤΕΙ και Πανεπιστημίων», όταν το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας παύει να υφίσταται ως αυτόνομο Τριτοβάθμιο Ίδρυμα.

Αλήθεια, έχει αξιολογηθεί ο βαθμός επιτυχίας των ΤΕΙ σε σχέση με την αποστολή τους;

Διότι εάν έχει γίνει και ο βαθμός αξιολόγησης ήταν υψηλός, τότε ποιος ο λόγος κατάργησής τους;

Αν πάλι ο βαθμός αξιολόγησης ήταν χαμηλός, τότε ποια η ακαδημαϊκή λογική ενσωμάτωσης τους στα Πανεπιστήμια;

Και εάν ήταν ενδιάμεσος, γιατί η Κυβέρνηση δεν ενισχύει ακαδημαϊκά και υλικοτεχνικά το θεσμό, ακόμη και δια της συνενώσεως ιδρυμάτων του ιδίου τύπου;

2ον. Η Κυβέρνηση αφαιρεί από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ένα αυτόνομο και αυτοδύναμο Τριτοβάθμιο Ίδρυμα.

Της αφαιρεί «κεφάλαιο», αφού δεν θα εμφανίζεται στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα και τη διεθνή βιβλιογραφία.

Πλήττει, μακροχρονίως, την οντότητα της.

Και πυροδοτεί διαδικασίες αλλαγής κέντρων αναφοράς, κατακερματίζοντας ακαδημαϊκά και ερευνητικά την Περιφέρεια.

3ον. Η Κυβέρνηση πειραματίζεται, αφού αλλάζει το μοντέλο που ισχύει στην υπόλοιπη χώρα.

Εκτιμώ ότι παρά την πρόσκαιρη ίσως ικανοποίηση κάποιων τοπικών κοινωνιών, μακροχρονίως αποδυναμώνεται ο δυνητικός ρόλος της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην ανάπτυξη της Περιφέρειας.

Αλήθεια, ποιος εγγυάται, θεσμικά, ότι εξωγενείς παράγοντες θα λειτουργούν, διαχρονικά, υπέρ της Περιφέρειας;

Ποιος εγγυάται ότι κεφάλαια που θα διοχετεύονται μέσω των τριών Πανεπιστημίων θα οδηγούνται και σε περιοχές της Περιφέρειας, οι δομές της οποίας θα έχουν ισχνή επιρροή στα όργανα διοίκησης των παλαιών Πανεπιστημίων;

Ποιος εγγυάται ότι τμήματα σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων θα τυγχάνουν της αναγκαίας ακαδημαϊκής φροντίδας από τα κέντρα λήψεως των αποφάσεων;

Ποιος εγγυάται ότι τα τρία Πανεπιστήμια δεν θα περάσουν με την επέκτασή τους στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας σε αντι-οικονομίες κλίμακας;

Ποιος εγγυάται ότι οι φορολογούμενοι δεν θα επιβαρύνονται από αυξημένο ανά φοιτητή δημόσιο κόστος;

4ον. Η Κυβέρνηση αφαιρεί από τη Λαμία την έδρα Τριτοβάθμιου Ιδρύματος, που μέχρι σήμερα είχε.

Και ταυτόχρονα της δίνει μικρότερο μερίδιο στο εθνικό σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από ότι μέχρι σήμερα είχε.

Την φέρνει έτσι σε δυσμενέστερη θέση όχι μόνο από τις έδρες των άλλων Περιφερειών, αλλά και από αρκετές άλλες πόλεις της χώρας.

Με λίγα λόγια, η Κυβέρνηση αφήνει τη Λαμία με λιγότερα από όσα παρέλαβε.

5ον. Η Κυβέρνηση δεν αξιοποιεί ρυθμίσεις που είχαν θεσπιστεί για τη Λαμία από την προηγούμενη Κυβέρνηση.

Όπως είναι έκταση στην περιοχή της ΠΑΒΥΠ για τη δημιουργία κτιριακών υποδομών για πανεπιστημιακή εκπαίδευση, έρευνα και καινοτομία.

Καθώς και τρία τμήματα ερευνών και την έδρα του Δικτύου Καινοτομίας Κεντρικής Ελλάδας.

Το επιχείρημα που επικαλείται η Κυβέρνηση για το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» δεν αντέχει σε σοβαρή συζήτηση.

Γιατί αν πιστεύει ότι εκείνη η απόφαση ήταν εσφαλμένη, τότε γιατί δεν επανορθώνει με την επανίδρυση του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας;

Ειδικά σήμερα που οι συνθήκες οι οποίες δημιουργήθηκαν πριν από 5 χρόνια για επανίδρυση και σταδιακή συγκρότηση βιώσιμου Πανεπιστημίου είναι πιο ευνοϊκές από το παρελθόν:

  • Υφίσταται Σχολή με δύο Τμήματα που παρουσιάζουν καλή δυναμική.
  • Λειτουργεί επιτυχημένο διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών.
  • Υφίστανται αξιοποιήσιμες ακαδημαϊκές νησίδες στο ΤΕΙ.
  • Υφίστανται προϋποθέσεις για καλές υποδομές.

Η παραπομπή του θέματος σε Επιτροπή θυμίζει την πρακτική του Πόντιου Πιλάτου, και ως τέτοια δεν πείθει για τις βαθύτερες προθέσεις της.

Συμπερασματικά, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, καταψηφίζω το Σχέδιο Νόμου της Κυβέρνησης διότι πέραν του ότι δεν υπηρετεί ούτε τον εθνικό στόχο για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη ούτε την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δεν υπηρετεί επίσης το μακροχρόνιο συμφέρον της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και αδικεί κατάφορα την έδρα της.

Το θέμα της σταδιακής συγκρότησης ποιοτικού, αποδοτικού, εξωστρεφούς και ευρωπαϊκά ανταγωνιστικού Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας παραμένει ανοικτό.

Κοινοποίηση.

Αφήστε μια απάντηση