Η Θήβα ζει στους ρυθμούς του Βλάχικου Γάμου ΄΄ τα προζύμια ΄΄

Ο βλάχικος γάμος 20/02/2020 – Τσικνοπέμπτη, πολλοί μου έλεγαν ότι πρέπει να πάω και να δω από κοντά τον Βλάχικο Γάμο και μιας και είμαι εδώ κοντά φέτος και ήμουν και καλεσμένος στην παρέα του καπετάνιου Ευάγγελου Αρκούδη. Είναι

Ο βλάχικος γάμος

20/02/2020 – Τσικνοπέμπτη, πολλοί μου έλεγαν ότι πρέπει να πάω και να δω από κοντά τον Βλάχικο Γάμο και μιας και είμαι εδώ κοντά φέτος και ήμουν και καλεσμένος στην παρέα του καπετάνιου Ευάγγελου Αρκούδη.

Είναι ένα από τα πιο ζωντανά προχριστιανικά κατάλοιπα των αρχαίων ομαδικών ελληνικών τελετουργιών και δεν θα μπορούσα να λείπω και εκτός από ………….

Ας δούμε λίγο τη θα πως ξεκίνησε και τη θα γίνει αυτές τις ημέρες εδώ στην Θήβα γιατί εγώ θα ακολουθήσω την παρέα του καπετάν Αρκούδη.

΄΄ Στην αρχή της Άνοιξης, εποχή της βλάστησης, γονιμότητας και ανανέωσης της φύσης, γίνονταν τέτοιες τελετές όπου κυριαρχούσαν φαλλικά τραγούδια, σκωπτικοί και πυρρίχιοι χοροί, οινοποσία, αστεία πειράγματα, άσεμνες χειρονομίες, αναπαραστάσεις του θανάτου και της ανάστασης. Τέτοιες τελετές έκαναν και οι ποιμένες για να βλαστήσει η γη και να βοσκήσουν τα κοπάδια τους ΄΄.

Η λαϊκή αυτή κωμωδία διατηρήθηκε μέσα στους αιώνες από τους βλάχους-ποιμένες της περιοχής του Ασπροποτάμου που ήταν απάτητη από τους Τούρκους και άλλους ξένους κατακτητές. Από εκεί μεταφέρθηκε στη Θήβα, γύρω στα 1830.

Όλα θυμίζουν Διόνυσο και γι’ αυτό το έθιμο αυτό ζυμωμένο και με άλλα λαϊκά ντόπια έθιμα, σχετικά με την γονιμότητα και την ανανέωση, βρήκε γόνιμο χώμα και ρίζωσε στη Θήβα, την πατρίδα του Βάκχου, όπου γίνονταν ανάλογες γιορτές όπως τα Διονύσια.

Το σύνολο των δρώμενων του εθίμου του Βλάχικου γάμου κορυφώνεται με την πομπή και την τελετή του «γάμου» την Καθαρά Δευτέρα και τον σκωπτικό διάλογο, ο οποίος εξελίσσεται με την βλάχικη προφορά μεταξύ των «συμπεθέρων» του γαμπρού και της νύφης, μεταφέρει δε σημειολογικά στο σήμερα, την αρχαιότατη Διονυσιακή λατρεία, η οποία δραματοποιείται και εικονοποιείται με θεατρικό τρόπο με τον κυκλικό «χορό του πεθαμένου», ο οποίος αποτελεί το κορυφαίο δρώμενο του εθίμου.

Οι εορτασμοί του «Γάμου» ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη, και συνεχίζονται  την Κυριακή της Τυρινής, την Καθαρά Δευτέρα.

 

Την Τσικνοπέµπτη παρακολούθησα πως «πιάνονται» τα προζύμια για τον Βλάχικο Γάµο, μετά όλοι μαζί μαζί με τα  «µπουλούκια», οι παρέες δηλαδή των Βλάχων, συγκεντρωθήκαμε  στις ταβέρνες της πόλης µαζί µε τους παρευρισκόμενους και διασκεδάσαμε µέχρι πρωίας µε νταούλια και πίπιζες. Όλα προµηνύουν τις χαρές και τα µεθύσια που θα έρθουν.

Την Κυριακή της Τυρινής αλλά και την Καθαρά Δευτέρα εγώ θα είμαι πάλι στο μπουλούκι του καπετάν Αρκούδη……….ΘΈΛΩ ΝΑ ΤΑ ΔΏ ΌΛΑ να το ζήσω όπως τότε.

Τέλος θέλω να ευχαριστήσω όλες και όλους για ότι είδα και ότι έζησα την Τσικνοπέμπτη τα λέμε ξανά την ερχόμενη Κυριακή 1 αλλά και 2 Μαρτίου καθαρά Δευτέρα.

Αξιώτης Παράσχος

Ο βλάχικος γάμος

20/02/2020 – Τσικνοπέμπτη, πολλοί μου έλεγαν ότι πρέπει να πάω και να δω από κοντά τον Βλάχικο Γάμο και μιας και είμαι εδώ κοντά φέτος και ήμουν και καλεσμένος στην παρέα του καπετάνιου Ευάγγελου Αρκούδη.

Είναι ένα από τα πιο ζωντανά προχριστιανικά κατάλοιπα των αρχαίων ομαδικών ελληνικών τελετουργιών και δεν θα μπορούσα να λείπω και εκτός από ………….

Ας δούμε λίγο τη θα πως ξεκίνησε και τη θα γίνει αυτές τις ημέρες εδώ στην Θήβα γιατί εγώ θα ακολουθήσω την παρέα του καπετάν Αρκούδη.

΄΄ Στην αρχή της Άνοιξης, εποχή της βλάστησης, γονιμότητας και ανανέωσης της φύσης, γίνονταν τέτοιες τελετές όπου κυριαρχούσαν φαλλικά τραγούδια, σκωπτικοί και πυρρίχιοι χοροί, οινοποσία, αστεία πειράγματα, άσεμνες χειρονομίες, αναπαραστάσεις του θανάτου και της ανάστασης. Τέτοιες τελετές έκαναν και οι ποιμένες για να βλαστήσει η γη και να βοσκήσουν τα κοπάδια τους ΄΄.

Η λαϊκή αυτή κωμωδία διατηρήθηκε μέσα στους αιώνες από τους βλάχους-ποιμένες της περιοχής του Ασπροποτάμου που ήταν απάτητη από τους Τούρκους και άλλους ξένους κατακτητές. Από εκεί μεταφέρθηκε στη Θήβα, γύρω στα 1830.

Όλα θυμίζουν Διόνυσο και γι’ αυτό το έθιμο αυτό ζυμωμένο και με άλλα λαϊκά ντόπια έθιμα, σχετικά με την γονιμότητα και την ανανέωση, βρήκε γόνιμο χώμα και ρίζωσε στη Θήβα, την πατρίδα του Βάκχου, όπου γίνονταν ανάλογες γιορτές όπως τα Διονύσια.

Το σύνολο των δρώμενων του εθίμου του Βλάχικου γάμου κορυφώνεται με την πομπή και την τελετή του «γάμου» την Καθαρά Δευτέρα και τον σκωπτικό διάλογο, ο οποίος εξελίσσεται με την βλάχικη προφορά μεταξύ των «συμπεθέρων» του γαμπρού και της νύφης, μεταφέρει δε σημειολογικά στο σήμερα, την αρχαιότατη Διονυσιακή λατρεία, η οποία δραματοποιείται και εικονοποιείται με θεατρικό τρόπο με τον κυκλικό «χορό του πεθαμένου», ο οποίος αποτελεί το κορυφαίο δρώμενο του εθίμου.

Οι εορτασμοί του «Γάμου» ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη, και συνεχίζονται  την Κυριακή της Τυρινής, την Καθαρά Δευτέρα.

 

Την Τσικνοπέµπτη παρακολούθησα πως «πιάνονται» τα προζύμια για τον Βλάχικο Γάµο, μετά όλοι μαζί μαζί με τα  «µπουλούκια», οι παρέες δηλαδή των Βλάχων, συγκεντρωθήκαμε  στις ταβέρνες της πόλης µαζί µε τους παρευρισκόμενους και διασκεδάσαμε µέχρι πρωίας µε νταούλια και πίπιζες. Όλα προµηνύουν τις χαρές και τα µεθύσια που θα έρθουν.

Την Κυριακή της Τυρινής αλλά και την Καθαρά Δευτέρα εγώ θα είμαι πάλι στο μπουλούκι του καπετάν Αρκούδη……….ΘΈΛΩ ΝΑ ΤΑ ΔΏ ΌΛΑ να το ζήσω όπως τότε.

Τέλος θέλω να ευχαριστήσω όλες και όλους για ότι είδα και ότι έζησα την Τσικνοπέμπτη τα λέμε ξανά την ερχόμενη Κυριακή 1 αλλά και 2 Μαρτίου καθαρά Δευτέρα.

Αξιώτης Παράσχος

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *