Ομιλία της Βουλευτού Βοιωτίας, Γιώτας Πούλου, στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο της Πολιτικής Προστασίας.

Δελτίο Τύπου απεστάλη από το γραφείο της Βουλευτού Βοιωτίας, Γιώτας Πούλου με την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής περί νομοσχεδίου πολιτικής προστασίας. Στην ομιλία της είπε τα εξής: Κύριε υπουργέ κύριε Γενικέ Γραμματέα Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι Το ζήτημα της πολιτικής προστασίας είναι ύψιστης εθνικής σημασίας, αλλά και ευθύνης. Μετά από τη συσσωρευμένη εμπειρία […]

6 Φεβρουαρίου 2020

του/της Newsroom

Δελτίο Τύπου απεστάλη από το γραφείο της Βουλευτού Βοιωτίας, Γιώτας Πούλου με την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής περί νομοσχεδίου πολιτικής προστασίας. Στην ομιλία της είπε τα εξής:

Κύριε υπουργέ

κύριε Γενικέ Γραμματέα

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Το ζήτημα της πολιτικής προστασίας είναι ύψιστης εθνικής σημασίας, αλλά και ευθύνης. Μετά από τη συσσωρευμένη εμπειρία πολλών χρόνων, με την κλιματική αλλαγή να γίνεται πλέον ραγδαία, δεν επιτρέπονται αστοχίες στη δημιουργία του νέου νομοθετικού πλαισίου που όλοι συμφωνούμε ότι είναι αναγκαίο.

Η κυβέρνηση είχε στη διάθεσή της μία πρόταση Νόμου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο όριζε κατά γενική ομολογία, ένα μηχανισμό πολιτικής προστασίας σύγχρονο, ολοκληρωμένο, αποτελεσματικό και σύμφωνο με τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα.

Αυτό το νομοσχέδιο είχε τεθεί σε μακρά διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και την διεθνή επιστημονική κοινότητα.

Δυστυχώς, όμως, αντί να στηριχθείτε σε αυτό και να το βελτιώσετε –όλα τα πράγματα επιδέχονται βελτιώσεων– επιδοθήκατε σε μια επικίνδυνη άσκηση ερασιτεχνισμού.

Αυτό κύριε γενικέ ήταν και το ερώτημά που σας υπέβαλλα στην επιτροπή Περιφερειών, δηλαδή τι ακριβώς αλλάζετε από την πρόταση Νόμου του ΣΥΡΙΖΑ; Μου απαντήσατε γενικόλογα ότι δεν προβλέπονταν συγκεκριμένες αρμοδιότητες στην πυραμίδα του επιχειρησιακού μηχανισμού. Η γνώμη μου είναι ότι είναι η εφαρμογή του επιτελικού κράτους και η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων και υπερεξουσιών.

Ας εξετάσουμε λοιπόν τι ακριβώς κάνετε, γιατί στο συμπίλημα που μας παρουσιάζετε καταφέρνετε ακριβώς το αντίθετο.

Το νομοσχέδιό σας εισάγει λανθασμένες προσθήκες, και προβαίνει σε χειρουργικές αφαιρέσεις, με αποτέλεσμα την αποδιοργάνωση του μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων και την γενική ανησυχία των εμπλεκόμενων φορέων αλλά και πολιτών.

Θα επικεντρώσω όμως τα σχόλιά μου στον ρόλο και στην υποβαθμισμένη θέση που επιφυλάσσει το νομοσχέδιο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα του πρώτου βαθμού, με βάση και την εμπειρία μου ως Δήμαρχος Λεβαδέων από το 2014 ως το 2019.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Όλοι συμφωνούμε όλοι τουλάχιστον στις ομιλίες μας, ότι Δήμοι αποτελούν το πρώτο ανάχωμα για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, αφού είναι οι πρώτοι και άμεσοι μάρτυρες όλων των κινδύνων και των κρίσεων.

Η μέχρι τώρα εμπειρία από καταστροφές καταδεικνύει ένα πλήθος δράσεων που οι Δήμοι κλήθηκαν να αναλάβουν και οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις, υπερέβαιναν το θεσμικά προδιαγεγραμμένο πεδίο της δραστηριοποίησής τους.

Για αυτό η απουσία του πρώτου βαθμού αυτοδιοίκησης από τον Εθνικό Σχεδιασμό Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 9 παρ. 4) είναι πολύ σοβαρή παράλειψη.

Στο άρθρο 23 του νομοσχεδίου περιγράφεται ο ρόλος των Αυτοτελών Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο Δήμου. Το άρθρο είναι περίπου όμοιο με το άρθρο 21 της πρότασης Νόμου του ΣΥΡΙΖΑ με μια όμως σημαντική διαφορά: έχουν αφαιρεθεί τρεις σειρές που αναιρούν την αρμοδιότητα της παραγράφου β΄, δηλαδή αναιρούν την αρμοδιότητα του Δήμου να «οργανώνει και να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία του Κέντρου Συντονισμού Πολιτικής Προστασίας επιπέδου Δήμου».

Η αρμοδιότητα αυτή παραχωρείται (άρθρο 14.α) στα Περιφερειακά Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας (Π.Σ.Ο.Π.Π.) και μάλιστα σε όλες τις φάσεις, από την πρόληψη έως και την αποκατάσταση.

Αυτή η ρύθμιση που προβλέπει τα όργανα των Περιφερειών να αναπτύσσουν σχέσεις ελέγχου και ιεραρχίας με τους Δήμους, είναι δυσλειτουργική και αντισυνταγματική αφού παραβιάζει την αυτοτέλεια των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Γεγονός βέβαια που επισημαίνεται και από τα δύο δευτεροβάθμια όργανα της Αυτοδιοίκησης, την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ αντίστοιχα.

Όμως ας μην εκφέρω άλλο την άποψή μου, προτιμώ να στοιχηθώ στις απόψεις της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, που κάθε άλλο παρά σας… “αντιπολιτεύονται”.

Η ΚΕΔΕ που βρίσκει το νομοσχέδιο «δαιδαλώδες και πιθανά δυσλειτουργικό», επισημαίνει την απόλυτη απουσία «αναφοράς στο ρόλο και την ένταξη των φορέων της Α΄ βάθμιας αυτοδιοίκησης» στον σχεδιασμό.

Τονίζει επίσης ότι πρέπει να γίνει ειδική αναφορά και να καταστεί σαφές ότι τα μέτρα και δράσεις τοπικού ή και διαδημοτικού χαρακτήρα, σχεδιάζονται και υλοποιούνται αποκλειστικά από φορείς της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης και ζητά την διασφάλιση όλων των ήδη θεσμοθετημένων πόρων καθώς και την μετατροπή της ΣΑΤΑ πυροπροστασίας σε ΣΑΤΑ πολιτικής Προστασίας, με υπερδιπλασιασμό των πόρων της.

Προτείνει επίσης την ευθύνη για την προληπτική απομάκρυνση πολιτών να την έχει ο επικεφαλής υπεύθυνος επιχειρησιακά και όχι αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα και αναπαράγετε στο νομοσχέδιό σας.

Γιατί λογικό δεν είναι να μη διώκονται οι κατά τόπους δήμαρχοι όταν άλλοι έχουν το γενικό πρόσταγμα της επιχειρησιακής ευθύνης;

Τέλος, η ΚΕΔΕ, διατυπώνει πολλές εξειδικευμένες προτάσεις αντιμετώπισης διαφορετικών κινδύνων, ακριβώς γιατί οι Δήμοι είναι ένας βασικός εμπλεκόμενος θεσμός.

Επίσης η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας συμφωνεί ότι: «το συντονισμό της Πολιτικής Προστασίας σε τοπικό επίπεδο πρέπει να τον έχουν τα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας των Δήμων».

Οι ρυθμίσεις για τους ΟΤΑ είναι μέρος των ασαφειών και των αντιφάσεων του νομοσχεδίου στις οποίες μπορούμε να προσθέσουμε:

– τις αυξημένες εξουσίες μετακλητών Περιφερειακών Συντονιστών Πολιτικής Προστασίας,

– την ασάφεια σε ό,τι αφορά το ρόλο και τις ευθύνες τους σε σχέση με τα αιρετά και υπηρεσιακά στελέχη, αλλά και την επιβάρυνση από το πρόσθετο κόστος, αμοιβών και επιδομάτων ευθύνης,

– τη θέσπιση μυστικών-απόρρητων κονδυλίων για απευθείας αναθέσεις, και άλλα πολλά που έχουν επισημανθεί από τη διαβούλευση και τη σημερινή συζήτηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Οι κίνδυνοι από τα φυσικά φαινόμενα είναι μπροστά μας και δεν επιτρέπουν ερασιτεχνισμούς με συρραφές και ασάφειες σαν αυτές του νομοσχεδίου.

Ο τέως Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Ταφύλης, ένας ειδήμονας υψηλού επιπέδου, εξέτασε αναλυτικά την εφαρμογή του μηχανισμού που προβλέπει το νομοσχέδιό σας στη τραγική καταστροφή στο Μάτι και αποδεικνύει την πλήρη αδυναμία αντιμετώπισης της καταστροφής.

Αλήθεια γιατί δεν επιχειρήσατε κι εσείς προσομοιώσεις του μοντέλου σας ;

Όλα αυτά μάς προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία για το μέλλον της αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και κρίσεων στη χώρα μας.

Είναι διαπιστωμένη η προχειρότητα της κυβέρνησης στους Νόμους που νομοθετεί και η χρεωκοπία του επιτελικού της κράτους και δυστυχώς προβλέπουμε ότι θα επανέλθετε πολλές φορές και σε αυτόν τον Νόμο με διορθωτικές τροπολογίες, κατά τα ειωθότα.

Όμως δεν ξέρω αν το νομοσχέδιο που συζητάμε διορθώνεται κι αυτό γιατί πάσχει στο πνεύμα και τον σχεδιασμό.

Και στην περίπτωση της Πολιτικής Προστασίας οι συνέπειες δεν αφορούν γενικά στη χειροτέρευση των κοινωνικών συνθηκών της ζωής μας.

Αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος, στην προστασία της περιουσίας, των αγαθών των πολιτών αλλά και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Σας ευχαριστώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024