Πρωθυπουργός: «Η πράσινη στροφή είναι μια επιλογή, πρώτα απ’ όλα πολιτική»

Έναν εθνικό στόχο έθεσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση του προγράμματος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και στην υπογραφή της «Πράσινης Συμφωνίας»: «Ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», όπως ανέφερε εκφράζοντας την ευχή η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση […]

5 Ιουνίου 2020

του/της Newsroom

Έναν εθνικό στόχο έθεσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση του προγράμματος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και στην υπογραφή της «Πράσινης Συμφωνίας»: «Ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», όπως ανέφερε εκφράζοντας την ευχή η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση. 

Ο Πρωθυπουργός τόνισε πως αποτελεί επιλογή πρώτα απ’ όλα πολιτική η πράσινη στροφή συμπληρώνοντας πως αφορά στο σύνολό της την ελληνική κοινωνία. Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί κι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, την Αγορά, και σε όλες τις εκφάνσεις της και την Κοινωνία των Πολιτών. Γι’ αυτό και συνοδεύτηκε από την «Πράσινη Συμφωνία» που υπέγραψαν 19 φορείς, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και το Υπουργείο Ενέργειας & Περιβάλλοντος. Η συμφωνία θέτει το πλαίσιο της υποχρέωσης του κάθε φορέα έτσι ώστε αυτό το εθνικό σχέδιο αυτό να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.

O Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η μετάβαση σε αυτόν τον νέο πιο πράσινο τρόπο ζωής, μας επιτρέπει να διαμορφώσουμε και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς αλλά και πολιτισμού της καθημερινότητας που θα προδιαγράφει την ατμόσφαιρα στην Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών. Τόνισε δε ότι άμεσος στόχος είναι καλυφθεί ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης: Να γίνει η προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.

Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης θεσπίζονται κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση, με σημαντική μείωση φόρων και άλλων βαρών. Όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, μονάδες που θα εγκατασταθούν στους τόπους αυτούς θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.

Αμέσως μετά, οι εκπρόσωποι των 19 φορέων που υπέγραψαν την «Πράσινη Συμφωνία για την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης» με τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή και τον Υπουργό Ενέργειας & Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη, σε συζήτηση που είχαν στη συνέχεια με τον Πρωθυπουργό, τον ευχαρίστησαν για την εμπιστοσύνη που όπως είπαν, δείχνει η κυβέρνηση και ο ίδιος στον κλάδο. Αμέσως μετά ο Κυριάκος Μητσοτάκης είδε από κοντά τα ηλεκτροκίνητα ποδήλατα και αυτοκίνητα, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξε για τα πρωτότυπα ηλεκτρικά οχήματα που έχουν κατασκευάσει φοιτητές και ερευνητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας και τα οποία έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς καινοτομίας και αγώνες, διεθνώς.

Ακολουθεί μέρος των δηλώσεων του Πρωθυπουργού:

Από επιλογή, αλλά και από ανάγκη, ο πλανήτης ξανασυναντιέται με την «καθαρή» ενέργεια. Και η ηλεκτροκίνηση απλώνεται παντού με δυναμισμό. Και σήμερα, αυτήν την τόσο σπουδαία ημέρα, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η ελληνική κυβέρνηση ανακοινώνει και επίσημα μία εμβληματική πρωτοβουλία για το μέλλον. Μια πολιτική η οποία απαντά και στη μιζέρια του χθες, αλλά και στην δικαιολογημένη ανησυχία του σήμερα.

Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής μας αντίληψης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα, όμως, και αυτό θέλω να το τονίσω, είναι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, αφορά προφανώς την Αγορά, αφορά σε όλες της τις εκφάνσεις και την Κοινωνία των Πολιτών.

Γι’ αυτό και συνοδεύεται από αυτήν την εξαιρετικά καινοτόμο και πολύ σημαντική «Πράσινη Συμφωνία», μια  «Πράσινη Συμφωνία» την οποία θα υπογράψουν σε λίγο 19 φορείς και δύο υπουργεία. Και θα θέτει με σαφήνεια αυτή η συμφωνία, το πλαίσιο της υποχρέωσης του κάθε φορέα, προκειμένου το εθνικό σχέδιο αυτό, να γίνει επιτέλους πράξη το συντομότερο δυνατόν.

Επιδοτούμε σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση.

Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί! Αποδίδω ιδιαίτερη σημασία στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί μας -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και οι ταξιτζήδες μας, οι επαγγελματίες του κλάδου, θα πρέπει να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα τα οποία δίνουμε.

Επίσης αυτά τα οχήματα, τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού. Και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024