,

Το 4ο bio-Mechanical festival ζωντανεύει ξανά τον Πολιτιστικό Χώρο Αυλιδείας Αρτέμιδος από τις 18 Ιουλίου έως και τις 2 Αυγούστου 2020

Μια εστία για όλες εκείνες τις καλλιτεχνικές προσπάθειες που αναδεικνύουν την ανθρώπινη κατάσταση της περιπλάνησης και της διαρκούς αναζήτησης ενός καταφύγιου τόπου. Θεματική του Φεστιβάλ: «παρά τόπον» Τί Δέ Ποτ’ Ἐστὶν Ὁ Τόπος,… Αριστοτέλης, Φυσικά Δ.2,4 Το Θέατρο Χαλκίδας διοργανώνει για τέταρτη συνεχή χρονιά, από τις 18 Ιουλίου έως και τις 2 Αυγούστου 2020 το […]

13 Ιουλίου 2020

του/της Newsroom

Μια εστία για όλες εκείνες τις καλλιτεχνικές προσπάθειες που αναδεικνύουν την ανθρώπινη κατάσταση της περιπλάνησης και της διαρκούς αναζήτησης ενός καταφύγιου τόπου.

Θεματική του Φεστιβάλ: «παρά τόπον»

Τί Δέ Ποτ’ Ἐστὶν Ὁ Τόπος,…

Αριστοτέλης, Φυσικά Δ.2,4

Το Θέατρο Χαλκίδας διοργανώνει για τέταρτη συνεχή χρονιά, από τις 18 Ιουλίου έως και τις 2 Αυγούστου 2020 το bio-Mechanical Festival στον Πολιτιστικό χώρο Αυλιδείας Αρτέμιδος.

Θεματική του Φεστιβάλ

Ο άνθρωπος βρίσκεται σε μια αιώνια αναζήτηση του εαυτού του. Δεν σταματά. Μετακινείται από τόπο σε τόπο. Πολλές φορές αναγκάζεται να αφήσει τόπο προσφιλή που τον περιέχει και ν΄ αρχίσει την περιπλάνηση. Κι οι τόποι τον δέχονται ή τον απορρίπτουν, είτε για την ταυτότητά του, είτε για το κοινωνικό του υπόβαθρο, είτε για τη θρησκεία του, είτε…Βρίσκεται συχνά απομονωμένος εξαιτίας της διαφορετικότητάς του και αγωνίζεται ασταμάτητα να δημιουργήσει μια νέα ταυτότητα σε «τόπον καλόν». Αγωνίζεται να διαβεί τα όρια, να πάψει να ζει «παρά τόπον», να βρει τη θέση του ανάμεσα στους άλλους, να σταθεί και να πει «εδώ».

Ο Πολιτιστικός Χώρος Αυλιδείας Αρτέμιδος

Η έννοια “τόπος” είναι ευρύτατη, πάντα επίκαιρη και επιτρέπει πλήθος προσεγγίσεων. Σήμερα, μάλιστα, οι περισσότεροι ζούμε σε κάποιο είδος «παρατοπίας»: βρισκόμαστε, εξαιτίας διαφόρων συνθηκών και καταστάσεων (οικονομικών, κοινωνικών, πολιτικών, πολιτισμικών και άλλων) όχι ακριβώς στον «τόπο», εκεί δηλαδή που ανήκουμε, εκεί που είναι η θέση μας, αλλά σε περιθώριο, κοντά σε αυτόν, δηλαδή «παρά τόπον». Ο Πολιτιστικός Χώρος Αυλιδείας Αρτέμιδος είναι από τη φύση του ένας χώρος “παρά τόπον” που διεκδικεί τη δική του ταυτότητα, καθώς βρίσκεται πλησίον του μυθικού τόπου της Τρωικής εκστρατείας, του αρχαιολογικού τόπου του ναού της Αυλιδείας Αρτέμιδος και ενός μεταβιομηχανικού τοπίου εγκατάλειψης και λεηλασίας.

Σ΄ αυτόν τον χώρο το Θέατρο Χαλκίδας διοργανώνει για 4η συνεχή χρονιά το bio-Mechanical Festival, με σκοπό την πολυεπίπεδη διερεύνηση των μεταμορφώσεων του μύθου, δίνοντας φωνή στις διαφορετικές εκδοχές και οπτικές του μέσα από ένα ευρύτερο κοινωνικό, πολιτικό, ιστορικό, φιλοσοφικό ή και απολύτως προσωπικό επίπεδο. Ο θεματικός άξονας του 4ου bio-Mechanical Festival έχει τον τίτλο “παρά τόπον” και τη φιλοδοξία να λειτουργήσει ως εστία για όλες εκείνες τις καλλιτεχνικές προσπάθειες που αναδεικνύουν την ανθρώπινη κατάσταση της περιπλάνησης και της διαρκούς αναζήτησης ενός καταφύγιου τόπου.

Οι στόχοι του Φεστιβάλ

Οι στόχοι του Φεστιβάλ είναι να συμβάλει στη δημιουργία νέων, αυθεντικών, καλλιτεχνικών και πολιτιστικών τάσεων που θα αντικατοπτρίζουν τη δυναμική και τις δυνατότητες των «νέων» δημιουργών της τοπικής κοινωνίας, ανεξαρτήτως ηλικίας, να φιλοξενήσει μορφές θεάματος απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό που δίνουν χώρο στο ανθρώπινο σώμα ως υλικό και εργαλείο έκφρασης εμπνευσμένες από τις αρχές που προτείνει ο σκηνοθέτης Μέγιερχολντ στη βιομηχανική ή biomechanics μέθοδό του, να δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας με το παρόν, το παρελθόν αλλά και το μέλλον μέσω της τέχνης και της ιστορικής και πολιτισμικής κληρονομιάς του τόπου, με πολιτιστικές δράσεις να βοηθήσει στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αυλιδείας Αρτέμιδος, ως Πολιτιστικού χώρου τοπικής, πανελλήνιας και διεθνούς εμβέλειας, που χρειάζεται προστασία, καθώς στην Αυλίδα σήμερα παρατηρείται (λόγω Βιομηχανιών) μεγάλη περιβαλλοντική υποβάθμιση αλλά και γενικότερη απαξίωση της μυθικής περιοχής, να διαμορφωθεί μια ενιαία ταυτότητα της περιοχής ως χώρου υποδοχής κάθε μορφής τέχνης που είναι αποτέλεσμα ανθρώπινης χειρονομίας, η οποία σέβεται τη φύση και τους ρυθμούς της, την παράδοση και την Ιστορία και ανανεώνει τη σχέση μας με το παρελθόν και τις μυθικές αφηγήσεις, που διασώζονται μέχρι σήμερα στις παραδόσεις όλων των λαών, να συμβάλλει στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, καθώς αποτελεί μια σπουδαία ευκαιρία για την τουριστική προβολή της πόλης μας μέσω της Ιστορίας, της τέχνης και του πολιτισμού.

Πιστό στο ραντεβού του

Πιστό στο ραντεβού του, το 4o Bio-Mechanical Festival, παρά την ιδιαίτερη συνθήκη της πανδημίας του covid-19, επιχειρεί τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2020 μια έξοδο στον πολιτισμό και σας καλεί μαζί του. Το προσεκτικά επιλεγμένο και πολυποίκιλο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ, θα αλλάξει την όψη της πόλης, θα την κάνει πιο κοινωνική και πιο εξωστρεφή. Τα νέα ταλέντα, η ποιότητα, η ζωντάνια, η πρωτοτυπία, η ανακάλυψη, το συναίσθημα, ο προβληματισμός, η πρόκληση, η διαφορετικότητα, η ποικιλομορφία, η έμπνευση, η φιλικότητα είναι χαρακτηριστικά του πυρήνα της ταυτότητας του Bio-Mechanical Festival στον Πολιτιστικό Χώρο Αυλιδείας Αρτέμιδος, που το έχουν καθιερώσει στη συνείδηση δημιουργών που συμμετείχαν αλλά και του κοινού, ως μία πραγματική γιορτή του πολιτισμού.

Με προτεραιότητα την ασφάλεια

Η φετινή διοργάνωση του φεστιβάλ γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες του ΥΠ.ΠΟ περί ασφαλούς διεξαγωγής ακροαμάτων, θεαμάτων & παραστάσεων σε ανοιχτούς χώρους για τη διασφάλιση της υγείας συμμετεχόντων και κοινού.

Η Μαίρη Μουρσελλά , Πρόεδρος του Θεάτρου Χαλκίδας, μίλησε στα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ για το 4ο Bio Mechanical Festival, το πρόγραμμα, τις αλλαγές που προέκυψαν λόγω των ημερών αλλά και το αισιόδοξο μήνυμα της για τον πολιτισμό στην πόλη της Χαλκίδας.

  • Για αρχή θα ήθελα να μου πείτε πως γεννήθηκε η ιδέα του Bio-Mechanical Festival

Οι δράσεις του θεάτρου Χαλκίδας στο θέατρο Αυλιδείας Αρτέμιδος ξεκίνησαν από το 2011 όταν σε μια βόλτα στην περιοχή η τότε πρόεδρος  Ζωή Λιβανίου «ανακάλυψε» το ανενεργό λατομείο 300 μ από τον άγνωστο στους περισσότερους Ναό της Αυλιδείας Αρτέμιδος. Και έτσι άρχισε να ξεδιπλώνεται ένα κουβάρι για τον πολιτισμό.  Ένας εφήμερος θεατρικός χώρος λειτουργεί για ένα μήνα το καλοκαίρι τα τελευταία 9 χρόνια έτσι ώστε να αποκτήσει ζωή η περιοχή, να αναδειχθεί και να φωτιστεί ο παραμελημένος αρχαιολογικός χώρος. Στην αρχή μόνο παραστάσεις του Θ.Χ. με πρώτη την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Το 2017 το Θέατρο Χαλκίδας προχωράει ένα βήμα πιο πέρα. Με καλλιτεχνικό Δ/ντη το Γιάννη Κατσάνο Οργανώνει ένα φεστιβάλ, το Bio-Mechanical Festival, με θεματικό άξονα “Αρχαίοι μύθοι στη μετά-βιομηχανική εποχή”.

  • Τί συμβολίζει το όνομα του Φεστιβάλ;

Το όνομα του φεστιβάλ είναι ένα παιχνίδι. Το Bio-Mechanical Festival είναι ο συνδυασμός της λέξης βίος=ζωή  και μηχανή στα αγγλικά. Σε ένα τόπο που για χρόνια κυριαρχούσαν και τον πλήγωναν οι μηχανές, στο ανενεργό λατομείο, σήμερα η ανθρώπινη παρουσία έρχεται  μέσα από κάθε μορφή τέχνης να τον επουλώσει.

  • Φέτος, θα είναι προσαρμοσμένο στην εποχή του κορωνοϊού; ‘Άλλαξε το πρόγραμμα και οι δράσεις;

Φέτος το φεστιβάλ θα είναι προσαρμοσμένο στην εποχή του κορωνοϊού, μικρότερο σε διάρκεια με επιλεγμένες δράσεις από τον αρχικό σχεδιασμό, περιορίσαμε την αριθμό των εκδηλώσεων όχι όμως την ποιότητα και την ποικιλία των εκδηλώσεων όλες οι μορφές τις τέχνης θα έχουν παρουσία, θέατρο, μουσική, χορός κλπ

  • Τί θα δούμε φέτος στο Bio-Mechanical Festival;

Ανάμεσα στα δρώμενα του 4ου Bio-Mechanical Festival είναι η “Sinfonietta Αθηνών” (οκταμελές σύνολο εγχόρδων) με Μαέστρο τον μουσουργό Γιώργο Αραβίδη το εμβληματικό 2ο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του L.V. Beethoven, αφιέρωμα στον παγκόσμιο εορτασμό των 250 χρόνων από την γέννηση του, η θεατρική παραγωγή «ΒΑΚΧΕΣ» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη, ο Σταμάτης Κραουνάκης, η Σπείρα και φίλοι μουσικοί, ο Νικήτας Σινιόσογλου με το “Λεωφόρος ΝΑΤΟ” με τον συγγραφέα του βιβλίου να συζητά με τρεις αναγνώστες του: τον δημοσιογράφο της “Καθημερινής” Νίκο Βατόπουλο, τον δημοσιογράφο Γιώργο Παπαχριστοδούλου και τον φιλόλογο Γιάννη Κατσάνο, ο Δρ Αστροφυσικής Αντώνης Αντωνίου σε μία διάλεξη για το “Χάος στο κοσμικό μηχανοστάσιο”, η παραγωγή του Θεάτρου Χαλκίδας «Αναχώρηση από την Ωγυγία», Ραψωδία ε, Ομήρου Οδύσσεια σε σκηνοθεσία Μαρίας Βαρδάκα, Bodyterranean –The show Music without instruments μία πολύ σύγχρονη και πρωτοποριακή παράσταση, το ντοκιμαντέρ ΝΕΑ ΖΩΗ πραγματεύεται τη σχέση των Νέων Λαμψακηνών με τον τόπο και τον χρόνο, από την περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ΑΥΛΙΔΑ ΜΙΚΡΕΣ ΤΑΦΕΣ A.C. Ποιητές και ποιήτριες της νέας γενιάς θα καταθέσουν τα ποιητικά τους κτερίσματα στους τάφους που άνοιξε η πανδημία, “Καιρός για Τρίο” : Μια μπάντα από τη Χαλκίδα, κ.α.

Κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν και πολλές παράλληλες δράσεις, η Ε.Π.Α.Ψ.Υ. προτείνει με τον γενικό Τίτλο “Παρά-μυθώ”, δρώμενα και φωτογραφική έκθεση, οι «επί Οκτώ» ομάδα φίλων φωτογράφων με συντονιστή επιμελητή τον Θοδωρή Νικολάου εικόνες παρα τόπον φωτογραφίζοντας την εποχή της απόστασης. Από τον Ε.Ο.Σ. Χαλκίδας μια πορεία στο Μεγάλο Βουνό με το Ελληνιστικό τείχος του Ανηφορίτη, μια ανοιχτή συζήτηση για την ιστορία της περιοχής και τις μεταβολές πληθυσμών που αναγκάστηκαν να ζήσουν “παρά τόπον” λόγω των κατακτητών ανά διαφορετική χρονική περίοδο, η Έλενα Γλωσσιώτη και οι Παραμυθάδες Γλάροι: Θέατρο Σκιών για όλες τις ηλικίες, έκθεση ζωγραφικής από τον ζωγράφο Παναγιώτη Αγαλιώτη, Θεατρική ομάδα Rektis «Ξημέρωμα στην Αυλίδα», μια πορεία από το ιερό στην ιεροσυλία work in progress σε σκηνοθεσία Γεωργίας Καρλατήρα, βίντεο-προβολή, εγκατάσταση “Grave” της Ελένης Μουστάκα, κ.α.

  • Σας προβληματίζει ο κόσμος που είναι φοβισμένος με όλα αυτά που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό; Θα πάει εύκολα ο κόσμος να παρακολουθήσει μια εκδήλωση/παράσταση/δράση;

Το θέατρο είναι μικρό περίπου 350 θέσεις και με τον περιορισμό τις διεξαγωγής θεαμάτων η ανώτερη πληρότητα θα είναι κάτω από 250 θεατές ανά εκδήλωση, οπότε δεν μας προβληματίζει, πιστεύουμε ότι θα έχει την αναγκαία πληρότητα.  Όλες οι  εκδηλώσεις έχουν ενδιαφέρον και αξίζει κάποιος ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του να τις δει. Την χρονιά αυτή θα φιλοξενήσουμε αρκετά σχήματα από την Αθήνα,  που δεν έχει κάποιος πολλές ευκαιρίες λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί, να τα παρακολουθήσει

Υπάρχει βέβαια μια μερίδα κόσμου που φοβάται και  θα το σκεφτεί δυο και τρεις φορές να βγει όμως οι περισσότεροι γνωρίζοντας ότι τηρούνται τα απαιτούμενα μέτρα πιστεύουμε ότι θα έρθουν στις εκδηλώσεις. Μετά από αυτή την περίοδο εγκλεισμού και απομόνωσης που ζήσαμε  πιστεύω ότι είναι μεγαλύτερη η ανάγκη για επικοινωνία αναψυχή διασκέδαση.

  • Μιλήστε μας για τον χώρο στον οποίο πραγματοποιείται το Φεστιβάλ;

Στην Αυλίδα στον όρμο Μικρό Βαθύ, στον Αρχαιολογικό Χώρο κοντά στον Ναό της Αυλιδείας Αρτέμιδος, υπάρχει ένας ανενεργός από το 1960 Λατομικός χώρος. Είναι το πρώτο λατομείο του τσιμεντάδικου από το 1928 με μια σειρά από μικρά κτισίματα ερείπια σήμερα, που ήταν απαιτούμενα για την  εξόρυξη του ασβεστόλιθου.   Εκεί μέσα στην αγκαλιά-μήτρα του ανενεργού λατομείου στήνεται κάθε χρόνο από το 2012 ένας εφήμερος θεατρικός χώρος. Μια χωμάτινη πορεία από την οδό Θρεψιάδη σε μεταφέρει περνώντας μέσα από έναν υγρότοπο και ένα μικρό δασύλλιο  στον όρμο Μικρό Βαθύ με θέα το επιβλητικό κτιριακό συγκρότημα του Τσιμεντάδικου.

Είναι ένας τόπος που κάποτε κυριαρχούσε ο εκκωφαντικός θόρυβος του σπαστήρα των εκρήξεων από την πυρίτιδα, οι ήχοι από την λειτουργία του τσιμεντάδικου,  η καταστροφική σκόνη από τα φουγάρα του, εδώ σήμερα επικρατεί μια περίεργη  ησυχία,  το κελάηδισμα των πουλιών λευκοτσικναδες που έχουν την φωλιά τους στον υγρότοπο, και τα φυτά της εξοχής που σπάζουν το σεντόνι της τσιμεντόσκονης που έχει σκεπάσει την περιοχή στεριά και τον βυθό της θάλασσας.

Εδώ σύμφωνα με τον μύθο  στα ακρογιάλια αυτά ήταν αραγμένα τα χίλια πλοία των Αχαιών περιμένοντας να φυσήξει  ούριος άνεμος  και κάπου εδώ θυσιάστηκε η Ιφιγένεια.

  • Έχετε στήριξη ή και συνεργασία με άλλους φορείς;

Είναι συνδιοργανωτές του Φεστιβάλ η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ο ΟΠΑΣΤΕ, ο Δήμος Χαλκιδαίων, ο Αναγκαστικός Συνεταιρισμός Βαθέος Αυλίδας και τελούμε υπό την Αιγίδα και στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

  • Πώς φαντάζεστε την πορεία του Φεστιβάλ στο μακρινό μέλλον;

Ευχόμαστε το Bio-Mechanical Festival να γίνει ευρέως γνωστό και να αναδειχθεί ο Αρχαιολογικός χώρος, καθώς αυτός είναι και ο βασικός στόχος του Φεστιβάλ.

  • Θα θέλατε να δώσετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες μας;

Η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια αλλά είναι ανάγκη, πρέπει να είναι μέρος της ζωής μας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

29 Μαρτίου 2024