«Στο τραπέζι» οι απόψεις των ειδικών για τη μάσκα στα σχολεία!

Ρεπορτάζ και Έρευνα: Σταματία Παπαμάρκου Αναστάτωση προκάλεσε, το καινούριο μέτρο κατά του κορωνοϊού, η χρήση μάσκας στα σχολεία με το άνοιγμά τους που θα πραγματοποιηθεί στις 14 Σεπτεμβρίου, κατόπιν ανακοίνωσης προ λίγων ημερών, από την υπουργό Παιδείας, Ν. Κεραμέως. Η χρήση μάσκας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, κάποιους τους βρίσκει σύμφωνους και κάποιους άλλους φανερά προβληματισμένους. […]

4 Σεπτεμβρίου 2020

του/της Newsroom

Ρεπορτάζ και Έρευνα: Σταματία Παπαμάρκου

Αναστάτωση προκάλεσε, το καινούριο μέτρο κατά του κορωνοϊού, η χρήση μάσκας στα σχολεία με το άνοιγμά τους που θα πραγματοποιηθεί στις 14 Σεπτεμβρίου, κατόπιν ανακοίνωσης προ λίγων ημερών, από την υπουργό Παιδείας, Ν. Κεραμέως. Η χρήση μάσκας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, κάποιους τους βρίσκει σύμφωνους και κάποιους άλλους φανερά προβληματισμένους. Τα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ και η δημοσιογράφος Σταματία Παπαμάρκου, έκαναν τη δική τους έρευνα γύρω από το μείζον θέμα που απασχολεί ειδικούς υγείας, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Τα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ, ήρθαν σε επαφή με γνωστό Πνευμονολόγο – Λοιμοξιωλόγο, ο οποίος και θέλησε να κρατήσει απόρρητα τα στοιχεία του, δηλώνοντας τα εξής: «Η χρήση μάσκας στα σχολεία είναι ένα μέτρο, το οποίο και είναι δύσκολο στην εφαρμογή του, δεν είμαι καθόλου αντίθετος με τα μέτρα προφύλαξης αλλά με αυτά που όντως προφυλάσσουν, χωρίς να προκαλούν παραπάνω προβλήματα. Εκπαιδευτικοί και μαθητές θα αντιμετωπίσουν το βαθμό δυσκολίας αυτού του μέτρου μιας και οι ώρες είναι πολλές και ο αέρας λίγος… Διότι, με τη χρήση μάσκας οι πνεύμονες παράγουν περισσότερο έργο για να αναπνεύσει ο άνθρωπος, μιας και η μάσκα περιορίζει τη ροή. Η αλήθεια είναι πώς η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί λίγες ώρες και σε πολύ κλειστούς χώρους. Γεννηθήκαμε για να αναπνέουμε ελεύθεροι, όποτε οτιδήποτε άλλο, απλά εμποδίζει την αναπνοή μας. Υπάρχουν τρόποι, υπάρχουν μέτρα προφύλαξης και είναι πολλά, απλά θέλουν περισσότερη μελέτη και λιγότερο βιασύνη. Είναι δύσκολο να κάνεις τον αστυνομικό σε παιδιά και εφήβους, συνήθως λειτουργεί αντίθετα. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις ομάδες, οι οποίες πάσχουν από  αναπνευστικά προβλήματα και δεν έχουν ηλικία, εκεί σίγουρα το πρόβλημα αυξάνεται και δεν μειώνεται. Με προβληματίζει ιδιαίτερα το συγκεκριμένο θέμα… Και αυτό που θα πρότεινα κι εγώ ως ειδικός, είναι η μείωση στον αριθμό των παιδιών, με αποτέλεσμα περισσότερες αίθουσες, οι συχνοί έλεγχοι από δημόσιες δομές, συχνό πλύσιμο των χεριών και η τήρηση των αποστάσεων. Συνήθως, οι ακρότητες δεν οδηγούν πουθενά… Μεγάλο πράγμα η σωστή πληροφόρηση είναι το μόνο μέτρο που θα τηρηθεί, πριν ακόμα ανακοινωθεί»!

Η κυρία Ελίνα Τρωγάδα, Ψυχοθεραπέυτρια – Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Οικογένειας, Βοιωτίας, φαίνεται να είναι πιο θετική με το μέτρο «υποχρεωτικής μάσκας στα σχολεία»… Λίγο παρακάτω, θα διαβάσουμε και τις δικές τις απαντήσεις!

 

Ποια η άποψή σας, μετά την απόφαση της κυβερνήσεως για την χρήση μάσκας στα σχολεία;

Κάθε μέτρο που αποφασίζεται και έχει σκοπό να προστατέψει την δημοσιά υγεία, με βρίσκει σύμφωνη. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια αβέβαιη κατάσταση, οπότε το να φροντίσουμε και να προστατέψουμε τα παιδιά μας, δεν είναι υπερβολικό. Σίγουρα, τα παιδιά θα έρθουν αντιμέτωπα με ένα νέο δεδομένο. Θα βρεθούν μπροστά σε μια νέα πρόκληση, η ρουτίνα θα αλλάξει και θα χρειαστεί να προσαρμοστούν σε μια νέα συνθήκη. Είναι αυτό για τα παιδιά μας δύσκολο; Τα παιδιά αποτελούν τον πιο εύκολα προσαρμοζόμενο πληθυσμό της κοινωνίας. Για αυτά ο κόσμος είναι γεμάτα προκλήσεις και νέα δεδομένα, οπότε ναι, μπορούν καλύτερα ίσως από όλους μας να τα καταφέρουν. Αυτό που χρειάζεται είναι βασιστούμε στη μίμηση, άρα η στήριξη του μέτρου από την υπόλοιπη κοινωνία, είναι σημαντική. Εάν γονείς και εκπαιδευτικοί στηρίξουν την χρήση μάσκας και την χρησιμοποιούν σωστά, τότε είναι σχεδόν βέβαιο πως και τα παιδιά θα μπορέσουν να κάνουν χρήση της. Είναι σημαντικό τελικά να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας να μάθουν να φροντίζουν τα ίδια για την προστασία της υγείας τους, να κατανοήσουν την αξία του μαθήματος αυτού, «προστατεύουμε τον ίδιο μας τον εαυτό και προστατεύουμε όσους αγαπάμε».

Σε ποιες ηλικίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μάσκα και σε ποιες όχι;

Στην ερώτηση αυτή, απαντούν οι γιατροί ως αρμόδιοι και μας λένε πως η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών. Η παγκόσμια κοινότητα των ιατρών μας επιβεβαιώνει, μάλιστα, πως δεν υπάρχει κίνδυνος υγείας από τη χρήση της. Για μένα το σημαντικό είναι πώς θα η γίνει η σωστή χρήση της μάσκας από τα παιδιά; Είναι εφικτό; Δεν είμαι σίγουρη, οι υπάρχουσες συνθήκες, δεν ευνοούν. Τα παιδιά στα σχολεία συνήθως, εκτός από τον μεγάλο αριθμό μαθητών με ένα μόνο εκπαιδευτικό, κάνουν μάθημα σε κτιριακά συγκροτήματα που δεν πληρούν τις προδιαγραφές (μικρές αίθουσες, όχι καλά αεριζόμενες, ελλιπής καθαρισμός κ.α.). Θα έλεγα λοιπόν, πως πρέπει να εστιάσουμε στην ορθή χρήση της χρήσης της μάσκας. Αυτό είναι που αλλάζει, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και εξαρτάται από τον τρόπο που θα το υποστηρίξουν οι σημαντικοί ενήλικες της ζωής ενός παιδιού. Ένα μικρό παιδί ηλικίας 5 ετών χρειάζεται πολύ μεγάλη φροντίδα και περισσότερη προσοχή από τους μεγάλους, για να τηρήσει ορθά το μέτρο, ενώ ένα μεγαλύτερο παιδί χρειάζεται ένα σαφές και εύκολο πλαίσιο οδηγιών για να το τηρήσει, ένα πρωτόκολλο, ενώ το σύστημα θα υποστηρίζει την όλη κατάσταση (καθαριότητα, αντισηπτικά, συνεχή οπτικά ερεθίσματα που θα υπενθυμίζουν).  Εννοείται πως θεωρώ σχεδόν αυτονόητο πως σε όλα τα σχολεία θα πρέπει να υπάρξει συνεχή ενημέρωση, εκτός από τους ιδίους τους δασκάλους που θα μιλήσουν στα παιδιά για την πανδημία, και από γιατρούς και από ψυχολόγους.

Έπειτα, από έρευνα που πραγματοποίησαν τα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ, το 70% των παιδιών – μαθητών ηλικίας 6 ετών και άνω, φάνηκαν να τους δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, η χρήση μάσκας στα σχολεία… Πώς εξετάζεται το συγκεκριμένο ζήτημα; Επικίνδυνη η μάσκα στην ψυχολογία άρα και κατ’ επέκταση στην υγεία των παιδιών – μαθητών;

Μπορώ να το καταλάβω επειδή και εμένα με δυσκολεύει η χρήση της μάσκας. Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα που παρατηρήθηκαν στην έρευνα, μάλλον ξεκινούν από τη δυσφορία της χρήσης της ίδιας της μάσκας λόγω της μη εξοικείωσης με αυτή. Θέλει χρόνο να μπορείς να συνηθίσεις να μιλάς και να αναπνέεις πίσω από ένα ύφασμα, έχει όμως αποδειχθεί από πληθυσμούς που την χρησιμοποιούν πως εξοικειώνεσαι. Αυτό όμως που με απασχολεί περισσότερο, στο μεγάλο ποσοστό του 70%, είναι πως τα παιδιά αντανακλούν την άποψη των μεγάλων και μοιάζει πως η κοινωνία δεν αποδέχεται το μέτρο της χρήσης μάσκας. Αυτό είναι το μεγάλο σύγχρονο θέμα. Δεν έχει πειστεί ο κόσμος για την χρήση της. Αυτή η αμφιθυμία είναι που θα επηρεάσει την ψυχολογία των παιδιών. Είναι γεγονός, τα παιδιά επηρεάζονται από αποφάσεις και συγκυρίες στον κόσμο που εμείς οι ενήλικες φτιάχνουμε .  Αυτό που έχουμε να κάνουμε ως ενήλικες είναι να πληροφορήσουμε τα παιδιά σωστά, κάθε φορά σύμφωνα με το αναπτυξιακό και το ηλικιακό τους στάδιο, τι είναι αυτό που αποφασίσαμε και γιατί, να ετοιμάσουμε ένα σχέδιο για αυτό και να το κάνουμε να λειτουργήσει.

Σίγουρα η χρήση μάσκας θα προκαλέσει αναστάτωση. Θα δυσκολέψει πολλά παιδιά, σε διάφορους τομείς, στους έφηβους ίσως μάλιστα ερεθίσει την αντιδραστικότητα τους.  Για τον λόγο αυτό επιμένω πως η συνεχή παρουσία γιατρών και ψυχολόγων θα βοηθούσε.

Για να υπάρξει μια ομαλή μετάβαση στις νέες συνθήκες απαιτείται ψυχραιμία, διάλογος και όχι σπασμωδικές κινήσεις. Σκοπός, είναι να εξηγήσουμε το πρόβλημα στα παιδιά. Το παιδί θα πρέπει να αντιληφθεί την υιοθέτηση της μάσκας ως μέρος μιας σειράς κανόνων που έτσι και αλλιώς ακολουθεί στην καθημερινότητά του.

Η ψυχολογία των μαθητών επηρεάζεται από την πανδημία και όχι μόνο από τη χρήση μάσκας. Ο κόσμος μας αλλάζει και τα παιδιά είναι μπροστά σε νέα δεδομένα σε νέες συνθήκες ζωής. Καλούνται να εξοικειωθούν και τελικά να συνεχίσουν.

*Από την έντυπη έκδοση του Σαββάτου (ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024