Κατερίνα Μπατζελή: «Δεν μπορεί να αποδεχτούμε από κανέναν τις πρακτικές του «βλέποντας και κάνοντας»

Προσθέστε Εδώ το Κείμενο Επικεφαλίδας σας

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Τις προτάσεις της παράταξης «Πατρίδα μας η Στερεά» για το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, το οποίο αναρτήθηκε προς διαβούλευση πριν λίγες μέρες, καταθέτει στα «ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ» η επικεφαλής, Κατερίνα Μπατζελή. Παράλληλα, η κα Μπατζελή μιλά για το πώς θα πρέπει να κινηθεί η Περιφερειακή Αρχή στην κατεύθυνση απάλυνσης των πληττόμενων από την πανδημία, τις μεγάλες επενδύσεις και τον Προϋπολογισμό του 2021.

Συνέντευξη: Παύλος Σφέτσας

Βρισκόμαστε εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας με την οικονομία καθηλωμένη. Πως θα πρέπει να κινηθεί η Περιφέρεια στην κατεύθυνση απάλυνσης των πληττόμενων, είτε αυτοί είναι επιχειρήσεις, εργαζόμενοι, άνεργοι, αγρότες;

Η Περιφέρεια κινείται με αργούς ρυθμούς όταν η επιδείνωση της αγοράς και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και δη των μικρών κινείται με ταχύτητα  φωτός. Η κατάσταση της αγοράς είναι δεινή με τους εκπρόσωπους μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι το 40% θα κλείσει οριστικά. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν είδαν το χρώμα του χρήματος το 2020. Πήραν μόλις το 2,4% των χρημάτων από τα εργαλεία ρευστότητας της κυβέρνησης, με τα τραπεζικά δάνεια να κατευθύνονται στις μεγάλες επιχειρήσεις. Ενώ δεν προβλέπεται καμία αναστολή στις πληρωμές υποχρεώσεων τους στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, καμία αναστολή για την πληρωμή της προκαταβολής φόρου, καμία έκπτωση στα δημοτικά τέλη. Τι περιμένει τους ανθρώπους της αγοράς μετά την 1η Μαΐου του 2021; Οι παλαιές υποχρεώσεις της πρώτης καραντίνας, οι υποχρεώσεις της δεύτερης (αναστολές που θα ξεπαγώσουν 1,57 δις), οι τρέχουσες καταβολές, το ξεπάγωμα των τραπεζικών δόσεων. Τα νέα κόκκινα δάνεια δε θα αγγίξουν τα 10 δις ευρώ και το ιδιωτικό χρέος στις τράπεζες τα 100 δις ευρώ. Είναι στενάχωρο να ακούς τον οικονομικό ρόγχο των  μικροεπιχειρηματιών όλων των κλάδων.

Έχουμε προτείνει ως παράταξη τους τελευταίους τέσσερεις μήνες που οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις ήταν πλέον δεδομένες, να ανασυνταχθεί ο προγραμματικός σχεδιασμός της Περιφέρειας για να στηρίξει με συμπληρωματικά μέτρα και ενισχύσεις σε σχέση με εκείνα του κεντρικού κράτους, την αγορά και τους εργαζόμενους.

Όπως:

– Αύξηση του προϋπολογισμού στήριξης των ΜΜΕ και δη των μικρών σε πρώτη φάση, μέχρι 40 εκ. ευρώ με τρέχουσα υπερδέσμευση. Σε δεύτερη φάση να υπάρξει πρόβλεψη αύξησης του προϋπολογισμού έως και σε 80 εκατ. ευρώ, με κεντρική τροποποίηση και των προϋποθέσεων για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των επιχειρήσεων. Οι επιπρόσθετοι συνολικοί πόροι να αναζητηθούν από τα υπόλοιπα του συνολικού ΕΣΠΑ και από την εμπροσθοβαρή εκταμίευση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στο 2021.

– Ειδικό πρόγραμμα στήριξης της εστίασης.

– Πρόγραμμα ώστε να συμπεριληφθούν οι αυτοαπασχολούμενους και οι επιχειρήσεις με προσωπικό ως εννέα άτομα.

– Να επεναξετασθεί το click away που βοηθάει κυρίως τις οργανωμένες ηλεκτρονικά επιχειρήσεις και όχι το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων που είχαν λύσει τα θέματα της επισκεψιμότητας των καταναλωτών από μόνοι τους και με ασφάλεια.

Στις 3 Δεκεμβρίου το Περιφερειακό Συμβούλιο ψήφισε με ευρεία πλειοψηφία να προχωρήσει η επένδυση της RSR Eagle Resort στην Κάρυστο. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφερθήκατε στο Atalanti Hills. Γιατί δεν προχωρούν τέτοιες επενδύσεις στη χώρα και χρειάζονται χρόνια ώστε να τελεσφορήσουν οι διαδικασίες;

Γιατί δεν υπάρχει εθνική άποψη για μεγάλες τουριστικές επενδύσεις δορυφορικού τύπου όπως το Atalanti Hills. Η νομοθεσία μπορεί να προβλέπει την έγκριση τους και τις αδειοδοτήσεις τους με διαδικασία fast track, αλλά μόνο αυτό δεν είναι. Όταν οι εγκρίσεις ξεπερνούν τα τέσσερα χρόνια, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι προσφυγές των πολιτών αλλά και των ανταγωνιστών, η καθυστέρηση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε νέα χωροταξικά δεδομένα και η επένδυση θα πρέπει να προσαρμοστεί. Μπορεί δε το χρονικό αυτό διάστημα να αλλάξει το μετοχικό σχήμα της ίδιας της εταιρείας. Και άντε πάλι από την αρχή. Ράβε ξήλωνε!

Η χώρα μας και το πολιτικό σύστημα διαχρονικά ζει με έναν δυισμό. Θέλει τη δυναμική ανάπτυξη αλλά δεν θέλει να αλλάξει τους μηχανισμούς που θα την δρομολογήσουν. Υπάρχει μια κρατικίστικη αντίληψη με εκσυγχρονιστικό περίβλημα. Αν φανταστείτε ότι σύμφωνα με τη βασική νομοθεσία για δημόσιες συμβάσεις, από τη στιγμή που λαμβάνεται η απόφαση μέχρι να αρχίσει το έργο, θέλει περίπου δύο χρόνια, φανταστείτε τι γίνεται σε εμβληματικά έργα. Όμως για να μη τα βάζουμε μόνο με το κράτος και το πολιτικό σύστημα το οποίο και εκπροσωπούμε ενίοτε, το πρόβλημα πολλές φορές βρίσκεται και στους ίδιους τους επενδύτες, που θεωρούν ότι με ελλειπή μελέτη θα μπορέσουν να περάσουν την επένδυση και μάλιστα να την τελειώσουν προς όφελος όλων.

Η επένδυση στην Κάρυστο βάση της προμελέτης και την οποία αποδεχτήκαμε πρόκειται να δημιουργήσει έναν νέο τουριστικό πόλο με ειδικά χαρακτηριστικά, που θα τονώσει τη περιοχή και θα δώσει άλλον χαρακτήρα στις συνδυαζόμενες πολιτικές και δράσεις του Τουρισμού. Το θέμα και στις δυο αυτές τουριστικές επενδύσεις παραμένει το νερό. Τα άλλα θέματα, όπως απόβλητα, ενεργειακή αυτοδυναμία μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Στη συζήτηση της Πέμπτης συζητήθηκε ο προϋπολογισμός για το 2021. Σε ποια κατεύθυνση κινείται, σας ικανοποιεί; Τι θα πρέπει να αλλάξει;

Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό που δεν αναφέρει καμία ετησία στρατηγική σου σε έργα και δράσεις και μάλιστα σε μία δύσκολη περίοδο λόγω πανδημίας. Αφορά μόνο το 49% των πόρων που θα πρόκειται να δαπανηθούν διότι τα υπόλοιπα η Περιφερειακή Αρχή αρνείται να τα συζητήσει κατά έναν περίεργο και τραγελαφικό τρόπο, ενώ στηρίζεται ο Προϋπολογισμός σε Τεχνικά προγράμματα των Περιφερειακών Ενοτήτων που περιλαμβάνουν τα έργα κυρίως υποδομών και συντηρήσεων τα οποία και αλλάζουν έξι με επτά φορές τον χρόνο ανάλογα την εξέλιξη. Μπορεί οι υπηρεσιακοί να ετοίμασαν έναν τεχνικά καλό προϋπολογισμό και ισοσκελισμένο, διότι αυτές τις κατευθύνσεις έχουν, αλλά είναι ένας προϋπολογισμός που κρύβει πολλά κάτω από το χαλί.

Έχουμε ένα προϋπολογισμό «ασπόνδυλο» γιατί δεν έχει κεντρικό, βασικό αναπτυξιακό άξονα, «άχρωμο» διότι δεν έχει κοινωνικό στίγμα, «άοσμο» διότι δεν δηλώνει προοπτική και «αδήλωτος» διότι έχει κρυφά κονδύλια.

Λαμβάνοντας δε υπόψη μας ότι είναι ο προϋπολογισμός του 2021 «γεφυρώνει» το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2015-2021 της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής με το νέο τετραετές Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο (ΠΠΑ) 2021-25, οι προτάσεις του οποίου βρίσκονται σε διαβούλευση ενώ ήδη θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί -αυτό είναι μια άλλη κουβέντα, θα περιμέναμε και ως νέος Περιφερειάρχης να θέσει το αναπτυξιακό και πολιτικό του στίγμα. Σε μια περίοδο που η ανάπτυξη πρέπει να προτάσσει την κοινωνική συνοχή και την στήριξη των συμπολιτών μας και των επιχειρήσεων. Σε μια περίοδο που αποφασίζονται νέες πολιτικές εκσυγχρονισμού και ανταγωνιστικότητας, κοινωνικών πολιτικών, στήριξης της επιχειρηματικότητας και δη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για να μπορέσουν να μεταβούν στο νέο περιβάλλον της αγοράς. Όταν οι πολιτικές ανθεκτικότητας των υποδομών και όχι των εύκολων συντηρήσεων δρόμων, της ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας, των κοινωνικών πολιτικών που προτάσσονται στα πλαίσια των κλιματικών αλλαγών, δεν μπορούμε να «φαντασθούμε» ότι λείπει η φαντασία και η θέληση από κάποιον που έχει μεγάλο ορίζοντα μπροστά του για τον τόπο του.

Σε εμάς δεν λείπει ούτε η πολιτική βούληση για να μπούμε μπροστά σε μεγάλες αλλαγές, αλλαγή νοοτροπιών και παράκαμψης από πεπατημένες οδούς, που δεν οδηγούν πλέον πουθενά ή μη μόνο σε διαδρομές ξεκούραστων περιπάτων.

Πριν λίγες μέρες αναρτήθηκε προς διαβούλευση το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΠΠΑ 2021-25) για την Περιφέρειά μας. Το θέμα αυτό, που είναι μεγάλης σημασίας, θα το συζητήσετε και στο Περιφερειακό Συμβούλιο για να λάβει την τελική μορφή; Έχετε διαφορετική πολιτική προσέγγιση και σε ποια θέματα; Μια παρουσίαση των θεμάτων την κάνατε και στο Περιφερειακό Συμβούλιο με την κατάθεση ειδικής ερώτησης.

Το ΠΠΑ 2021-25, όπως αναρτήθηκε πρόκειται για σχεδιασμό πολιτικών και κατανομή πόρων βάση προτεραιοτήτων και νοοτροπιών του «last year». Διαφωνούμε με την κατανομή του 58% του προϋπολογισμού για τις υποδομές –οδικά δίκτυα και συντηρήσεις τους. Από τα 259 εκ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού, θα διατεθούν πάνω από 138 εκ. ευρώ στην ανάπτυξη των υποδομών και συντηρήσεων. Όταν η Κοινωνική Ανάπτυξη λαμβάνει μόνο 7,2%, η ενίσχυση της εξωστρέφειας το 7,3%, η Πράσινη Ανάπτυξη το 29% με δράσεις που καλύπτουν κυρίως την διαχείριση των αποβλήτων που δεν μπορούν να ενταχθούν πλέον σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αφήνοντας δε εκτός ανεπίλυτα προβλήματα πολλών πόλεων.

Σε μία ανατρεπτική περίοδο που έχει επιπτώσεις στην κοινωνική συνοχή, στην  απασχόληση, στη διαμόρφωση νέων ευκαιριών και παρεμβάσεων προσαρμογής της επιχειρηματικότητας στα νέα δεδομένα, στη χρηματοδότηση και ρευστότητα των επιχειρήσεων και δη των μικρών που βρίσκονται στον πυρήνα του παραγωγικού ιστού, στον αγροδιατροφικό τομέα που καλείται να ξεκόψει από την μονοθεματική του σύνδεση με το χωράφι και να δημιουργήσει άμεσα συνδέσεις με την ενέργεια, το περιβάλλον, την ψηφιακή του προσαρμογή, δεν μπορεί να προτάσσονται για τα επόμενα πέντε χρόνια ως προτεραιότητα και πάλι οι δρόμοι, γιατί αυτό… ξέρεις καλύτερα.

Θα πω και εγώ «καλά δεν ήξερες δεν ρώταγες;» Και να επισημαίνω ότι μεγάλα έργα υποδομών μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ των αρμόδιων Υπουργείων. Η Στερεά στο σύνολο της δεν «πάσχει» πλέον από έλλειψη μεγάλων έργων υποδομών, αλλά έρχεται να τα συμπληρώσει με μικρά οδικά δίκτυα.

Έχουμε επανειλημμένα καταθέσει και ζητήσει να συζητήσουμε τις μεγάλες αναπτυξιακές προκλήσεις που κατά την γνώμη μας πρέπει να προταθούν και να προγραμματιστούν και μάλιστα με την νέα ευκαιρία των νέων αναπτυξιακών πόρων που έχουν δρομολογηθεί και από την ΕΕ. Δεν υπάρχει ανταπόκριση και θα τολμήσω να πω μόνο γενικές συζητήσεις και κλειστά «ντουλάπια» όπου ξεπετάγονται πολιτικές και προγράμματα «σκελετοί».

Οι δικές μας προτάσεις μας είναι:

  1. Κωπαϊδικό πεδίο και δημιουργία ΟΧΕ με αγροδιατροφικό καινοτόμο κέντρο και εφοδιαστική αλυσίδα.
  2. Έκθεση Λαμίας ως κέντρο καινοτομίας, ψηφιακός σταθμός ως ΟΧΕ – Ζώνη Καινοτομίας Νοτίου Ελλάδος.
  3. Ασφάλεια Υποδομών – Δημόσιων κτιρίων και Γεφυρών με την δημιουργία νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.
  4. Αναπτυξιακή Εταιρεία της ΠΣΤΕ.
  5. Σύσταση ΟΧΕ Ανθήλης – Σπερχειού για μια ολοκληρωμένη αγροδιατροφική οργάνωση.
  6. Προγραμματικές συνεργασίες με τα τρία Πανεπιστήμια, το ΕΚΠΑ, το Γεωπονικό και το Θεσσαλίας για την ανάπτυξη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών σε κάθε περιοχή της Στερεάς Ελλάδας για τη μελέτη, τον σχεδιασμό και τη διερεύνηση διεθνών συνεργασιών για την ανάπτυξη:

– Ζωνών καινοτομίας στον πρωτογενή τομέα, αγροδιατροφικών πάρκων, εμπορευματικών κέντρων, καινοτόμων προϊόντων και θερμοκοιτίδων, για την ανάπτυξη ισχυρού brandname και προστιθέμενη αξία στα αγροτικά προϊόντα μας

– Τεχνολογικών πάρκων έρευνας – καινοτομίας στη στήριξη του ισχυρού δευτερογενή τομέα της Περιφέρειάς μας.

– Την καινοτομική αξιοποίηση του πολιτιστικού, θρησκευτικού, ιαματικού κλπ. εναλλακτικών μορφών τουρισμού της Στερεάς Ελλάδας κλπ.

– Ανασύσταση και ενεργοποίηση του Περιφερειακού Επιστημονικού Συμβούλιου Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΣΕΚ) για την εμπλοκή και των τριών Πανεπιστημίων.

  1. Επιτάχυνση της ΟΧΕ Ασωπού – μελετών και χρηματοδοτήσεων από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.
  2. Στήριξη των ΜΜΕ με επανασχεδιασμό των διαθέσιμων κονδυλίων και των νέων, βάση και των προτάσεων που έχουν κατατεθεί από τις περιφερειακές παρατάξεις. Στήριξη των μικρομεσαίων με επαρκείς πόρους, των νέων επιχειρήσεων, των μονοπρόσωπων καθώς και ειδικού προγράμματος της εστίασης που συνδυάζεται η λειτουργιά του με εκείνου του Τουρισμού. Επίσης χρηματοδότηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι μια εμπορική πρακτική που ήρθε για να μείνει.
  3. Ενίσχυση της υγειονομικής και ιατρικής στήριξης με καινοτόμες μεθόδους, όπως της τηλεϊατρικής, των απομακρυσμένων περιοχών και αποκλεισμένων συμπολιτών μας, βασιζόμενοι σε όλες της υγειονομικές δομές.
  4. Νέος ενεργειακός χάρτης – ΑΠΕ και διαμόρφωση πολιτικών που θα συνδυαστεί με τη χαρτογράφηση της σημερινής κατάστασης και των θεμάτων που προκύπτουν. ΟΧΕ Ιαματικών και Γεωθερμικών πεδίων.
  5. Διάδοση τεχνολογιών που αποκεντρώνουν την καταγωγή ενέργειας και προωθούν την συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και την ενεργειακή δημοκρατία. Επέκταση των ενεργειακών κοινοτήτων προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των ορεινών περιοχών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
  6. Ενεργειακή μετάβαση στο σύνολο των επιχειρήσεων υψηλής ενεργειακής έντασης σε επίπεδο παραγομένων προϊόντων και διαδικασιών.
  7. Διαχείριση των αποβλήτων μικρών κοινοτήτων – δημοτικών ή και κοινωνικών συγκεντρώσεων – με νέες τεχνολογίες συμβατές στην προστασία του περιβάλλοντος.
  8. Ανθεκτικότητα της Αγροτικής Οικονομίας με την διαμόρφωση Περιφερειακού σχεδίου αγροτικής ανάπτυξης και προσαρμογή του στην νέα ΚΑΠ. Προσαρμογή των γεωργικών συστημάτων με τις περιβαλλοντικές προκλήσεις, την κλιματική αλλαγή, την βιοποικιλότητα την διατομεακή δικτύωση, την διαχείριση κινδύνων, την στήριξη νεοσύστατων επιχειρήσεων με καινοτόμο χαρακτήρα, την συστάδα επιχειρήσεων θερμοκοιτίδων, ευρυζωνικότητα στις περιοχές και πέρασμα στην στρατηγική to Fork με την εντοπιότητα των προϊόντων της ΠΣΤΕ. Περιφερειακή αγορά αγροτικών προϊόντων Στερεάς Ελλάδας (Μονάδα τυποποίησης και εμπορίας αγροτικών προϊόντων – Δημοπρατήριο).
  9. Μέτρα κοινωνικής στήριξης. Της απασχόλησης νέων σε τοπικές επιχειρήσεις με κάλυψη υποχρεώσεων τους τον πρώτο χρόνο απασχόλησης τους. Ειδικές παρεμβάσεις στήριξης των δομών εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας καθώς και των οικογενειών τους που βρίσκονται σε κοινωνικό αποκλεισμό.
  10. Νέα Χρηματοδοτικά μέσα της ίδιας της ΠΣΤΕ στη βάση των δυνατοτήτων που παρέχονται από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά για τη διευκόλυνση και στήριξη παραγωγικών τομέων που είναι βασικοί για την Περιφέρεια.
  11. Σχεδιασμός των αναπτυξιακών παρεμβάσεων με «διασπορά» τους σε όλα τα Ταμεία Χρηματοδοτήσεων, ώστε να αποφευχθούν οι αλληλοεπικαλύψεις και απώλεια απόρων, αλλά και να «θεραπευτούν» τα διαρθρωτικά προβλήματα, αδυναμίες και λάθη που έχουν γίνει στα παρελθόντα προγράμματα κυρίως στα θέματα απασχόλησης, συνοχής, επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.
  12. Αντιπλημμυρικά έργα και διαχείριση υδάτινων πόρων μικρής κλίμακος και δη σε αγροτικές περιοχές.
  13. Επανασύνδεση με τον ελληνισμό της διασποράς και ειδικότερα με τους έχοντες σχέση με την Περιφέρεια.
  14. Προσφυγικό. Οι εξελίξεις σε αυτό και παρεμβάσεις έχουν κοινωνικό και οικονομικό χαρακτήρα. Μία συζήτηση ουσίας και προγραμματισμός που δεν έγινε πότε.

Κε Σφέτσα, δουλεύουμε πολύ ως παράταξη και προσπαθούμε να συνεννοηθούμε με όλους για το καλό της Περιφέρειάς μας και κυρίως των συμπολιτών μας που δεν θέλουμε να αισθάνονται εγκαταλειμμένοι και μόνοι στη μάχη που δίνουν με την σκληρή καθημερινότητα. Από την άλλη, με πολιτική ωριμότατα μπορούμε να διαχωρίσουμε τις ευθύνες της κεντρικής κυβέρνησης από εκείνες της Περιφερειακής. Εκείνο που δεν μπορεί να αποδεχτούμε από κανένα, είναι οι πρακτικές του «γιαβάζ -γιαβάζ» και επιλογή του «βλέποντας και κάνοντας». Δεν αρμόζουν στη νέα εποχή μας.

Και κλείνοντας, να ευχηθούμε στους συμπολίτες μας καλές γιορτές, με υγεία και αντοχή.

* Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο φύλλο του Σαββάτου 19 Δεκεμβρίου.

Τις προτάσεις της παράταξης «Πατρίδα μας η Στερεά» για το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, το οποίο αναρτήθηκε προς διαβούλευση πριν λίγες μέρες, καταθέτει στα «ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ» η επικεφαλής, Κατερίνα Μπατζελή. Παράλληλα, η κα Μπατζελή μιλά για το πώς θα πρέπει να κινηθεί η Περιφερειακή Αρχή στην κατεύθυνση απάλυνσης των πληττόμενων από την πανδημία, τις μεγάλες επενδύσεις και τον Προϋπολογισμό του 2021.

Συνέντευξη: Παύλος Σφέτσας

Βρισκόμαστε εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας με την οικονομία καθηλωμένη. Πως θα πρέπει να κινηθεί η Περιφέρεια στην κατεύθυνση απάλυνσης των πληττόμενων, είτε αυτοί είναι επιχειρήσεις, εργαζόμενοι, άνεργοι, αγρότες;

Η Περιφέρεια κινείται με αργούς ρυθμούς όταν η επιδείνωση της αγοράς και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και δη των μικρών κινείται με ταχύτητα  φωτός. Η κατάσταση της αγοράς είναι δεινή με τους εκπρόσωπους μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι το 40% θα κλείσει οριστικά. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν είδαν το χρώμα του χρήματος το 2020. Πήραν μόλις το 2,4% των χρημάτων από τα εργαλεία ρευστότητας της κυβέρνησης, με τα τραπεζικά δάνεια να κατευθύνονται στις μεγάλες επιχειρήσεις. Ενώ δεν προβλέπεται καμία αναστολή στις πληρωμές υποχρεώσεων τους στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, καμία αναστολή για την πληρωμή της προκαταβολής φόρου, καμία έκπτωση στα δημοτικά τέλη. Τι περιμένει τους ανθρώπους της αγοράς μετά την 1η Μαΐου του 2021; Οι παλαιές υποχρεώσεις της πρώτης καραντίνας, οι υποχρεώσεις της δεύτερης (αναστολές που θα ξεπαγώσουν 1,57 δις), οι τρέχουσες καταβολές, το ξεπάγωμα των τραπεζικών δόσεων. Τα νέα κόκκινα δάνεια δε θα αγγίξουν τα 10 δις ευρώ και το ιδιωτικό χρέος στις τράπεζες τα 100 δις ευρώ. Είναι στενάχωρο να ακούς τον οικονομικό ρόγχο των  μικροεπιχειρηματιών όλων των κλάδων.

Έχουμε προτείνει ως παράταξη τους τελευταίους τέσσερεις μήνες που οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις ήταν πλέον δεδομένες, να ανασυνταχθεί ο προγραμματικός σχεδιασμός της Περιφέρειας για να στηρίξει με συμπληρωματικά μέτρα και ενισχύσεις σε σχέση με εκείνα του κεντρικού κράτους, την αγορά και τους εργαζόμενους.

Όπως:

– Αύξηση του προϋπολογισμού στήριξης των ΜΜΕ και δη των μικρών σε πρώτη φάση, μέχρι 40 εκ. ευρώ με τρέχουσα υπερδέσμευση. Σε δεύτερη φάση να υπάρξει πρόβλεψη αύξησης του προϋπολογισμού έως και σε 80 εκατ. ευρώ, με κεντρική τροποποίηση και των προϋποθέσεων για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των επιχειρήσεων. Οι επιπρόσθετοι συνολικοί πόροι να αναζητηθούν από τα υπόλοιπα του συνολικού ΕΣΠΑ και από την εμπροσθοβαρή εκταμίευση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στο 2021.

– Ειδικό πρόγραμμα στήριξης της εστίασης.

– Πρόγραμμα ώστε να συμπεριληφθούν οι αυτοαπασχολούμενους και οι επιχειρήσεις με προσωπικό ως εννέα άτομα.

– Να επεναξετασθεί το click away που βοηθάει κυρίως τις οργανωμένες ηλεκτρονικά επιχειρήσεις και όχι το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων που είχαν λύσει τα θέματα της επισκεψιμότητας των καταναλωτών από μόνοι τους και με ασφάλεια.

Στις 3 Δεκεμβρίου το Περιφερειακό Συμβούλιο ψήφισε με ευρεία πλειοψηφία να προχωρήσει η επένδυση της RSR Eagle Resort στην Κάρυστο. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφερθήκατε στο Atalanti Hills. Γιατί δεν προχωρούν τέτοιες επενδύσεις στη χώρα και χρειάζονται χρόνια ώστε να τελεσφορήσουν οι διαδικασίες;

Γιατί δεν υπάρχει εθνική άποψη για μεγάλες τουριστικές επενδύσεις δορυφορικού τύπου όπως το Atalanti Hills. Η νομοθεσία μπορεί να προβλέπει την έγκριση τους και τις αδειοδοτήσεις τους με διαδικασία fast track, αλλά μόνο αυτό δεν είναι. Όταν οι εγκρίσεις ξεπερνούν τα τέσσερα χρόνια, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι προσφυγές των πολιτών αλλά και των ανταγωνιστών, η καθυστέρηση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε νέα χωροταξικά δεδομένα και η επένδυση θα πρέπει να προσαρμοστεί. Μπορεί δε το χρονικό αυτό διάστημα να αλλάξει το μετοχικό σχήμα της ίδιας της εταιρείας. Και άντε πάλι από την αρχή. Ράβε ξήλωνε!

Η χώρα μας και το πολιτικό σύστημα διαχρονικά ζει με έναν δυισμό. Θέλει τη δυναμική ανάπτυξη αλλά δεν θέλει να αλλάξει τους μηχανισμούς που θα την δρομολογήσουν. Υπάρχει μια κρατικίστικη αντίληψη με εκσυγχρονιστικό περίβλημα. Αν φανταστείτε ότι σύμφωνα με τη βασική νομοθεσία για δημόσιες συμβάσεις, από τη στιγμή που λαμβάνεται η απόφαση μέχρι να αρχίσει το έργο, θέλει περίπου δύο χρόνια, φανταστείτε τι γίνεται σε εμβληματικά έργα. Όμως για να μη τα βάζουμε μόνο με το κράτος και το πολιτικό σύστημα το οποίο και εκπροσωπούμε ενίοτε, το πρόβλημα πολλές φορές βρίσκεται και στους ίδιους τους επενδύτες, που θεωρούν ότι με ελλειπή μελέτη θα μπορέσουν να περάσουν την επένδυση και μάλιστα να την τελειώσουν προς όφελος όλων.

Η επένδυση στην Κάρυστο βάση της προμελέτης και την οποία αποδεχτήκαμε πρόκειται να δημιουργήσει έναν νέο τουριστικό πόλο με ειδικά χαρακτηριστικά, που θα τονώσει τη περιοχή και θα δώσει άλλον χαρακτήρα στις συνδυαζόμενες πολιτικές και δράσεις του Τουρισμού. Το θέμα και στις δυο αυτές τουριστικές επενδύσεις παραμένει το νερό. Τα άλλα θέματα, όπως απόβλητα, ενεργειακή αυτοδυναμία μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Στη συζήτηση της Πέμπτης συζητήθηκε ο προϋπολογισμός για το 2021. Σε ποια κατεύθυνση κινείται, σας ικανοποιεί; Τι θα πρέπει να αλλάξει;

Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό που δεν αναφέρει καμία ετησία στρατηγική σου σε έργα και δράσεις και μάλιστα σε μία δύσκολη περίοδο λόγω πανδημίας. Αφορά μόνο το 49% των πόρων που θα πρόκειται να δαπανηθούν διότι τα υπόλοιπα η Περιφερειακή Αρχή αρνείται να τα συζητήσει κατά έναν περίεργο και τραγελαφικό τρόπο, ενώ στηρίζεται ο Προϋπολογισμός σε Τεχνικά προγράμματα των Περιφερειακών Ενοτήτων που περιλαμβάνουν τα έργα κυρίως υποδομών και συντηρήσεων τα οποία και αλλάζουν έξι με επτά φορές τον χρόνο ανάλογα την εξέλιξη. Μπορεί οι υπηρεσιακοί να ετοίμασαν έναν τεχνικά καλό προϋπολογισμό και ισοσκελισμένο, διότι αυτές τις κατευθύνσεις έχουν, αλλά είναι ένας προϋπολογισμός που κρύβει πολλά κάτω από το χαλί.

Έχουμε ένα προϋπολογισμό «ασπόνδυλο» γιατί δεν έχει κεντρικό, βασικό αναπτυξιακό άξονα, «άχρωμο» διότι δεν έχει κοινωνικό στίγμα, «άοσμο» διότι δεν δηλώνει προοπτική και «αδήλωτος» διότι έχει κρυφά κονδύλια.

Λαμβάνοντας δε υπόψη μας ότι είναι ο προϋπολογισμός του 2021 «γεφυρώνει» το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2015-2021 της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής με το νέο τετραετές Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχέδιο (ΠΠΑ) 2021-25, οι προτάσεις του οποίου βρίσκονται σε διαβούλευση ενώ ήδη θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί -αυτό είναι μια άλλη κουβέντα, θα περιμέναμε και ως νέος Περιφερειάρχης να θέσει το αναπτυξιακό και πολιτικό του στίγμα. Σε μια περίοδο που η ανάπτυξη πρέπει να προτάσσει την κοινωνική συνοχή και την στήριξη των συμπολιτών μας και των επιχειρήσεων. Σε μια περίοδο που αποφασίζονται νέες πολιτικές εκσυγχρονισμού και ανταγωνιστικότητας, κοινωνικών πολιτικών, στήριξης της επιχειρηματικότητας και δη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για να μπορέσουν να μεταβούν στο νέο περιβάλλον της αγοράς. Όταν οι πολιτικές ανθεκτικότητας των υποδομών και όχι των εύκολων συντηρήσεων δρόμων, της ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας, των κοινωνικών πολιτικών που προτάσσονται στα πλαίσια των κλιματικών αλλαγών, δεν μπορούμε να «φαντασθούμε» ότι λείπει η φαντασία και η θέληση από κάποιον που έχει μεγάλο ορίζοντα μπροστά του για τον τόπο του.

Σε εμάς δεν λείπει ούτε η πολιτική βούληση για να μπούμε μπροστά σε μεγάλες αλλαγές, αλλαγή νοοτροπιών και παράκαμψης από πεπατημένες οδούς, που δεν οδηγούν πλέον πουθενά ή μη μόνο σε διαδρομές ξεκούραστων περιπάτων.

Πριν λίγες μέρες αναρτήθηκε προς διαβούλευση το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΠΠΑ 2021-25) για την Περιφέρειά μας. Το θέμα αυτό, που είναι μεγάλης σημασίας, θα το συζητήσετε και στο Περιφερειακό Συμβούλιο για να λάβει την τελική μορφή; Έχετε διαφορετική πολιτική προσέγγιση και σε ποια θέματα; Μια παρουσίαση των θεμάτων την κάνατε και στο Περιφερειακό Συμβούλιο με την κατάθεση ειδικής ερώτησης.

Το ΠΠΑ 2021-25, όπως αναρτήθηκε πρόκειται για σχεδιασμό πολιτικών και κατανομή πόρων βάση προτεραιοτήτων και νοοτροπιών του «last year». Διαφωνούμε με την κατανομή του 58% του προϋπολογισμού για τις υποδομές –οδικά δίκτυα και συντηρήσεις τους. Από τα 259 εκ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού, θα διατεθούν πάνω από 138 εκ. ευρώ στην ανάπτυξη των υποδομών και συντηρήσεων. Όταν η Κοινωνική Ανάπτυξη λαμβάνει μόνο 7,2%, η ενίσχυση της εξωστρέφειας το 7,3%, η Πράσινη Ανάπτυξη το 29% με δράσεις που καλύπτουν κυρίως την διαχείριση των αποβλήτων που δεν μπορούν να ενταχθούν πλέον σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αφήνοντας δε εκτός ανεπίλυτα προβλήματα πολλών πόλεων.

Σε μία ανατρεπτική περίοδο που έχει επιπτώσεις στην κοινωνική συνοχή, στην  απασχόληση, στη διαμόρφωση νέων ευκαιριών και παρεμβάσεων προσαρμογής της επιχειρηματικότητας στα νέα δεδομένα, στη χρηματοδότηση και ρευστότητα των επιχειρήσεων και δη των μικρών που βρίσκονται στον πυρήνα του παραγωγικού ιστού, στον αγροδιατροφικό τομέα που καλείται να ξεκόψει από την μονοθεματική του σύνδεση με το χωράφι και να δημιουργήσει άμεσα συνδέσεις με την ενέργεια, το περιβάλλον, την ψηφιακή του προσαρμογή, δεν μπορεί να προτάσσονται για τα επόμενα πέντε χρόνια ως προτεραιότητα και πάλι οι δρόμοι, γιατί αυτό… ξέρεις καλύτερα.

Θα πω και εγώ «καλά δεν ήξερες δεν ρώταγες;» Και να επισημαίνω ότι μεγάλα έργα υποδομών μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ των αρμόδιων Υπουργείων. Η Στερεά στο σύνολο της δεν «πάσχει» πλέον από έλλειψη μεγάλων έργων υποδομών, αλλά έρχεται να τα συμπληρώσει με μικρά οδικά δίκτυα.

Έχουμε επανειλημμένα καταθέσει και ζητήσει να συζητήσουμε τις μεγάλες αναπτυξιακές προκλήσεις που κατά την γνώμη μας πρέπει να προταθούν και να προγραμματιστούν και μάλιστα με την νέα ευκαιρία των νέων αναπτυξιακών πόρων που έχουν δρομολογηθεί και από την ΕΕ. Δεν υπάρχει ανταπόκριση και θα τολμήσω να πω μόνο γενικές συζητήσεις και κλειστά «ντουλάπια» όπου ξεπετάγονται πολιτικές και προγράμματα «σκελετοί».

Οι δικές μας προτάσεις μας είναι:

  1. Κωπαϊδικό πεδίο και δημιουργία ΟΧΕ με αγροδιατροφικό καινοτόμο κέντρο και εφοδιαστική αλυσίδα.
  2. Έκθεση Λαμίας ως κέντρο καινοτομίας, ψηφιακός σταθμός ως ΟΧΕ – Ζώνη Καινοτομίας Νοτίου Ελλάδος.
  3. Ασφάλεια Υποδομών – Δημόσιων κτιρίων και Γεφυρών με την δημιουργία νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.
  4. Αναπτυξιακή Εταιρεία της ΠΣΤΕ.
  5. Σύσταση ΟΧΕ Ανθήλης – Σπερχειού για μια ολοκληρωμένη αγροδιατροφική οργάνωση.
  6. Προγραμματικές συνεργασίες με τα τρία Πανεπιστήμια, το ΕΚΠΑ, το Γεωπονικό και το Θεσσαλίας για την ανάπτυξη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών σε κάθε περιοχή της Στερεάς Ελλάδας για τη μελέτη, τον σχεδιασμό και τη διερεύνηση διεθνών συνεργασιών για την ανάπτυξη:

– Ζωνών καινοτομίας στον πρωτογενή τομέα, αγροδιατροφικών πάρκων, εμπορευματικών κέντρων, καινοτόμων προϊόντων και θερμοκοιτίδων, για την ανάπτυξη ισχυρού brandname και προστιθέμενη αξία στα αγροτικά προϊόντα μας

– Τεχνολογικών πάρκων έρευνας – καινοτομίας στη στήριξη του ισχυρού δευτερογενή τομέα της Περιφέρειάς μας.

– Την καινοτομική αξιοποίηση του πολιτιστικού, θρησκευτικού, ιαματικού κλπ. εναλλακτικών μορφών τουρισμού της Στερεάς Ελλάδας κλπ.

– Ανασύσταση και ενεργοποίηση του Περιφερειακού Επιστημονικού Συμβούλιου Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΣΕΚ) για την εμπλοκή και των τριών Πανεπιστημίων.

  1. Επιτάχυνση της ΟΧΕ Ασωπού – μελετών και χρηματοδοτήσεων από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.
  2. Στήριξη των ΜΜΕ με επανασχεδιασμό των διαθέσιμων κονδυλίων και των νέων, βάση και των προτάσεων που έχουν κατατεθεί από τις περιφερειακές παρατάξεις. Στήριξη των μικρομεσαίων με επαρκείς πόρους, των νέων επιχειρήσεων, των μονοπρόσωπων καθώς και ειδικού προγράμματος της εστίασης που συνδυάζεται η λειτουργιά του με εκείνου του Τουρισμού. Επίσης χρηματοδότηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι μια εμπορική πρακτική που ήρθε για να μείνει.
  3. Ενίσχυση της υγειονομικής και ιατρικής στήριξης με καινοτόμες μεθόδους, όπως της τηλεϊατρικής, των απομακρυσμένων περιοχών και αποκλεισμένων συμπολιτών μας, βασιζόμενοι σε όλες της υγειονομικές δομές.
  4. Νέος ενεργειακός χάρτης – ΑΠΕ και διαμόρφωση πολιτικών που θα συνδυαστεί με τη χαρτογράφηση της σημερινής κατάστασης και των θεμάτων που προκύπτουν. ΟΧΕ Ιαματικών και Γεωθερμικών πεδίων.
  5. Διάδοση τεχνολογιών που αποκεντρώνουν την καταγωγή ενέργειας και προωθούν την συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και την ενεργειακή δημοκρατία. Επέκταση των ενεργειακών κοινοτήτων προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των ορεινών περιοχών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
  6. Ενεργειακή μετάβαση στο σύνολο των επιχειρήσεων υψηλής ενεργειακής έντασης σε επίπεδο παραγομένων προϊόντων και διαδικασιών.
  7. Διαχείριση των αποβλήτων μικρών κοινοτήτων – δημοτικών ή και κοινωνικών συγκεντρώσεων – με νέες τεχνολογίες συμβατές στην προστασία του περιβάλλοντος.
  8. Ανθεκτικότητα της Αγροτικής Οικονομίας με την διαμόρφωση Περιφερειακού σχεδίου αγροτικής ανάπτυξης και προσαρμογή του στην νέα ΚΑΠ. Προσαρμογή των γεωργικών συστημάτων με τις περιβαλλοντικές προκλήσεις, την κλιματική αλλαγή, την βιοποικιλότητα την διατομεακή δικτύωση, την διαχείριση κινδύνων, την στήριξη νεοσύστατων επιχειρήσεων με καινοτόμο χαρακτήρα, την συστάδα επιχειρήσεων θερμοκοιτίδων, ευρυζωνικότητα στις περιοχές και πέρασμα στην στρατηγική to Fork με την εντοπιότητα των προϊόντων της ΠΣΤΕ. Περιφερειακή αγορά αγροτικών προϊόντων Στερεάς Ελλάδας (Μονάδα τυποποίησης και εμπορίας αγροτικών προϊόντων – Δημοπρατήριο).
  9. Μέτρα κοινωνικής στήριξης. Της απασχόλησης νέων σε τοπικές επιχειρήσεις με κάλυψη υποχρεώσεων τους τον πρώτο χρόνο απασχόλησης τους. Ειδικές παρεμβάσεις στήριξης των δομών εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας καθώς και των οικογενειών τους που βρίσκονται σε κοινωνικό αποκλεισμό.
  10. Νέα Χρηματοδοτικά μέσα της ίδιας της ΠΣΤΕ στη βάση των δυνατοτήτων που παρέχονται από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά για τη διευκόλυνση και στήριξη παραγωγικών τομέων που είναι βασικοί για την Περιφέρεια.
  11. Σχεδιασμός των αναπτυξιακών παρεμβάσεων με «διασπορά» τους σε όλα τα Ταμεία Χρηματοδοτήσεων, ώστε να αποφευχθούν οι αλληλοεπικαλύψεις και απώλεια απόρων, αλλά και να «θεραπευτούν» τα διαρθρωτικά προβλήματα, αδυναμίες και λάθη που έχουν γίνει στα παρελθόντα προγράμματα κυρίως στα θέματα απασχόλησης, συνοχής, επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.
  12. Αντιπλημμυρικά έργα και διαχείριση υδάτινων πόρων μικρής κλίμακος και δη σε αγροτικές περιοχές.
  13. Επανασύνδεση με τον ελληνισμό της διασποράς και ειδικότερα με τους έχοντες σχέση με την Περιφέρεια.
  14. Προσφυγικό. Οι εξελίξεις σε αυτό και παρεμβάσεις έχουν κοινωνικό και οικονομικό χαρακτήρα. Μία συζήτηση ουσίας και προγραμματισμός που δεν έγινε πότε.

Κε Σφέτσα, δουλεύουμε πολύ ως παράταξη και προσπαθούμε να συνεννοηθούμε με όλους για το καλό της Περιφέρειάς μας και κυρίως των συμπολιτών μας που δεν θέλουμε να αισθάνονται εγκαταλειμμένοι και μόνοι στη μάχη που δίνουν με την σκληρή καθημερινότητα. Από την άλλη, με πολιτική ωριμότατα μπορούμε να διαχωρίσουμε τις ευθύνες της κεντρικής κυβέρνησης από εκείνες της Περιφερειακής. Εκείνο που δεν μπορεί να αποδεχτούμε από κανένα, είναι οι πρακτικές του «γιαβάζ -γιαβάζ» και επιλογή του «βλέποντας και κάνοντας». Δεν αρμόζουν στη νέα εποχή μας.

Και κλείνοντας, να ευχηθούμε στους συμπολίτες μας καλές γιορτές, με υγεία και αντοχή.

* Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο φύλλο του Σαββάτου 19 Δεκεμβρίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ