ΕΛΛΑΔΑ +: Ένα σχέδιο από την κοινωνία για την κοινωνία

Άρθρο του βουλευτή Φθιώτιδας ΣΥΡΙΖΑ και αναπληρωτή Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με αρμοδιότητα την Έρευνα και την Τεχνολογία, Γιάννη Σαρακιώτη, στα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ του Σαββάτου 22 Μαΐου 2021

Είναι αρκετός ο καιρός που γίνεται λόγος στη δημόσια συζήτηση για το Εθνικό Σχέδιο της χώρας αναφορικά με την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ένα σχέδιο επί του οποίου θα υλοποιηθεί η εθνική αναπτυξιακή πολιτική της χώρας για τα επόμενα έτη, μιας και ο χρόνος εφαρμογής του, εκφεύγει της συνταγματικά προβλεπόμενης θητείας μίας Κυβέρνησης. Στις 31 Μαρτίου του 2021 ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία μικρού αριθμού Υπουργών και στενών συνεργατών του, παρουσίασε δημοσίως τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, με τίτλο: «Ελλάδα 2.0». Στην ομιλία του μεταξύ άλλων ο κ. Πρωθυπουργός ανέφερε ότι: «Δεν είναι απλώς μία πορεία που θα ακολουθήσουμε σε ορισμένο χρόνο, αλλά μία ριζική ανακατεύθυνση που μεταμορφώνει την παραγωγική βάση της χώρας […] Γι’ αυτό άλλωστε και το σχέδιο ενσωματώνει προτάσεις όλων των Υπουργείων, ενώ η εφαρμογή του θα γίνει με συνέργειες και ανά τομέα, αλλά και ανά Περιφέρεια», ενώ προσέθεσε ότι: «…οι στρατηγικές κατευθύνσεις αυτού του προγράμματος είναι ήδη γνωστές από το Νοέμβριο…», παραπέμποντας σαφώς στα όσα περικλείονται στο «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» ή την κατά κόσμο, γνωστή ως «Έκθεση Πισσαρίδη».

Στις σελίδες 2-5 της παραπάνω έκθεσης αναφέρεται ότι στην κατάρτισή της μετείχε ή/και συνέδραμε σημαντικός αριθμός ακαδημαϊκών, ανώτερων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, εκπροσώπων ινστιτούτων και μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, χωρίς ωστόσο να αναφέρεται η παρουσία εκπροσώπων θεσμικών φορέων της Περιφέρειας, π.χ. Περιφερειάρχες, Εκπρόσωπος Κ.Ε.Δ.Ε, ΕΝ.Π.Ε., Π.Ε.Δ., Δήμαρχοι, κ.τ.λ. Την απουσία ουσιώδους διαβούλευσης με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και σειράς άλλων παραγωγικών φορέων μαρτυρούν και διατυπώσεις της σελίδας 155 του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μιας και ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ότι: «Συνολικά έγιναν 45 παρεμβάσεις ηλεκτρονικά, μέσω του ιστότοπου της διαβούλευσης, ενώ 8 παρεμβάσεις απεστάλησαν εγγράφως στο Υπουργείο Οικονομικών». Και τα ερωτήματα που γεννώνται εύλογα είναι:

  • 45 παρεμβάσεις συνιστούν διαβούλευση;
  • Αποτελεί αυτό το σχέδιο – το οποίο κατατέθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών και τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Σκυλακάκη, τη Μεγάλη Τρίτη προς τους Ευρωπαίους εταίρους – το όχημα που θα θέσει τις στέρεες βάσεις της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ανάπτυξης για όλους, με στόχο να χτιστεί μια ισχυρή οικονομία σε μια δίκαιη κοινωνία;
  • Με αυτό τον τρόπο επιδεικνύει το σεβασμό της προς τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών τάξεων η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας;

Συνεπώς, προβληματισμός δεν εγείρεται μόνον για το περιεχόμενο του σχεδίου και για την απουσία χαρακτηριστικών της συμπεριληπτικής ανάπτυξης και της άμβλυνσης των ανισοτήτων, αλλά και για τη μεθοδολογία της κατάρτισής του. Μία μεθοδολογία που φαίνεται ότι υπάκουσε όχι στις ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, αλλά στις εμμονές και τις επιθυμίες μιας μικρής επιχειρηματικής κάστας, στην οποία και θα διοχετευθεί το μεγαλύτερο ποσό των χρημάτων. Αφού, όπως έχουν ενημερώσει ορισμένοι Υπουργοί και εκπρόσωποι των πιστωτικών ιδρυμάτων, πρόσβαση στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης θα έχουν όσες επιχειρήσεις είναι “bankable” (αξιόχρεες).

Στον αντίποδα, ακόμη και πριν το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης, κατά τα χρόνια της διακυβέρνησής του, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και ο Πρόεδρος του Αλέξης Τσίπρας, διοργάνωσαν δεκατρία (13) συνέδρια προκειμένου να ακουστούν και να ληφθούν, εν τοις πράγμασι, υπ’ όψιν οι απόψεις των θεσμικών και παραγωγικών φορέων των Περιφερειών. Μάλιστα ο πρώην Πρωθυπουργός, αναφερόμενος στο Εθνικό Σχέδιο το οποίο είχε ανάγκη η χώρα, ανέφερε ότι η τότε Κυβέρνηση επεδίωξε «για πρώτη φορά στον τόπο, να προσεγγίσει τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας όχι σαν ένα πλάνο που εκπονείται σε ένα γραφείο στο κέντρο και σε κλειστές πόρτες, αλλά ως ένα μωσαϊκό με πολλές ψηφίδες, που η κάθε μία έχει να κάνει με τα προβλήματα, τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε τόπου ξεχωριστά και αυτές οι ψηφίδες να αποτελέσουν τη συνολική εικόνα».

Έτσι και στη Στερεά Ελλάδα, όταν στο 2ο Περιφερειακό Συνέδριο που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2017, ο πρώην Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε προς το σύνολο των θεσμικών φορέων και των εκπροσώπων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος τις προτεραιότητες του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Προτεραιότητες που εδράζονταν σε τρεις (3) βασικούς άξονες. Τη στήριξη της υπάρχουσας παραγωγικής και κοινωνικής βάσης, τη στήριξη των υποδομών και την πολιτική στο θέμα της ενέργειας καθώς και την περιβαλλοντική αειφορία.

Επιπροσθέτως, στις διήμερες εργασίες του εν λόγω Περιφερειακού Συνεδρίου της Στερεάς Ελλάδος διοργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν τραπέζια συζητήσεων ανάμεσα σε Κυβερνητικά στελέχη και εκπροσώπους των φορέων με αντικείμενο την επιχειρηματικότητα, την περιβαλλοντική πολιτική, την αγορά εργασίας, τις υποδομές και τον τουρισμό, αντανακλώντας έτσι την ειλικρινή βούληση της Κυβέρνησης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη σύνθεση απόψεων, τη συνεννόηση και τη συνεργασία όλων για την επόμενη ημέρα της χώρας. Αυτή ήταν η διαδικασία που οδήγησε το Μάιο του 2019, στο πρώτο συνεκτικό κείμενο Εθνικής Στρατηγικής με τίτλο: «Ελλάδα: Εθνική Στρατηγική για τη Βιώσιµη και Δίκαιη Ανάπτυξη 2030». Μία Εθνική Στρατηγική, που από τότε, πριν την ραγδαία όξυνση τους, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, προσέγγισε το κρίσιμο θέμα των κοινωνικό-οικονομικών ανισοτήτων, η οποία έλαβε την έγκριση των αρμοδίων ευρωπαϊκών οργάνων και ξεκίνησε σταδιακά η υλοποίησή της.

Η ίδια οπτική και η ίδια νοοτροπία διέπει, σήμερα, τη στάση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, μιας και ήταν αμέτρητες οι – λόγω υγειονομικής κρίσης – τηλεδιασκέψεις με σειρά εκπροσώπων θεσμικών και παραγωγικών φορέων ανά τη χώρα, διοργανώθηκαν, προκειμένου να καταγραφούν ουσιαστικά οι θέσεις και οι απόψεις τους, για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει η Ελλάδα, η οικονομία και η κοινωνία, τις προκλήσεις της μετά-πανδημικής εποχής. Οι υγιείς και παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, της εργασίας, της αγροτικής παραγωγής, της επιχειρηματικότητας, της εκπαίδευσης, της επιστήμης, της έρευνας και της καινοτομίας, του τομέα της υγείας και της κοινωνικής προστασίας, κ.α., συνέβαλαν και συνέπραξαν επί της ουσίας, στην προσπάθεια κατάρτισης αυτού που πριν από λίγες ημέρες, ο Αλέξης Τσίπρας αποκάλεσε «Ελλάδα +».

Ένα πραγματικό εθνικό σχέδιο, που γεννήθηκε από τους πολίτες για τους πολίτες. Με άξονες την αύξηση του ΑΕΠ μέσα από τη συμμετοχή του συνόλου της κοινωνίας, το μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου στην κατεύθυνση της οικονομίας της γνώσης και της προστιθέμενης αξίας προϊόντων και υπηρεσιών, την ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων και ιδίως της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, την προστασία της εργασίας με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και την υγεία των εργαζομένων, όπως μάλιστα πολύ πρόσφατες έρευνες καλούν τις Κυβερνήσεις ανά τον κόσμο να πράξουν, τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα σε δίκτυα, υποδομές και υπηρεσίες βασικών αγαθών, τη βαθμιαία επένδυση στον καθολικό χαρακτήρα του ενιαίου κοινωνικού κράτους, τη δικαιότερη φορολογία που θα ελαφρύνει χαμηλότερες και μεσαίες εισοδηματικές ομάδες, τον οικολογικό μετασχηματισμό της οικονομίας προς μία πιο πράσινη και περιβαλλοντικά φιλική κατεύθυνση και κυρίως την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη. Ένα σχέδιο που αφορά το 99% της ελληνικής κοινωνίας. Ένα σχέδιο για τους πολλούς, μαζί με τους οποίους θα κερδίσουμε το στοίχημα του αύριο της χώρας.

Είναι αρκετός ο καιρός που γίνεται λόγος στη δημόσια συζήτηση για το Εθνικό Σχέδιο της χώρας αναφορικά με την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ένα σχέδιο επί του οποίου θα υλοποιηθεί η εθνική αναπτυξιακή πολιτική της χώρας για τα επόμενα έτη, μιας και ο χρόνος εφαρμογής του, εκφεύγει της συνταγματικά προβλεπόμενης θητείας μίας Κυβέρνησης. Στις 31 Μαρτίου του 2021 ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία μικρού αριθμού Υπουργών και στενών συνεργατών του, παρουσίασε δημοσίως τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, με τίτλο: «Ελλάδα 2.0». Στην ομιλία του μεταξύ άλλων ο κ. Πρωθυπουργός ανέφερε ότι: «Δεν είναι απλώς μία πορεία που θα ακολουθήσουμε σε ορισμένο χρόνο, αλλά μία ριζική ανακατεύθυνση που μεταμορφώνει την παραγωγική βάση της χώρας […] Γι’ αυτό άλλωστε και το σχέδιο ενσωματώνει προτάσεις όλων των Υπουργείων, ενώ η εφαρμογή του θα γίνει με συνέργειες και ανά τομέα, αλλά και ανά Περιφέρεια», ενώ προσέθεσε ότι: «…οι στρατηγικές κατευθύνσεις αυτού του προγράμματος είναι ήδη γνωστές από το Νοέμβριο…», παραπέμποντας σαφώς στα όσα περικλείονται στο «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» ή την κατά κόσμο, γνωστή ως «Έκθεση Πισσαρίδη».

Στις σελίδες 2-5 της παραπάνω έκθεσης αναφέρεται ότι στην κατάρτισή της μετείχε ή/και συνέδραμε σημαντικός αριθμός ακαδημαϊκών, ανώτερων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, εκπροσώπων ινστιτούτων και μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, χωρίς ωστόσο να αναφέρεται η παρουσία εκπροσώπων θεσμικών φορέων της Περιφέρειας, π.χ. Περιφερειάρχες, Εκπρόσωπος Κ.Ε.Δ.Ε, ΕΝ.Π.Ε., Π.Ε.Δ., Δήμαρχοι, κ.τ.λ. Την απουσία ουσιώδους διαβούλευσης με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και σειράς άλλων παραγωγικών φορέων μαρτυρούν και διατυπώσεις της σελίδας 155 του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μιας και ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ότι: «Συνολικά έγιναν 45 παρεμβάσεις ηλεκτρονικά, μέσω του ιστότοπου της διαβούλευσης, ενώ 8 παρεμβάσεις απεστάλησαν εγγράφως στο Υπουργείο Οικονομικών». Και τα ερωτήματα που γεννώνται εύλογα είναι:

  • 45 παρεμβάσεις συνιστούν διαβούλευση;
  • Αποτελεί αυτό το σχέδιο – το οποίο κατατέθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών και τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Σκυλακάκη, τη Μεγάλη Τρίτη προς τους Ευρωπαίους εταίρους – το όχημα που θα θέσει τις στέρεες βάσεις της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ανάπτυξης για όλους, με στόχο να χτιστεί μια ισχυρή οικονομία σε μια δίκαιη κοινωνία;
  • Με αυτό τον τρόπο επιδεικνύει το σεβασμό της προς τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών τάξεων η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας;

Συνεπώς, προβληματισμός δεν εγείρεται μόνον για το περιεχόμενο του σχεδίου και για την απουσία χαρακτηριστικών της συμπεριληπτικής ανάπτυξης και της άμβλυνσης των ανισοτήτων, αλλά και για τη μεθοδολογία της κατάρτισής του. Μία μεθοδολογία που φαίνεται ότι υπάκουσε όχι στις ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, αλλά στις εμμονές και τις επιθυμίες μιας μικρής επιχειρηματικής κάστας, στην οποία και θα διοχετευθεί το μεγαλύτερο ποσό των χρημάτων. Αφού, όπως έχουν ενημερώσει ορισμένοι Υπουργοί και εκπρόσωποι των πιστωτικών ιδρυμάτων, πρόσβαση στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης θα έχουν όσες επιχειρήσεις είναι “bankable” (αξιόχρεες).

Στον αντίποδα, ακόμη και πριν το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης, κατά τα χρόνια της διακυβέρνησής του, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και ο Πρόεδρος του Αλέξης Τσίπρας, διοργάνωσαν δεκατρία (13) συνέδρια προκειμένου να ακουστούν και να ληφθούν, εν τοις πράγμασι, υπ’ όψιν οι απόψεις των θεσμικών και παραγωγικών φορέων των Περιφερειών. Μάλιστα ο πρώην Πρωθυπουργός, αναφερόμενος στο Εθνικό Σχέδιο το οποίο είχε ανάγκη η χώρα, ανέφερε ότι η τότε Κυβέρνηση επεδίωξε «για πρώτη φορά στον τόπο, να προσεγγίσει τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας όχι σαν ένα πλάνο που εκπονείται σε ένα γραφείο στο κέντρο και σε κλειστές πόρτες, αλλά ως ένα μωσαϊκό με πολλές ψηφίδες, που η κάθε μία έχει να κάνει με τα προβλήματα, τις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε τόπου ξεχωριστά και αυτές οι ψηφίδες να αποτελέσουν τη συνολική εικόνα».

Έτσι και στη Στερεά Ελλάδα, όταν στο 2ο Περιφερειακό Συνέδριο που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2017, ο πρώην Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε προς το σύνολο των θεσμικών φορέων και των εκπροσώπων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος τις προτεραιότητες του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Προτεραιότητες που εδράζονταν σε τρεις (3) βασικούς άξονες. Τη στήριξη της υπάρχουσας παραγωγικής και κοινωνικής βάσης, τη στήριξη των υποδομών και την πολιτική στο θέμα της ενέργειας καθώς και την περιβαλλοντική αειφορία.

Επιπροσθέτως, στις διήμερες εργασίες του εν λόγω Περιφερειακού Συνεδρίου της Στερεάς Ελλάδος διοργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν τραπέζια συζητήσεων ανάμεσα σε Κυβερνητικά στελέχη και εκπροσώπους των φορέων με αντικείμενο την επιχειρηματικότητα, την περιβαλλοντική πολιτική, την αγορά εργασίας, τις υποδομές και τον τουρισμό, αντανακλώντας έτσι την ειλικρινή βούληση της Κυβέρνησης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη σύνθεση απόψεων, τη συνεννόηση και τη συνεργασία όλων για την επόμενη ημέρα της χώρας. Αυτή ήταν η διαδικασία που οδήγησε το Μάιο του 2019, στο πρώτο συνεκτικό κείμενο Εθνικής Στρατηγικής με τίτλο: «Ελλάδα: Εθνική Στρατηγική για τη Βιώσιµη και Δίκαιη Ανάπτυξη 2030». Μία Εθνική Στρατηγική, που από τότε, πριν την ραγδαία όξυνση τους, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, προσέγγισε το κρίσιμο θέμα των κοινωνικό-οικονομικών ανισοτήτων, η οποία έλαβε την έγκριση των αρμοδίων ευρωπαϊκών οργάνων και ξεκίνησε σταδιακά η υλοποίησή της.

Η ίδια οπτική και η ίδια νοοτροπία διέπει, σήμερα, τη στάση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, μιας και ήταν αμέτρητες οι – λόγω υγειονομικής κρίσης – τηλεδιασκέψεις με σειρά εκπροσώπων θεσμικών και παραγωγικών φορέων ανά τη χώρα, διοργανώθηκαν, προκειμένου να καταγραφούν ουσιαστικά οι θέσεις και οι απόψεις τους, για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει η Ελλάδα, η οικονομία και η κοινωνία, τις προκλήσεις της μετά-πανδημικής εποχής. Οι υγιείς και παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, της εργασίας, της αγροτικής παραγωγής, της επιχειρηματικότητας, της εκπαίδευσης, της επιστήμης, της έρευνας και της καινοτομίας, του τομέα της υγείας και της κοινωνικής προστασίας, κ.α., συνέβαλαν και συνέπραξαν επί της ουσίας, στην προσπάθεια κατάρτισης αυτού που πριν από λίγες ημέρες, ο Αλέξης Τσίπρας αποκάλεσε «Ελλάδα +».

Ένα πραγματικό εθνικό σχέδιο, που γεννήθηκε από τους πολίτες για τους πολίτες. Με άξονες την αύξηση του ΑΕΠ μέσα από τη συμμετοχή του συνόλου της κοινωνίας, το μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου στην κατεύθυνση της οικονομίας της γνώσης και της προστιθέμενης αξίας προϊόντων και υπηρεσιών, την ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων και ιδίως της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, την προστασία της εργασίας με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και την υγεία των εργαζομένων, όπως μάλιστα πολύ πρόσφατες έρευνες καλούν τις Κυβερνήσεις ανά τον κόσμο να πράξουν, τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα σε δίκτυα, υποδομές και υπηρεσίες βασικών αγαθών, τη βαθμιαία επένδυση στον καθολικό χαρακτήρα του ενιαίου κοινωνικού κράτους, τη δικαιότερη φορολογία που θα ελαφρύνει χαμηλότερες και μεσαίες εισοδηματικές ομάδες, τον οικολογικό μετασχηματισμό της οικονομίας προς μία πιο πράσινη και περιβαλλοντικά φιλική κατεύθυνση και κυρίως την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη. Ένα σχέδιο που αφορά το 99% της ελληνικής κοινωνίας. Ένα σχέδιο για τους πολλούς, μαζί με τους οποίους θα κερδίσουμε το στοίχημα του αύριο της χώρας.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *