Η αποτυχία των υποψηφίων στις πανελλήνιες εξετάσεις και τρόποι να την αντιμετωπίσουν

Της Κατερίνας Μασούρη, ψυχολόγου ΕΠΑΨΥ Ευβοίας.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Οι πανελλήνιες εξετάσεις μπαίνουν στο μυαλό των μαθητών από πολύ νωρίς. Μάλιστα, ξεκινά μια κοπιαστική διαδρομή συστηματικού διαβάσματος ήδη από το δημοτικό, προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν όσο περισσότερα γνωστικά εφόδια μπορούν. Το νήμα αυτής της προσπάθειας τερματίζει στη Γ΄ Λυκείου, με τους υποψηφίους να θεωρούν ότι η επιτυχία είναι μονόδρομος και η αποτυχία καταδίκη.

Η μόνη αλήθεια είναι ότι μέσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις οι μαθητές επιλέγουν την επαγγελματική τους πορεία και ότι η αποτυχία κάποιων υποψηφίων είναι μόνο μια αποτυχία σε μια συγκεκριμένη δοκιμασία και όχι σε όλη τη ζωή τους.

Τι μπορούν να κάνουν οι υποψήφιοι που απέτυχαν;

  • Να δείξουν ψυχραιμία. Μπορεί να νιώθουν θλίψη, μελαγχολία, χαμηλή αυτοεκτίμηση, λόγω της αποτυχίας. Όσο στενοχωρημένοι και να είναι, πρέπει να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους. Η ψυχική ηρεμία είναι η καλύτερη στάση αντιμετώπισης της αποτυχίας: με καθαρό μυαλό και έχοντας πάρει τον χρόνο που χρειάζονται, θα μπορέσουν να αποφασίσουν τι τελικά θέλουν να κάνουν.
  • Η αποτυχία δεν σημαίνει ότι είναι αποτυχημένοι άνθρωποι. Οι Πανελλήνιες είναι μια συγκεκριμένη δοκιμασία, που μετρά την ικανότητα των υποψηφίων σε αυτήν και όχι τη συνολική τους εξυπνάδα και ικανότητα. Αυτή την αποτυχία δεν θα την κουβαλούν αιώνια, σε λίγο θα ξεχαστεί και κανείς δεν θα ασχολείται με αυτήν!
  • Το πανεπιστήμιο δεν είναι η μόνη επιλογή. Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές σπουδών που μπορούν οι υποψήφιοι να αναζητήσουν (σπουδές στο εξωτερικό, δημόσια ΙΕΚ, ανοιχτά πανεπιστήμια, ιδιωτικά κολέγια, εξετάσεις με το 10%), οι οποίες μπορούν να εκπληρώσουν το όνειρο των υποψηφίων για σπουδές.
  • Η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Οι υποψήφιοι μπορούν να προσπαθήσουν ξανά την επόμενη χρονιά, έχοντας κατά νου αυτή τη φορά να αξιολογούν την προσπάθειά τους σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας τους και όχι μόνο στο τέλος.
  • Η αποτυχία είναι ένα τρόπος αυτογνωσίας. Μέσα από την αποτυχία θα γνωρίσουν οι υποψήφιοι τα αδύναμα σημεία τους, τα όρια, τις αντοχές τους, αλλά και το πιο σπουδαίο, τους στόχους που έχουν και τους τρόπους να διαχειρίζονται τις δύσκολες καταστάσεις στη ζωή τους.
  • Η επιτυχία φτιάχνεται μέσα και από τις αποτυχίες. Μέσα από τα λάθη τους οι υποψήφιοι μπορούν να διορθωθούν και να εξελιχθούν σε αυτό που ονειρεύονται. Η αποτυχία μπορεί να τους κάνει πιο μαχητικούς σχετικά με όσα επιδιώκουν και πιο σοφούς, έχοντας την προγενέστερη, δυσάρεστη εμπειρία της αποτυχίας.
  • Προσήλωση στους στόχους. Αφού ξεκουραστούν, ας προσπαθήσουν να δουν τι θέλουν, να επιλέξουν τη λύση που επιθυμούν και να εργαστούν συστηματικά, με προσοχή και συγκέντρωση στην επιλογή τους, ώστε να υπάρξει επιτυχής έκβαση.

Τέλος, οι υποψήφιοι ας μην ξεχνούν ότι η επιτυχία στη ζωή τους δεν εξαρτάται από τη σχολική τους επιτυχία ή αποτυχία. Η επιτυχία δεν αρκεί. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζουν μετά την αποτυχία!

 

Οι πανελλήνιες εξετάσεις μπαίνουν στο μυαλό των μαθητών από πολύ νωρίς. Μάλιστα, ξεκινά μια κοπιαστική διαδρομή συστηματικού διαβάσματος ήδη από το δημοτικό, προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν όσο περισσότερα γνωστικά εφόδια μπορούν. Το νήμα αυτής της προσπάθειας τερματίζει στη Γ΄ Λυκείου, με τους υποψηφίους να θεωρούν ότι η επιτυχία είναι μονόδρομος και η αποτυχία καταδίκη.

Η μόνη αλήθεια είναι ότι μέσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις οι μαθητές επιλέγουν την επαγγελματική τους πορεία και ότι η αποτυχία κάποιων υποψηφίων είναι μόνο μια αποτυχία σε μια συγκεκριμένη δοκιμασία και όχι σε όλη τη ζωή τους.

Τι μπορούν να κάνουν οι υποψήφιοι που απέτυχαν;

  • Να δείξουν ψυχραιμία. Μπορεί να νιώθουν θλίψη, μελαγχολία, χαμηλή αυτοεκτίμηση, λόγω της αποτυχίας. Όσο στενοχωρημένοι και να είναι, πρέπει να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους. Η ψυχική ηρεμία είναι η καλύτερη στάση αντιμετώπισης της αποτυχίας: με καθαρό μυαλό και έχοντας πάρει τον χρόνο που χρειάζονται, θα μπορέσουν να αποφασίσουν τι τελικά θέλουν να κάνουν.
  • Η αποτυχία δεν σημαίνει ότι είναι αποτυχημένοι άνθρωποι. Οι Πανελλήνιες είναι μια συγκεκριμένη δοκιμασία, που μετρά την ικανότητα των υποψηφίων σε αυτήν και όχι τη συνολική τους εξυπνάδα και ικανότητα. Αυτή την αποτυχία δεν θα την κουβαλούν αιώνια, σε λίγο θα ξεχαστεί και κανείς δεν θα ασχολείται με αυτήν!
  • Το πανεπιστήμιο δεν είναι η μόνη επιλογή. Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές σπουδών που μπορούν οι υποψήφιοι να αναζητήσουν (σπουδές στο εξωτερικό, δημόσια ΙΕΚ, ανοιχτά πανεπιστήμια, ιδιωτικά κολέγια, εξετάσεις με το 10%), οι οποίες μπορούν να εκπληρώσουν το όνειρο των υποψηφίων για σπουδές.
  • Η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Οι υποψήφιοι μπορούν να προσπαθήσουν ξανά την επόμενη χρονιά, έχοντας κατά νου αυτή τη φορά να αξιολογούν την προσπάθειά τους σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας τους και όχι μόνο στο τέλος.
  • Η αποτυχία είναι ένα τρόπος αυτογνωσίας. Μέσα από την αποτυχία θα γνωρίσουν οι υποψήφιοι τα αδύναμα σημεία τους, τα όρια, τις αντοχές τους, αλλά και το πιο σπουδαίο, τους στόχους που έχουν και τους τρόπους να διαχειρίζονται τις δύσκολες καταστάσεις στη ζωή τους.
  • Η επιτυχία φτιάχνεται μέσα και από τις αποτυχίες. Μέσα από τα λάθη τους οι υποψήφιοι μπορούν να διορθωθούν και να εξελιχθούν σε αυτό που ονειρεύονται. Η αποτυχία μπορεί να τους κάνει πιο μαχητικούς σχετικά με όσα επιδιώκουν και πιο σοφούς, έχοντας την προγενέστερη, δυσάρεστη εμπειρία της αποτυχίας.
  • Προσήλωση στους στόχους. Αφού ξεκουραστούν, ας προσπαθήσουν να δουν τι θέλουν, να επιλέξουν τη λύση που επιθυμούν και να εργαστούν συστηματικά, με προσοχή και συγκέντρωση στην επιλογή τους, ώστε να υπάρξει επιτυχής έκβαση.

Τέλος, οι υποψήφιοι ας μην ξεχνούν ότι η επιτυχία στη ζωή τους δεν εξαρτάται από τη σχολική τους επιτυχία ή αποτυχία. Η επιτυχία δεν αρκεί. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζουν μετά την αποτυχία!

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ