Μακροβιοτική διατροφή: Τι είναι και ποιες οι βασικές αρχές της;

Η Μακροβιοτική είναι το είδος της διατροφής, που εισήγαγε ο Ιάπωνας φιλόσοφος Τζορτζ Οσάβα

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Υπάρχει τρόπος να ζήσουμε καλύτερα και να έχουμε καλύτερη υγεία; Η μακροβιοτική διατροφή προτείνει την επιστροφή στα φυσικά προϊόντα και στις αρχές διατροφής που εφάρμοζαν οι άνθρωποι πριν από χιλιάδες χρόνια.

Η Μακροβιοτική είναι το είδος της διατροφής, που εισήγαγε ο Ιάπωνας φιλόσοφος Τζορτζ Οσάβα και βασίζεται σε διαιτητικές αρχές που εφαρμόζονταν πριν από χιλιάδες χρόνια, από τις πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες, οι οποίες στήριζαν τη διατροφή τους αποκλειστικά στους καρπούς και στα χορταρικά.

Αυτή η διαιτητική θεωρία –που αφορά περισσότερο μια συμπεριφορά διατροφής παρά μια συγκεκριμένη δίαιτα– έχει διπλή αξία, προληπτική και θεραπευτική. Σαν προληπτική, προσπαθεί να προλάβει όλους εκείνους τους παράγοντες που ευνοούν την εμφάνιση μιας ασθένειας, ενώ σαν θεραπευτική, διευκολύνει τη θεραπεία με τη χρήση ορισμένων φυτικών τροφών.

Οι αρχές γιν και γιανγκ

Όπως όλη η φιλοσοφία της Ανατολής, έτσι και η Μακροβιοτική ανάγεται στις αρχές του γιν και του γιάνγκ, τις δυο μεγάλες αντίθετες δυνάμεις οι οποίες ελέγχουν όλα τα φαινόμενα της ζωής μας.

Το γιανγκ αντιπροσωπεύει το θετικό, το αρσενικό, τη δύναμη της επέκτασης, τη δημιουργική ενέργεια, τον ήλιο. Το γιν είναι το αρνητικό, το θηλυκό, η δύναμη της συγκέντρωσης, η σταθερότητα, η γη, η σελήνη. Η εναλλαγή του γιν και του γιανγκ οδηγούν στη δημιουργία όλων των φαινομένων που μας περιβάλλουν.

Ο άνθρωπος είναι η έκφραση της αντίθεσης και της ισορροπίας των δυο αυτών δυνάμεων. Κάθε διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ του γιν και του γιανγκ προκαλεί την εμφάνιση της ασθένειας.

Ακολουθώντας αυτή τη διαίρεση, η Μακροβιοτική χωρίζει τις τροφές σε Γιν και Γιανγκ. Μόνο με τη σωστή ισορροπία τους μπορεί να υπάρχουν καλά αποτελέσματα.

Στοιχεία γιν
Αναπτύσσονται σε θερμό κλίμα και περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού
Το τμήμα του φυτού που βρίσκεται κάτω από το έδαφος
Τα πράσινα φύλλα και τα φρούτα
Οι πικάντικες τροφές

Στοιχεία γιανγκ
Ευδοκιμούν σε ψυχρό κλίμα και δεν περιέχουν πολύ νερό
Το στέλεχος των φυτών και οι ρίζες
Οι αλμυρές και οι ξινές τροφές

Η μακροβιοτική μαγειρική
Η μακροβιοτική μαγειρική απαιτεί κάποιες γνώσεις και ικανότητες, επειδή το αποτέλεσμα ποικίλει ανάλογα με την τεχνική που χρησιμοποιούμε για το μαγείρεμα των τροφών. Έτσι, το πολύωρο ψήσιμο, οι υψηλές θερμοκρασίες και το αλάτι τονίζουν τα χαρακτηριστικά γιανγκ του φαγητού, ενώ οι αντίθετες διαδικασίες συντηρούν χαρακτηριστικά γιν του φαγητού.

Τροφές που χρησιμοποιούμε στη Μακροβιοτική διατροφή

Δημητριακά ολικής άλεσης: αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της διατροφής και περιλαμβάνουν ρύζι αναποφλοίωτο, σιτάρι ολικής άλεσης, κριθάρι, καλαμπόκι, κεχρί, βρόμη και σίκαλη.

Φρέσκα χορταρικά: μπορούμε να τα φάμε ωμά ή βρασμένα. Αποφεύγουμε τα χορταρικά που καλλιεργούνται με χημικά λιπάσματα
Όσπρια: χρησιμοποιούμε κυρίως τα ρεβίθια, τις φακές και τα φασόλια
Θαλάσσια χορταρικά: χρησιμοποιούμε ιδιαίτερα τα φύκια της Ανατολής που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ιχνοστοιχεία
Φρούτα και ξηροί καρποί: τρώμε μόνο στο τέλος του γεύματος

Τροφές που χρησιμοποιούμε σπάνια στη Μακροβιοτική διατροφή
Ψάρι
: μπορούμε να το φάμε μια φορά στη διάρκεια της εβδομάδας και ιδιαίτερα τον χειμώνα
Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά: μπορούμε να καταναλώνουμε σπάνια σε μικρές ποσότητες
Κόκκινο κρέας και κοτόπουλο: τα αποφεύγουμε
Πατάτες, ντομάτες και μελιτζάνες: τα αποφεύγουμε
Λευκό αλεύρι και ζάχαρη: τα αποφεύγουμε
Τροφές επεξεργασμένες και έτοιμες τροφές: είναι γεμάτες συντηρητικά και τις αποφεύγουμε τελείως

Στη ουσία η Μακροβιοτική δεν είναι μια δίαιτα ούτε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα. Πρόκειται για μια ορθολογική μέθοδο διατροφής που έχει σαν σκοπό να καλύψει τις ελλείψεις στη διατροφή που δημιουργούνται από την υπερβολική βιομηχανοποίηση της παραγωγής των τροφών.

Η επιστροφή σε ένα είδος διατροφής που εφαρμοζόταν τους προηγούμενους αιώνες, με έμφαση στους καρπούς της γης, στα φρούτα και στα λαχανικά και λιγότερο στο κόκκινο κρέας επιτρέπει στον σημερινό άνθρωπο να ζήσει μια καλύτερη ζωή και να έχει υγεία.

Υπάρχει τρόπος να ζήσουμε καλύτερα και να έχουμε καλύτερη υγεία; Η μακροβιοτική διατροφή προτείνει την επιστροφή στα φυσικά προϊόντα και στις αρχές διατροφής που εφάρμοζαν οι άνθρωποι πριν από χιλιάδες χρόνια.

Η Μακροβιοτική είναι το είδος της διατροφής, που εισήγαγε ο Ιάπωνας φιλόσοφος Τζορτζ Οσάβα και βασίζεται σε διαιτητικές αρχές που εφαρμόζονταν πριν από χιλιάδες χρόνια, από τις πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες, οι οποίες στήριζαν τη διατροφή τους αποκλειστικά στους καρπούς και στα χορταρικά.

Αυτή η διαιτητική θεωρία –που αφορά περισσότερο μια συμπεριφορά διατροφής παρά μια συγκεκριμένη δίαιτα– έχει διπλή αξία, προληπτική και θεραπευτική. Σαν προληπτική, προσπαθεί να προλάβει όλους εκείνους τους παράγοντες που ευνοούν την εμφάνιση μιας ασθένειας, ενώ σαν θεραπευτική, διευκολύνει τη θεραπεία με τη χρήση ορισμένων φυτικών τροφών.

Οι αρχές γιν και γιανγκ

Όπως όλη η φιλοσοφία της Ανατολής, έτσι και η Μακροβιοτική ανάγεται στις αρχές του γιν και του γιάνγκ, τις δυο μεγάλες αντίθετες δυνάμεις οι οποίες ελέγχουν όλα τα φαινόμενα της ζωής μας.

Το γιανγκ αντιπροσωπεύει το θετικό, το αρσενικό, τη δύναμη της επέκτασης, τη δημιουργική ενέργεια, τον ήλιο. Το γιν είναι το αρνητικό, το θηλυκό, η δύναμη της συγκέντρωσης, η σταθερότητα, η γη, η σελήνη. Η εναλλαγή του γιν και του γιανγκ οδηγούν στη δημιουργία όλων των φαινομένων που μας περιβάλλουν.

Ο άνθρωπος είναι η έκφραση της αντίθεσης και της ισορροπίας των δυο αυτών δυνάμεων. Κάθε διαταραχή της ισορροπίας μεταξύ του γιν και του γιανγκ προκαλεί την εμφάνιση της ασθένειας.

Ακολουθώντας αυτή τη διαίρεση, η Μακροβιοτική χωρίζει τις τροφές σε Γιν και Γιανγκ. Μόνο με τη σωστή ισορροπία τους μπορεί να υπάρχουν καλά αποτελέσματα.

Στοιχεία γιν
Αναπτύσσονται σε θερμό κλίμα και περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού
Το τμήμα του φυτού που βρίσκεται κάτω από το έδαφος
Τα πράσινα φύλλα και τα φρούτα
Οι πικάντικες τροφές

Στοιχεία γιανγκ
Ευδοκιμούν σε ψυχρό κλίμα και δεν περιέχουν πολύ νερό
Το στέλεχος των φυτών και οι ρίζες
Οι αλμυρές και οι ξινές τροφές

Η μακροβιοτική μαγειρική
Η μακροβιοτική μαγειρική απαιτεί κάποιες γνώσεις και ικανότητες, επειδή το αποτέλεσμα ποικίλει ανάλογα με την τεχνική που χρησιμοποιούμε για το μαγείρεμα των τροφών. Έτσι, το πολύωρο ψήσιμο, οι υψηλές θερμοκρασίες και το αλάτι τονίζουν τα χαρακτηριστικά γιανγκ του φαγητού, ενώ οι αντίθετες διαδικασίες συντηρούν χαρακτηριστικά γιν του φαγητού.

Τροφές που χρησιμοποιούμε στη Μακροβιοτική διατροφή

Δημητριακά ολικής άλεσης: αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της διατροφής και περιλαμβάνουν ρύζι αναποφλοίωτο, σιτάρι ολικής άλεσης, κριθάρι, καλαμπόκι, κεχρί, βρόμη και σίκαλη.

Φρέσκα χορταρικά: μπορούμε να τα φάμε ωμά ή βρασμένα. Αποφεύγουμε τα χορταρικά που καλλιεργούνται με χημικά λιπάσματα
Όσπρια: χρησιμοποιούμε κυρίως τα ρεβίθια, τις φακές και τα φασόλια
Θαλάσσια χορταρικά: χρησιμοποιούμε ιδιαίτερα τα φύκια της Ανατολής που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ιχνοστοιχεία
Φρούτα και ξηροί καρποί: τρώμε μόνο στο τέλος του γεύματος

Τροφές που χρησιμοποιούμε σπάνια στη Μακροβιοτική διατροφή
Ψάρι
: μπορούμε να το φάμε μια φορά στη διάρκεια της εβδομάδας και ιδιαίτερα τον χειμώνα
Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά: μπορούμε να καταναλώνουμε σπάνια σε μικρές ποσότητες
Κόκκινο κρέας και κοτόπουλο: τα αποφεύγουμε
Πατάτες, ντομάτες και μελιτζάνες: τα αποφεύγουμε
Λευκό αλεύρι και ζάχαρη: τα αποφεύγουμε
Τροφές επεξεργασμένες και έτοιμες τροφές: είναι γεμάτες συντηρητικά και τις αποφεύγουμε τελείως

Στη ουσία η Μακροβιοτική δεν είναι μια δίαιτα ούτε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα. Πρόκειται για μια ορθολογική μέθοδο διατροφής που έχει σαν σκοπό να καλύψει τις ελλείψεις στη διατροφή που δημιουργούνται από την υπερβολική βιομηχανοποίηση της παραγωγής των τροφών.

Η επιστροφή σε ένα είδος διατροφής που εφαρμοζόταν τους προηγούμενους αιώνες, με έμφαση στους καρπούς της γης, στα φρούτα και στα λαχανικά και λιγότερο στο κόκκινο κρέας επιτρέπει στον σημερινό άνθρωπο να ζήσει μια καλύτερη ζωή και να έχει υγεία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ