Οι εκπτώσεις τελείωσαν, ζήτω οι εκπτώσεις – Το στοίχημα του Σεπτεμβρίου

Το τέλος της εκπτωτικής περιόδου σήμανε την έναρξη των προσφορών – Εντείνεται ο ανταγωνισμός στα σχολικά είδη

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Με συγκρατημένη αισιοδοξία και δέλεαρ τις προσφορές και τις μειώσεις τιμών ακόμη και στα εποχικά προϊόντα, όπως τα σχολικά, τα παιδικά ρούχα και τα είδη για τους νέους φοιτητές (έπιπλα, οικιακός εξοπλισμός, ηλεκτρικά κ.λπ.), ο εμπορικός κόσμος ελπίζει πως η αγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά και τον Σεπτέμβριο.

Προϋπόθεση είναι βέβαια να μην βρεθούν και οι έμποροι αντιμέτωποι με τα νέα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, που θα ισχύσουν από τις 13 Σεπτεμβρίου στην εστίαση και τη διασκέδαση, όπως αναφέρει ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ).

Παρ’ ότι οι θερινές εκπτώσεις δεν έφεραν χαμόγελα σε όλους τους καταστηματάρχες (περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις παρουσίασαν πτώση του κύκλου εργασιών τους, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της ΕΣΣΕ, όταν πέρσι ήταν 8 στις 10)  όλοι ποντάρουν στη διαφαινόμενη ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης, αλλά και τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.

Τα πρόδρομα στοιχεία δείχνουν σημαντική ώθηση της ζήτησης στις κατηγορίες «μη-βασικών» αγαθών, που είχε ανασταλεί για ενάμιση χρόνο λόγω της πανδημίας.

O τζίρος στο λιανεμπόριο το δεύτερο τρίμηνο φέτος σε σχέση με πέρυσι κατέγραψε άνοδο της τάξης του 23% αυξάνοντας τις πωλήσεις στα 13,5 δισ. ευρώ, από 11 δισ. ευρώ, σε σχέση με την αρχή του έτους. Μεγαλύτερη, μάλιστα, αύξηση της τάξης του 30% εκτιμάται για το τρίτο τρίμηνο του έτους που διανύουμε, σε σύγκριση με πέρυσι.

Οι αυξήσεις, όμως, αυτές θεωρούνται από τους εμπόρους ότι δεν μπορούν ακόμα να καλύψουν τις απώλειες που έχουν δημιουργήσει οι επιπτώσεις της πανδημίας και των lockdown στην αγορά, ούτε βεβαίως επαρκούν για να πληρωθούν οι συσσωρευμένες, νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές της πανδημίας ύψους 3,2 δις ευρώ και οι «παγωμένες» οικονομικές υποχρεώσεις, ύψους 21,8 δις ευρώ, που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμής, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, αναφέρεται από το ΠΕΣΑ.

Η «μάχη» των 150 εκατ. ευρώ

Έτσι κι αλλιώς ο Σεπτέμβριος, λόγω του ανοίγματος των σχολείων και των πανεπιστημιακών σχολών, θεωρείται μήνας μεγάλης βαρύτητας για το λιανεμπόριο, με τον τζίρο των καταστημάτων μόνο από τα σχολικά είδη να φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ. Βέβαια η αξία της αγοράς ξεπερνά κατά πολύ το συγκεκριμένο ποσό εάν συνυπολογιστούν είδη τεχνολογίας, εξοπλισμός γραφείου και άλλα εφόδια για τον μαθητή και τον φοιτητή.

Δεδομένου ότι από την κυβέρνηση υποστηρίζεται σε όλους τους τόνους ότι η τηλεκπαίδευση αποτελεί παρελθόν, ήδη εδώ και 10 ημέρες πολλές εταιρείες προχωρούν σε προσφορές και διαφημιστικές καμπάνιες προσπαθώντας να κερδίσουν το «στοίχημα» του Σεπτεμβρίου.

Μεγάλα βιβλιοπωλεία, καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού αλλά και μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών και σούπερ μάρκετ έχουν ήδη ριχτεί στη μάχη του… πρώτου κουδουνιού.

Παραδοσιακά το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου πραγματοποιείται περίπου το 70% του συνολικού ετήσιου τζίρου της συγκεκριμένης αγοράς.

Ο φόβος της επίσκεψης

Ένα από τα ζητήματα που προβληματίζει τον εμπορικό κόσμο είναι ο τρόπος που θα επιλέξουν οι καταναλωτές να ψωνίσουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων οι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις σημείωσαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη που μπορεί να συνδέεται τόσο με το φόβο μετάδοσης της πανδημίας όσο και με την ευρύτερη αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων συναλλαγής.

Πάντως, οι επιχειρήσεις έχουν εξοικειωθεί σε μεγαλύτερο βαθμό με το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης εν μέσω της υγειονομικής κρίσης. Ως εκ τούτου, μία στις πέντε εκτιμά το κόστος προσαρμογής ως υψηλό ή πολύ υψηλό όταν πέρυσι οι επιχειρήσεις αυτές ήταν μία στις τρεις.

Πλέον, δύο στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η χρήση μάσκας είτε επηρέασε θετικά, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, είτε δεν επηρέασε καθόλου τη λειτουργία της επιχείρησης στο χώρο του καταστήματος. Η εικόνα αυτή είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι, και μάλιστα σε έναν κλάδο όπου η χρήση μάσκας τηρείται σχεδόν καθολικά.

Επίσης μεγάλη αποδοχή των εμβολίων παρατηρείται στον κλάδο αφού τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και το προσωπικό έχει εμβολιαστεί σε συντριπτικό βαθμό.

Με συγκρατημένη αισιοδοξία και δέλεαρ τις προσφορές και τις μειώσεις τιμών ακόμη και στα εποχικά προϊόντα, όπως τα σχολικά, τα παιδικά ρούχα και τα είδη για τους νέους φοιτητές (έπιπλα, οικιακός εξοπλισμός, ηλεκτρικά κ.λπ.), ο εμπορικός κόσμος ελπίζει πως η αγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά και τον Σεπτέμβριο.

Προϋπόθεση είναι βέβαια να μην βρεθούν και οι έμποροι αντιμέτωποι με τα νέα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, που θα ισχύσουν από τις 13 Σεπτεμβρίου στην εστίαση και τη διασκέδαση, όπως αναφέρει ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ).

Παρ’ ότι οι θερινές εκπτώσεις δεν έφεραν χαμόγελα σε όλους τους καταστηματάρχες (περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις παρουσίασαν πτώση του κύκλου εργασιών τους, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της ΕΣΣΕ, όταν πέρσι ήταν 8 στις 10)  όλοι ποντάρουν στη διαφαινόμενη ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης, αλλά και τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.

Τα πρόδρομα στοιχεία δείχνουν σημαντική ώθηση της ζήτησης στις κατηγορίες «μη-βασικών» αγαθών, που είχε ανασταλεί για ενάμιση χρόνο λόγω της πανδημίας.

O τζίρος στο λιανεμπόριο το δεύτερο τρίμηνο φέτος σε σχέση με πέρυσι κατέγραψε άνοδο της τάξης του 23% αυξάνοντας τις πωλήσεις στα 13,5 δισ. ευρώ, από 11 δισ. ευρώ, σε σχέση με την αρχή του έτους. Μεγαλύτερη, μάλιστα, αύξηση της τάξης του 30% εκτιμάται για το τρίτο τρίμηνο του έτους που διανύουμε, σε σύγκριση με πέρυσι.

Οι αυξήσεις, όμως, αυτές θεωρούνται από τους εμπόρους ότι δεν μπορούν ακόμα να καλύψουν τις απώλειες που έχουν δημιουργήσει οι επιπτώσεις της πανδημίας και των lockdown στην αγορά, ούτε βεβαίως επαρκούν για να πληρωθούν οι συσσωρευμένες, νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές της πανδημίας ύψους 3,2 δις ευρώ και οι «παγωμένες» οικονομικές υποχρεώσεις, ύψους 21,8 δις ευρώ, που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμής, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, αναφέρεται από το ΠΕΣΑ.

Η «μάχη» των 150 εκατ. ευρώ

Έτσι κι αλλιώς ο Σεπτέμβριος, λόγω του ανοίγματος των σχολείων και των πανεπιστημιακών σχολών, θεωρείται μήνας μεγάλης βαρύτητας για το λιανεμπόριο, με τον τζίρο των καταστημάτων μόνο από τα σχολικά είδη να φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ. Βέβαια η αξία της αγοράς ξεπερνά κατά πολύ το συγκεκριμένο ποσό εάν συνυπολογιστούν είδη τεχνολογίας, εξοπλισμός γραφείου και άλλα εφόδια για τον μαθητή και τον φοιτητή.

Δεδομένου ότι από την κυβέρνηση υποστηρίζεται σε όλους τους τόνους ότι η τηλεκπαίδευση αποτελεί παρελθόν, ήδη εδώ και 10 ημέρες πολλές εταιρείες προχωρούν σε προσφορές και διαφημιστικές καμπάνιες προσπαθώντας να κερδίσουν το «στοίχημα» του Σεπτεμβρίου.

Μεγάλα βιβλιοπωλεία, καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού αλλά και μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών και σούπερ μάρκετ έχουν ήδη ριχτεί στη μάχη του… πρώτου κουδουνιού.

Παραδοσιακά το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου πραγματοποιείται περίπου το 70% του συνολικού ετήσιου τζίρου της συγκεκριμένης αγοράς.

Ο φόβος της επίσκεψης

Ένα από τα ζητήματα που προβληματίζει τον εμπορικό κόσμο είναι ο τρόπος που θα επιλέξουν οι καταναλωτές να ψωνίσουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων οι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις σημείωσαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη που μπορεί να συνδέεται τόσο με το φόβο μετάδοσης της πανδημίας όσο και με την ευρύτερη αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων συναλλαγής.

Πάντως, οι επιχειρήσεις έχουν εξοικειωθεί σε μεγαλύτερο βαθμό με το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης εν μέσω της υγειονομικής κρίσης. Ως εκ τούτου, μία στις πέντε εκτιμά το κόστος προσαρμογής ως υψηλό ή πολύ υψηλό όταν πέρυσι οι επιχειρήσεις αυτές ήταν μία στις τρεις.

Πλέον, δύο στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η χρήση μάσκας είτε επηρέασε θετικά, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, είτε δεν επηρέασε καθόλου τη λειτουργία της επιχείρησης στο χώρο του καταστήματος. Η εικόνα αυτή είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι, και μάλιστα σε έναν κλάδο όπου η χρήση μάσκας τηρείται σχεδόν καθολικά.

Επίσης μεγάλη αποδοχή των εμβολίων παρατηρείται στον κλάδο αφού τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και το προσωπικό έχει εμβολιαστεί σε συντριπτικό βαθμό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ