Πως να βοηθήσετε κάποιον που βιώνει κρίση πανικού

Η κρίση πανικού διαρκεί συνήθως μεταξύ 5-20 λεπτών και μπορεί να ποικίλει σε ένταση και διάρκεια

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Αν έχετε βρεθεί ποτέ κοντά σε ένα άτομο που βιώνει κρίση πανικού, πιθανότατα να γνωρίζετε πόσο απαίσιο είναι να βλέπεις να υποφέρει και να μην ξέρεις πώς να ανταποκριθείς.

Σε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε, ίσως πούμε ή προτείνουμε λάθος πράγματα που μάλλον επιδεινώσουν την κατάσταση. Γι ‘αυτό είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αποτελεσματικούς τρόπους για να ηρεμήσουμε το άτομο και να ανακουφίσουμε τα συμπτώματά του.

Η κρίση πανικού διαρκεί συνήθως μεταξύ 5-20 λεπτών και μπορεί να ποικίλει σε ένταση και διάρκεια. Όσοι βιώνουν κρίση πανικού αντιμετωπίζουν έντονο και ξαφνικό αίσθημα φόβου, τρόμου ή δυσφορίας που συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα, όπως γρήγορο καρδιακό ρυθμό, δυσκολία στην αναπνοή, πόνο στο στήθος, εφίδρωση, τρόμο, ρίγη, αίσθηση επικείμενου κινδύνου, αίσθημα απώλειας του ελέγχου, ναυτία και αίσθημα ζάλης ή αστάθειας.

Παρόλο που πολλά από αυτά που βιώνει το άτομο μπορεί να είναι εσωτερικά και μη ορατά από το περιβάλλον του, υπάρχουν κάποια φυσικά σημάδια που μπορείτε να προσέξετε.

• Έγινε ξαφνικά απόμακρο και σιωπηλό: Ίσως του είναι δύσκολο να επικοινωνήσει με τους άλλους επειδή είναι πολύ συγκεντρωμένο στις αισθήσεις που βιώνει.

• Φαίνεται να υποφέρει από αύξηση της θερμοκρασίας: Οι κρίσεις πανικού μπορεί να προκαλέσουν στο άτομο έντονη εφίδρωση ή να αισθάνεται υπερβολική ζέστη και ίσως παρατηρήσετε ότι το πρόσωπό του έχει κοκκινίσει.

• Η αναπνοή του έχει αλλάξει: Η δύσπνοια, η δυσκολία στην αναπνοή ή ο πόνος στο στήθος είναι όλα πιθανά συμπτώματα. Καθώς προσπαθεί να ανακτήσει την αναπνοή του, μπορεί να νιώσει έντονη ζάλη και, σε ορισμένες περιπτώσεις τάση για λιποθυμία.

Τι να κάνω;

Μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολο όταν κάποιο δικό μας άτομο βιώνει κρίσεις πανικού, αλλά, ευτυχώς, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε.

• Μείνετε ήρεμοι: Είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας γιατί αν αντιληφθεί ότι κι εσείς έχετε πανικοβληθεί, θα χειροτερέψει την κατάσταση.

• Καθοδηγήστε την αναπνοή του: Ζητήστε του να εισπνεύσει αργά και σταθερά γεμίζοντας με αέρα τους πνεύμονές του και στη συνέχεια να εκπνεύσει αργά, αδειάζοντας εντελώς τους πνεύμονές του. Μπορείτε ακόμη καλύτερα να κάνετε μαζί του αυτή την άσκηση αναπνοής για να το βοηθήσετε να αισθάνεται λιγότερο μόνο και περισσότερο υποστηριζόμενο.

• Υπενθυμίστε του ότι θα τελειώσει σύντομα: Αυτό θα το βοηθήσει να εστιάσει την προσοχή του στο γεγονός ότι η κρίση πανικού είναι προσωρινή και ότι σύντομα θα είναι εντάξει.

• Χρησιμοποιήστε τεχνικές γείωσης: Αν είναι δυνατόν δώστε του ένα λεμόνι ή μία ξινή καραμέλα και αφήστε το να εστιάσει στη γεύση. Μπορείτε επίσης να του δώσετε κάτι κρύο, όπως παγάκια, ή τρεχούμενο κρύο νερό στους καρπούς ή τις παλάμες, ώστε να στρέψει εκεί την προσοχή του.

• Ρωτήστε τι μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε: Αν δεν μπορεί να σας απαντήσει εκείνη τη στιγμή, δεν πειράζει. Μπορείτε να προσπαθήσετε να κάνετε μια συνομιλία μαζί του μόλις περάσει η κρίση πανικού για να δείτε τι θα ήταν χρήσιμο, ώστε να είστε προετοιμασμένοι εάν αυτό συμβεί ξανά στο μέλλον.

Τι να πω;

Η συζήτηση με ένα άτομο που βιώνει κρίση πανικού μπορεί να το αποσπάσει από τις σκέψεις του και να το βοηθήσει να ρυθμίσει την αναπνοή του.

Δοκίμασε να πεις κάτι ανάλογο:

“Είμαι εδώ για να σε κρατήσω ασφαλή”.

“Θα είσαι καλά. Θυμήσου ότι αυτό είναι προσωρινό και θα τελειώσει σύντομα”.

“Αυτό που αισθάνεσαι είναι τρομακτικό, αλλά σύντομα θα είναι εντάξει. Είσαι ασφαλής”.

Είναι σημαντικό να μιλάτε με ήπιο τόνο και να παραμένετε ήρεμοι. Εάν το άτομο που βιώνει την κρίση πανικού σας ζητήσει να σταματήσετε να μιλάτε, σεβαστείτε το. Απλά καθίστε μαζί του μέχρι να υποχωρήσει ο πανικός.

Τι να μην κάνετε!

 Εάν ένα άτομο βιώνει κρίση πανικού,

• Μην πείτε ότι δεν έχει λόγο να είναι νευρικό: Ακόμα κι αν δεν διατρέχει πραγματικό κίνδυνο, ενδέχεται να μην είναι σε θέση να σταματήσει την κρίση πανικού. Η ενίσχυση ότι ο φόβος του είναι αβάσιμος μπορεί να αυξήσει την αίσθηση του άγχους.

• Μην πείτε να ηρεμήσει: Εάν του πείτε να ηρεμήσει, μπορεί να αισθανθεί σαν να του προτείνετε ότι έχει τον πλήρη έλεγχο των συμπτωμάτων του. Εάν ένα άτομο μπορούσε απλά να ηρεμήσει και να σταματήσει την κρίση πανικού, θα το έκανε.

• Μην πείτε ότι αντιδρά υπερβολικά: Είναι αρκετά δύσκολο να αντιμετωπίζει τα ήδη δυσάρεστα συμπτώματα της κρίσης πανικού και καθιστά όλη τη δοκιμασία ακόμη πιο δυσάρεστη όταν οι άλλοι υποεκτιμούν την εμπειρία του.

• Μην πείτε ή κάνετε κάτι που ίσως του προκαλέσει την αίσθηση ότι ντρέπεστε για αυτό.

• Μην του προτείνετε να αναπνεύσει σε μια χάρτινη σακούλα: Ίσως το έχετε δει στην τηλεόραση ή σε ταινίες. Αυτό δεν θεωρείται πλέον η καλύτερη πρακτική επειδή καταλήγει να αναπνέει διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να του προκαλέσει λιποθυμία.

 Μετά την κρίση πανικού τι να κάνω;

 • Μιλήστε μαζί του αργότερα εκείνη την ημέρα και την επομένη της κρίσης πανικού για να βεβαιωθείτε ότι τα πράγματα πάνε καλά. Πείτε του ότι μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας εάν το έχει ανάγκη.

• Μπορείτε επίσης να το ενθαρρύνετε να κάνει πράγματα που βοηθούν στη συνολική ευημερία, όπως τακτική σωματική άσκηση, διαλογισμό ή τεχνικές χαλάρωσης που είναι εύκολο να γίνονται καθημερινά και μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση του άγχους. Θα μπορούσατε ακόμη και να συμμετάσχετε σε αυτές τις δραστηριότητες μαζί του.

• Τέλος, αν οι κρίσεις πανικού εμμένουν και επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα ζωής και λειτουργικότητας του ατόμου ίσως το ενθαρρύνετε να απευθυνθεί σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. Εξειδικευμένα πρωτόκολλα εκπαίδευσης του εγκεφάλου μέσω συνεδριών νεύρο/βιοανάδρασης συμβάλλουν σημαντικά στην αποτελεσματική διαχείριση και αντιμετώπιση διαταραχών του άγχους.

Επιμέλεια κειμένου,

Δρ. Κωνσταντίνος Κορμάς

Αν έχετε βρεθεί ποτέ κοντά σε ένα άτομο που βιώνει κρίση πανικού, πιθανότατα να γνωρίζετε πόσο απαίσιο είναι να βλέπεις να υποφέρει και να μην ξέρεις πώς να ανταποκριθείς.

Σε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε, ίσως πούμε ή προτείνουμε λάθος πράγματα που μάλλον επιδεινώσουν την κατάσταση. Γι ‘αυτό είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αποτελεσματικούς τρόπους για να ηρεμήσουμε το άτομο και να ανακουφίσουμε τα συμπτώματά του.

Η κρίση πανικού διαρκεί συνήθως μεταξύ 5-20 λεπτών και μπορεί να ποικίλει σε ένταση και διάρκεια. Όσοι βιώνουν κρίση πανικού αντιμετωπίζουν έντονο και ξαφνικό αίσθημα φόβου, τρόμου ή δυσφορίας που συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα, όπως γρήγορο καρδιακό ρυθμό, δυσκολία στην αναπνοή, πόνο στο στήθος, εφίδρωση, τρόμο, ρίγη, αίσθηση επικείμενου κινδύνου, αίσθημα απώλειας του ελέγχου, ναυτία και αίσθημα ζάλης ή αστάθειας.

Παρόλο που πολλά από αυτά που βιώνει το άτομο μπορεί να είναι εσωτερικά και μη ορατά από το περιβάλλον του, υπάρχουν κάποια φυσικά σημάδια που μπορείτε να προσέξετε.

• Έγινε ξαφνικά απόμακρο και σιωπηλό: Ίσως του είναι δύσκολο να επικοινωνήσει με τους άλλους επειδή είναι πολύ συγκεντρωμένο στις αισθήσεις που βιώνει.

• Φαίνεται να υποφέρει από αύξηση της θερμοκρασίας: Οι κρίσεις πανικού μπορεί να προκαλέσουν στο άτομο έντονη εφίδρωση ή να αισθάνεται υπερβολική ζέστη και ίσως παρατηρήσετε ότι το πρόσωπό του έχει κοκκινίσει.

• Η αναπνοή του έχει αλλάξει: Η δύσπνοια, η δυσκολία στην αναπνοή ή ο πόνος στο στήθος είναι όλα πιθανά συμπτώματα. Καθώς προσπαθεί να ανακτήσει την αναπνοή του, μπορεί να νιώσει έντονη ζάλη και, σε ορισμένες περιπτώσεις τάση για λιποθυμία.

Τι να κάνω;

Μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολο όταν κάποιο δικό μας άτομο βιώνει κρίσεις πανικού, αλλά, ευτυχώς, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε.

• Μείνετε ήρεμοι: Είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας γιατί αν αντιληφθεί ότι κι εσείς έχετε πανικοβληθεί, θα χειροτερέψει την κατάσταση.

• Καθοδηγήστε την αναπνοή του: Ζητήστε του να εισπνεύσει αργά και σταθερά γεμίζοντας με αέρα τους πνεύμονές του και στη συνέχεια να εκπνεύσει αργά, αδειάζοντας εντελώς τους πνεύμονές του. Μπορείτε ακόμη καλύτερα να κάνετε μαζί του αυτή την άσκηση αναπνοής για να το βοηθήσετε να αισθάνεται λιγότερο μόνο και περισσότερο υποστηριζόμενο.

• Υπενθυμίστε του ότι θα τελειώσει σύντομα: Αυτό θα το βοηθήσει να εστιάσει την προσοχή του στο γεγονός ότι η κρίση πανικού είναι προσωρινή και ότι σύντομα θα είναι εντάξει.

• Χρησιμοποιήστε τεχνικές γείωσης: Αν είναι δυνατόν δώστε του ένα λεμόνι ή μία ξινή καραμέλα και αφήστε το να εστιάσει στη γεύση. Μπορείτε επίσης να του δώσετε κάτι κρύο, όπως παγάκια, ή τρεχούμενο κρύο νερό στους καρπούς ή τις παλάμες, ώστε να στρέψει εκεί την προσοχή του.

• Ρωτήστε τι μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε: Αν δεν μπορεί να σας απαντήσει εκείνη τη στιγμή, δεν πειράζει. Μπορείτε να προσπαθήσετε να κάνετε μια συνομιλία μαζί του μόλις περάσει η κρίση πανικού για να δείτε τι θα ήταν χρήσιμο, ώστε να είστε προετοιμασμένοι εάν αυτό συμβεί ξανά στο μέλλον.

Τι να πω;

Η συζήτηση με ένα άτομο που βιώνει κρίση πανικού μπορεί να το αποσπάσει από τις σκέψεις του και να το βοηθήσει να ρυθμίσει την αναπνοή του.

Δοκίμασε να πεις κάτι ανάλογο:

“Είμαι εδώ για να σε κρατήσω ασφαλή”.

“Θα είσαι καλά. Θυμήσου ότι αυτό είναι προσωρινό και θα τελειώσει σύντομα”.

“Αυτό που αισθάνεσαι είναι τρομακτικό, αλλά σύντομα θα είναι εντάξει. Είσαι ασφαλής”.

Είναι σημαντικό να μιλάτε με ήπιο τόνο και να παραμένετε ήρεμοι. Εάν το άτομο που βιώνει την κρίση πανικού σας ζητήσει να σταματήσετε να μιλάτε, σεβαστείτε το. Απλά καθίστε μαζί του μέχρι να υποχωρήσει ο πανικός.

Τι να μην κάνετε!

 Εάν ένα άτομο βιώνει κρίση πανικού,

• Μην πείτε ότι δεν έχει λόγο να είναι νευρικό: Ακόμα κι αν δεν διατρέχει πραγματικό κίνδυνο, ενδέχεται να μην είναι σε θέση να σταματήσει την κρίση πανικού. Η ενίσχυση ότι ο φόβος του είναι αβάσιμος μπορεί να αυξήσει την αίσθηση του άγχους.

• Μην πείτε να ηρεμήσει: Εάν του πείτε να ηρεμήσει, μπορεί να αισθανθεί σαν να του προτείνετε ότι έχει τον πλήρη έλεγχο των συμπτωμάτων του. Εάν ένα άτομο μπορούσε απλά να ηρεμήσει και να σταματήσει την κρίση πανικού, θα το έκανε.

• Μην πείτε ότι αντιδρά υπερβολικά: Είναι αρκετά δύσκολο να αντιμετωπίζει τα ήδη δυσάρεστα συμπτώματα της κρίσης πανικού και καθιστά όλη τη δοκιμασία ακόμη πιο δυσάρεστη όταν οι άλλοι υποεκτιμούν την εμπειρία του.

• Μην πείτε ή κάνετε κάτι που ίσως του προκαλέσει την αίσθηση ότι ντρέπεστε για αυτό.

• Μην του προτείνετε να αναπνεύσει σε μια χάρτινη σακούλα: Ίσως το έχετε δει στην τηλεόραση ή σε ταινίες. Αυτό δεν θεωρείται πλέον η καλύτερη πρακτική επειδή καταλήγει να αναπνέει διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να του προκαλέσει λιποθυμία.

 Μετά την κρίση πανικού τι να κάνω;

 • Μιλήστε μαζί του αργότερα εκείνη την ημέρα και την επομένη της κρίσης πανικού για να βεβαιωθείτε ότι τα πράγματα πάνε καλά. Πείτε του ότι μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας εάν το έχει ανάγκη.

• Μπορείτε επίσης να το ενθαρρύνετε να κάνει πράγματα που βοηθούν στη συνολική ευημερία, όπως τακτική σωματική άσκηση, διαλογισμό ή τεχνικές χαλάρωσης που είναι εύκολο να γίνονται καθημερινά και μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση του άγχους. Θα μπορούσατε ακόμη και να συμμετάσχετε σε αυτές τις δραστηριότητες μαζί του.

• Τέλος, αν οι κρίσεις πανικού εμμένουν και επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα ζωής και λειτουργικότητας του ατόμου ίσως το ενθαρρύνετε να απευθυνθεί σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. Εξειδικευμένα πρωτόκολλα εκπαίδευσης του εγκεφάλου μέσω συνεδριών νεύρο/βιοανάδρασης συμβάλλουν σημαντικά στην αποτελεσματική διαχείριση και αντιμετώπιση διαταραχών του άγχους.

Επιμέλεια κειμένου,

Δρ. Κωνσταντίνος Κορμάς

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ