Τι θα αλλάξει στη ζωή σας αν ξυπνάτε μια ώρα νωρίτερα

Η λαϊκή αντίληψη θέλει όσους κοιμούνται και ξυπνούν νωρίς να είναι υγιείς και σοφοί

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

«Αν κοιμηθώ νωρίς θα σηκωθώ νωρίς, θα ξεκινήσω νωρίς και θα παρκάρω νωρίς», έλεγε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης στο αγαπημένο τραγούδι του «Κάπου την έχουμε πατήσει». Και μπορεί εκείνος τελικά να είδε κάποιο… πρόβλημα στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, οι επιστήμονες, όμως, έρχονται να τον στηρίξουν σθεναρά και συμβουλεύουν να ξυπνάμε μια ώρα νωρίτερα το πρωί.

Η λαϊκή αντίληψη θέλει όσους κοιμούνται και ξυπνούν νωρίς να είναι υγιείς και σοφοί. Πρόσφατη έρευνα, λοιπόν, που δημοσιεύθηκε στο JAMA Psychiatry υποστηρίζει το πρώτο κομμάτι αυτής της θεωρίας, υποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι που ξυπνούν σε τακτική βάση μια ώρα νωρίτερα  από το συνηθισμένο, χωρίς, ωστόσο, να κοιμούνται λιγότερο, μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο που διατρέχουν για σοβαρής μορφής κατάθλιψη.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν 840.000 ανθρώπους από την Ευρώπη, αναζητώντας τις πιο κοινές γονιδιακές παραλλαγές που επηρεάζουν τον χρονότυπο ενός ανθρώπου, δηλαδή τις προτιμήσεις του σχετικά με την ώρα του ύπνου. Έτσι, κατάφεραν να εντοπίσουν όσους ξυπνούν νωρίς και εκείνους που προτιμούν να ανοίγουν τα μάτια τους πιο αργά μέσα στην ημέρα, ενώ στη συνέχεια εντόπισαν τους ανθρώπους που είχαν διαγνωσθεί με σοβαρή διαταραχή κατάθλιψης.

Όταν, λοιπόν, εξέτασαν όλες αυτές τις πληροφορίες, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ήταν γενετικά προδιατεθειμένοι να ξυπνούν μία ώρα νωρίτερα το πρωί συγκριτικά με εκείνους που ξυπνούσαν πιο αργά είχαν κατά 23% χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης.

Τα αποτελέσματα είναι συναφή με αυτά μιας άλλης μικρής μελέτης, τα οποία έδειχναν βελτίωση στη βαθμολογία της κατάθλιψης σε ανθρώπους που άλλαξαν την ώρα ύπνου και αφύπνισης, πέφτοντας στο κρεβάτι μία ώρα νωρίτερα από τη συνηθισμένη τους ρουτίνα.

Οι ερευνητές, πάντως, αναγνωρίζουν ότι χρειάζεται μια μεγαλύτερη κλινική δοκιμή προκειμένου να προσδιοριστεί αν μια τέτοιου είδους παρέμβαση είναι πράγματι σημαντική.

«Αν κοιμηθώ νωρίς θα σηκωθώ νωρίς, θα ξεκινήσω νωρίς και θα παρκάρω νωρίς», έλεγε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης στο αγαπημένο τραγούδι του «Κάπου την έχουμε πατήσει». Και μπορεί εκείνος τελικά να είδε κάποιο… πρόβλημα στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, οι επιστήμονες, όμως, έρχονται να τον στηρίξουν σθεναρά και συμβουλεύουν να ξυπνάμε μια ώρα νωρίτερα το πρωί.

Η λαϊκή αντίληψη θέλει όσους κοιμούνται και ξυπνούν νωρίς να είναι υγιείς και σοφοί. Πρόσφατη έρευνα, λοιπόν, που δημοσιεύθηκε στο JAMA Psychiatry υποστηρίζει το πρώτο κομμάτι αυτής της θεωρίας, υποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι που ξυπνούν σε τακτική βάση μια ώρα νωρίτερα  από το συνηθισμένο, χωρίς, ωστόσο, να κοιμούνται λιγότερο, μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο που διατρέχουν για σοβαρής μορφής κατάθλιψη.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν 840.000 ανθρώπους από την Ευρώπη, αναζητώντας τις πιο κοινές γονιδιακές παραλλαγές που επηρεάζουν τον χρονότυπο ενός ανθρώπου, δηλαδή τις προτιμήσεις του σχετικά με την ώρα του ύπνου. Έτσι, κατάφεραν να εντοπίσουν όσους ξυπνούν νωρίς και εκείνους που προτιμούν να ανοίγουν τα μάτια τους πιο αργά μέσα στην ημέρα, ενώ στη συνέχεια εντόπισαν τους ανθρώπους που είχαν διαγνωσθεί με σοβαρή διαταραχή κατάθλιψης.

Όταν, λοιπόν, εξέτασαν όλες αυτές τις πληροφορίες, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ήταν γενετικά προδιατεθειμένοι να ξυπνούν μία ώρα νωρίτερα το πρωί συγκριτικά με εκείνους που ξυπνούσαν πιο αργά είχαν κατά 23% χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης.

Τα αποτελέσματα είναι συναφή με αυτά μιας άλλης μικρής μελέτης, τα οποία έδειχναν βελτίωση στη βαθμολογία της κατάθλιψης σε ανθρώπους που άλλαξαν την ώρα ύπνου και αφύπνισης, πέφτοντας στο κρεβάτι μία ώρα νωρίτερα από τη συνηθισμένη τους ρουτίνα.

Οι ερευνητές, πάντως, αναγνωρίζουν ότι χρειάζεται μια μεγαλύτερη κλινική δοκιμή προκειμένου να προσδιοριστεί αν μια τέτοιου είδους παρέμβαση είναι πράγματι σημαντική.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ