O εικονικός κόσμος του μετασύμπαντος

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κουσκούκης

21 Ιανουαρίου 2022

του/της Newsroom

Σήμερα δεν ζούμε μόνο στον υλικό κόσμο, αλλά και στην σφαίρα του Cloud και του Google Earth με τα μη-αντικείμενα, η αφή δε του smartphone με το δάχτυλό μας έχει αντικαταστήσει την πραγματική επαφή και τις πραγματικές σχέσεις. Mέχρι σήμερα οι άνθρωποι αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους διαδικτυακά σε ιστοτόπους, όπως πλατφόρμες κοινωνικών μέσων ή σε εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων.

O ψηφιακός κόσμος, ένα αναδυόμενο σύμπαν εμπειριών, όπου συγκλίνουν ο ψηφιακός και ο ιδεατός κόσμος, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, υβριδοποιείται όλο και περισσότερο, μέχρι που οι δύο αυτοί κόσμοι μπερδεύονται και η ύπαρξή μας γίνεται ακόμη πιο ανασφαλής κι ευάλωτη, καθώς κυνηγάμε την πληροφορία, χωρίς να κερδίζουμε αντίληψη, σώζοντας μεγάλες μάζες δεδομένων (big data), χωρίς να αποκτάμε μνήμες.

Tο φαινόμενο αυτό δημιουργεί μια υπεραφθονία πληροφοριών και δεδομένων, γινόμαστε δηλαδή πληροφοριομανείς που μοιράζονται εμμονικά με τους άλλους πληροφορίες για την προσωπική μας ζωή, ενώ οι πληροφορίες πρέπει να είναι συνεκτικές και επεξεργάσιμες από τις ανθρώπινες αισθήσεις.

H απόλυτη τεχνική κυριαρχία του smartphone είναι σήμερα ένας χώρος ψηφιακής εργασίας που δημιουργεί ένα μεγάλο φάσμα εικονικών εμπειριών οι οποίες διαδόθηκαν ιδιαίτερα στη διάρκεια της πανδημίας, όπως διαδικτυακών συναντήσεων και διοργανώσεων, προκαλώντας ταυτόχρονα ανησυχία για πιθανές ηθικές και κοινωνικές επιπλοκές.

Στον διαδικτυακό κόσμο του μετασύμπαντος (metaverse), ενός ολόκληρου ψηφιακού τρισδιάστατου κόσμου, οι άνθρωποι θα φορούν οπτικοακουστικές συσκευές εικονικής πραγματικότητας και δεν θα βλέπουν απλώς το περιεχόμενο αλλά θα είναι μέσα σε αυτόν, δηλαδή σε έναν διαδικτυακό χώρο όπου θα πηγαίνουν σε παραστάσεις, ταξίδια και θα μπορούν να συναντηθούν εικονικά άνθρωποι, ο καθένας από το σπίτι του, φορώντας τις ειδικές συσκευές headset. Tα ειδικά αυτά γυαλιά είναι τα επιτεύγματα της ψηφιακής τεχνολογίας, όπως η εικονική (VR) και επαυξημένη (AR) πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), η κρυπτογραφία και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μυθοπλασίας και οι εμβυθιστικές τεχνολογίες.

Tο μετασύμπαν, ως εξέλιξη του διαδικτύου web 3.0, κινείται στα όρια του διαδικτύου και της πραγματικής ζωής, θα αποκτήσει δε σταδιακά τη δική του οικονομία, θέσεις εργασίας, εμπορικά κέντρα, επίσκεψη σε ψηφιακά μουσεία με ψηφιακά έργα τέχνης μεταβιβαζόμενα και προστατευόμενα με την τεχνολογία blockchain, δίνοντας παράλληλα δημόσια πρόσβαση στα ψηφιακά αγαθά της τέχνης (NFT). H πανδημία επίσπευσε τα πάντα, χρησιμοποιώντας Zoom και άλλες πλατφόρμες για την εργασία, όπως για τελετές αποφοίτησης στην Iαπωνία, αλλά και γάμους και κοινωνικές συναναστροφές με το New Horizons.

Δημιουργώντας έναν εικονικό κόσμο που θα εκπληρώνει τις ανάγκες και τις δραστηριότητες του πραγματικού, η Facebook, η Google και η Samsung πραγματοποιούν μεγάλες επενδύσεις στο Cloud Computing και στις εταιρίες εικονικής πραγματικότητας, που αφορούν τη διαδικτυακή αλληλεπίδραση, προπομπός δε του metaverse είναι τα εξελιγμένα βιντεοπαιχνίδια, τα οποία σχεδιάζονται για πολλούς και έχουν τις υψηλότερες τεχνολογικές απαιτήσεις.

Στον διαδικτυακό κόσμο του μετασύμπαντος οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν επίσης τις συσκευές στο ψηφιακό σπίτι, θα φορούν έξυπνα ωρολόγια με ενδείξεις χρονίων ασθενειών και γενικά θα επικοινωνούν σε ψηφιακά περιβάλλοντα όπου θα βυθίζονται στο ψηφιακό περιεχόμενο, αντί απλά να το παρακολουθούν σαν θεατές, όπου οι άνθρωποι συναναστρέφονται ο ένας με τον άλλον σε ένα τρισδιάστατο εικονικό κόσμο, που συμβολίζει τον πραγματικό κόσμο.

Tο Reuters, έχει ήδη ξεκινήσει τη δοκιμή μιας νέας εφαρμογής εικονικής πραγματικότητας εξ αποστάσεως, η οποία επιτρέπει σε χρήστες της συσκευής Oculus Quest 2 να πραγματοποιούν εικονικές συναντήσεις μέσω των ψηφιακών προσωπικοτήτων τους (avatar).

Tο Roblox είναι μία πλατφόρμα με χιλιάδες παιδικά βιντεοπαιχνίδια συνδεδεμένα σε ένα εικονικό οικοσύστημα, ενώ το Fortnite της Epic Games θεωρείται, επίσης, μέρος του metaverse, καθώς μουσικοί από όλο τον κόσμο μπορούν να κάνουν εικονικές συναυλίες στον ψηφιακό κόσμο του.

H Unity, μία πλατφόρμα ανάπτυξης τρισδιάστατων εφαρμογών, επενδύει στα ψηφιακά δίδυμα (digital twins), ένα ψηφιακό αντίγραφό του πραγματικού κόσμου, ενώ η Nvidia αναπτύσσει το Omniverse, μία πλατφόρμα για τη διασύνδεση τρισδιάστατων εικονικών κόσμων, αλλά και η Microsoft σχεδιάζει να συνδέσει τον πραγματικό με τον ψηφιακό κόσμο.

Mία σημαντική διάσταση βέβαια του όλου θέματος είναι η ασφάλεια, λαμβάνοντας υπόψη πως το Ίντερνετ επηρέασε όλους μας, όμως θα προκύψουν και νέα προβλήματα με ακόμη περισσότερη παραπληροφόρηση, η οποία θα επηρεάζει πολιτικές εξελίξεις, παρενοχλήσεις, αλλά και ευκαιρίες για διαδικτυακή οργάνωση τρομοκρατικών ομάδων, γι’ αυτό πρέπει να δημιουργηθεί πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, καθόσον ένας θαυμαστός, αλλά και επίφοβος κόσμος ανοίγεται μπροστά μας με το μετασύμπαν.

H αυτοεκμετάλλευση, ως υπερβολική εργασία, είναι αποτελεσματικότερη της εκμετάλλευσης από τρίτους καθώς συνοδεύεται από ένα αίσθημα ελευθερίας, επειδή όμως θύτης και θύμα, είναι το ίδιο πρόσωπο, με αποτέλεσμα να είναι κουρασμένοι, αποτυχημένοι και καταθλιπτικοί άνθρωποι, καθόσο η απόλυτη κυριαρχία των video games επιφέρει ψηφιακή τοξίνωση γι’ αυτό επιβάλλεται ψηφιακή αποτοξίνωση (digital detox).

Κωνσταντίνος Κουσκούκης

Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός – Πρόεδρος Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής – Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας – Πρόεδρος Παγκόσμιας Ακαδημίας Κινέζικης – Συμπληρωματικής Ιατρικής

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

27 Μαρτίου 2024