«Lana»: Νέο επεισόδιο στο θρίλερ με το ρωσικό πλοίο

H United Against Nuclear Iran καλεί την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του δεξαμενόπλοιου «Lana».

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Ήδη από τον Αύγουστο του 2021, το αγκυροβολημένο στην Κάρυστο δεξαμενόπλοιο «Lana» ή «Pegas» βρισκόταν στο μικροσκόπιο των υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ, καθώς υπήρχαν ενδείξεις ότι χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου στη Ρωσία.

Μάλιστα, τα 700.000 βαρέλια αργού πετρελαίου που βρίσκονται στις δεξαμενές του έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, φορτωθεί από τη νήσο Σίρι του Ιράν, στις 19 Αυγούστου του 2021, και έκτοτε ο ιδιοκτήτης του φορτίου αναζητεί αγοραστή, δίχως πάντως αποτέλεσμα.

Το «Pegas», μάλιστα, φέρεται να συγκαταλέγεται στον κατάλογο των ρωσικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιων που είχαν αναλάβει να μεταφέρουν αργό ιρανικό πετρέλαιο στο ελεγχόμενο από τους Ρώσους Port Kavkaz στη Μαύρη Θάλασσα, στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας που είχαν υπογράψει Ρωσία και Ιράν ήδη από το 2017. Μόνο τυχαίο, λοιπόν, δεν πρέπει να θεωρείται το γεγονός ότι η οργάνωση United Against Nuclear Iran, που στελεχώνεται με πρώην στελέχη της αμερικανικής CIA και αποτελεί σκληρό πολέμιο του Ιράν, εξέδωσε την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωση στην οποία ο επικεφαλής της Mark Wallace ανέφερε: «Καλούμε την Ελλάδα και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του Pegas που είναι φορτωμένο με πετρέλαιο από το Ιράν. Η Ελλάδα είναι μέλος της Ε.Ε. και σύμμαχος του ΝΑΤΟ. Τόσο το πλοίο όσο και το φορτίο του υπόκεινται σε κυρώσεις λόγω διασύνδεσής τους με τα καθεστώτα της Ρωσίας και του Ιράν. Ζητάμε από τον πρωθυπουργό να προχωρήσει άμεσα αυτές τις ενέργειες».

H United Against Nuclear Iran καλεί την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του δεξαμενόπλοιου «Lana».

Το υπό ρωσική σημαία «Lana» ή «Pegas», όπως ήταν το προηγούμενο όνομά του, βρίσκεται ελλιμενισμένο στο αγκυροβόλιο της Καρύστου από τις 14 Απριλίου. Είχε αποπλεύσει από τη Μαρμαρίδα, στα νοτιοδυτικά παράλια της Τουρκίας και, σύμφωνα με πληροφορίες, επρόκειτο να μεταφορτώσει το εμπόρευμά του σε άλλο –επίσης υπό ρωσική σημαία– πλοίο, νότια της Καλαμάτας, στο διάστημα μεταξύ 15 και 17 Απριλίου. Στη διάρκεια του πλου, το «Lana», με πλήρωμα 19 Ρώσους ναυτικούς, υπέστη μηχανική βλάβη και με τη συνδρομή ρυμουλκού οδηγήθηκε στον κόλπο της Καρύστου, όπου παραμένει μέχρι σήμερα.

Την επόμενη μέρα, με απόφαση της Αρχής για το Ξέπλυμα, το πλοίο δεσμεύθηκε με το αιτιολογικό ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία συγκαταλέγεται στις 800 και πλέον οντότητες που είναι διασυνδεδεμένες με το καθεστώς του Κρεμλίνου, για τις οποίες έχουν τεθεί σε ισχύ οικονομικές κυρώσεις. Πράγματι, μέχρι τα μέσα Μαρτίου το πλοίο ανήκε στη ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, εις βάρος της οποίας τέθηκαν σε ισχύ κυρώσεις με πρωτοβουλία των ΗΠΑ.

Τα επόμενα εικοσιτετράωρα η απόφαση δέσμευσής του ήρθη, καθώς κατόπιν ελέγχου διαπιστώθηκε ότι στις 17 Μαρτίου το πλοίο άλλαξε ιδιοκτησιακό καθεστώς και μεταβιβάστηκε στην εταιρεία Transmorflot, που ναι μεν έχει την έδρα της στη Ρωσία, ωστόσο δεν συγκαταλέγεται σε εκείνες που υπόκεινται σε οικονομικές κυρώσεις. Ενόψει του κινδύνου το πλοίο να αφεθεί ελεύθερο, οι ΗΠΑ κατέθεσαν αίτημα συνδρομής προς τις δικαστικές αρχές της χώρας, ζητώντας την κατάσχεση του φορτίου και τη διενέργεια έρευνας. Κατόπιν και παρασκηνιακών διαβουλεύσεων στην υπόθεση και πιέσεων από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, παρενέβη ο εισαγγελέας Χαλκίδας, που έχει πλέον την ευθύνη της έρευνας. Υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το πετρέλαιο από τις δεξαμενές του «Lana» θα μεταφορτωνόταν σε άλλο, επίσης ρωσικών συμφερόντων πλοίο, με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα.

Ήδη από τον Αύγουστο του 2021, το αγκυροβολημένο στην Κάρυστο δεξαμενόπλοιο «Lana» ή «Pegas» βρισκόταν στο μικροσκόπιο των υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ, καθώς υπήρχαν ενδείξεις ότι χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου στη Ρωσία.

Μάλιστα, τα 700.000 βαρέλια αργού πετρελαίου που βρίσκονται στις δεξαμενές του έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, φορτωθεί από τη νήσο Σίρι του Ιράν, στις 19 Αυγούστου του 2021, και έκτοτε ο ιδιοκτήτης του φορτίου αναζητεί αγοραστή, δίχως πάντως αποτέλεσμα.

Το «Pegas», μάλιστα, φέρεται να συγκαταλέγεται στον κατάλογο των ρωσικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιων που είχαν αναλάβει να μεταφέρουν αργό ιρανικό πετρέλαιο στο ελεγχόμενο από τους Ρώσους Port Kavkaz στη Μαύρη Θάλασσα, στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας που είχαν υπογράψει Ρωσία και Ιράν ήδη από το 2017. Μόνο τυχαίο, λοιπόν, δεν πρέπει να θεωρείται το γεγονός ότι η οργάνωση United Against Nuclear Iran, που στελεχώνεται με πρώην στελέχη της αμερικανικής CIA και αποτελεί σκληρό πολέμιο του Ιράν, εξέδωσε την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωση στην οποία ο επικεφαλής της Mark Wallace ανέφερε: «Καλούμε την Ελλάδα και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του Pegas που είναι φορτωμένο με πετρέλαιο από το Ιράν. Η Ελλάδα είναι μέλος της Ε.Ε. και σύμμαχος του ΝΑΤΟ. Τόσο το πλοίο όσο και το φορτίο του υπόκεινται σε κυρώσεις λόγω διασύνδεσής τους με τα καθεστώτα της Ρωσίας και του Ιράν. Ζητάμε από τον πρωθυπουργό να προχωρήσει άμεσα αυτές τις ενέργειες».

H United Against Nuclear Iran καλεί την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στη δέσμευση του δεξαμενόπλοιου «Lana».

Το υπό ρωσική σημαία «Lana» ή «Pegas», όπως ήταν το προηγούμενο όνομά του, βρίσκεται ελλιμενισμένο στο αγκυροβόλιο της Καρύστου από τις 14 Απριλίου. Είχε αποπλεύσει από τη Μαρμαρίδα, στα νοτιοδυτικά παράλια της Τουρκίας και, σύμφωνα με πληροφορίες, επρόκειτο να μεταφορτώσει το εμπόρευμά του σε άλλο –επίσης υπό ρωσική σημαία– πλοίο, νότια της Καλαμάτας, στο διάστημα μεταξύ 15 και 17 Απριλίου. Στη διάρκεια του πλου, το «Lana», με πλήρωμα 19 Ρώσους ναυτικούς, υπέστη μηχανική βλάβη και με τη συνδρομή ρυμουλκού οδηγήθηκε στον κόλπο της Καρύστου, όπου παραμένει μέχρι σήμερα.

Την επόμενη μέρα, με απόφαση της Αρχής για το Ξέπλυμα, το πλοίο δεσμεύθηκε με το αιτιολογικό ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία συγκαταλέγεται στις 800 και πλέον οντότητες που είναι διασυνδεδεμένες με το καθεστώς του Κρεμλίνου, για τις οποίες έχουν τεθεί σε ισχύ οικονομικές κυρώσεις. Πράγματι, μέχρι τα μέσα Μαρτίου το πλοίο ανήκε στη ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, εις βάρος της οποίας τέθηκαν σε ισχύ κυρώσεις με πρωτοβουλία των ΗΠΑ.

Τα επόμενα εικοσιτετράωρα η απόφαση δέσμευσής του ήρθη, καθώς κατόπιν ελέγχου διαπιστώθηκε ότι στις 17 Μαρτίου το πλοίο άλλαξε ιδιοκτησιακό καθεστώς και μεταβιβάστηκε στην εταιρεία Transmorflot, που ναι μεν έχει την έδρα της στη Ρωσία, ωστόσο δεν συγκαταλέγεται σε εκείνες που υπόκεινται σε οικονομικές κυρώσεις. Ενόψει του κινδύνου το πλοίο να αφεθεί ελεύθερο, οι ΗΠΑ κατέθεσαν αίτημα συνδρομής προς τις δικαστικές αρχές της χώρας, ζητώντας την κατάσχεση του φορτίου και τη διενέργεια έρευνας. Κατόπιν και παρασκηνιακών διαβουλεύσεων στην υπόθεση και πιέσεων από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, παρενέβη ο εισαγγελέας Χαλκίδας, που έχει πλέον την ευθύνη της έρευνας. Υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το πετρέλαιο από τις δεξαμενές του «Lana» θα μεταφορτωνόταν σε άλλο, επίσης ρωσικών συμφερόντων πλοίο, με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ