Διαχωρισμός της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας

Στις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να είναι έτοιμο το σχέδιο για τον διαχωρισμό της ΕΑΒ σε δύο τμήματα και την ανάληψη της παραγωγής από στρατηγικό εταίρο

Facebook
Twitter
Email
Εκτύπωση

Στις αρχές Σεπτεμβρίου υπολογίζεται ότι το σχέδιο για τη διχοτόμηση της ΕΑΒ και την ιδιωτικοποίηση του παραγωγικού μέρους με την εισαγωγή στρατηγικού εταίρου (Lockheed Martin) θα είναι έτοιμο και θα παραδοθεί στους αρμοδίους. Εξ ορισμού αρμόδιος για το σκέλος της ιδιωτικοποίησης (και μόνον) είναι ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, ωστόσο η επιστολή που θα περιγράφει τα δεδομένα από την πλευρά των Αμερικανών θα παραδοθεί και στους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο.

Kατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ουάσιγκτον τον περασμένο Μάιο, πρακτικά οι επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές έχουν ως αντικείμενο τον διαχωρισμό της ΕΑΒ σε δύο εταιρείες. Η πρώτη, που θα περιλαμβάνει τα πάγια και τις υποδομές, θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου και η δεύτερη θα είναι ουσιαστικά η εταιρεία που θα προχωρεί τα διάφορα έργα, όπως αεροκατασκευές, αεροεπισκευές, αναβαθμίσεις αεροσκαφών και συντήρηση κινητήρων.

Παρά τις αρχικές συζητήσεις ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στη Lockheed Martin, για λογαριασμό της οποίας ουσιαστικά η ΕΑΒ πραγματοποιεί σχεδόν το 75% του έργου της (αναβάθμιση F-16, P-3, C-130, τμήματα της παγκόσμιας αλυσίδας των F-16 κ.ά.), και την εμπλοκή νομικών συμβούλων και λοιπών εμπειρογνωμόνων, η βέλτιστη, νομικά και τεχνικά, μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί για να προχωρήσει το «σπάσιμο» της εταιρείας στα δύο δίχως να διαταραχθεί η επιχειρησιακή λειτουργία της εταιρείας αναζητείται.

Στόχος, η εταιρεία να μετατραπεί σε κόμβο κατασκευών και επισκευών που θα αφορούν αεροσκάφη όπως τα C-130, για την ευρύτερη περιφερειακή αγορά.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον η ιδιωτικοποίηση προχωρήσει, η ΕΑΒ θα μετατραπεί σε έναν κόμβο κατασκευών και επισκευών που θα αφορούν αεροσκάφη όπως τα C-130, F-16 και λοιπά συστήματα που δεν περιορίζονται μόνο στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) αλλά ευρύτερα. Θα μπορούσε, εν ολίγοις, η ΕΑΒ να μετατραπεί σε έναν κόμβο για μια σημαντική περιφερειακή αγορά.

Τα Marder

Εν τω μεταξύ, οι υπεύθυνοι του τομέα Αμυνας του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Ρήγας, Θ. Δρίτσας και Γ. Τσίπρας, επικαλούμενοι δημοσιεύματα, διερωτήθηκαν αν πράγματι τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ) τύπου BMP-1 έχουν αποσυρθεί από τα νησιά, καταγγέλλοντας ότι αυτό γίνεται κατά παράβαση της συμφωνίας Ελλάδας – Γερμανίας για την προηγούμενη άφιξη των Marder. Η πραγματικότητα αυτή τη στιγμή, με βάση καλά πληροφορημένες πηγές, έχει ως εξής: Κάποια BMP-1 έχουν πράγματι μεταφερθεί στην ηπειρωτική Ελλάδα προκειμένου να συντηρηθούν, καθώς τα περισσότερα δεν είναι σε επιχειρησιακή κατάσταση. Στη θέση τους έχουν ήδη τοποθετηθεί τα Μ-1113 αλλά και κάποια από τα αμερικανικά Μ-1117, πολύ πιο κατάλληλα για το νησιωτικό έδαφος. Ως εκ τούτου, ζήτημα κάλυψης αμυντικών αναγκών δεν υπάρχει. Αντιθέτως, επειδή οι επιτελείς του Στρατού Ξηράς γνωρίζουν πολύ καλά και το ανάγλυφο και τις ανάγκες των μηχανοκίνητων μονάδων, έχει ήδη αποφασιστεί ότι τα Marder, όταν έλθουν στην Ελλάδα, δεν θα μεταφερθούν στα νησιά αλλά στις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες της Θράκης, όπου οι δυνατότητές τους μπορούν να αξιοποιηθούν στον μέγιστο βαθμό.

Στις αρχές Σεπτεμβρίου υπολογίζεται ότι το σχέδιο για τη διχοτόμηση της ΕΑΒ και την ιδιωτικοποίηση του παραγωγικού μέρους με την εισαγωγή στρατηγικού εταίρου (Lockheed Martin) θα είναι έτοιμο και θα παραδοθεί στους αρμοδίους. Εξ ορισμού αρμόδιος για το σκέλος της ιδιωτικοποίησης (και μόνον) είναι ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, ωστόσο η επιστολή που θα περιγράφει τα δεδομένα από την πλευρά των Αμερικανών θα παραδοθεί και στους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο.

Kατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ουάσιγκτον τον περασμένο Μάιο, πρακτικά οι επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές έχουν ως αντικείμενο τον διαχωρισμό της ΕΑΒ σε δύο εταιρείες. Η πρώτη, που θα περιλαμβάνει τα πάγια και τις υποδομές, θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου και η δεύτερη θα είναι ουσιαστικά η εταιρεία που θα προχωρεί τα διάφορα έργα, όπως αεροκατασκευές, αεροεπισκευές, αναβαθμίσεις αεροσκαφών και συντήρηση κινητήρων.

Παρά τις αρχικές συζητήσεις ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στη Lockheed Martin, για λογαριασμό της οποίας ουσιαστικά η ΕΑΒ πραγματοποιεί σχεδόν το 75% του έργου της (αναβάθμιση F-16, P-3, C-130, τμήματα της παγκόσμιας αλυσίδας των F-16 κ.ά.), και την εμπλοκή νομικών συμβούλων και λοιπών εμπειρογνωμόνων, η βέλτιστη, νομικά και τεχνικά, μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί για να προχωρήσει το «σπάσιμο» της εταιρείας στα δύο δίχως να διαταραχθεί η επιχειρησιακή λειτουργία της εταιρείας αναζητείται.

Στόχος, η εταιρεία να μετατραπεί σε κόμβο κατασκευών και επισκευών που θα αφορούν αεροσκάφη όπως τα C-130, για την ευρύτερη περιφερειακή αγορά.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον η ιδιωτικοποίηση προχωρήσει, η ΕΑΒ θα μετατραπεί σε έναν κόμβο κατασκευών και επισκευών που θα αφορούν αεροσκάφη όπως τα C-130, F-16 και λοιπά συστήματα που δεν περιορίζονται μόνο στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) αλλά ευρύτερα. Θα μπορούσε, εν ολίγοις, η ΕΑΒ να μετατραπεί σε έναν κόμβο για μια σημαντική περιφερειακή αγορά.

Τα Marder

Εν τω μεταξύ, οι υπεύθυνοι του τομέα Αμυνας του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Ρήγας, Θ. Δρίτσας και Γ. Τσίπρας, επικαλούμενοι δημοσιεύματα, διερωτήθηκαν αν πράγματι τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ) τύπου BMP-1 έχουν αποσυρθεί από τα νησιά, καταγγέλλοντας ότι αυτό γίνεται κατά παράβαση της συμφωνίας Ελλάδας – Γερμανίας για την προηγούμενη άφιξη των Marder. Η πραγματικότητα αυτή τη στιγμή, με βάση καλά πληροφορημένες πηγές, έχει ως εξής: Κάποια BMP-1 έχουν πράγματι μεταφερθεί στην ηπειρωτική Ελλάδα προκειμένου να συντηρηθούν, καθώς τα περισσότερα δεν είναι σε επιχειρησιακή κατάσταση. Στη θέση τους έχουν ήδη τοποθετηθεί τα Μ-1113 αλλά και κάποια από τα αμερικανικά Μ-1117, πολύ πιο κατάλληλα για το νησιωτικό έδαφος. Ως εκ τούτου, ζήτημα κάλυψης αμυντικών αναγκών δεν υπάρχει. Αντιθέτως, επειδή οι επιτελείς του Στρατού Ξηράς γνωρίζουν πολύ καλά και το ανάγλυφο και τις ανάγκες των μηχανοκίνητων μονάδων, έχει ήδη αποφασιστεί ότι τα Marder, όταν έλθουν στην Ελλάδα, δεν θα μεταφερθούν στα νησιά αλλά στις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες της Θράκης, όπου οι δυνατότητές τους μπορούν να αξιοποιηθούν στον μέγιστο βαθμό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ