Ιράν: το χρονικό της απελευθέρωσης των Ελλήνων ναυτικών

Πεντέμισι μήνες μετά τη δέσμευσή τους από τις αρχές του Ιράν τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια απελευθερώθηκαν ταυτόχρονα με το έμφορτο με ιρανικό πετρέλαιο δεξαμενόπλοιο που κρατείτo στην Ελλάδα

Facebook
Twitter
Email
Εκτύπωση

Πεντέμισι μήνες μετά τη δέσμευσή τους από τις αρχές του Ιράν τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια απελευθερώθηκαν ταυτόχρονα με το έμφορτο με ιρανικό πετρέλαιο δεξαμενόπλοιο που κρατείτo στην Ελλάδα.

Η πρωτοφανής σε διάρκεια κράτηση των υπό ελληνική σημαία πλοίων και των 49 ναυτικών τους, 16 εκ των οποίων Ελληνες, χρειάστηκε τη συντονισμένη προσπάθεια των υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας και κατά πληροφορίες και του πρωθυπουργικού γραφείου προκειμένου να λήξει. Τα «Prudent Warrior» και «Delta Poseidon» που παρέμεναν υπό ομηρία από τις 27 Μαΐου 2022 στο λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς έως ότου απελευθερωθεί το ιρανικό φορτίο πετρελαίου που είχαν κατασχέσει οι Ηνωμένες Πολιτείες στην Ελλάδα, εκτιμάται πως έχουν διαφυγόντα κέρδη της τάξης των 5 εκατ. δολαρίων εξαιτίας της αναγκαστικής απουσίας τους από τη ναυλαγορά, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η έγκριτη διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση Lloyd’s List. Για τα διαφυγόντα αυτά κέρδη θα μπορούσαν να αποζημιωθούν μόνον εφόσον έχουν ασφάλιση για το λεγόμενο loss of hire. Τα πληρώματά τους πληρώνονταν κανονικά από τις εταιρείες, ωστόσο όχι και για την ψυχική οδύνη που συνεπάγεται μια τόσο μακροπρόθεσμη ομηρία, σχολιάζουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη. Οσον αφορά την προοπτική διεκδίκησης αποζημιώσεων από το Ιράν, οι ελληνικές ναυτιλιακές, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχουν δεσμευτεί εγγράφως πως δεν θα το πράξουν προκειμένου να απελευθερωθούν οι ναυτικοί και τα πλοία τους.

«Αίσιο τέλος»

O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης σε δημόσιες δηλώσεις του ευχαρίστησε θερμά τους ναυτικούς των πλοίων «για την υπομονή και την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν όλες τις δύσκολες ημέρες που πέρασαν, αλλά και τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των δύο πλοίων, για τη συνεργασία», όπως και «όλους όσοι συνέβαλαν στην ευτυχή κατάληξη». «Από την πρώτη στιγμή η ελληνική κυβέρνηση κατέβαλε επίπονες προσπάθειες για να φτάσουμε σε αίσιο τέλος», σημειώνει. Πρόκειται για ένα θρίλερ που ξεκίνησε στα μέσα Απριλίου όταν δεσμεύτηκε στην Ελλάδα το ρωσικό, όπως αποδείχθηκε, δεξαμενόπλοιο «Lana» μεταφέροντας ιρανικό πετρέλαιο.

Τι προβλέπει η συμφωνία Ελλάδας – Ιράν, τι γίνεται με τις αποζημιώσεις – Γιατί πολεμικά πλοία συνοδεύουν τα δεξαμενόπλοια.

Δυόμισι μήνες μετά, το «Del-ta Poseidon» της Delta Tan-kers, συμφερόντων Δ. Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Πολέμη, εξετράπησαν βίαια από τα διεθνή ύδατα στον Περσικό Κόλπο, στις 27 Μαΐου, από στρατεύματα του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν ως απάντηση στην κίνηση των ΗΠΑ να κατάσχουν το φορτίο του ιρανικού πετρελαίου από το «Lana», το οποίο κρατείτο ακόμα στην Ελλάδα. Τόσο το «Lana» όσο και τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια αναχώρησαν συνοδεία ελληνικών και ιρανικών πολεμικών αντίστοιχα, στο πλαίσιο της συμφωνίας που προβλέπει την προστασία του ιρανικού φορτίου μέχρι τον τελικό προορισμό του, ο οποίος κατά πληροφορίες είναι η Κωνσταντινούπολη. Η αρχική ελληνική δικαστική απόφαση που επέτρεψε την κατάσχεση από τις ΗΠΑ του φορτίου του «Lana», και προκάλεσε τα ακραία ιρανικά αντίποινα, ανατράπηκε με αποφάσεις ανώτερων δικαστηρίων.

Οσον αφορά τη συμφωνία με το Ιράν και τις πληροφορίες που αποδίδουν την πολύμηνη καθυστέρηση σε άλλα θέματα που άνοιξε η Τεχεράνη, πέραν του φορτίου πετρελαίου, διπλωματικές πηγές αναφέρουν πως δεν ευσταθούν και η συνεννόηση αφορά αποκλειστικά και μόνο την απελευθέρωση των πλοίων και των ναυτικών τους. Προ μερικών εβδομάδων οι ιρανικές αρχές επέτρεψαν στις ελληνικές ναυτιλιακές να αλλάξουν το πλήρωμά τους και στα δύο δεξαμενόπλοια. Σύμφωνα με το Lloyd’s List, με εξαίρεση έναν αριθμό Φιλιππινέζων ναυτικών που προσφέρθηκαν εθελοντικά να παραμείνουν στα πλοία, η πλειονότητα των 49 ναυτικών, 16 εκ των οποίων είναι Ελληνες που απήχθησαν τον Μάιο μαζί με τα πλοία τους, έχουν ήδη επαναπατριστεί.

ΠΗΓΗ : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Πεντέμισι μήνες μετά τη δέσμευσή τους από τις αρχές του Ιράν τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια απελευθερώθηκαν ταυτόχρονα με το έμφορτο με ιρανικό πετρέλαιο δεξαμενόπλοιο που κρατείτo στην Ελλάδα.

Η πρωτοφανής σε διάρκεια κράτηση των υπό ελληνική σημαία πλοίων και των 49 ναυτικών τους, 16 εκ των οποίων Ελληνες, χρειάστηκε τη συντονισμένη προσπάθεια των υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας και κατά πληροφορίες και του πρωθυπουργικού γραφείου προκειμένου να λήξει. Τα «Prudent Warrior» και «Delta Poseidon» που παρέμεναν υπό ομηρία από τις 27 Μαΐου 2022 στο λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς έως ότου απελευθερωθεί το ιρανικό φορτίο πετρελαίου που είχαν κατασχέσει οι Ηνωμένες Πολιτείες στην Ελλάδα, εκτιμάται πως έχουν διαφυγόντα κέρδη της τάξης των 5 εκατ. δολαρίων εξαιτίας της αναγκαστικής απουσίας τους από τη ναυλαγορά, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η έγκριτη διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση Lloyd’s List. Για τα διαφυγόντα αυτά κέρδη θα μπορούσαν να αποζημιωθούν μόνον εφόσον έχουν ασφάλιση για το λεγόμενο loss of hire. Τα πληρώματά τους πληρώνονταν κανονικά από τις εταιρείες, ωστόσο όχι και για την ψυχική οδύνη που συνεπάγεται μια τόσο μακροπρόθεσμη ομηρία, σχολιάζουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη. Οσον αφορά την προοπτική διεκδίκησης αποζημιώσεων από το Ιράν, οι ελληνικές ναυτιλιακές, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχουν δεσμευτεί εγγράφως πως δεν θα το πράξουν προκειμένου να απελευθερωθούν οι ναυτικοί και τα πλοία τους.

«Αίσιο τέλος»

O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης σε δημόσιες δηλώσεις του ευχαρίστησε θερμά τους ναυτικούς των πλοίων «για την υπομονή και την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν όλες τις δύσκολες ημέρες που πέρασαν, αλλά και τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των δύο πλοίων, για τη συνεργασία», όπως και «όλους όσοι συνέβαλαν στην ευτυχή κατάληξη». «Από την πρώτη στιγμή η ελληνική κυβέρνηση κατέβαλε επίπονες προσπάθειες για να φτάσουμε σε αίσιο τέλος», σημειώνει. Πρόκειται για ένα θρίλερ που ξεκίνησε στα μέσα Απριλίου όταν δεσμεύτηκε στην Ελλάδα το ρωσικό, όπως αποδείχθηκε, δεξαμενόπλοιο «Lana» μεταφέροντας ιρανικό πετρέλαιο.

Τι προβλέπει η συμφωνία Ελλάδας – Ιράν, τι γίνεται με τις αποζημιώσεις – Γιατί πολεμικά πλοία συνοδεύουν τα δεξαμενόπλοια.

Δυόμισι μήνες μετά, το «Del-ta Poseidon» της Delta Tan-kers, συμφερόντων Δ. Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Πολέμη, εξετράπησαν βίαια από τα διεθνή ύδατα στον Περσικό Κόλπο, στις 27 Μαΐου, από στρατεύματα του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν ως απάντηση στην κίνηση των ΗΠΑ να κατάσχουν το φορτίο του ιρανικού πετρελαίου από το «Lana», το οποίο κρατείτο ακόμα στην Ελλάδα. Τόσο το «Lana» όσο και τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια αναχώρησαν συνοδεία ελληνικών και ιρανικών πολεμικών αντίστοιχα, στο πλαίσιο της συμφωνίας που προβλέπει την προστασία του ιρανικού φορτίου μέχρι τον τελικό προορισμό του, ο οποίος κατά πληροφορίες είναι η Κωνσταντινούπολη. Η αρχική ελληνική δικαστική απόφαση που επέτρεψε την κατάσχεση από τις ΗΠΑ του φορτίου του «Lana», και προκάλεσε τα ακραία ιρανικά αντίποινα, ανατράπηκε με αποφάσεις ανώτερων δικαστηρίων.

Οσον αφορά τη συμφωνία με το Ιράν και τις πληροφορίες που αποδίδουν την πολύμηνη καθυστέρηση σε άλλα θέματα που άνοιξε η Τεχεράνη, πέραν του φορτίου πετρελαίου, διπλωματικές πηγές αναφέρουν πως δεν ευσταθούν και η συνεννόηση αφορά αποκλειστικά και μόνο την απελευθέρωση των πλοίων και των ναυτικών τους. Προ μερικών εβδομάδων οι ιρανικές αρχές επέτρεψαν στις ελληνικές ναυτιλιακές να αλλάξουν το πλήρωμά τους και στα δύο δεξαμενόπλοια. Σύμφωνα με το Lloyd’s List, με εξαίρεση έναν αριθμό Φιλιππινέζων ναυτικών που προσφέρθηκαν εθελοντικά να παραμείνουν στα πλοία, η πλειονότητα των 49 ναυτικών, 16 εκ των οποίων είναι Ελληνες που απήχθησαν τον Μάιο μαζί με τα πλοία τους, έχουν ήδη επαναπατριστεί.

ΠΗΓΗ : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ