ΛΑΡΚΟ: Εμπόδια και… αρνητικές εκπλήξεις στον δρόμο για το shoot out

Κρίσιμες στιγμές για το μέλλον της βιομηχανίας. Τα «εάν και εφόσον» και το νομικό κενό που προέκυψε καθώς οδηγούμαστε προς το shoot out που θα κρίνει τα επόμενα βήματα.

2 Νοεμβρίου 2022

του/της Θεοφανία Μίγκου

Με την κυβέρνηση να «έχει εκπλαγεί αρνητικά», πολλά «εάν και εφόσον» και ένα νομικό κενό, οδεύει προς τη διαδικασία της εκατέρωθεν πλειοδοσίας  (shoot out) η εκποίηση της ΛΑΡΚΟ.

Εκτιμήσεις θέλουν, χωρίς να είναι τίποτε βέβαιο, ότι ως τα τέλη της εβδομάδας θα κληθούν οι δύο υποψήφιοι επενδυτές από το ΤΑΙΠΕΔ και την Ειδική Διαχείριση, για να συμμετάσχουν στη διαδικασία του shoot out.

Προς το παρόν, πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει προχωρήσει στην ανακήρυξη του μοναδικού ενδιαφερόμενου στον δικό του διαγωνισμό ως προτιμητέου επενδυτή. Στην ανακοίνωση του Ταμείου, την προηγούμενη Πέμπτη, αναφερόταν ότι αποσφραγίσθηκε η προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings AG και το επόμενο βήμα θα ήταν η ενημέρωση των υπουργείων Οικονομικών και Ενέργειας, ώστε να δώσουν την έγκριση τους, για να γίνει η ανακήρυξη της ως προτιμητέου επενδυτή για τη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ. Μέχρι σήμερα νεότερη ανακοίνωση για το θέμα αυτό από το ΤΑΙΠΕΔ δεν υφίσταται.

Πλειοδότης στον διαγωνισμό της Ειδικής Διαχείρισης για την πώληση των μεταλλείων αναδείχθηκε η Ιρλανδική εταιρία Commodity & Mining Insight Ireland Ltd, αφού πρόσφερε το μεγαλύτερο τίμημα, ήτοι, 1,5 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings AG, που συμμετείχε και σε αυτόν τον διαγωνισμό, πρόσφερε, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr ένα εντελώς συμβολικό τίμημα. Αντίθετα, στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ (για το εργοστάσιο) η προσφορά της ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ, όσο, δηλαδή, και το κατώτατο όριο που έθεσε το Ταμείο.

Αυτά ακριβώς τα νούμερα δεν άρεσαν καθόλου στην κυβέρνηση μετά την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών στις 27 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με αξιόπιστες και διασταυρωμένες πληροφορίες του Euro2day.gr, «εξέπληξαν αρνητικά». Προφανώς, έτσι να εξηγείται, όπως είπαν πηγές με σφαιρική εικόνα, το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί ακόμη στο ΤΑΙΠΕΔ το «πράσινο φως», για να προχωρήσει στην ανακήρυξη της κοινοπραξίας ως προτιμητέου επενδυτή. Η Ειδική Διαχείριση δεν είχε θέσει όριο στον δικό της διαγωνισμό, για την υποβολή προσφορών, συνεπώς, η πρόταση της Ιρλανδικής εταιρίας έγινε καταρχάς αποδεκτή.

Η κυβέρνηση, δια των αρμόδιων υπουργείων, Οικονομικών και Ενέργειας, έχει δικαίωμα να κηρύξει άγονους τους δύο διαγωνισμούς, αλλά μετά την ολοκλήρωση του shoot out. Πέντε ημέρες μετά την κοινοποίηση από ΤΑΙΠΕΔ και Ειδική Διαχείριση του αποτελέσματος του, μπορεί είτε να το αποδεχθεί, είτε να πει «δεν μου αρέσει το τίμημα» και να ακυρώσει τη διαγωνιστική διαδικασία.

Επομένως, το επόμενο βήμα είναι η εκατέρωθεν πλειοδοσία. Και συνεχίζονται τα «εάν και εφόσον». Σύμφωνα με τη διαδικασία, καλούνται πρώτα οι δύο διεκδικητές και ερωτώνται αν επιθυμούν να συμμετάσχουν σε αυτήν.

  • Εάν δεν προσέλθει κανείς, η διαδικασία προβλέπει τη δυνατότητα να ανακηρυχθούν δύο διαφορετικοί πλειοδότες, ένας για τη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου και ένας για τα μεταλλεία. Σε αυτήν την περίπτωση θα υπάρχουν δύο διαφορετικοί ιδιοκτήτες στη ΛΑΡΚΟ. Το τι θα κάνουν μεταξύ τους αργότερα, άγνωστο.
  • Για να κηρυχθεί ένας πλειοδότης από τους δύο διαγωνισμούς, θα πρέπει να προσφέρει για το «πακέτο» της ΛΑΡΚΟ τουλάχιστον 6,5 εκατ. ευρώ. Τα 5 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας στο ΤΑΙΠΕΔ συν το 1,5 εκατ. ευρώ της Ιρλανδικής εταιρίας. Προφανώς, στη βάση αυτή θα πρέπει να προσφερθεί και κάτι παραπάνω για να γίνει η διαφορά και η επιλογή.

Οι προθέσεις των δύο εταιριών θα φανούν όταν θα κληθούν από ΤΑΙΠΕΔ και Ειδική Διαχείριση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο ενδιάμεσο γίνονται ανεπίσημες επαφές μεταξύ κυβέρνησης και επενδυτών, με στόχο να «διορθωθούν» οι προσφορές, καθώς θεωρείται ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία της ΛΑΡΚΟ. Η πλευρά των επενδυτών, πάντως, δεν επιβεβαιώνει τέτοιες κινήσεις.

Το νομικό κενό

Και κοντά σε όλα αυτά υπάρχει ένα ακόμη «αγκάθι», το οποίο μπορεί να αποδειχθεί καταλύτης για την τύχη των διαγωνισμών. Η θητεία της Ειδικής Διαχείρισης και του Ειδικού Διαχειριστή στη ΛΑΡΚΟ έληξε στις 7 Οκτωβρίου, χωρίς, να γίνει ανανέωση της. Άρα, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών στις 27 Οκτωβρίου από τον Ειδικό Διαχειριστή τυπικά δεν μπορούσε να γίνει. «Εκτελούσε καθήκοντα χωρίς νομιμοποίηση», ειπώθηκε χαρακτηριστικά από αρμόδια και ενημερωμένη πηγή. Άλλες πηγές εκφράζουν την άποψη ότι δεν υφίσταται πρόβλημα, έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν και επικαλούνται ως επιχείρημα ότι όλα έγιναν παρουσία των επενδυτών και των νομικών συμβούλων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ανανέωση της θητείας της Ειδικής Διαχείρισης θα γίνει με τροπολογία των δύο αρμόδιων υπουργείων, Οικονομικών και Ενέργειας, που θα κατατεθεί σε σχέδιο νόμου μεθαύριο, Παρασκευή.

Όμως, από τη στιγμή που η αποσφράγιση των προσφορών της Ειδικής Διαχείρισης έγινε σε κενό νόμου εκτιμάται ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αίτημα ακύρωσης της διαδικασίας από έναν επενδυτή που για τους χ ή ψ λόγους θα επιδίωκε να εκμεταλλευθεί το «αγκάθι» αυτό. Η ευθύνη, βεβαίως, της απίστευτης αυτής ολιγωρίας αποδίδεται εξ ολοκλήρου στην κυβέρνηση, που γνώριζε πολύ καλά ότι έληξε η θητεία της Ειδικής Διαχείρισης, είχε όλο τον χρόνο να διορθώσει το πρόβλημα, καθώς ήξερε ότι επερχόταν η αποσφράγιση των προσφορών και δεν το έπραξε.

Για άγνωστους λόγους με πολλά ερωτηματικά, που «σηκώνουν πολύ νερό».

ΠΗΓΗ : EURO2DAY

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024