,

Ερασιτέχνης αστρονόμος εντόπισε το Νοστράδαμο των σουπερνόβα

Έχει ανακαλύψει μέχρι στιγμής 170 σουπερνόβα

27 Μαΐου 2023

του/της Βασω Δημητράντζου

O Κοΐτσι Ιτακάγκι είναι διευθύνων σύμβουλος σε μια εταιρεία τρoφίμων στην Ιαπωνία αλλά τον ελεύθερο του χρόνο τον περνάει κοιτάζοντας τον ουράνιο θόλο. Πρόκειται για έναν από τους εμπειρότερους και πιο γνωστούς ερασιτέχνες αστρονόμους στον κόσμο. Ο Ιτακάγκι είναι «κυνηγός σουπερνόβα» αφού επικεντρώνει την προσοχή του στον εντοπισμό αυτού του βίαιου, εντυπωσιακού όσο και κρίσιμου για την εξέλιξη του Σύμπαντος κοσμικού φαινομένου.

Έχει ανακαλύψει μέχρι στιγμής 170 σουπερνόβα και όταν αποφάσισε στις 19 Μαΐου να ανέβει με τον εξοπλισμό του στο όρος Γιαγκαμάτα ευελπιστούσε προφανώς ότι κάτι ενδιαφέρον θα προέκυπτε αλλά σε καμία περίπτωση δεν περίμενε ότι θα δει το όνομα του να κάνει αρχικά τον γύρο της επιστημονικής κοινότητας και στη συνέχεια της δημοσιότητας.

Ο Ιτακάγκι εντόπισε στoν γαλαξία M101 που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 21 εκατ. ετών φωτός από η Γη μια λάμψη που θεώρησε ότι πιθανώς προέρχεται από κάποιο σουπερνόβα. Ενημέρωσε την Διεθνή Αστρονομική Ένωση η οποία έστειλε το σήμα στην αστρονομική κοινότητα η οποία όχι μόνο πιστοποίησε ότι επρόκειτο για ένα σούπερνοβα αλλά ότι είναι το πιο λαμπρό που έχει εντοπιστεί τα τελευταία χρόνια και η παρατήρηση του από εδώ και πέρα μπορεί να αποκαλύψει σημαντικά στοιχεία που θα επιτρέψουν στους ειδικούς να κάνουν ακριβείς προβλέψεις για εκρήξεις που μπορεί να συμβούν στο μέλλον.

«Συνήθως όταν εντοπίζεται ένα σουπερνόβα έχουν περάσει 24 ώρες ως και μια εβδομάδα μετά την έκρηξη από τη στιγμή που το βλέπουμε εμείς για πρώτη φορά. Αυτό το σουπερνόβα βρέθηκε μέσα σε λίγες ώρες από την αρχική έκρηξη του άστρου, και μπορεί ακόμη και να είμαστε σε θέση να δούμε τι συνέβη λίγα μόλις λεπτά μετά την έκρηξη αξιολογώντας τα δεδομένα των ερασιτεχνικών τηλεσκοπίων. Έτσι είναι θα είναι δυνατό να εντοπιστούν στοιχεία για τη στιγμή που συνέβη η αστρική έκρηξη. Και αυτό είναι ασυνήθιστο» λέει ο Ντάνιελ Πέρλει, αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο John Moores στο Λίβερπουλ.

ΠΗΓΗ