Τι είναι το στρες 

Το στρες είναι η συναισθηματική και σωματική αντίδραση σε μια πρόκληση ή απαίτηση. Αν κινδυνεύεις, ο εγκέφαλος στέλνει εναύσματα -τόσο χημικά όσο και κατά μήκος των νεύρων- στα επινεφρίδια, τα οποία είναι αδένες που βρίσκονται πάνω σε κάθε νεφρό. Τα επινεφρίδια στη συνέχεια εκλύουν ορμόνες, όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη, οι οποίες μπορεί να αυξήσουν τα παρακάτω: 

Επαγρύπνηση 

Την αρτηριακή πίεση 

Το σάκχαρο στο αίμα 

Αναπνοή 

Τον καρδιακό ρυθμό 

Μυϊκή ένταση 

Ιδρώτας 

Το βραχυπρόθεσμο ή οξύ στρες φεύγει γρήγορα, όπως όταν τσακώνεσαι με κάποιον ή όταν τρέχεις να ξεφύγεις ας πούμε από μια πυρκαγιά στο σπίτι σου. 

Τι κάνει το χρόνιο στρες στο σώμα  

Το άγχος σου είναι χρόνιο αν είναι συνεχές και συνεχίζεται για εβδομάδες ή και περισσότερο. Όταν το άγχος σου διαρκεί πολύ περισσότερο, όπως όταν αντιμετωπίζεις οικονομικές δυσκολίες, το σώμα σου συνεχίζει να παραμένει σε κατάσταση εγρήγορσης και αντίδρασης και αυτό οδηγεί σε ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα. 

1.Αναζωπύρωση του άσθματος 

Το άγχος και τα έντονα συναισθήματα είναι γνωστοί εκλυτικοί παράγοντες του άσθματος. Εάν έχεις άσθμα, είναι πιθανό αυτά τα συναισθήματα και το άγχος να επιδεινώσουν τα συμπτώματά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το στρες επηρεάζει την αναπνοή, ακόμη και αν δεν έχετε άσθμα. Οι μύες σας μπορεί να σφίξουν και ο ρυθμός της αναπνοής σας μπορεί να αυξηθεί. 

2.Γαστρεντερικά προβλήματα 

Όταν είσαι στρεσαρισμένη ή αγχωμένη, οι ορμόνες που απελευθερώνονται μπορεί να επηρεάσουν την πέψη, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από γαστρεντερικά προβλήματα όπως: 

Δυσκοιλιότητα 

Διάρροια 

Δυσπεψία 

Απώλεια της όρεξης 

Ναυτία 

Πεπτικά έλκη 

Κράμπες στο στομάχι 

Ειδικότερα, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή IBS, το οποίο χαρακτηρίζεται από πόνο και περιόδους δυσκοιλιότητας και διάρροιας, θεωρείται ότι τροφοδοτείται εν μέρει από το στρες. 

3.Απώλεια μαλλιών 

Η τριχόπτωση μπορεί να εμφανιστεί μετά από μια αγχωτική περίοδο στη ζωή σας. Είτε πρόκειται για ένα διαζύγιο είτε για το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, τα μαλλιά σας μπορεί να πέσουν εξαιτίας του στρες. Όταν το άγχος υποχωρήσει, τα μαλλιά σου θα σταματήσουν να πέφτουν. Μπορεί όμως να χρειαστούν έξι έως εννέα μήνες για να ξαναβρούν τα μαλλιά σου τον κανονικό τους όγκο. 

Το στρες και το άγχος μπορεί επίσης να συμβάλλουν σε μια διαταραχή που ονομάζεται τριχοτιλλομανία, κατά την οποία τα άτομα τραβούν τα μαλλιά τους επανειλημμένα. Τα άτομα που πάσχουν από αυτή την πάθηση αναφέρουν συχνά ότι βιώνουν άγχος πριν τραβήξουν τα μαλλιά τους.   

4.Καρδιακά προβλήματα 

Η αρχική καρδιαγγειακή αντίδραση του σώματός στο στρες είναι η αύξηση του καρδιακού ρυθμού. Το συνεχιζόμενο στρες αυξάνει την αρτηριακή πίεση αυξάνοντας τη συστολή των αιμοφόρων αγγείων. Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων όπως η υπέρταση, η υψηλή χοληστερόλη και οι καρδιακές προσβολές.  

Τα άτομα με εργασία με υψηλό στρες έχουν 22% υψηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου σε σχέση με τα άτομα με εργασία χαμηλού στρες. Οι θέσεις εργασίας υψηλού στρες ορίζονται ως θέσεις εργασίας που είναι ψυχολογικά απαιτητικές – ψυχική επιβάρυνση, φόρτος συντονισμού και πίεση χρόνου. Το άγχος μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο να εμπλακεί σε επιβλαβής συμπεριφορές, όπως:

Έλλειψη σωματικής δραστηριότητας 

Μη λήψη φαρμάκων σύμφωνα με τις οδηγίες 

Υπερκατανάλωση τροφής 

Κάπνισμα 

Ανθυγιεινή διατροφή  

Για να αποφύγεις τα καρδιακά προβλήματα που σχετίζονται με το άγχος, δοκιμάσε έναν υγιεινό για την καρδιά τρόπο ζωής που μπορεί να περιλαμβάνει: 

 Την κατανάλωση λιγότερου αλατιού, κορεσμένων λιπαρών και πρόσθετης ζάχαρης 

Διατροφή φυτικής προέλευσης με άφθονα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης 

Τουλάχιστον 150 λεπτά άσκησης μέτριας έντασης κάθε εβδομάδα 

Διακοπή του καπνίσματος αν είστε καπνιστής 

Αντικατάσταση των ζαχαρούχων ποτών με νερό 

Προσπάθησε να μειώσεις το άγχος στη ζωή σου εντοπίζοντας τις πηγές του άγχους και δουλεύοντας πάνω σε λύσεις για τη διαχείρισή τους, είτε αυτό σημαίνει να πάρεις άδεια από τη δουλειά όταν χρειάζεται είτε να περνάς περισσότερο χρόνο με την οικογένεια ή τους φίλους σου. Μπορείς επίσης να εξασκηθείς στην ενσυνειδητότητα και το διαλογισμό. 

5.Υψηλό σάκχαρο στο αίμα 

Το άγχος είναι γνωστό ότι αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα και αν έχεις διαβήτη τύπου 2, μπορεί να διαπιστώσεις ότι το σάκχαρο στο αίμα είναι υψηλότερο όταν είστε σε κατάσταση άγχους. Το στρες μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης και γλυκόζης, καθώς και σε αυξημένη αντίσταση στην ινσουλίνη. 

6.Αυξημένη όρεξη 

Εάν βιώνεις στρες που διαρκεί μόνο για μικρό χρονικό διάστημα, η όρεξή σας μπορεί να είναι χαμηλή. Ωστόσο, όταν είσαι στρεσαρισμένη για μεγάλο χρονικό διάστημα, το σώμα σου παράγει κορτιζόλη, μια ορμόνη που αυξάνει την όρεξή και σας οδηγεί στην κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και λιπαρά. Η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους. 

 7.Αϋπνία 

Το άγχος μπορεί να προκαλέσει υπερένταση, μια βιολογική κατάσταση στην οποία οι άνθρωποι δεν αισθάνονται υπνηλία. Η αϋπνία -μια διαταραχή του ύπνου κατά την οποία ένα άτομο έχει επίμονα προβλήματα πτώσης και διατήρησης του ύπνου- προέρχεται συνήθως από το στρες. Ενώ σημαντικά στρεσογόνα γεγονότα μπορεί να προκαλέσουν αϋπνία που περνάει μόλις περάσει το στρες, η μακροχρόνια έκθεση σε χρόνιο στρες μπορεί να διαταράξει τον ύπνο και να συμβάλει σε διαταραχές του ύπνου. 

8.Προβλήματα με τη μνήμη και τη μάθηση 

Η σχέση μεταξύ μνήμης και άγχους δεν είναι ακόμη απόλυτα σαφής, αλλά οι ερευνητές πιστεύουν ότι το άγχος επηρεάζει τη μάθηση και τη μνήμη, ειδικά σε συνθήκες τάξης.

στρες και άγχος

 

Τα στρεσογόνα γεγονότα είναι πολύ συνηθισμένα σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές, λόγω των εξετάσεων, των αξιολογήσεων και των προθεσμιών. Το άγχος σε σχέση με την εκπαίδευση επηρεάζει τη μάθηση και τη μνήμη. Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν πρόκειται για θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο. Το άγχος μπορεί να ενισχύει τη μνήμη, ενώ σε άλλες περιπτώσεις επιβαρύνει τη μνήμη.

8.Επιπλοκές της εγκυμοσύνης

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και πριν από τη σύλληψη, το άγχος και το στρες που βιώνει μια έγκυος μπορεί να επηρεάσει την εγκυμοσύνη. Εάν το άγχος δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες πιθανότητες:  

Χαμηλό βάρος γέννησης 

Πρόωρο τοκετό 

Κατάθλιψη μετά τον τοκετό 

9.Πρόωρη γήρανση 

Τόσο τα τραυματικά γεγονότα όσο και το χρόνιο στρες μπορούν να συμβάλουν στην πρόωρη γήρανση. Αυτό συμβαίνει επειδή το στρες μειώνει τα τελομερή στα κύτταρα. Τα τελομερή είναι τα προστατευτικά καλύμματα στα άκρα των χρωμοσωμάτων των κυττάρων. Όταν τα τελομερή κονταίνουν, προκαλούν ταχύτερη γήρανση των κυττάρων σας. 

10.Μειωμένη σεξουαλική διάθεση 

Η ψυχική σου κατάσταση επηρεάζει τη σεξουαλική σου επιθυμία αυτό σημαίνει ότι το άγχος, μεταξύ άλλων, μπορεί πραγματικά να μειώσει τη σεξουαλική σου διάθεση. Τα υψηλά επίπεδα στρες συνδέονται με χαμηλότερα επίπεδα σεξουαλικής διέγερσης. Αυτό αποδίδεται τόσο σε ψυχολογικούς όσο και σε ορμονικούς παράγοντες που παρατηρούνται σε άτομα που βιώνουν χρόνιο στρες.

άγχος

11.Δερματικά προβλήματα 

Το στρες μπορεί να επιδεινώσει τα προβλήματα ή τις διαταραχές του δέρματος. Συγκεκριμένα, το στρες έχει αντίκτυπο στην ακμή. Το ίδιο το στρες δεν μπορεί να προκαλέσει ακμή, αλλά μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της ακμής. Όταν το άγχος σας εντείνεται, η σοβαρότητα της ακμής αυξάνεται. Το άγχος μπορεί επίσης να επιδεινώσει την ψωρίαση.  

Πώς να διαχειριστείς το άγχος  

Ενώ υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους το άγχος μπορεί να επηρεάσει το μυαλό και το σώμα , υπάρχουν τρόποι να μειώσεις και να διαχειριστείς το άγχος σου. Η ζωή μπορεί να είναι αγχωτική. Οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν περιόδους άγχους κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Εάν βιώνεις χρόνιο στρες, επηρεάζεται το σώμα και η συνολική σου ευεξία, αλλά αυτό μπορεί να μην οδηγεί σε συμπτώματα. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλοί τρόποι για τη διαχείριση του στρες.

PIN IT

 

Προσπάθησε να κατανοήσεις τους παράγοντες που σουτ προκαλούν στρες και βρες τρόπους να μειώσεις αυτούς τους παράγοντες. Εάν δυσκολεύεσαι να διαχειριστείς το άγχος μόνη σου, μίλησε με ένα ψυχολόγο ή ψυχίατρό για υποστήριξη.

Η Nicole C. Kear μίλησε για την δίκη της προσωπική εμπειρία που την έκανε να κατανοήσει την ύπαρξη των διαφορετικών ειδών πένθους και θλίψης και να μιλήσει για αυτό.  

«Όταν ήμουν 19 ετών, διαγνώστηκα με μια ανίατη εκφυλιστική ασθένεια του αμφιβληστροειδούς, η οποία ήταν τόσο διασκεδαστική όσο ακούγεται. Αφού συναντήθηκα με μια σειρά από ικανούς αλλά ψυχρούς ειδικούς, βρήκα τον Dr. Jacobson, του οποίου η συμπόνια ήταν τόσο ασυνήθιστη όσο και η ευφυΐα του. Έπρεπε να μου κάνει τις ίδιες απαίσιες εξετάσεις που έκαναν και οι συνάδελφοί του, που περιλάμβαναν ηλεκτρόδια στους βολβούς των ματιών, αλλά σε αντίθεση με τους υπόλοιπους, προσφέρθηκε να παίζει την αγαπημένη μου μουσική ενώ το έκανε. Αυτό που βοήθησε περισσότερο από τη μουσική ήταν η γνώση ότι αυτός ο γιατρός με σκεφτόταν ως άτομο και όχι ως μια συλλογή κατεστραμμένων κυττάρων. Τον επισκέπτομαι κάθε χρόνο για περισσότερες από δύο δεκαετίες. Με τα χρόνια, μιλάμε για τυροπιτάκια  και την κοινή μας αγάπη για τον Σαίξπηρ και την επαναστατική του έρευνα, η οποία ήμουν σίγουρη ότι θα ξεκλείδωνε έναν τρόπο να βοηθήσει την εξασθενημένη όρασή μου.

πηγη