Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Χαμηλές ταχύτητες, υψηλά πρόστιμα

Η ανάλυση του Pricefox ήταν πράγματι πολύ χρήσιμη

31 Οκτωβρίου 2024

του/της Θεοφανία Μίγκου

Κι ενώ αναμένεται εδώ και πολύ καιρό, είναι η αλήθεια, ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), οι πληροφορίες που συλλέγονται και που αναλύει το Pricefox, είναι αρκετά κατατοπιστικές για όσα πρόκειται να έρθουν.

Τα περισσότερα από όσα θα προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (K.O.K.), πρόκειται να αλλάξουν ριζικά τις συνήθειές μας όχι μόνο στον τρόπο οδήγησης, αλλά και στον τρόπου που κινούμαστε ως πεζοί, διότι όλοι αποτελούμε μέρος ενός οικοσυστήματος κινητικότητας.

Μειώνεται το όριο ταχύτητα στα 30 χλμ./ώρα

Θα είναι ισχυρό το σοκ για τους οδηγούς να βλέπουν πινακίδες με όριο τα 30 χλμ./ώρα στις κατοικημένες περιοχές. Ηδη οι περισσότεροι αγνοούν το σημερινό όριο των 50 χλμ./ώρα, κινούμενοι με μεγαλύτερη ταχύτητα που επιφέρει κινδύνους σε αρκετές περιπτώσεις για τους πεζούς. Κατά συνέπεια, θα χρειαστεί να αλλάξει ριζικά ο τρόπος σκέψης των οδηγών, προκειμένου να αποφεύγονται και μικροατυχήματα από συγκρούσεις οχημάτων αλλά και να προστατεύονται περισσότερο οι πεζοί.

«Σφήνες» και κράνος για τα δίκυκλα

Τα ζικ – ζακ, οι λεγόμενες «σφήνες» όπως τις λέμε, με τον νέο Κ.Ο.Κ. επιτρέπονται σε όλα τα δίκυκλα (μοτοσυκλέτες, ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια), μόνον όταν τα αυτοκίνητα είναι σταματημένα (π.χ. σε φανάρια ή ακινητοποιημένα σε μποτιλιάρισμα) και μόνο με χαμηλή ταχύτητα και όριο 25 χλμ./ώρα.

Επίσης, όποιος αναβάτης δεν φοράει κράνος, το έχει δηλαδή περασμένο στον αγκώνα, που το βλέπουμε –δυστυχώς- συχνά, το έχει στο βαλιτσάκι πίσω στη σχάρα ή στο… σπίτι, θα τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος έως 5 έτη αλλά και με υψηλά πρόστιμα.

Μια ακόμα αλλαγή, αφορά τη στάθμευση, καθώς για εξοικονόμηση χώρου –κυρίως για τα αυτοκίνητα, που είναι ογκωδέστερα- τα δίκυκλα θα μπορούν να παρκάρουν κάθετα στο πεζοδρόμιο και όχι παράλληλα.

Τιμωρείται ο οδηγός ή ο ιδιοκτήτης και όχι το όχημα

Μέχρι τώρα η αφαίρεση πινακίδων ήταν η πρακτική της Τροχαίας για να τιμωρήσει έναν παραβάτη, συνοδευόμενη με πρόστιμο. Αυτό, ουσιαστικά, αποτελεί τιμωρία του οχήματος, καθώς ουδείς άλλος μπορεί να το χρησιμοποιήσει, χωρίς πινακίδες.

Με τις αλλαγές που επέρχονται η τιμωρία βαραίνει τον οδηγό ή τον ιδιοκτήτη του οχήματος, αν δεν είναι αποσαφηνισμένο το ποιος το οδηγεί.

Τρεις κατηγορίες επικινδυνότητας

Στον νέο Κ.Ο.Κ. θα προβλέπονται ποινές ανάλογα τον βαθμό επικινδυνότητας και θα υπάρχουν τρεις κατηγορίες.

1η: Για παράνομη στάθμευση, έλλειψη εγγράφων του οδηγού (δίπλωμα) και του οχήματος (άδεια κυκλοφορίας, ασφάλιση, κάρτα ΚΤΕΟ, κάρτα καυσαερίων), θα επιβάλλεται αφαίρεση του διπλώματος για 10 ημέρες και πρόστιμο των 30 ευρώ.

2η: Για παραβάσεις όπως: παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, μη χρήση κράνους (για δίκυκλα) και ζωνών ασφαλείας ή χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, θα επιβάλλεται αφαίρεση του διπλώματος για έως και 20 ημέρες και πρόστιμο 150 ευρώ.

3η Για περιπτώσεις όπως: παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οδήγηση στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης ή στάθμευση σε θέση και ράμπα ΑμΕΑ, προβλέπονται: αφαίρεση διπλώματος έως και 5 χρόνια, 25 πόντοι στο σύστημα βαθμολόγησης, ποινές φυλάκισης έως και 5 χρόνια και πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ.

Ηλεκτρονική καταχώριση παραβάσεων και SMS

Το λεγόμενο «μέσο» που χρησιμοποιούσαν αρκετοί για να «σβηστεί» η κλήση, θα είναι από δύσκολο έως απίθανο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Πλέον, οι κλήσεις θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά, δεν θα μπορούν να διαγράφονται και ο παραβάτης θα λαμβάνει με SMS την κλήση (όσοι έχουν κινητό τηλέφωνο) και θα έχει στη διάθεσή του 7-10 ημέρες για να υποβάλλει ένσταση. Εφόσον αυτή κριθεί βάσιμη, τότε θα διαγράφεται το πρόστιμο.

Αυστηρότερες ποινές σε επανάληψη παραβάσεων\

Λέμε, «μήτηρ μαθήσεως η επανάληψη». Όμως, αυτό δεν ισχύει για τις παραβάσεις, διότι αν ξανακάνεις την ίδια παράβαση σημαίνει ότι δεν έμαθες από την πρώτη φορά που έκανες λάθος. Αν κάποιος οδηγός επαναλάβει την ίδια παράβαση εντός πενταετίας, τότε θα του αφαιρείται η άδεια οδήγησης για πέντε χρόνια, και ο παραβάτης θα υποχρεούται να παρακολουθήσει μαθήματα και να δώσει υποβληθεί σε εξετάσεις, ώστε να πάρει πίσω το δίπλωμά του

Ποινές και στους πεζούς

Μπορεί τη μεγαλύτερη ευθύνη να τη φέρουν οι οδηγοί, όμως και οι πεζοί δεν είναι άμοιροι ευθυνών, καθώς συνέχεια βλέπουμε άτομα να περπατούν στον δρόμο (μεγάλη ευθύνη και στους δήμους που δεν έχουν κατάλληλα πεζοδρόμια), να διασχίζουν τον δρόμο από όποιο σημείο επιθυμούν και όχι από τις διαβάσεις πεζών ή και να παραβιάζουν τον «Σταμάτη», δηλαδή των κόκκινο σηματοδότη για τους πεζούς. Σε κάθε τέτοια περίπτωση θα προβλέπεται ποινή για τους πεζούς.

Η ανάλυση του Pricefox ήταν πράγματι πολύ χρήσιμη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

4 Νοεμβρίου 2024