Χρήστος Σταϊκούρας: «Από πολύ μικρός, θαύμαζα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή γι’ αυτό που απέπνεε, γι’ αυτό που ενέπνεε»

Τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην παρουσίαση του βιβλίου: «Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Θεσσαλονίκη»

4 Νοεμβρίου 2024

του/της Newsroom

Στην παρακαταθήκη που άφησε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στο σύνολο της χώρας, κατά τη διάρκεια της μακράς πολιτικής του πορείας, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην παρουσίαση του βιβλίου του Βαγγέλη Πλάκα: «Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Θεσσαλονίκη».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε τις πρωτοβουλίες και τα έργα του Κωνσταντίνου Καραμανλή ως Υπουργού και Πρωθυπουργού, καθώς και των μεταγενέστερων Κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, με στόχο τη διαμόρφωση της Θεσσαλονίκης ως μητροπολιτικού κέντρου της Βόρειας Ελλάδας, της Βαλκανικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:

Η πρόσκληση, από τον κ. Βαγγέλη Πλάκα, να είμαι εκ των ομιλητών της παρουσίασης του βιβλίου του, εδώ, στη Θεσσαλονίκη, τη νύμφη του Βορρά, αποτελεί, για εμένα, μεγάλη τιμή.

Όταν μάλιστα το έργο του έχει τίτλο «Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Θεσσαλονίκη», η τιμή είναι ιδιαίτερη, είναι ξεχωριστή.

Και τούτο διότι, από πολύ μικρός, θαύμαζα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή γι’ αυτό που απέπνεε, γι’ αυτό που ενέπνεε.

Όσο μεγάλωνα, τον θαύμαζα όλο και περισσότερο, για τη στάση ζωής, για όσα έλεγε και για όσα έπραττε για τη χώρα και τους πολίτες της, για το όραμά του για την Ελλάδα, για τις διαχρονικά επίκαιρες και ισχυρές ιδέες, για τον ορθολογισμό, τον ρεαλισμό και τη διορατικότητά του.

Και τώρα τον τιμώ, για την ακεραιότητά του, για τη μακεδονική αξιοπρέπειά του, για την αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητά του, για τη δωρικότητα στο ύφος και το ήθος του, αλλά και γιατί συνειδητοποιώ την ατσάλινη θέληση που επέδειξε για δημιουργία.

Αυτό καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρο εφέτος, που η Ελλάδα γιορτάζει 50 χρόνια Δημοκρατίας.

Όταν, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ιδρυτής της Νέας Δημοκρατίας, οι συνεργάτες του και οι πλατιές λαϊκές δυνάμεις που συμμετείχαν στην τότε εργώδη πολιτική προσπάθεια, πραγματοποίησαν, σε ελάχιστο χρόνο, μέγιστο πολιτικό επίτευγμα.

  • Αποκατέστησαν και διεύρυναν τη Δημοκρατία.
  • Έθεσαν τα θεμέλια για ένα σύγχρονο κράτος δικαίου.
  • Επέλυσαν το πολιτειακό ζήτημα.
  • Έθεσαν τα θεμέλια και πέτυχαν οικονομική ανάπτυξη.
  • Ενέταξαν την Ελλάδα στην ευρωπαϊκή οικογένεια.

Έκτοτε, η Νέα Δημοκρατία, υπό άξιες ηγεσίες, παρέμεινε σταθερή στο πλαίσιο των ιδρυτικών της αρχών και αξιών, καθώς και των στρατηγικών κατευθύνσεων.

Δομικά στοιχεία του πλαισίου, η υιοθέτηση και εφαρμογή του κοινωνικού φιλελευθερισμού, που αποδεσμεύει την οικονομική δραστηριότητα από αγκυλώσεις και ιδεοληψίες, διανέμει τον παραγόμενο πλούτο, στηρίζει τους αδύναμους, υποστηρίζει το κοινωνικό κράτος, φροντίζει για την κοινωνική συνοχή.

Αυτό το μείγμα πολιτικών εξασφάλισε τα μεγαλύτερα – μέσα στον τελευταίο μισό αιώνα – χρονικά διαστήματα κοινωνικής ευημερίας και ηρεμίας στην πατρίδα μας.

Σήμερα, οφείλουμε όλοι να αναλογιστούμε τα επιτεύγματά μας κατά τη Mεταπολίτευση, αλλά και να διδαχτούμε από λάθη και παραλείψεις μας.

Υιοθετώντας πάντα επίκαιρες παραινέσεις του Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπως καταγράφονται και στις σελίδες του βιβλίου, μεταξύ των οποίων δύο αναφορές, εδώ, στη Θεσσαλονίκη, το 1990 και το 1991:

«Θα χρειαστεί να αντικαταστήσουμε το πνεύμα του ευδαιμονισμού και της ευκολίας με το πνεύμα της αυτοσυγκράτησης και της ευθύνης» και «ως έθνος πρέπει να βρούμε την ικανότητα να υποτάξουμε τα ελαττώματά μας στις αρετές μας».

Μόνο έτσι, με διαρκή προσπάθεια, θα δημιουργούμε, συνεχώς, τη σύγχρονη και ισχυρή Ελλάδα.

Ο Βαγγέλης Πλάκας, στα 18 Κεφάλαια του βιβλίου του, διατρέχει, επιτυχώς, τη μακρά πολιτική πορεία του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Σκιαγραφεί ισχυρές συναισθηματικές και πολιτικές σχέσεις αλληλεπίδρασης με τη Θεσσαλονίκη, επικαλούμενος προσωπικές εμπειρίες και μαρτυρίες σημαντικών προσωπικοτήτων της συμπρωτεύουσας.

Όπως αναφέρει, «ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ήταν πολιτικός των πράξεων», «ηγούνταν στον σχεδιασμό και παρακολουθούσε από κοντά την υλοποίηση όσων είχαν προγραμματιστεί».

Για τη Θεσσαλονίκη, με τη μακρά ιστορία, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, μεταπολεμικά και μετεμφυλιακά, επέδειξε, εμπράκτως, μεγάλο ενδιαφέρον.

Εν μέσω των ερειπίων, οραματίστηκε τη διαμόρφωσή της ως μητροπολιτικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, της Βαλκανικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Και όπως αναφέρει ο Συγγραφέας, «ο Καραμανλής ήταν ο πρώτος ο οποίος είχε συνειδητοποιήσει, από πάρα πολύ νωρίς, τη γεω-στρατηγική σημασία της πόλης».

Τροχοδρόμησε την πορεία της, με όραμα, ορθολογισμό και συναίσθημα.

Η παρακαταθήκη που άφησε στη Θεσσαλονίκη για την πορεία της είναι σπουδαία.

Από την αρχή ως Υπουργός, και εν συνεχεία, επί μακρόν, ως Πρωθυπουργός, εργάστηκε για να αλλάξει τη Θεσσαλονίκη και τη χώρα.

Και το πέτυχε, με ευρεία γκάμα έργων, σε όλα τα πεδία της εφαρμοσμένης πολιτικής.

Στην Εκπαίδευση, στην Υγεία, στον Πολιτισμό, στον Αθλητισμό, στον Τουρισμό, και αλλού.

Και το πέτυχε με τους περιορισμένους – τότε – εθνικούς πόρους και με νοικοκυρεμένα τα δημόσια οικονομικά.

Χαρακτηριστικά της βαθιάς νοοτροπίας του είναι τα λόγια του απευθυνόμενος στον τότε Υπουργό Δημοσίων Έργων, και στη μικρή ομάδα συμβούλων του, για την αποκατάσταση των ζημιών μετά τον καταστροφικό σεισμό στη Θεσσαλονίκη.

Είπε τότε: «Φροντίστε για την άμεση και άρτια αποκατάσταση και προσέξτε μην σπαταληθούν τα λεφτά του ελληνικού κράτους, μην και ο σεισμός γίνει σωσμός για τους επιτήδειους».

Τα έργα άλλαξαν – τότε – τη Θεσσαλονίκη, της προσέδωσαν αναπτυξιακή ώθηση και κυριαρχούν, ακόμη και σήμερα, στην εικόνα και τις λειτουργίες της.

Ενδεικτικά, μεταφέρω από το βιβλίο:

  • Διάνοιξη και διαπλάτυνση κεντρικών οδών.
  • Έργα κατασκευής και ανάπλασης της παραλιακής λεωφόρου, της νέας παραλίας και των δρόμων προς το αεροδρόμιο.
  • Ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός και το αεροδρόμιο.
  • Η επέκταση της ΔΕΘ, του λιμανιού και του Διοικητηρίου.
  • Η ανέγερση Κυβερνείου.
  • Δημιουργικές συμπληρώσεις επί της σύγχρονης Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ.
  • Κατασκευή εμβληματικών κτιρίων, όπως το κτίριο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, το Καυτατζόγλειο Στάδιο, το Αλεξάνδρειο Μέλαθρο, το Θεαγένειο, το Ποσειδώνιο, το Βασιλικό Θέατρο, το Αρχαιολογικό και Βυζαντινό Μουσείο.
  • Δημιουργία εμβληματικών θεσμών, προσφυγικών κατοικιών και κατασκευή του εμβληματικού παραλιακού ξενοδοχείου «Μακεδονία Παλλάς».

Μεγάλη ήταν η εισφορά του στην κατασκευή αναβαθμισμένων – για την εποχή – οδικών αξόνων σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα, αλλά και άλλες πόλεις της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας.

Παράλληλα, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής στήριξε και ενίσχυσε την επέκταση της αρχαιολογικής έρευνας στη Μακεδονία, με το σκεπτικό ότι η πολιτιστική ανάπτυξη και η επιστημονική έρευνα ήταν ικανές να αναιρέσουν προπαγανδιστικούς και τυχοδιωκτικούς ισχυρισμούς για την ιστορία της ευρύτερης περιοχής.

Τον στρατηγικό στόχο που έθεσε, υιοθέτησαν και οι μεταγενέστεροι αυτού, των οποίων η συμβολή, μέχρι και σήμερα, είναι σημαντική.

Όμως, ιδιαίτερα δημιουργικές πρωτοβουλίες και έργα αναλήφθηκαν επί των Κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας.

Επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, με τη σημαντική απορρόφηση κοινοτικών πόρων, επανεκκίνησαν μεγάλα έργα που είχαν δρομολογηθεί στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Δρομολογήθηκαν η Εγνατία Οδός, ο Ανατολικός Περιφερειακός της Θεσσαλονίκης, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, η επέκταση του Λιμένα Θεσσαλονίκης, και κατασκευάστηκαν τμήματα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ.

Επί Κώστα Καραμανλή, κατασκευάστηκαν τα μεγάλα και πιο δύσκολα τμήματα των μεγάλων οδικών αξόνων της Εγνατίας Οδού και του ΠΑΘΕ, με την πρώτη να ολοκληρώνεται, σχεδιάστηκε το Μετρό Θεσσαλονίκης, δρομολογήθηκε η κατασκευή καθέτων αξόνων που συνέδεσαν τη Μακεδονία και τη Θράκη με χώρες της Βαλκανικής, και κατασκευάστηκε μεγάλη σειρά κτιρίων σχολικών μονάδων και άλλων δημόσιων υποδομών.

Επί Αντώνη Σαμαρά ολοκληρώθηκε η κατασκευή του κάθετου άξονα από Θεσσαλονίκη προς Προμαχώνα και προωθήθηκαν οι κόμβοι της Δυτικής Περιφερειακής Οδού.

Και επί Κυριάκου Μητσοτάκη παραδίδεται η βασική γραμμή του Μετρό, ολοκληρώνεται η επέκταση αυτού προς την Καλαμαριά, προχωρά η κατασκευή του Flyover, δρομολογείται ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, συμβασιοποιήθηκε η κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων, αναβαθμίζονται οι αστικές συγκοινωνίες.

Αποδεικνύεται, συνεπώς, ότι η Νέα Δημοκρατία, διαχρονικά, είναι η παράταξη των έργων.

Είναι η παράταξη της ευθύνης και της συνέπειας.

Αποδεικνύεται όμως και κάτι ακόμη.

Ότι η Νέα Δημοκρατία είναι η μεγάλη και με βαθιές ρίζες στα λαϊκά στρώματα πολιτική παράταξη, που αγωνίζεται για την ανάπτυξη της οικονομίας, την ευημερία της κοινωνίας, την ισχυροποίηση της πατρίδας.

Έτσι, προχωρούμε, αποφασιστικά και μπροστά, και επιτυγχάνουμε όλο και καλύτερες προσεγγίσεις του στρατηγικού στόχου που είχε θέσει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.

Πιστεύοντας ότι εκφράζω το αίσθημα όλων, διαβεβαιώνω ότι οι Έλληνες θα είμαστε παρόντες, ώστε, στο πνεύμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, με όραμα, συναίσθημα, ορθολογισμό, ρεαλισμό και ατσάλινη δημιουργική θέληση, να δημιουργούμε, συνεχώς, το καλύτερο για τη Θεσσαλονίκη και τη χώρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

7 Δεκεμβρίου 2024