Το χρονικό της μοιραίας πτήσης του Μιράζ

Η είδηση της συντριβής του Μιράζ 2000-5Mk2 με κυβερνήτη τον σμηναγό (Ι) Γιώργο Μπαλταδώρο έπεσε στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας σαν κεραυνός εν αιθρία. Κάθε ιπτάμενος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) γνωρίζει πολύ καλά ότι οι κίνδυνοι που υπάρχουν όταν ένα μαχητικό βρίσκεται στον αέρα είναι αυξημένοι και όχι πάντα δυνατόν να υπολογιστούν. Τα τεντωμένα νεύρα […]

13 Απριλίου 2018

του/της Ανδρέας Κούκουρας

Η είδηση της συντριβής του Μιράζ 2000-5Mk2 με κυβερνήτη τον σμηναγό (Ι) Γιώργο Μπαλταδώρο έπεσε στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας σαν κεραυνός εν αιθρία. Κάθε ιπτάμενος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) γνωρίζει πολύ καλά ότι οι κίνδυνοι που υπάρχουν όταν ένα μαχητικό βρίσκεται στον αέρα είναι αυξημένοι και όχι πάντα δυνατόν να υπολογιστούν. Τα τεντωμένα νεύρα των πρώτων ωρών από την πτώση διαδέχθηκαν, αμέσως μετά τον εντοπισμό της σορού του Γ. Μπαλταδώρου, η κατήφεια και η θλίψη για τον 34χρονο ιπτάμενο.

Το Μιράζ του Γ. Μπαλταδώρου ήταν το «νούμερο 1» του ζεύγους που βρισκόταν σε ετοιμότητα στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο, και απογειώθηκε λίγο μετά τις 11 το πρωί, ώστε να αναχαιτίσει δύο τουρκικά F-16 που είχαν παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ) στην περιοχή μεταξύ Λέσβου και Χίου. Οταν το ζεύγος των ελληνικών Μιράζ έφθασε στην περιοχή, τα τουρκικά F-16 βρίσκονταν ήδη στην πορεία επιστροφής προς την Τουρκία και ο Μπαλταδώρος έδωσε σήμα BVR (Beyond Visual Range, κάτι που μεταφράζεται σε απόσταση άνω των 20 μιλίων). Τα δύο τουρκικά έμειναν εντός του ΕΕΧ μεταξύ 11.15 και 11.24, ενώ η αντίστοιχη είσοδος που είχαν κάνει ακόμη δύο F-4 της γείτονος στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο διήρκεσε επίσης λίγα λεπτά (11.24-11.35), γεγονός που σημαίνει ότι πλέον τα ελληνικά Μιράζ είχαν την άδεια να επιστρέψουν στη Σκύρο, αφού πέταξαν μέχρι περίπου τη Ρόδο.

Ειδοποίηση

Κατά την επιστροφή τους προς τη Σκύρο και την προσέγγιση στο αεροδρόμιο της 135 Σ.Μ., τα δύο Μιράζ πετούσαν σε χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα, λόγω της χαμηλής νέφωσης και της αφρικανικής σκόνης που επηρέαζε την ορατότητα. Στις 12.15 ο κυβερνήτης του δεύτερου Μιράζ ειδοποίησε ότι είδε το αεροσκάφος του Μπαλταδώρου να «βουτάει» απότομα, μόλις 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, λόγω της πολύ κοντινής, παράλληλης πτήσης που πραγματοποιούν τα ζεύγη των μαχητικών σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κυβερνήτης του δεύτερου Μιράζ πραγματοποίησε τεράστια προσπάθεια προκειμένου να μην παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου Μιράζ. Ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους σε ένα ζεύγος ακολουθεί τον «1», που εν προκειμένω ήταν ο Μπαλταδώρος, ως εκ τούτου απαιτούνται ταχύτατοι χειρισμοί προκειμένου το δεύτερο αεροσκάφος να επανέλθει σε αυτόνομη πορεία. Το δεύτερο Μιράζ σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα.

Το σήμα του Μιράζ του Μπαλταδώρου χάθηκε τη στιγμή που βρισκόταν σε εξέλιξη η συνάντηση της Ελληνοαμερικανικής Επιτροπής Υψηλού Επιπέδου, όπου από την πλευρά της Ελλάδας επικεφαλής ήταν ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος και από τις ΗΠΑ ο Τόμας Γκόφους, βοηθός υφυπουργός Αμυνας για την Ευρωπαϊκή Πολιτική και Πολιτική του ΝΑΤΟ, και ο Τζόναθαν Κοέν, βοηθός υφυπουργός Εξωτερικών για Ευρωπαϊκές και Ευρασιατικές Υποθέσεις. Στη συνάντηση αποφασίστηκε, μεταξύ άλλων, να υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης για προβλήτα ΝΑΤΟ στη Σούδα και εγκαταστάσεις ναυτικής υποστήριξης, καθώς και τεχνική διευθέτηση για ανάπτυξη αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.

Τριήμερο πένθος

Σημειώνεται ότι η τελευταία συντριβή αεροσκάφους της Π.Α., που οδήγησε στον θάνατο πλήρωμα, σημειώθηκε προ τετραετίας στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας, όταν σκοτώθηκαν οι δύο αξιωματικοί που επέβαιναν σε F-16 το οποίο συμμετείχε σε πολυεθνική άσκηση. Για να τιμηθεί η μνήμη του Γιώργου Μπαλταδώρου, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024