Άμεσες απαντήσεις Χρήστου Σπίρτζη στον Σίμο Κεδίκογλου

Στα ερωτήματα του Σίμου Κεδίκογλου απάντησε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Σπίρτζης, τονίζοντας ότι ένα έργο δεν πρέπει να είναι ημιτελές. Αντίθετα, για να είναι λειτουργικό πρέπει να ολοκληρωθεί στα σημαντικά του τμήματα, έστω και αν χρειαστεί να καθυστερήσει. Πρέπει επίσης να είναι έτοιμες στο σύνολό τους, οι αναγκαίες μελέτες (περιβαλλοντικές, ρυμοτομικού σχεδιασμού αλλά και οδικής […]

2 Νοεμβρίου 2018

του/της Newsroom

Στα ερωτήματα του Σίμου Κεδίκογλου απάντησε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Σπίρτζης, τονίζοντας ότι ένα έργο δεν πρέπει να είναι ημιτελές. Αντίθετα, για να είναι λειτουργικό πρέπει να ολοκληρωθεί στα σημαντικά του τμήματα, έστω και αν χρειαστεί να καθυστερήσει.
Πρέπει επίσης να είναι έτοιμες στο σύνολό τους, οι αναγκαίες μελέτες (περιβαλλοντικές, ρυμοτομικού σχεδιασμού αλλά και οδικής ασφάλειας).

Συγκεκριμένα ο κ. Σπίρτζης αναφέρει:
“όντως η Εύβοια έχει υποστεί μια τεράστια αδικία όλα αυτά τα χρόνια. Όχι μόνο στα οδικά έργα αλλά σε πλήθος έργων. Μπορεί να υπήρχε ο αποκλεισμός, όπως είπατε, από την κυβέρνηση Σημίτη το 2000. Όμως, και η κυβέρνηση Σαμαρά κατ’ όνομα θα μου επιτρέψετε να πω ότι είχε εντάξει αυτά τα έργα. Το έργο «Παράκαμψη Χαλκίδας», ένα έργο μεγάλης αναπτυξιακής αξίας, έλεγε τότε το Υπουργείο επί κυβέρνησης Σαμαρά ότι τον Δεκέμβρη του 2014 ήταν έτοιμο να δημοπρατηθεί, ότι έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση και όλα τα υπόλοιπα.
Να θυμίσω, λοιπόν, ότι υπήρχε overbooking στα οδικά έργα 227% για τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Επομένως, το Υπουργείο Οικονομίας προφανώς, μετά από τις οδηγίες που είχε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έπρεπε κάποια έργα απ’ αυτά που δήθεν είχαν ενταχθεί με overbooking 227% στα οδικά έργα, να τα περιορίσει.
Το δεύτερο. Θυμάστε ότι η Νέα Δημοκρατία υπερψήφισε την αλλαγή του νόμου των δημόσιων συμβάσεων και των δημόσιων έργων, για να πάμε σε καθεστώς περαιτέρω διαφάνειας, να μην έχουμε τις παθογένειες που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια με καθυστερήσεις, αποζημιώσεις και όλα τα υπόλοιπα.
Αυτό μας οδήγησε, πρώτον, να εντάξουμε στη διαδικασία του άρθρου 7 για τις απαλλοτριώσεις του έργου, ώστε να επισπευσθεί η διαδικασία. Έγινε το 2017. Εντάχθηκε, δηλαδή, στα έργα εθνικής σημασίας με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου του 2017. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι τον Δεκέμβρη του 2014 προφανώς δεν ήταν έτοιμο να δημοπρατηθεί το έργο από τη στιγμή που δεν είχαν γίνει ούτε οι αναγκαίες διαδικασίες για την απαλλοτρίωση.
Να θυμίσω, επίσης, ότι η έκθεση περιβαλλοντικών όρων του έργου που εκδίδεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος έγινε στις 2 Αυγούστου του 2016.
Να θυμίσω, επίσης, πιθανά να μην το ξέρετε ότι για να τρέξει αυτό το έργο απαιτείτο να γίνει αναθεώρηση των εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Χαλκίδας για να συμφωνηθεί η χάραξη του δρόμου, η τελική λύση που είχε επιλεγεί, γιατί περνούσε μέσα από περιοχή που υπήρχε συγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο. Τώρα έγινε αυτό, στις 8 Οκτωβρίου του 2018. Σας τα καταθέτω.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Βέβαια δεν είχε γίνει ούτε μελέτη κόστους-οφέλους. Βέβαια, δεν είχε γίνει και η κτηματολογική ολοκλήρωση. Δεν υπήρχαν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις που δημοσιεύθηκαν στις 8 Οκτωβρίου 2018.
Τι έχουμε κάνει εμείς; Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη δημοπράτηση του έργου για την παράκαμψη Χαλκίδας, το τμήμα Νέα Λάμψακος-Ψαχνά. Αυτό ήταν 16,5 χιλιόμετρα και είχε προϋπολογισμό 165 εκατομμύρια ευρώ. Αποφασίσαμε να προωθήσουμε μια συνολική ολοκληρωμένη λύση που θα αφορά στα οδικά έργα από την υψηλή γέφυρα της Χαλκίδας ως και την παράκαμψη Ψαχνών συνολικού μήκους 25 χιλιομέτρων. Μετά από συνεννοήσεις από την ΕΤΕΠ και την αρμόδια διαχειριστική αρχή έγινε αποδεκτό να διευρυνθεί το έργο. Φαντάζομαι ότι συμφωνείτε κι εσείς μ’ αυτό. Δεν πρέπει να περιοριστεί στα 16,5 χιλιόμετρα και πρέπει να πάμε στα 25 χιλιόμετρα. Έχουμε πρόσθετα 4 χιλιόμετρα από την υψηλή γέφυρα Χαλκίδας μέχρι τη Νέα Λάμψακο που έχει έναν προϋπολογισμό της τάξης των 25 εκατομμυρίων και από το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών που είναι άλλα 4,5 χιλιόμετρα με προϋπολογισμό 10 εκατομμύρια. Τα συγκεκριμένα τμήματα έχουν περιβαλλοντική αδειοδότηση σήμερα. Άρα, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου φτάνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ.
Γνωρίζετε –το είπατε κι εσείς- για τις διαδικασίες που ζητάει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να τεκμηριωθούν οι φόρτοι.
Επίσης, έγινε η έρευνα-μελέτη προέλευσης προορισμού, συμπληρώθηκαν τα σχετικά ερωτηματολόγια κι έχουν σταλεί στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα και στη συνέχεια απαιτήθηκε να γίνει έλεγχος των μελετών σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια, αυτό που στην ορολογία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής λέγεται safety audit και είναι απαραίτητο βάσει του προεδρικού διατάγματος 104/2011 για τα οδικά τμήματα που ανήκουν στο διευρωπαϊκό δίκτυο.
Οι συγκεκριμένες μελέτες που σας αναφέρω ολοκληρώνονται τον επόμενο μήνα, τέλος Νοέμβρη με αρχές Δεκέμβρη, έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται τα τεύχη δημοπράτησης για τον διαγωνισμό του έργου. Σε συνεννόηση με την αρμόδια διαχειριστική αρχή συμφωνήθηκε ότι μέρος της δαπάνης για το συνολικό έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία με τον σύμβουλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την ομάδα JASPERS, προκειμένου να κατατεθεί η σχετική αίτηση χρηματοδότησης του έργου από το 2014-2020, η οποία ολοκληρώνεται, και προφανώς όλο αυτό το υλικό που είναι οι μελέτες, οι έρευνες, όλα τα υπόλοιπα που έχει ζητήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα, θα χρησιμοποιηθούν για την τεκμηρίωση αυτού του φακέλου.
Άρα, η χρηματοδότηση του έργου, που δεν ήταν εγγυημένη με overbooking 227%, όπως καταλαβαίνετε, τελικά γίνεται ως εξής: Θα έχουμε χρηματοδότηση και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και από εθνικούς πόρους. Για να έχουμε μια εικόνα, ο προϋπολογισμός δημοπράτησης είναι περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, μαζί με τις προαιρέσεις που θα μπουν στον διαγωνισμό. Το ποσό θα είναι ανάλογα με τις εκπτώσεις που θα γίνουν. Για παράδειγμα, αν έχουμε μια έκπτωση της τάξης του 35%, το ποσό των συμβάσεων θα είναι 130 εκατομμύρια, η ΕΤΕΠ θα χρηματοδοτήσει με 50%, δηλαδή 65 εκατομμύρια ευρώ, από το ΕΣΠΑ η χρηματοδότηση θα είναι 85% του υπόλοιπου ποσού, δηλαδή 55 εκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπα 10 εκατομμύρια ευρώ είναι από εθνικούς πόρους. Από το ΕΣΠΑ, επίσης, θα χρηματοδοτηθούν δαπάνες απαλλοτριώσεων που υπολογίζονται στα 14 εκατομμύρια ευρώ.
Για να μην υπάρχουν, λοιπόν, άλλες καθυστερήσεις, καθώς αναγνωρίζουμε πραγματικά τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα του συγκεκριμένου έργου, αλλά και των αναγκών που έχει η Εύβοια και των έργων που έχουν μείνει πίσω με ευθύνη αυτών που είχαν ελλείψεις στον σχεδιασμό ή στην υλοποίηση των έργων, εμείς δεσμευόμαστε για τη δημοπράτηση του έργου, για την ολοκλήρωση των αναγκαίων διαπραγματεύσεων και μελετών μέσα στη χρονιά και τη δημοπράτηση του έργου το αργότερο μέχρι τον Γενάρη του 2019”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

29 Μαρτίου 2024