Ημερίδα και έκθεση του Takis στους Δελφούς

Οφείλουμε πολλά στην Καρές Κρόσμπι (1891-1970). Η εκκεντρική και δαιμόνια Αμερικανίδα έμεινε στην ιστορία επειδή εφηύρε το σουτιέν, εξέδωσε τα πρώτα βιβλία σπουδαίων συγγραφέων, όπως ο Χέμινγουεϊ, όταν δεν τους ήξερε ακόμη κανείς και άνοιξε μια πρωτοποριακή γκαλερί στην

Οφείλουμε πολλά στην Καρές Κρόσμπι (1891-1970). Η εκκεντρική και δαιμόνια Αμερικανίδα έμεινε στην ιστορία επειδή εφηύρε το σουτιέν, εξέδωσε τα πρώτα βιβλία σπουδαίων συγγραφέων, όπως ο Χέμινγουεϊ, όταν δεν τους ήξερε ακόμη κανείς και άνοιξε μια πρωτοποριακή γκαλερί στην Ουάσιγκτον. Ηταν εκείνη που το 1953 προσκάλεσε τον Takis στους Δελφούς και τον προέτρεψε από τα πρώτα του κιόλας βήματα να φύγει από την Ελλάδα και να πάει στο Παρίσι. Εκείνος την άκουσε. Δύο χρόνια αργότερα, περιμένοντας μια αμαξοστοιχία στο Καλέ που θα τον πήγαινε στη γαλλική πρωτεύουσα από το Λονδίνο, όπου είχε την πρώτη του ατομική έκθεση, έπεσε το μάτι του σε ένα φωτεινό σήμα του τρένου. Αυτό ήταν! Είχε ήδη μπει στα χνάρια της κινητικής τέχνης.

Ο Takis δεν ξέχασε ποτέ την εκκίνηση της καριέρας του στους Δελφούς. Το 2000, προσκεκλημένος πια του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, επιστρέφει για να τοποθετήσει το μεγαλύτερο γλυπτό που λειτουργεί με φωτοβολταϊκή ενέργεια. Το βάπτισε «Hommage à Apollon». Το 2003 θα κάνει και μια ηχητική εγκατάσταση με τον ίδιο τίτλο, την οποία θα δωρίσει στο Κέντρο. Ανθρωπος δύστροπος και αυστηρός, θεωρούσε πως η Ελλάδα δεν του είχε φερθεί ως θα όφειλε. Το Κέντρο, όπως και το Ιδρυμα Γουλανδρή, ήταν δύο εξαιρέσεις για τις οποίες δεν έτρεφε πικρία. Ηταν λογικό, λοιπόν, οι άνθρωποι του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου να θέλουν να τον τιμήσουν με μία επιστημονική ημερίδα για το έργο του. Θα έκανε παρέμβαση μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας και ο ίδιος, μιας και ήταν ήδη σε ηλικία που δεν μπορούσε να μετακινείται.

Ο γλύπτης πρόλαβε να δει τις δημιουργίες του να εκτίθενται στην Tate Modern στην αναδρομική του Ιουλίου. Τον Αύγουστο έφυγε από τη ζωή. H εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες μετατράπηκε κατά κάποιον τρόπο σε πνευματικό μνημόσυνο. Η ημερίδα είχε τίτλο «Ο Γλύπτης Takis και ο 21ος Αιώνας. Θέσεις και Αντιθέσεις», με την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Τάκη Μαυρωτά, διευθυντή του εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Ελαβαν μέρος διακεκριμένοι ιστορικοί και κριτικοί τέχνης, διευθυντές και επιμελητές μουσείων που γνωρίζουν σε βάθος τη σημαντική προσφορά του καλλιτέχνη στη σύγχρονη τέχνη. Ανάμεσά τους ο Παύλος Καλλιγάς, ο Κώστας Βαρώτσος, η Λουίζα Καραπιδάκη, ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης, ο Χάρης Καμπουρίδης, η Αφροδίτη Λίτη, ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, η Χριστίνα Πετρινού κ.ά. Παράλληλα, στην αίθουσα εκθέσεων του συνεδριακού κέντρου πραγματοποιήθηκε έκθεση με έργα του Takis. Eτσι, μια ιστορία που ξεκίνησε το 1953 ολοκληρώθηκε στον ίδιο τόπο το 2019.

Οφείλουμε πολλά στην Καρές Κρόσμπι (1891-1970). Η εκκεντρική και δαιμόνια Αμερικανίδα έμεινε στην ιστορία επειδή εφηύρε το σουτιέν, εξέδωσε τα πρώτα βιβλία σπουδαίων συγγραφέων, όπως ο Χέμινγουεϊ, όταν δεν τους ήξερε ακόμη κανείς και άνοιξε μια πρωτοποριακή γκαλερί στην Ουάσιγκτον. Ηταν εκείνη που το 1953 προσκάλεσε τον Takis στους Δελφούς και τον προέτρεψε από τα πρώτα του κιόλας βήματα να φύγει από την Ελλάδα και να πάει στο Παρίσι. Εκείνος την άκουσε. Δύο χρόνια αργότερα, περιμένοντας μια αμαξοστοιχία στο Καλέ που θα τον πήγαινε στη γαλλική πρωτεύουσα από το Λονδίνο, όπου είχε την πρώτη του ατομική έκθεση, έπεσε το μάτι του σε ένα φωτεινό σήμα του τρένου. Αυτό ήταν! Είχε ήδη μπει στα χνάρια της κινητικής τέχνης.

Ο Takis δεν ξέχασε ποτέ την εκκίνηση της καριέρας του στους Δελφούς. Το 2000, προσκεκλημένος πια του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, επιστρέφει για να τοποθετήσει το μεγαλύτερο γλυπτό που λειτουργεί με φωτοβολταϊκή ενέργεια. Το βάπτισε «Hommage à Apollon». Το 2003 θα κάνει και μια ηχητική εγκατάσταση με τον ίδιο τίτλο, την οποία θα δωρίσει στο Κέντρο. Ανθρωπος δύστροπος και αυστηρός, θεωρούσε πως η Ελλάδα δεν του είχε φερθεί ως θα όφειλε. Το Κέντρο, όπως και το Ιδρυμα Γουλανδρή, ήταν δύο εξαιρέσεις για τις οποίες δεν έτρεφε πικρία. Ηταν λογικό, λοιπόν, οι άνθρωποι του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου να θέλουν να τον τιμήσουν με μία επιστημονική ημερίδα για το έργο του. Θα έκανε παρέμβαση μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας και ο ίδιος, μιας και ήταν ήδη σε ηλικία που δεν μπορούσε να μετακινείται.

Ο γλύπτης πρόλαβε να δει τις δημιουργίες του να εκτίθενται στην Tate Modern στην αναδρομική του Ιουλίου. Τον Αύγουστο έφυγε από τη ζωή. H εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες μετατράπηκε κατά κάποιον τρόπο σε πνευματικό μνημόσυνο. Η ημερίδα είχε τίτλο «Ο Γλύπτης Takis και ο 21ος Αιώνας. Θέσεις και Αντιθέσεις», με την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Τάκη Μαυρωτά, διευθυντή του εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Ελαβαν μέρος διακεκριμένοι ιστορικοί και κριτικοί τέχνης, διευθυντές και επιμελητές μουσείων που γνωρίζουν σε βάθος τη σημαντική προσφορά του καλλιτέχνη στη σύγχρονη τέχνη. Ανάμεσά τους ο Παύλος Καλλιγάς, ο Κώστας Βαρώτσος, η Λουίζα Καραπιδάκη, ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης, ο Χάρης Καμπουρίδης, η Αφροδίτη Λίτη, ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, η Χριστίνα Πετρινού κ.ά. Παράλληλα, στην αίθουσα εκθέσεων του συνεδριακού κέντρου πραγματοποιήθηκε έκθεση με έργα του Takis. Eτσι, μια ιστορία που ξεκίνησε το 1953 ολοκληρώθηκε στον ίδιο τόπο το 2019.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *