Η Σεξουαλική Ζωή εν καιρώ Οικονομικής Κρίσης

Συνέντευξη: Σταματία Παπαμάρκου Κατά διαστήματα γίνονται μελέτες που έχουν αποδείξει ότι η σεξουαλική ζωή μας είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, με κύριο παράγοντα την ανθρώπινη ψυχολογία. Είναι επίσης γεγονός πως η ανεργία δεν έχει μόνο ψυχικές αλλά και σεξουαλικές προεκτάσεις

Συνέντευξη: Σταματία Παπαμάρκου

 Το άγχος και η ανεργία μειώνουν την επιθυμία για σεξ;

Και μόνο οι λέξεις, άγχος και ανεργία, μπορούν να προκαλέσουν αρνητικά συναισθήματα και σε έναν άνθρωπο που να μην αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα στη ζωή του. Αυτές οι δυο λέξεις είναι πολύ συναισθηματικά φορτισμένες, αρνητικά. Πόσο μάλλον άνθρωποι που βιώνουν τέτοια συναισθήματα και τέτοιες καταστάσεις. Και ειδικά τα τελευταία χρόνια που στην Ελλάδα έχουν αλλάξει τα δεδομένα στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων καταλήγουμε πως δεν είναι μύθος, ότι έχει μειωθεί αρκετά η επιθυμία για σεξ.

Η οικονομική κρίση πόσο έχει επηρεάσει τη σεξουαλική ζωή των Ελλήνων;

Για παράδειγμα λιγότερο σεξ κατά περίπου 34%, με βάση τα στοιχεία, απολαμβάνουν οι Έλληνες την περίοδο των μνημονίων. Με βάση έρευνας  που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2017, οι συνέπειες της κρίσης έχουν μειώσει αρκετά την επιθυμία. Υπάρχουν και βέβαια έρευνες, οι οποίες δεν είναι τεκμηριωμένες, που δείχνουν ότι η σεξουαλική μας ζωή δεν έχει αλλάξει. Όταν όμως τα έξοδα είναι πολύ περισσότερα από τα έσοδα ταυτόχρονα πλήττεται αυτό το κομμάτι.

Πώς μπορεί να εκτιμήσει κάποιος, αν το πρόβλημα που αντιμετωπίζει στη σεξουαλική του ζωή, είναι πιθανότερα ψυχογενές ή οργανικό;

Είναι πιθανότερα ψυχογενές σε περίπτωση που: «Έχασα τη δουλειά μου, απέλυσαν κάποιον από το τμήμα  μου και ίσως να έρθει και η σειρά μου ή αν ο/η σύντροφος μου έχει χάσει τη δουλεία του/της», κατ’ επέκταση οι ανάγκες αυξάνονται. Όλες αυτές οι αρνητικές καταστάσεις είναι βασισμένες στο να κάνουν το πρόβλημα ψυχογενές. Ενώ όταν είναι οργανικό παρουσιάζεται σταδιακά και εξελίσσεται μέσα στην πενταετία. Η πρόωρη εκσπερμάτωση και  η αδυναμία ολοκλήρωσης είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά που εμφανίζονται στους άνδρες. Στις γυναίκες  διακρίνουμε τη μείωση της επιθυμίας ή αλλιώς δυσπαρευνία (πόνος κατά τη σεξουαλική ζωή), διότι υπάρχει απουσία διέγερσης. Και τέλος συμπτώματα ερεθισμού, οργασμικές  διαταραχές. Ωστόσο ό,τι έχει να κάνει με το οργανικό κομμάτι του ανθρώπου, κατάλληλος είναι κάποιος ανδρολόγος και η λύση βρίσκεται γρηγορότερα, ενώ το άλλο πιο δύσκολο κομμάτι είναι η συναισθηματική πορεία ενός ανθρώπου  και κατά πόσο τον έχει επηρεάσει.

Το σεξ μας προσφέρει ισορροπία; Είναι όντως ένας καθρέφτης της ψυχικής και σωματικής υγείας;

Ναι! Πέρα από την σαρκική εκτόνωση έχει να κάνει και με την συναισθηματική μας κατάσταση, για παράδειγμα τι είδους σχέση είναι αυτή, που μπορεί να έχουμε με το/τη σύντροφο μας. Επίσης, περιλαμβάνει την επικοινωνία, αν δηλαδή έχουμε μια καλή ερωτική ζωή κατ ‘επέκταση υπάρχει και μια καλή σχέση στο ζευγάρι. Το σεξ είναι ζωή, ευχαρίστηση, ικανοποίηση, είναι εγγύτητα, άρα είναι και καθρέφτης της σωματικής μας υγείας. Αν η σεξουαλική ζωή δεν είναι καλή τότε σημαίνει πως νοσεί  το μυαλό ή το σώμα ή και τα δύο. Γι’ αυτό όταν δημιουργηθεί το πρόβλημα δεν θα πρέπει να το βάλουμε κάτω από το χαλάκι, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο θα επέλθει και η λύση του ενίοτε προβλήματος.

Τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει οικονομικές απολαβές, έτσι ώστε να μπορεί να επισκεφθεί κάποιον ειδικό;

Υπάρχουν πολλοί ειδικοί, οι οποίοι απλά με ένα συμβολικό κόστος σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν πρόβλημα δίνουν βοήθεια. Υπάρχουν επίσης ανοιχτές γραμμές βοήθειας και υποστήριξης, οι οποίες είναι ανώνυμες και δημόσια νοσοκομεία. Ένας άνθρωπος που αντιμετωπίζει πρόβλημα και είναι σε επαφή και σε συνείδηση και θέλει να βρεθεί λύση, θα συμβεί. Ωστόσο το οικονομικό κόστος πολλές φορές προβάλλεται και ως αντίσταση γιατί μπορεί να φοβάται, να νιώθει ανασφάλεια, να ντρέπεται και το οικονομικό ζήτημα μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία. Σαφώς είμαστε επαγγελματίες, αλλά κρατάμε και την ανθρωπιά μας.

Κατά πόσο η  ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με άσκηση,  διευκολύνουν την επιθυμία για σεξ και την καθημερινότητα ενός ατόμου; Πως επηρεάζουν την ψυχολογία του;

Υπάρχουν πολλές έρευνες που συνδέουν τη σωστή διατροφή και τη σωματική άσκηση με τη διατήρηση τόσο της σωματικής όσο και της ψυχικής υγείας των ανθρώπων. Η σχέση της διατροφής με την ψυχική υγεία είναι αμφίδρομη, καθώς είναι γεγονός ότι και η κακή ψυχική υγεία επηρεάζει τη διατροφική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί ότι σε περιόδους κατάθλιψης οι άνθρωποι υιοθετούν σε μεγαλύτερο βαθμό κακές διατροφικές συνήθειες.

Πρόσφατη έρευνα του University of Melbourne και του Deakin University, αναφέρει ότι υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στις υγιείς διατροφικές συνήθειες και την επικράτηση ενός μειωμένου κινδύνου για την κατάθλιψη και την επιθυμία για σεξ σε όλους τους πολιτισμούς και όλες τις ηλικίες.

Η κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών σε καθημερινή βάση συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα ηρεμίας, ευτυχίας και ενέργειας στους ανθρώπους, σύμφωνα με μία νεοζηλανδική έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο British Journal of Health Psychology. Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, μάλιστα, μπορεί, να συμβάλλει στην πρόληψη διάφορων ασθενειών, καθώς και στην ταχύτερη αντιμετώπισή τους.

Στην καλή ψυχική υγεία συντελεί και η σωματική άσκηση. Όταν γυμναζόμαστε παράγονται στον εγκέφαλό μας ορμόνες, οι ενδορφίνες (ορμόνη της χαράς ή ορμόνη της ευτυχίας), με τις έρευνες να δείχνουν ότι η παρατεταμένη άσκηση μπορεί να αυξήσει την παραγωγή τους. Η δράση τους είναι ιδιαιτέρως ευεργετική, καθώς οι ενδορφίνες χρησιμοποιούνται εσωτερικά ως παυσίπονο, αλλάζουν τη διάθεσή μας, μας ηρεμούν, γεννούν αίσθημα ευφορίας και ευδαιμονίας, βελτιώνουν τη διάθεση εξουδετερώνοντας τα υψηλά επίπεδα της αδρεναλίνης που προκαλεί το στρες, μειώνουν το αίσθημα του πόνου και ισχυροποιούν το ανθρώπινο σώμα.

Ευρήματα μελετών δείχνουν, επίσης, ότι άνθρωποι που έχουν αυξημένα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας εμφανίζουν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης από ανθρώπους που δεν είναι δραστήριοι. Επιπλέον, η άσκηση συνδέεται με στην καλύτερη φυσική κατάσταση, σημαντικά οφέλη για την υγεία, υψηλότερη αυτοεκτίμηση και θετικότερη εικόνα σώματος.

 

Συνέντευξη: Σταματία Παπαμάρκου

 Το άγχος και η ανεργία μειώνουν την επιθυμία για σεξ;

Και μόνο οι λέξεις, άγχος και ανεργία, μπορούν να προκαλέσουν αρνητικά συναισθήματα και σε έναν άνθρωπο που να μην αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα στη ζωή του. Αυτές οι δυο λέξεις είναι πολύ συναισθηματικά φορτισμένες, αρνητικά. Πόσο μάλλον άνθρωποι που βιώνουν τέτοια συναισθήματα και τέτοιες καταστάσεις. Και ειδικά τα τελευταία χρόνια που στην Ελλάδα έχουν αλλάξει τα δεδομένα στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων καταλήγουμε πως δεν είναι μύθος, ότι έχει μειωθεί αρκετά η επιθυμία για σεξ.

Η οικονομική κρίση πόσο έχει επηρεάσει τη σεξουαλική ζωή των Ελλήνων;

Για παράδειγμα λιγότερο σεξ κατά περίπου 34%, με βάση τα στοιχεία, απολαμβάνουν οι Έλληνες την περίοδο των μνημονίων. Με βάση έρευνας  που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2017, οι συνέπειες της κρίσης έχουν μειώσει αρκετά την επιθυμία. Υπάρχουν και βέβαια έρευνες, οι οποίες δεν είναι τεκμηριωμένες, που δείχνουν ότι η σεξουαλική μας ζωή δεν έχει αλλάξει. Όταν όμως τα έξοδα είναι πολύ περισσότερα από τα έσοδα ταυτόχρονα πλήττεται αυτό το κομμάτι.

Πώς μπορεί να εκτιμήσει κάποιος, αν το πρόβλημα που αντιμετωπίζει στη σεξουαλική του ζωή, είναι πιθανότερα ψυχογενές ή οργανικό;

Είναι πιθανότερα ψυχογενές σε περίπτωση που: «Έχασα τη δουλειά μου, απέλυσαν κάποιον από το τμήμα  μου και ίσως να έρθει και η σειρά μου ή αν ο/η σύντροφος μου έχει χάσει τη δουλεία του/της», κατ’ επέκταση οι ανάγκες αυξάνονται. Όλες αυτές οι αρνητικές καταστάσεις είναι βασισμένες στο να κάνουν το πρόβλημα ψυχογενές. Ενώ όταν είναι οργανικό παρουσιάζεται σταδιακά και εξελίσσεται μέσα στην πενταετία. Η πρόωρη εκσπερμάτωση και  η αδυναμία ολοκλήρωσης είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά που εμφανίζονται στους άνδρες. Στις γυναίκες  διακρίνουμε τη μείωση της επιθυμίας ή αλλιώς δυσπαρευνία (πόνος κατά τη σεξουαλική ζωή), διότι υπάρχει απουσία διέγερσης. Και τέλος συμπτώματα ερεθισμού, οργασμικές  διαταραχές. Ωστόσο ό,τι έχει να κάνει με το οργανικό κομμάτι του ανθρώπου, κατάλληλος είναι κάποιος ανδρολόγος και η λύση βρίσκεται γρηγορότερα, ενώ το άλλο πιο δύσκολο κομμάτι είναι η συναισθηματική πορεία ενός ανθρώπου  και κατά πόσο τον έχει επηρεάσει.

Το σεξ μας προσφέρει ισορροπία; Είναι όντως ένας καθρέφτης της ψυχικής και σωματικής υγείας;

Ναι! Πέρα από την σαρκική εκτόνωση έχει να κάνει και με την συναισθηματική μας κατάσταση, για παράδειγμα τι είδους σχέση είναι αυτή, που μπορεί να έχουμε με το/τη σύντροφο μας. Επίσης, περιλαμβάνει την επικοινωνία, αν δηλαδή έχουμε μια καλή ερωτική ζωή κατ ‘επέκταση υπάρχει και μια καλή σχέση στο ζευγάρι. Το σεξ είναι ζωή, ευχαρίστηση, ικανοποίηση, είναι εγγύτητα, άρα είναι και καθρέφτης της σωματικής μας υγείας. Αν η σεξουαλική ζωή δεν είναι καλή τότε σημαίνει πως νοσεί  το μυαλό ή το σώμα ή και τα δύο. Γι’ αυτό όταν δημιουργηθεί το πρόβλημα δεν θα πρέπει να το βάλουμε κάτω από το χαλάκι, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο θα επέλθει και η λύση του ενίοτε προβλήματος.

Τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει οικονομικές απολαβές, έτσι ώστε να μπορεί να επισκεφθεί κάποιον ειδικό;

Υπάρχουν πολλοί ειδικοί, οι οποίοι απλά με ένα συμβολικό κόστος σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν πρόβλημα δίνουν βοήθεια. Υπάρχουν επίσης ανοιχτές γραμμές βοήθειας και υποστήριξης, οι οποίες είναι ανώνυμες και δημόσια νοσοκομεία. Ένας άνθρωπος που αντιμετωπίζει πρόβλημα και είναι σε επαφή και σε συνείδηση και θέλει να βρεθεί λύση, θα συμβεί. Ωστόσο το οικονομικό κόστος πολλές φορές προβάλλεται και ως αντίσταση γιατί μπορεί να φοβάται, να νιώθει ανασφάλεια, να ντρέπεται και το οικονομικό ζήτημα μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία. Σαφώς είμαστε επαγγελματίες, αλλά κρατάμε και την ανθρωπιά μας.

Κατά πόσο η  ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με άσκηση,  διευκολύνουν την επιθυμία για σεξ και την καθημερινότητα ενός ατόμου; Πως επηρεάζουν την ψυχολογία του;

Υπάρχουν πολλές έρευνες που συνδέουν τη σωστή διατροφή και τη σωματική άσκηση με τη διατήρηση τόσο της σωματικής όσο και της ψυχικής υγείας των ανθρώπων. Η σχέση της διατροφής με την ψυχική υγεία είναι αμφίδρομη, καθώς είναι γεγονός ότι και η κακή ψυχική υγεία επηρεάζει τη διατροφική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί ότι σε περιόδους κατάθλιψης οι άνθρωποι υιοθετούν σε μεγαλύτερο βαθμό κακές διατροφικές συνήθειες.

Πρόσφατη έρευνα του University of Melbourne και του Deakin University, αναφέρει ότι υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στις υγιείς διατροφικές συνήθειες και την επικράτηση ενός μειωμένου κινδύνου για την κατάθλιψη και την επιθυμία για σεξ σε όλους τους πολιτισμούς και όλες τις ηλικίες.

Η κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών σε καθημερινή βάση συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα ηρεμίας, ευτυχίας και ενέργειας στους ανθρώπους, σύμφωνα με μία νεοζηλανδική έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο British Journal of Health Psychology. Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, μάλιστα, μπορεί, να συμβάλλει στην πρόληψη διάφορων ασθενειών, καθώς και στην ταχύτερη αντιμετώπισή τους.

Στην καλή ψυχική υγεία συντελεί και η σωματική άσκηση. Όταν γυμναζόμαστε παράγονται στον εγκέφαλό μας ορμόνες, οι ενδορφίνες (ορμόνη της χαράς ή ορμόνη της ευτυχίας), με τις έρευνες να δείχνουν ότι η παρατεταμένη άσκηση μπορεί να αυξήσει την παραγωγή τους. Η δράση τους είναι ιδιαιτέρως ευεργετική, καθώς οι ενδορφίνες χρησιμοποιούνται εσωτερικά ως παυσίπονο, αλλάζουν τη διάθεσή μας, μας ηρεμούν, γεννούν αίσθημα ευφορίας και ευδαιμονίας, βελτιώνουν τη διάθεση εξουδετερώνοντας τα υψηλά επίπεδα της αδρεναλίνης που προκαλεί το στρες, μειώνουν το αίσθημα του πόνου και ισχυροποιούν το ανθρώπινο σώμα.

Ευρήματα μελετών δείχνουν, επίσης, ότι άνθρωποι που έχουν αυξημένα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας εμφανίζουν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης από ανθρώπους που δεν είναι δραστήριοι. Επιπλέον, η άσκηση συνδέεται με στην καλύτερη φυσική κατάσταση, σημαντικά οφέλη για την υγεία, υψηλότερη αυτοεκτίμηση και θετικότερη εικόνα σώματος.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *