Σκέψεις για το σχέδιο νόμου Κεραμέως για την Παιδεία

Από το Τελευταίο Θρανίο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας. Χρόνια πολλά σε όλους και όλες! Χριστός ανέστη! Καλή λευτεριά! Σχετικά με τις αλλαγές στην Α΄/θμια Εκπαίδευση: -Εν μέσω πανδημίας και παραμονής των περισσοτέρων στο σπίτι και χωρίς ουσιαστικά να μπαίνει σε διαβούλευση με συλλογικά όργανα και ομοσπονδίες, το Υπουργείο παρουσιάζει εξ’ αποστάσεως σε εκπαιδευτικά σάιτ το πιο […]

23 Απριλίου 2020

του/της Newsroom

Από το Τελευταίο Θρανίο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας.

Χρόνια πολλά σε όλους και όλες! Χριστός ανέστη! Καλή λευτεριά!

Σχετικά με τις αλλαγές στην Α΄/θμια Εκπαίδευση:

-Εν μέσω πανδημίας και παραμονής των περισσοτέρων στο σπίτι και χωρίς ουσιαστικά να μπαίνει σε διαβούλευση με συλλογικά όργανα και ομοσπονδίες, το Υπουργείο παρουσιάζει εξ’ αποστάσεως σε εκπαιδευτικά σάιτ το πιο σαρωτικό και αναχρονιστικό νομοσχέδιο που μετατρέπει το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο και το καθιστά ακόμη πιο εντατικό και ανταγωνιστικό. Αναμένουμε βέβαια και εντός των ημερών και τα νομοσχέδια που θα αφορούν τον τρόπο  επιλογής των στελεχών , τις δομές και την επαγγελματική εκπαίδευση.

-Στο Νηπιαγωγείο εισάγει πιλοτικά  -και το θεωρεί και καινοτομία εν τω μεταξύ- γνωστικά αντικείμενα (Πληροφορική, Φυσική Αγωγή και Αγγλικά μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων) αγνοώντας παντελώς τα αναλυτικά προγράμματα και τα περί διαθεματικότητας και ολιστικής γνώσης, κτλ.

-Στο Δημοτικό αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις. Αναμορφώνονται τα προγράμματα σπουδών και εισάγονται νέες θεματικές στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Θα αυξηθούν οι ώρες στο σχολείο; Θα ενταχθούν μέσα στο ήδη υπάρχον ωρολόγιο πρόγραμμα; Θετικό να εισάγονται θεματικές όπως το Ευ ζην (πρόληψη από εξαρτήσεις, ψυχική υγεία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, διατροφή, οδική ασφάλεια, κτλ), το περιβάλλον (κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, φυσικές καταστροφές, κτλ), κοινωνική συναίσθηση (ανθρώπινα δικαιώματα, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, εθελοντισμός;!!) και δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία (νέες τεχνολογίες, γνωρίζω τα επαγγέλματα αλλά και νεανική επιχειρηματικότητα;!!)…

-Θετική η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών(βασικοί εγγραμματισμοί, νέα προγράμματα  σπουδών, συνεργασία με ΑΕΙ, διαφοροποιημένη διδασκαλία, συνεχής ενδοσχολική επιμόρφωση, συνδυασμός διά ζώσης και εξ αποστάσεως επιμόρφωση). Αρκεί να παραμένει θετική και μετά την ανακοίνωση λεπτομερειών…

-Επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους σπουδών και της δυνατότητας 3ήμερων, 4ήμερων και 5ήμερων αποβολών  ακόμη και της δυνατότητας απομάκρυνσης και αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος με απόφαση Συλλόγου Διδασκόντων. Ακόμη περισσότερη ποινικοποίηση της συμπεριφοράς των μαθητών δηλαδή… Κι όπως έχει πει σε επιμορφωτική ημερίδα και ο Πάνος Λάμπρου και ο Πέτρος Δαμιανός  (διευθυντής στο σχολείο κέντρου κράτησης νέων Αυλώνα) στις φυλακές ανηλίκων καταλήγουν τα παιδιά που αλλάζουν σχολικά περιβάλλοντα, τα παιδιά που για κάποιους «περισσεύουν». Αντ’ αυτού προτείνουμε το μόνιμο διορισμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία. Κάλλιο το προλαμβάνειν του θεραπεύειν άλλωστε…

-Θεσμοθετείται ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης, δηλαδή ο εκπαιδευτικός που θα έχει ως αρμοδιότητα να παρέχει συμβουλές και παιδαγωγική υποστήριξη σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες  με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων ὀπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας. Αναρωτιόμαστε γιατί ο εκπαιδευτικός της τάξης που χτίζει σχέση εμπιστοσύνης με τους μαθητές του καθημερινά δεν μπορεί να παράσχει αυτή την υποστήριξη ώστε οι μαθητές να αισθάνονται ασφαλείς στο δημόσιο σχολείο. Και ακόμα στην περίπτωση αυτή χρειάζεται η υποστήριξη που μπορεί να προσφέρει η ομάδα των ΕΔΕΑΥ στα σχολεία. Επομένως Κοινωνικοί λειτουργοί και Ψυχολόγοι σε κάθε σχολική μονάδα για μία ημέρα την εβδομάδα. Σταθερά από την αρχή της σχολικής χρονιάς και σταθερά οι ίδιοι/ιες στο κάθε σχολείο ώστε να χτίζεται η απαραίτητη σχέση εμπιστοσύνης.

-Θα διαμορφώνεται εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας της κάθε σχολικής μονάδας (αυτονομία του ΟΟΣΑ μυρίζει αυτό κι όλα τα συνεπακόλουθα) από τον Διευθυντή, το Σύλλογο Διδασκόντων, τους γονείς και τους ΟΤΑ!! Οι γονείς έχουν άλλο ρόλο: να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς και να στηρίζουν από κοινού με τους εκπαιδευτικούς και να υποστηρίζουν ψυχολογικά τα παιδιά τους περνώντας μαζί τους ποιοτικό χρόνο, δημιουργώντας μορφωσιογόνο περιβάλλον στο σπίτι, παρέχοντας στα παιδιά τους  μια αξιοπρεπή διαβίωση κτλ. Οι ΟΤΑ επίσης το μόνο που πρέπει να κάνουν είναι να στηρίζουν τα σχολεία στο κομμάτι των κτιριακών εγκαταστάσεων και των λειτουργικών δαπανών.

-Και βέβαια, έρχεται αξιολόγηση των σχολικών μονάδων το Σεπτέμβριο του 2020 (χωρίς οι Δήμοι να μπορούν να κάνουν ιδιαίτερες βελτιώσεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις των σχολείων, έχοντας καταργηθεί ο ΟΣΚ) και  αξιολόγηση των για πολλά χρόνια αφημένων από το κράτος χωρίς επιμόρφωση  εκπαιδευτικών: με το μεράκι τους κάνουν τη δουλειά τους όσο καλύτερα μπορούν και με δική τους διάθεσή και τους δικούς τους λιγοστούς πόρους επιμορφώνονται. Ας κάνουν επιτέλους μόνιμους διορισμούς και ας παρέχουν δωρεάν συνεχή επιμόρφωση, ας βελτιώσουν τους μισθούς των εκπαιδευτικών και τότε η δημόσια δωρεάν παιδεία θα βελτιωθεί… Δε θα χρειάζεται αξιολόγηση επιχειρησιακή, της  Microsoft, στα σχολεία…

-Η διπλή μοριοδότηση στις δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες θεωρείται θετική δεδομένου ότι θα συνιστά ισχυρό κίνητρο για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς  στην περίπτωση όμως που θα υλοποιηθούν μόνιμοι διορισμοί. Θεωρούμε όμως πως έπρεπε οι πίνακες να αναθεωρούνται μία φορά το έτος ώστε να πλησιάζουν στην πραγματικότητα της οικογενειακής και άλλης ζωής των υποψηφίων αναπληρωτών.

-Και βέβαια σιγά να μην άφηνε ατιμώρητους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που δεν αποδέχονται την τοποθέτησή τους: 2ετής αποκλεισμός προβλέπεται για όσους δεν αποδέχονται την τοποθέτησή τους και 3ετής αποκλεισμό για όσους δεν αποδέχονται την ονομαστική τοποθέτησή τους! Διεκδικούμε μόνιμους διορισμούς των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ώστε να πάψουν να είναι περιπλανώμενοι με μια βαλίτσα και να τους εμπαίζει κιόλας από πάνω η κάθε  ηγεσία…..

Συναδέλφισσες  και συνάδελφοι, αυτές είναι κάποιες πρώτες σκέψεις στο σχέδιο νόμου που ήρθε στη δημοσιότητα. Η κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου με κλειστά σχολεία, καθεστώς μερικής ελευθερίας και χωρίς διάλογο  είναι πρώτα από όλα μία βαθύτατα αντιδημοκρατική ενέργεια. Είναι βέβαιο ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης θα αντιδράσει δυναμικά σε αυτές τις μεθοδεύσεις και σε αυτό σας καλούμε να είστε έτοιμοι, κοντά στα σωματεία και αποφασισμένοι για αγώνες.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

17 Απριλίου 2024