Στ. Πέτσας: Η συμφωνία αίρει με γόνιμο τρόπο μία εκκρεμότητα 40 ετών

Στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου προχώρησε ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ  και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, όπου μίλησε για τη συμφωνία οριοθέτησης Θαλασσίων Ζωνών μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας, την οικονομία και την επιχειρηματικότητα μεταξύ άλλων, καθώς και το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού. Μετά το τέλος της ενημέρωσης ακολούθησαν ερωτήσεις από τον Τύπο. Ακολουθεί η εισαγωγική […]

11 Ιουνίου 2020

του/της Newsroom

Στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου προχώρησε ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ  και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, όπου μίλησε για τη συμφωνία οριοθέτησης Θαλασσίων Ζωνών μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας, την οικονομία και την επιχειρηματικότητα μεταξύ άλλων, καθώς και το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού. Μετά το τέλος της ενημέρωσης ακολούθησαν ερωτήσεις από τον Τύπο. Ακολουθεί η εισαγωγική τοποθέτηση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα.

 

Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,

 

Α. Για τη συμφωνία οριοθέτησης Θαλασσίων Ζωνών μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας 

 

Μείζονος σημασίας εξέλιξη συνιστά η υπογραφή της συμφωνίας οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία. Είναι, μάλιστα, θετικό το γεγονός ότι -στην πλειονότητά του- ο πολιτικός κόσμος, επικροτεί, υιοθετεί και στηρίζει τη συμφωνία. Γίνεται, δηλαδή, καθολικά αποδεκτό ότι πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική συμφωνία, μια ιστορικής σημασίας εξέλιξη για την Πατρίδα μας.

 

Η συμφωνία -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- αίρει με γόνιμο τρόπο, μία εκκρεμότητα 40 ετών. Βασίζεται στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και ειδικότερα της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Συνιστά υπόδειγμα συνεργασίας και σχέσεων καλής γειτονίας. Συμβάλλει καθοριστικά στην ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή μας. Η συμφωνία επιβεβαιώνει το δικαίωμα των νησιών σε θαλάσσιες ζώνες, υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, καθώς και τη μέση γραμμή της συμφωνίας του 1977 για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας ως οριογραμμή της ΑΟΖ των δύο χωρών.

 

Σημειώνεται ότι η συμφωνία συνοδεύεται από την Κοινή Δήλωση Ελλάδας και Ιταλίας για τους πόρους της Μεσογείου, που εκφράζει την προσήλωση των δύο μερών στην ισόρροπη και βιώσιμη διαχείριση των πόρων αυτών. Συνοδεύεται, επίσης, από Κοινή Γνωστοποίηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την αλιευτική πολιτική, στην οποία γίνεται ρητή αναφορά στο δικαίωμα και την προοπτική επέκτασης της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ν.μ.

 

Η συμφωνία αποδεικνύει παράλληλα τη σταθερή επιδίωξη της χώρας μας για οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών με όλους τους γείτονές μας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου και ειδικότερα της  Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982.  Δείχνει το δρόμο που επιλέγει η Ελλάδα. Και το δρόμο αυτό είναι επιτέλους η ώρα να ακολουθήσουν και οι γείτονές μας.

 

Β. Στον δρόμο για την «νέα κανονικότητα»

 

Στο μεταξύ, η χώρα συνεχίζει με προσεκτικά βήματα την πορεία για τη «νέα κανονικότητα». Ένα μήνα μετά την άρση του lockdown, η επιδημιολογική εικόνα παραμένει καλή. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο βασικός δείκτης που παρακολουθούν οι ειδικοί, ο R0, είναι χαμηλότερα από το επίπεδο στο οποίο βρισκόταν την ώρα που αποφασίζαμε την άρση του  lockdown. Παρόλα αυτά, κανένας δεν μπορεί εφησυχάζει. Και προφανώς δεν εφησυχάζει η Κυβέρνηση.

 

Τα φαινόμενα συγχρωτισμού, προκαλούν εύλογη ανησυχία σε όλους. Ξέρουμε, άλλωστε όλοι ότι ο ιός εξακολουθεί να είναι εδώ, να υπάρχει και να καραδοκεί. Ξέρουμε ότι αν χαλαρώσουμε, θα το πληρώσουμε. Και αυτό, μετά από τόσες προσπάθειες, θα είναι άδικο για όλους. Εστιάζουμε, τώρα, αφενός στο ενδεχόμενο εισαγόμενων κρουσμάτων από την ώρα που η χώρα θα ανοίξει τις πύλες της στον τουρισμό και αφετέρου στις ενδεχόμενες τοπικές εστίες. Είτε αυτές αφορούν μια περιοχή (μια γειτονιά, ένα νησί, ένα Νομό) είτε αφορούν μια δομή (ένα σχολείο, ή οτιδήποτε άλλο). Εντείνουμε τους ελέγχους παντού και προετοιμαζόμαστε για όλα.

 

Σε ό,τι αφορά ενδεχόμενες τοπικές εστίες, δρούμε τοπικά με αποφασιστικότητα. Για παράδειγμα, στην περιοχή της Ξάνθης, κλείσαμε ήδη τέσσερα σχολεία. Ταυτόχρονα προχωρούμε σε συγκεκριμένες δράσεις για την οργάνωση του Συστήματος Υγείας ενόψει των αυξημένων αναγκών σε περιφερειακό επίπεδο, που θα προκαλέσει η άφιξη επισκεπτών σε τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από το Υπουργείο Υγείας και την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας αύριο το μεσημέρι. 

 

Γ. Για την οικονομία

 

Σε ό,τι αφορά την οικονομία, σημειώνουμε ως εξαιρετικά θετικά τα αποτελέσματα της προχθεσινής έκδοσης 10ετους ομολόγου. Αντλήθηκαν 3 δισ. ευρώ, με επιτόκιο 1,57%, που είναι περίπου ίσο με αυτό της αντίστοιχης έκδοσης, του περασμένου Οκτωβρίου και πολύ χαμηλότερο, πιο κάτω από το μισό της έκδοσης του Μαρτίου του 2019, που είχε διαμορφωθεί στο 3,9%.

 

Θετικό στοιχείο αποτελεί και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών είναι ξένα χαρτοφυλάκια και θεσμικοί επενδυτές. Και τα στοιχεία αυτά  αποδεικνύουν ότι οι αγορές αναγνωρίζουν την αποτελεσματικότητα του σχεδίου που εφαρμόζει η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της υγειονομικής κρίσης.

 

Η διεθνής επενδυτική κοινότητα επιβραβεύει την υπευθυνότητα και την αξιοπιστία της πολιτικής μας. Δίνει -για δεύτερη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού-  ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση, στην οικονομία, στην Πατρίδα μας.

 

Γ1. Η Κυβέρνηση νοιάζεται για τον κόσμο της εργασίας

 

Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πρωτόγνωρη κρίση της πανδημίας του κορονοϊού, πρώτο μας μέλημα ήταν ο κόσμος της εργασίας. Για αυτό επεξεργαστήκαμε στο συνεκτικό μας Σχέδιο καινοτόμα εργαλεία και προγράμματα, προκειμένου να διασφαλίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, όπως ανακοινώθηκε χθες, προσθέτουμε ακόμα 190 εκατομμύρια ευρώ στη χρηματοδότηση του Προγράμματος «Συν-Εργασία». Ειδικότερα, από 15 Ιουνίου μέχρι και 31 Ιουλίου, η Πολιτεία θα καταβάλει το 60% των εργοδοτικών εισφορών για τον χρόνο που οι εργαζόμενοι δεν εργάζονται. Και αυτό θα συνεχιστεί και μετά τον Ιούλιο, εφόσον κριθεί απαραίτητο.

 

Όσον αφορά την κριτική που διατυπώθηκε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, γιατί «κάνουμε αυτή την παρέμβαση στο Πρόγραμμα “Συν-Εργασία” πριν αυτό ξεκινήσει», η απάντηση είναι διττή:

 

Πρώτον, γιατί νοιαζόμαστε! Νοιαζόμαστε για τους εργαζόμενους. Νοιαζόμαστε για τις οικογένειές τους. Νοιαζόμαστε να είναι στη θέση τους για να συμμετέχουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας  και τα οφέλη της.

 

Δεύτερον, γιατί μπορούμε! Και μπορούμε για τέσσερις λόγους:

1ον. Αντλήσαμε 3 δισ. ευρώ από την πετυχημένη έκδοση 10ετούς ομολόγου.

2ον. Προχωρούμε στην έκδοση μεγαλύτερου ύψους εντόκων γραμματίων, με επιτόκιο που διαμορφώνεται στα προ κορονοϊού επίπεδα. 

3ον. Η εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού κινείται ικανοποιητικά, σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.

4ον. Η οικονομία -σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ- παρουσιάζει χαμηλότερο ρυθμό ύφεσης, υποτετραπλάσιο, σε σχέση με τον μέσο όρο της      Ευρωζώνης. Στο πρώτο τρίμηνο η ύφεση στην Ευρωζώνη έφτανε το 3,6%, ενώ στη χώρα μας στο 0,9% του Α.Ε.Π..   

 

Γ2. Λοιπές δράσεις για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης

 

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι δράσεις για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης. Για το διττό αυτό στόχο σημειώνεται ότι: 

– Πρώτον: Υπεγράφη από το Υπουργείο Οικονομικών, η δανειακή σύμβαση για το «SURE», και χορηγήθηκαν οι σχετικές εγγυήσεις, προκειμένου να υλοποιηθεί το πρόγραμμα «Συν-Εργασία» για την ενίσχυση της απασχόλησης.

– Δεύτερον: Ξεκινά η δεύτερη φάση της «επιστρεπτέας προκαταβολής» στο πλαίσιο της οποίας θα διατεθούν  περισσότερα από 1,4 δισ. ευρώ. 

– Τρίτον: 160.740 εταιρείες που προχώρησαν σε εμπρόθεσμη πληρωμή του Φ.Π.Α. Μαρτίου μπορούν να προχωρήσουν σε συμψηφισμό της έκπτωσης του 25%, σύμφωνα με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο της ΑΑΔΕ που εκδόθηκε χθες.

 

Η Κυβέρνηση αξιοποιεί -και θα συνεχίσει να αξιοποιεί- όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, για να κρατηθεί ο παραγωγικός ιστός και να μείνουν οι εργαζόμενοι στις θέσεις τους.

 

Δ. Για το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού

 

Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία τόσο για την οικονομία μας, ιδίως για τον τουρισμό, όσο και για την κοινωνία μας, ιδίως για τους οικονομικά αδύναμους, η Κυβέρνηση αναπτύσσει άλλη μια παρέμβαση που δίνει ανάσα. Ανάσα τόσο για τον εσωτερικό τουρισμό, όσο και για τους οικονομικά αδύναμους  συμπολίτες μας. Με αυτό το διττό στόχο ενισχύουμε και διευρύνουμε  το πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού. Συγκεκριμένα: 

– Τριπλασιάζεται ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ από 10 εκατ. ευρώ σε 30 εκατ. ευρώ.

– Υπερδιπλασιάζονται, από 140.000 σε 300.000, οι ωφελούμενοι.

– Επιδοτούνται, για πρώτη φορά, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και καλύπτονται πλήρως τα εισιτήρια σε ΑμεΑ.

– Αυξάνεται η επιδότηση, η συμμετοχή του ΟΑΕΔ στο κόστος διαμονής και μειώνεται η  συμμετοχή των δικαιούχων σε όλα τα ξενοδοχεία.

– Αυξάνεται από 5 σε 6 βράδια, η μέγιστη διάρκεια των διανυκτερεύσεων του προγράμματος.

– Διατηρείται το ειδικό πλαίσιο για κοινωνικό τουρισμό στη Λέσβο, τη Λέρο, τη Σάμο, τη Χίο και την Κω, ενώ  εντάσσεται σε αυτό, για πρώτη φορά, και ο Νομός Έβρου.

– Παρατείνεται, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού 2019-2020 (στο πλαίσιο του οποίου παραμένουν 113.000 επιταγές), ενώ το πρόγραμμα του 2020-2021 θα ξεκινήσει 1η Αυγούστου.

 

Ε. Για την ψηφιακή Διακυβέρνηση

 

Συνεχίζοντας τα βήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η Κυβέρνηση προχωρά τώρα στην ψηφιοποίηση των δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων μέσω του gov.gr. Γίνεται άλλο ένα μεγάλο βήμα εκσυγχρονισμού, που διευκολύνει τις συναλλαγές των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες και συμβάλλει σημαντικά στον παραμερισμό της  γραφειοκρατίας. Η ψηφιοποίηση αυτή θα εκτυλιχθεί σε τρεις φάσεις, ανά δέκα ημέρες, και θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου. Η πρώτη φάση  περιλαμβάνει την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών γεννήσεως, ιθαγένειας και οικογενειακής κατάστασης. Η δεύτερη την έκδοση ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, γάμου και συμφώνου συμβίωσης. Και η τρίτη το πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών και τη ληξιαρχική πράξη θανάτου. 

 

Πρόκειται -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός στην προχθεσινή τηλεδιάσκεψη που είχε με τους συναρμόδιους Υπουργούς- για μια πολύ σημαντική τομή που βελτιώνει έμπρακτα την καθημερινότητα των πολιτών και τη λειτουργία του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι θα βάλει τέλος σε 6,6 εκατομμύρια επισκέψεις σε Δημαρχεία και ΚΕΠ κάθε χρόνο. Και ότι μόνο το κόστος για τα πιστοποιητικά που αφορούν την οικογενειακή κατάσταση φτάνει το 1 εκατομμύριο ευρώ για το ελληνικό δημόσιο. 

 

ΣΤ. Πρόγραμμα του Πρωθυπουργού

 

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σήμερα στις 4 το απόγευμα, θα έχει τηλεδιάσκεψη με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κ. Σαρλ Μισέλ. Στην τηλεδιάσκεψη αναμένεται να συζητηθούν τρία θέματα:

1ον. Η προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 19ης Ιουνίου 2020, με έμφαση στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης.

2ον. Η τουρκική προκλητικότητα, σε συνέχεια της επιστολής που έστειλε ο Πρωθυπουργός στον κ. Μισέλ στις 3 Ιουνίου 2020.

3ον. Η αποτελεσματικότητα διεθνών δράσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η «Επιχείρηση Ειρήνη».

 

Στις 5 το απόγευμα, ο Πρωθυπουργός θα έχει συζήτηση με τον καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Stanford, Niall Ferguson, στο πλαίσιο του Delphi Εconomic Forum.

 

Αύριο Παρασκευή, στις 10 το πρωί, θα απαντήσει στην «Ώρα του Πρωθυπουργού» στην επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, με θέμα «Αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης στην ελληνική οικονομία».

 

Τέλος, το Σάββατο 13 Ιουνίου θα μεταβεί στη Σαντορίνη, ενόψει του ανοίγματος του τουρισμού στη χώρα μας.

 

Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας, με τη συνήθη πλέον ηλεκτρονική διαδικασία υποβολής. Τις ερωτήσεις θα συντονίζει ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού κ. Γιώργος Ευθυμίου, τηρώντας αυστηρή σειρά προτεραιότητας.

ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Πώς σχολιάζετε τις δηλώσεις του κ. Κοτζιά ότι η Κυβέρνηση, με τη συμφωνία με την Ιταλία, προχώρησε σε παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας, κυρίως όταν ο κ. Τσίπρας λέει πως είναι μία σημαντική συμφωνία που θα στηρίξει.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα κρατούσα, σε αυτό το στάδιο, αυτό που είπα στην εισαγωγική μου τοποθέτηση: Ότι οι περισσότερες πολιτικές δυνάμεις του τόπου αγκάλιασαν αυτή τη συμφωνία, την υιοθετούν και βλέπουν ότι είναι ένα βήμα πολύ σοβαρό, μια ιστορικής σημασίας -όπως είπαμε- εξέλιξη, βασιζόμενη στο Διεθνές Δίκαιο και στο Δίκαιο της Θάλασσας, στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών του Μοντέγκο Μπέι του 1982.

Γ. ΧΑΔΟΥΛΗΣ: Σχετικά με τη λίστα αεροδρομίων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αεροπορίας ΕΑSA. Ο ίδιος ο οργανισμός τονίζει ότι η λίστα αποτελεί συμβουλευτικό κείμενο για τη διεξοδική απολύμανση των αεροσκαφών, όχι για πυξίδα δημόσιας υγείας για κράτη. Θα θέλαμε να ρωτήσουμε, εάν η Ελλάδα θα βασίσει αποκλειστικά την επιλογή αεροδρομίων στη λίστα του ΕΑSA. Αν όχι, ποια άλλα κριτήρια θα λάβει υπόψη και με ποια χρονική καθυστέρηση -για έγκαιρη επαναξιολόγηση- θα αφαιρούνται ή θα προστίθενται αεροδρόμια προέλευσης επισκεπτών; Ήδη, σε ό,τι αφορά την Ιταλία, οι λεγόμενες κόκκινες περιφέρειες αναθεωρήθηκαν από τον ΕΑSA από τέσσερις σε τρεις.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως έχουμε πει από την αρχή της άρσης των περιοριστικών μέτρων, έχουμε ένα σχέδιο το οποίο επικαιροποιείται σε κάθε του βήμα. Όσον αφορά ειδικότερα τον τουρισμό, στο πρώτο κύμα των απελευθερώσεων, έχουμε βασιστεί στη λίστα αυτή του ΕΑSA. Είναι μια λίστα την οποία μπορούσαν να δουν οι επιχειρηματίες του χώρου, αλλά και οι επισκέπτες στην Ευρώπη και παντού στον κόσμο. Επομένως, αυτή τη λίστα χρησιμοποιούμε στο πρώτο διάστημα και η οποία πρόκειται να επικαιροποιηθεί το επόμενο διάστημα. Θα γίνουν ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες, ώστε να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες ποιο θα είναι το καθεστώς, το οποίο θα ισχύει, όχι μόνο στη γέφυρα, δηλαδή στο διάστημα μεταξύ 15 Ιουνίου έως 30 Ιουνίου, αλλά και -ιδίως- από την 1η Ιουλίου και μετά, που αναμένουμε πολύ περισσότερες αφίξεις.

ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Ο διπλασιασμός των μεταναστευτικών ροών στον Έβρο το τελευταίο 24ωρο σας προβληματίζει; Ήταν, κατά την ανάλυση της Κυβέρνησης, το χθεσινό συμβάν με το πλοίο που συνοδευόταν από τουρκικά πολεμικά, μια πρόβα τζενεράλε για πιθανή κλιμάκωση νότια της Κρήτης;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Παρακολουθούμε την κατάσταση γενικά με τις προσφυγικές/μεταναστευτικές ροές και είμαστε έτοιμοι να δράσουμε, είτε αυτό αφορά την ξηρά, είτε αφορά τη θάλασσα. Όλο το προηγούμενο διάστημα είχαμε δει μειωμένες ροές. Τώρα που έχει φτιάξει ο καιρός γίνεται πιο απαραίτητη η εγρήγορση των Αρχών σε όλα τα επίπεδα, και στην ξηρά και στη θάλασσα. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.

Όσον αφορά το ζήτημα της επιχείρησης «Ειρήνη», όπως είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, είναι ένα θέμα που θα τεθεί στη σημερινή συζήτηση, ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου,  κ. Μισέλ.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Μια διευκρινιστική για το ίδιο θέμα. Σχετικά με την επιχείρηση «Ειρήνη», θα ζητήσουμε να επιστρέψει η φρεγάτα, δεδομένου ότι στην πράξη δεν μπορεί να εφαρμοστεί το εμπάργκο; Έχετε ενημερώσει τις Βρυξέλλες για τις τελευταίες εξελίξεις;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι ξεκάθαρο ότι οι επιχειρησιακοί κανόνες της επιχείρησης «Ειρήνη» και γενικότερα τέτοιων κοινών δράσεων της Ε.Ε., καθορίζονται από την Ε.Ε.. Όμως, θα πρέπει οι σχετικές εντολές να έχουν αποτελεσματικότητα. Την αποτελεσματικότητα αυτή θα θίξει σήμερα ο Πρωθυπουργός.

Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Η Αξιωματική Αντιπολίτευση καταγγέλλει ότι πήραν δημόσιο χρήμα δεκάδες ανύπαρκτες ιστοσελίδες, κάνοντας λόγο για πάρτι ημετέρων με τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων. Τι απαντά η Κυβέρνηση; Θα καταθέσει η Κυβέρνηση το ακριβές ποσό που έλαβε κάθε Μ.Μ.Ε.;

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε ποιο είναι το σχόλιό σας για την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, που σας καλεί να καταθέσετε το ποσό που έλαβε κάθε Μέσο, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Μένουμε σπίτι» και «Μένουμε ασφαλείς» και στη συνέχεια να παραιτηθείτε;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ΄ αρχάς, να πω ότι έχω απαντήσει σε εννέα διαφορετικές ερωτήσεις στη Βουλή για το ζήτημα της εκστρατείας ενημέρωσης. Είναι η πρώτη φορά που εγείρει τέτοιο ζήτημα η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Προφανώς ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για μια συγκεκριμένη εφημερίδα. Αυτό που έχω να πω, επί της ουσίας της ανακοίνωσης της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είναι ότι θίγει κυρίως τρία θέματα.

Το πρώτο θέμα, είναι αντιφατικό. Δεν μπορεί στην ίδια ανακοίνωση να μιλά για «εκβιασμούς» και για «πάρτι ημετέρων». Ή το ένα ισχύει ή το άλλο. «Πάρτι ημετέρων», όμως, με 1.232 Μέσα που συμμετείχαν στην καμπάνια, είναι προφανές ότι δεν υπάρχει. Υπάρχει μια τεράστια προσπάθεια διάχυσης του μηνύματος σε όλη την ελληνική κοινωνία, προκειμένου να σωθούν ζωές, όπως και σώθηκαν.

Το δεύτερο στοιχείο αναφέρεται στο menta.gr. Είναι προφανές, για όποιον έχει καλή διάθεση, ότι πρόκειται για ένα ορθογραφικό λάθος. Πρόκειται για έναν πολύ γνωστό ραδιοφωνικό σταθμό και ένα γνωστό site. Το σωστό είναι «menta88.gr». Όποιος έχει καλή διάθεση, θα μπορούσε αυτό να το δει από την πρώτη στιγμή.

Όσον αφορά το τρίτο θέμα, είναι εμφανής ο εναγκαλισμός με συγκεκριμένη εφημερίδα. Αλλά θα ήθελα εδώ να δούμε ότι, πράγματι, υπήρξαν πάρα πολλά κριτήρια, προκειμένου να γίνει κατανομή της καμπάνιας στα Μέσα. Μεταξύ των κριτηρίων ήταν και το γεγονός ότι η καμπάνια αποσκοπούσε στο να διαφυλάξει από τη σύγχυση το κοινό που την παρακολουθούσε και να μην συμμετέχουν σε αυτή Μέσα, τα οποία αναπαράγουν και διακινούν fake news. Θα ήθελα, λοιπόν, να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπήρχε καμία πολιτική σκοπιμότητα στα Μέσα που συμμετείχαν σε αυτή την καμπάνια. Απόδειξη ότι πολλές εφημερίδες, όπως «Η ΑΥΓΗ», «Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ», ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» και άλλα Μέσα που φυσικά ασκούν κριτική στην Κυβέρνηση, συμμετείχαν κανονικά στην καμπάνια. Δεν υπήρχε, λοιπόν, καμία πολιτική σκοπιμότητα. Αλλά, θα ρωτήσω: Μπορεί να συμμετέχει σε μια καμπάνια, που έχει ως βασικό της σύνθημα το «Μένουμε σπίτι», μια εφημερίδα ή ένα Μέσο που χαρακτηρίζει αυτό το σλόγκαν «Μένουμε ταπί»; Μπορεί να συμμετέχει στην καμπάνια, που προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό για την απειλή που δέχεται από τον κορονοϊό ένα Μέσο που χαρακτηρίζει τον κορονοϊό «κοροϊδο-ϊό»; Είναι προφανές ότι όταν δεν υπάρχει η αντίληψη στο Μέσο αυτό, ότι υπάρχει απειλή από τον κορονοϊό και όταν δεν θεωρεί ότι είναι σοβαρό το μήνυμα «Μένουμε σπίτι» ή «Μένουμε ασφαλείς», τότε δεν μπορεί να συμμετέχει σε αυτή την καμπάνια. Και προκαλεί κατάπληξη το πώς ζητά, εκ των υστέρων, να συμμετάσχει σε μια καμπάνια για θέματα που δεν θεωρούσε απειλή.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ-ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ-ΕΥΑΓ. ΤΣΙΚΡΙΚΑ-  Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Η πρώτη ερώτηση αφορά τις δηλώσεις του κ. Τσαβούσολγου, που σε τουρκικό τηλεοπτικό δίκτυο είπε ότι: «Η συμφωνία της Ελλάδας με την Ιταλία δεν αφορά το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Στη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία, όμως, η Ελλάδα, σε τρία νησιά, στην Κεφαλονιά, στους Στροφάδες και τους Οθωνούς, δεν έδωσε πλήρη επήρεια στα νησιά αυτά. Αυτό είναι θετικό για εμάς και μας δίνει το δίκαιο για τη Συμφωνία μας με τη Λιβύη. Εμείς με τη Λιβύη ενδέχεται να υπογράψουμε Συμφωνία και να κάνουμε βήματα, έτσι ώστε να κάνουμε έρευνες και γεωτρήσεις στην υφαλοκρηπίδα τους». Ο κ. Κοτζιάς, γι΄ αυτό κατηγόρησε τη συμφωνία αυτή. Η δεύτερη ερώτηση. Είπε ο κ. Τσαβούσογλου, «η Αγία Σοφία δεν είναι θέμα άλλων χωρών του κόσμου, είναι θέμα εθνικής κυριαρχίας μας».  Τι απαντάτε;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, να πω αυτό που είπα και στην εισαγωγική τοποθέτηση: Ότι η συμφωνία με την Ιταλία  είναι πολύ σημαντική και ως τέτοια θα χρησιμοποιηθεί και στο μέλλον για τις συζητήσεις που θα έχουμε με τις υπόλοιπες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών μας. Όσον αφορά για τις δηλώσεις του κ. Τσαβούσογλου, έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι το παράνομο τουρκο-λιβυκό μνημόνιο, δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Και αυτό αναγνωρίζεται παντού στον κόσμο. Απόδειξη, οι τελευταίες δηλώσεις του Στέητ Ντιπάρτμεντ, αλλά και του Αμερικανού Πρέσβη στην Ελλάδα, ο οποίος είπε χθες ξεκάθαρα αφενός ότι δεν παράγονται έννομα αποτελέσματα από τέτοιου είδους παράνομες ενέργειες και αφετέρου ότι τα νησιά έχουν κανονικά υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, όπως και το χερσαίο έδαφος. Επίσης, θα ήθελα να πω ότι όλο το επόμενο χρονικό διάστημα θα συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που χρειάζεται για την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

ΣΤ. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ: Η συμφωνία με την Ιταλία μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για ανάλογη συμφωνία με την Τουρκία;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι μια συμφωνία, η οποία θα χρησιμοποιηθεί πάρα πολύ για τις συζητήσεις μας με όλες τις χώρες της περιοχής. Πάντα βασιζόμαστε στο Διεθνές Δίκαιο και εν προκειμένω στο Διεθνές Δίκαιο της θάλασσας.

Γ. ΧΑΔΟΥΛΗΣ: Την Δευτέρα είπατε ότι τα τεστ για τον κορονοϊό έχουν ξεπεράσει τις 226.000. Καθότι δεν έχουμε λάβει απάντηση από τα συναρμόδια Υπουργεία, θα θέλαμε να ρωτήσουμε εάν αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει και τα τεστ σε αιτούντες άσυλο. μετανάστες και πρόσφυγες. Ποιος είναι ο ακριβής αριθμός αυτών των τεστ στο συγκεκριμένο πληθυσμό από την αρχή της πανδημίας και πόσα ήταν τα θετικά κρούσματα μέχρι στιγμής;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν έχω ακριβή νούμερα για την κατανομή ανά την Επικράτεια και τις ειδικές ομάδες πληθυσμού, αυτή τη στιγμή. Αλλά, θα επανέλθουμε, με σαφή απάντηση από τον ΕΟΔΥ, στο ερώτημά σας.

ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Πώς σχολιάζετε τη χθεσινή αναφορά του Αλέξη Τσίπρα ότι δεν υπάρχει πολιτική επιλογή για σταθερή επικοινωνία με την Αξιωματική Αντιπολίτευση και ότι είναι ευθύνη του Πρωθυπουργού;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εμείς θέλουμε να έχουμε μια συνεννόηση με όλα τα πολιτικά κόμματα, ιδίως για τα βασικά εθνικά θέματα και τα θέματα μακράς πνοής, όπως η Παιδεία. Είναι θέμα των πολιτικών δυνάμεων να μην έχουμε όξυνση και να προχωρούμε με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, πάντα με τις διαφορές που διακρίνουν τα πολιτικά κόμματα.

ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Ενόψει της επικοινωνίας Μητσοτάκη-Μισέλ, ισχύουν όσα είχε πει και ο κ. Σταϊκούρας, ότι η Ελλάδα θα επιδιώξει εκταμίευση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης εντός του 2020 και όχι από τις αρχές του 2021;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το συντομότερο, το καλύτερο είναι η απάντηση εδώ. Ήδη, η Ε.Ε, όσον αφορά το πρόγραμμα «SURE», έχει κάνει κάποια βήματα. Αν και αυτά -θυμίζω ότι είμαστε στον Ιούνιο- ίσως να έχουν καθυστερήσει κάπως. Αυτό συμβαίνει, όμως, όταν έχουμε πολλές και σοβαρές διαπραγματεύσεις με πολλά και διαφορετικά κράτη και ευρωπαϊκούς θεσμούς. Όμως, βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο. και ό,τι μπορεί να επιταχύνει αυτή τη διαδικασία, θα είναι προς όφελος των Ευρωπαίων πολιτών, γιατί θα αντιμετωπίσει γρηγορότερα τις συνέπειες της πανδημίας.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΤΖΟΣ: Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Παναγιώτης Πικραμμένος, είπε σήμερα -στο forum των Δελφών- ότι το «Μένουμε Σπίτι» δεν μπορεί να ξαναυπάρξει. Είναι μια ειλημμένη πολιτική απόφαση, ανεξαρτήτως της εξέλιξης της πανδημίας του κορονοϊού στο εξής;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εμείς παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της πανδημίας. Είμαστε έτοιμοι να λάβουμε οποιοδήποτε μέτρο χρειαστεί. Έχουμε πει ότι σε αυτή τη φάση δεν εξετάζεται ένα γενικό lockdown, αλλά εξετάζουμε τη λήψη μέτρων σε τοπικό επίπεδο, είτε αυτό έχει να κάνει με περιοχές της χώρας μας, είτε με εισαγόμενα κρούσματα. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε με τους ειδικούς πάντα δίπλα μας και ακολουθώντας τη συμβουλή τους το επόμενο χρονικό διάστημα. Αν χρειαστεί να γίνει κάτι πιο ριζικό, εδώ είμαστε να το δούμε. Αλλά, αυτή τη στιγμή, δεν φαίνεται να υπάρχει κάτι τέτοιο ως ενδεχόμενο.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ένα σχόλιο για το site του κ. Φουρθιώτη. Αφορά η ερώτηση για τη διαφημιστική καμπάνια.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχω απαντήσει σε προηγούμενη ερώτηση.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Ένα σχόλιο για τις δηλώσεις Τσαβούσογλου ότι η Αγιά Σοφιά είναι ζήτημα εθνικής κυριαρχίας.

Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Η Αξιωματική Αντιπολίτευση ζητά την παραίτηση του Κωνσταντίνου Λούλη από τη θέση του Γενικού Γραμματέα Τουρισμού, καθώς, όπως έγινε γνωστό, δεν διαθέτει αναγνωρισμένο πτυχίο και άρα τις νόμιμες προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος για το Επιτελικό Κράτος. Τι απαντά η Κυβέρνηση;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Να απαντήσω στο πρώτο. Όσον αφορά στο θέμα της Αγιάς Σοφιάς, είναι ένα ζήτημα το οποίο το έχουμε αναδείξει το προηγούμενο διάστημα. Δεν είναι ένα διμερές ζήτημα ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Τουρκία. Είναι ένα διεθνές ζήτημα. Η Αγιά Σοφιά είναι Μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και ως τέτοιο πρέπει να το βλέπουμε. Είναι πολύ θετικές οι τελευταίες δηλώσεις και από αμερικανικής πλευράς. Αλλά είναι επίσης πολύ σημαντικό να κατανοήσουν όλοι ότι τυχόν μονομερείς ενέργειες της Τουρκίας σε αυτό το επίπεδο, θα προκαλούσαν ένα τεράστιο ψυχικό χάσμα ανάμεσα, όχι μόνο στους Έλληνες και τους Τούρκους, αλλά ανάμεσα στον χριστιανικό κόσμο και την Τουρκία.

Όσον αφορά το δεύτερο. Επειδή έχω δει και σήμερα διάφορα δημοσιεύματα, θα ήθελα να τονίσω ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα Λούλη για την Κυβέρνηση.

Ε. ΤΣΙΚΡΙΚΑ-Π. ΜΠΟΤΣΑΡΑΚΟΣ: Τι απαντά η ελληνική Κυβέρνηση σε αυτή τη νέα πρόκληση της Τουρκίας; Και αν θα κάνετε κάποια ενέργεια απέναντι στην πρόθεση της Τουρκίας να την μετατρέψει σε τζαμί.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση.

Σας ευχαριστώ πολύ. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

28 Μαρτίου 2024