Το ΥΠΕΣ αρωγός στους πληγέντες της θεομηνίας στην Εύβοια

Άμεση ήταν η ανταπόκριση του Υπουργείου Εσωτερικών, προκειμένου να συμβάλλει στην κατά το δυνατό συντομότερη ανακούφιση των πληγέντων, αυτό αναφέρει στην απάντηση ερώτηση της «Ελληνικής Λύσης». ΄ Όπως αναφέρει το έγγραφο του υπουργείου, αυτό «ανταποκρίθηκε άμεσα στα σχετικά αιτήματα

Άμεση ήταν η ανταπόκριση του Υπουργείου Εσωτερικών, προκειμένου να συμβάλλει στην κατά το δυνατό συντομότερη ανακούφιση των πληγέντων, αυτό αναφέρει στην απάντηση ερώτηση της «Ελληνικής Λύσης». ΄

Όπως αναφέρει το έγγραφο του υπουργείου, αυτό «ανταποκρίθηκε άμεσα στα σχετικά αιτήματα των δήμων, μεταφέροντάς τους τις απαιτούμενες πιστώσεις, προκειμένου εν συνεχεία να καταβληθούν στους πληγέντες. Πιο συγκεκριμένα, οι κάτωθι δήμοι επιχορηγήθηκαν για την καταβολή επιδομάτων που αφορούν την κάλυψη δαπανών άμεσων βιοτικών αναγκών, την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών και την αντικατάσταση της οικοσκευής των πληγέντων από την πλημμύρα της 9ης Αυγούστου 2020, ως εξής:

  • Ο Δήμος Διρφύων-Μεσσαπίων, με το ποσό του 1.000.000,00€.
  • Ο Δήμος Χαλκιδέων, με το ποσό του 1.100.000,00€

Επιπλέον, μέσω της ΣΑΕ 055 αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών και ειδικότερα του προγράμματος με κωδικό 2003ΣΕ05500005 και τίτλο «Επιχορήγηση των Ο.Τ.Α. για “Πρόγραμμα πρόληψης και αντιμετώπισης ζημιών και καταστροφών που προκαλούνται από θεομηνίες στους Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού της Χώρας”», προβλέπεται η χρηματοδότηση, κατόπιν σχετικού αιτήματος των ενδιαφερόμενων οικείων Ο.Τ.Α. σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 10/7207/07-03-2017 (Α.Δ.Α.: Ψ65Π465ΧΘ7-4Ε8) εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Δήμοι Διρφύων-Μεσσαπίων και Χαλκιδέων επιχορηγήθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του Υπουργείου Εσωτερικών (ΣΑΕ055), με τα ποσά των 500.000,00€ και 860.000,00€ αντίστοιχα, για την πρόληψη και αντιμετώπιση ζημιών και καταστροφών από τη θεομηνία της 9||ς Αυγούστου 2020.

Επίσης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής, έχει εκδώσει τη υπ’ αριθμ. πρωτ. 14575/24-07-2020 Πρόσκληση ΑΤ05 «Ανάπτυξη της υπαίθρου – αγροτική οδοποιία» (Α.Δ.Α.: 9Η5746ΜΤΛ6-ΓΥ3), και σύντομα πρόκειται να εκδώσει πρόσκληση που θα αφορά στη χρηματοδότηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Στις ανωτέρω προσκλήσεις ο Δήμος Χαλκιδέων μπορεί να υποβάλει αιτήσεις χρηματοδότησης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις ανωτέρω προσκλήσεις.

Ως προς τα μέτρα για την ανακούφιση των πολιτών, σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 (Α’ 114): «Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικά αδύνατους κατοίκους και πολύτεκνους είδη διαβιώσεως ή περιθάλψεως, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, με απόφαση του δημοτικού και κοινοτικού συμβουλίου. Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται χρηματικά βοηθήματα».

Επιπλέον, στην παρ. 3 του ίδιου ως άνω άρθρου, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 1, του άρθρου 13 του ν. 4368/2016 (Α’ 21) ορίζεται ότι: «Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η μείωση δημοτικών φόρων ή τελών ή η απαλλαγή από αυτούς για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια άνεργους, όπως η ιδιότητα των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τους δικαιούχους του πρώτου Κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α’29), όπως εκάστοτε αυτοί ορίζονται με τις υπουργικές αποφάσεις του άρθρου 5 του ίδιου νόμου[….]».

Επισημαίνεται, ότι η ρύθμιση της παρ. 3 αφορά μόνο στις κατηγορίες πολιτών που ρητά μνημονεύονται σε αυτή και όχι άλλους προσδιοριζόμενους, με τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ωφελούμενους.

Σε ό,τι αφορά στις οικονομικές υποχρεώσεις των πολιτών προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 167 του ν. 3463/2006, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 53 του ν. 4483/2017 (Α’ 107): «Ειδικότερες διατάξεις νόμου και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες αποφάσεις περί παράτασης της προθεσμίας ή αναστολής της καταβολής χρεών προς το Δημόσιο λόγω εξαιρετικών περιστάσεων εφαρμόζονται αναλογικά και για τις οφειλές προς τους Δήμους και τα νομικά πρόσωπα αυτών.».

Επίσης, στην περίπτωση που οι οικονομικές υποχρεώσεις προς τους δήμους επιβαρύνονται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, αυτές δύναται να διαγράφονται με απόφαση δημοτικού συμβουλίου, όπως προβλέπεται σχετικά στην παρ. 3 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, «Στους Δήμους και στις Κοινότητες που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία, το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο με αιτιολογημένη απόφασή του, μπορεί να απαλλάσσει τους οφειλέτες από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η εκπρόθεσμη καταβολή οφείλεται: α)…β). σε οικονομική αδυναμία που προήλθε από γεγονότα ανωτέρας βίας γ)           ».

Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 82 του από 24.9/20.10.1958 β.δ/τος (Α’ 171), όπως προστέθηκε με το άρθρο 20 του ν. 4566/2018 (Α’ 175) προβλέπεται ότι: «α. Ακίνητα τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας λόγω σεισμού, πυρκαγιάς ή πλημμύρας και έχουν αποδεδειγμένα ολοσχερώς καταστραφεί ή υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα, απαλλάσσονται από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 του ν. 25/1975, το φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων του άρθρου 10 του ν. 1080/1980 και το τέλος ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 για όσο χρονικό διάστημα αυτά είναι μη κατοικήσιμα και ως εκ τούτου δεν χρησιμοποιούνται. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, το έλλειμμα που εμφανίζεται στο ισοζύγιο της ανταποδοτικής υπηρεσίας, εξαιτίας της ανωτέρω απαλλαγής, δύναται να καλύπτεται από κάθε είδους, γενικά και μη προοριζόμενα για την κάλυψη συγκεκριμένης δαπάνης, έσοδα του προϋπολογισμού του οικείου δήμου.

β. Οι υπηρεσίες δόμησης των οικείων δήμων αναζητούν αυτεπαγγέλτως τις εκθέσεις αυτοψίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μη κατοικήσιμα ακίνητα, ενημερώνουν τις δημοτικές υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την επιβολή και είσπραξη των παραπάνω εσόδων και παρακολουθούν τυχόν μεταβολές σε ότι αφορά την κατάστασή τους.».

Και καταλήγει στο έγγραφο, ο υπουργός Εσωτερικών: «Από τα παραπάνω προκύπτει ότι από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπονται απαλλαγές και διευκολύνσεις, ενώ παρέχεται περαιτέρω ευχέρεια στους δήμους να προχωρήσουν σε ενέργειες προς την κατεύθυνση της άμεσης ανακούφισης των δημοτών τους, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που πλήττονται από έντονα καιρικά φαινόμενα, φυσικές καταστροφές και άλλα απρόβλεπτα γεγονότα ανωτέρας βίας, αξιολογώντας σε κάθε περίπτωση τις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες καθώς και την οικονομική κατάσταση του ίδιου του δήμου».

 

Άμεση ήταν η ανταπόκριση του Υπουργείου Εσωτερικών, προκειμένου να συμβάλλει στην κατά το δυνατό συντομότερη ανακούφιση των πληγέντων, αυτό αναφέρει στην απάντηση ερώτηση της «Ελληνικής Λύσης». ΄

Όπως αναφέρει το έγγραφο του υπουργείου, αυτό «ανταποκρίθηκε άμεσα στα σχετικά αιτήματα των δήμων, μεταφέροντάς τους τις απαιτούμενες πιστώσεις, προκειμένου εν συνεχεία να καταβληθούν στους πληγέντες. Πιο συγκεκριμένα, οι κάτωθι δήμοι επιχορηγήθηκαν για την καταβολή επιδομάτων που αφορούν την κάλυψη δαπανών άμεσων βιοτικών αναγκών, την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών και την αντικατάσταση της οικοσκευής των πληγέντων από την πλημμύρα της 9ης Αυγούστου 2020, ως εξής:

  • Ο Δήμος Διρφύων-Μεσσαπίων, με το ποσό του 1.000.000,00€.
  • Ο Δήμος Χαλκιδέων, με το ποσό του 1.100.000,00€

Επιπλέον, μέσω της ΣΑΕ 055 αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών και ειδικότερα του προγράμματος με κωδικό 2003ΣΕ05500005 και τίτλο «Επιχορήγηση των Ο.Τ.Α. για “Πρόγραμμα πρόληψης και αντιμετώπισης ζημιών και καταστροφών που προκαλούνται από θεομηνίες στους Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού της Χώρας”», προβλέπεται η χρηματοδότηση, κατόπιν σχετικού αιτήματος των ενδιαφερόμενων οικείων Ο.Τ.Α. σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 10/7207/07-03-2017 (Α.Δ.Α.: Ψ65Π465ΧΘ7-4Ε8) εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Δήμοι Διρφύων-Μεσσαπίων και Χαλκιδέων επιχορηγήθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του Υπουργείου Εσωτερικών (ΣΑΕ055), με τα ποσά των 500.000,00€ και 860.000,00€ αντίστοιχα, για την πρόληψη και αντιμετώπιση ζημιών και καταστροφών από τη θεομηνία της 9||ς Αυγούστου 2020.

Επίσης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής, έχει εκδώσει τη υπ’ αριθμ. πρωτ. 14575/24-07-2020 Πρόσκληση ΑΤ05 «Ανάπτυξη της υπαίθρου – αγροτική οδοποιία» (Α.Δ.Α.: 9Η5746ΜΤΛ6-ΓΥ3), και σύντομα πρόκειται να εκδώσει πρόσκληση που θα αφορά στη χρηματοδότηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Στις ανωτέρω προσκλήσεις ο Δήμος Χαλκιδέων μπορεί να υποβάλει αιτήσεις χρηματοδότησης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις ανωτέρω προσκλήσεις.

Ως προς τα μέτρα για την ανακούφιση των πολιτών, σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 (Α’ 114): «Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης επιτρέπεται να χορηγούνται στους οικονομικά αδύνατους κατοίκους και πολύτεκνους είδη διαβιώσεως ή περιθάλψεως, κυρίως ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής, με απόφαση του δημοτικού και κοινοτικού συμβουλίου. Με τους ίδιους όρους επιτρέπεται να χορηγούνται χρηματικά βοηθήματα».

Επιπλέον, στην παρ. 3 του ίδιου ως άνω άρθρου, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 1, του άρθρου 13 του ν. 4368/2016 (Α’ 21) ορίζεται ότι: «Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η μείωση δημοτικών φόρων ή τελών ή η απαλλαγή από αυτούς για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια άνεργους, όπως η ιδιότητα των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τους δικαιούχους του πρώτου Κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α’29), όπως εκάστοτε αυτοί ορίζονται με τις υπουργικές αποφάσεις του άρθρου 5 του ίδιου νόμου[….]».

Επισημαίνεται, ότι η ρύθμιση της παρ. 3 αφορά μόνο στις κατηγορίες πολιτών που ρητά μνημονεύονται σε αυτή και όχι άλλους προσδιοριζόμενους, με τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ωφελούμενους.

Σε ό,τι αφορά στις οικονομικές υποχρεώσεις των πολιτών προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 167 του ν. 3463/2006, όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 53 του ν. 4483/2017 (Α’ 107): «Ειδικότερες διατάξεις νόμου και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες αποφάσεις περί παράτασης της προθεσμίας ή αναστολής της καταβολής χρεών προς το Δημόσιο λόγω εξαιρετικών περιστάσεων εφαρμόζονται αναλογικά και για τις οφειλές προς τους Δήμους και τα νομικά πρόσωπα αυτών.».

Επίσης, στην περίπτωση που οι οικονομικές υποχρεώσεις προς τους δήμους επιβαρύνονται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, αυτές δύναται να διαγράφονται με απόφαση δημοτικού συμβουλίου, όπως προβλέπεται σχετικά στην παρ. 3 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, «Στους Δήμους και στις Κοινότητες που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία, το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο με αιτιολογημένη απόφασή του, μπορεί να απαλλάσσει τους οφειλέτες από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η εκπρόθεσμη καταβολή οφείλεται: α)…β). σε οικονομική αδυναμία που προήλθε από γεγονότα ανωτέρας βίας γ)           ».

Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 82 του από 24.9/20.10.1958 β.δ/τος (Α’ 171), όπως προστέθηκε με το άρθρο 20 του ν. 4566/2018 (Α’ 175) προβλέπεται ότι: «α. Ακίνητα τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας λόγω σεισμού, πυρκαγιάς ή πλημμύρας και έχουν αποδεδειγμένα ολοσχερώς καταστραφεί ή υποστεί λειτουργικές ζημιές που τα καθιστούν μη κατοικήσιμα, απαλλάσσονται από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 του ν. 25/1975, το φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων του άρθρου 10 του ν. 1080/1980 και το τέλος ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 για όσο χρονικό διάστημα αυτά είναι μη κατοικήσιμα και ως εκ τούτου δεν χρησιμοποιούνται. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, το έλλειμμα που εμφανίζεται στο ισοζύγιο της ανταποδοτικής υπηρεσίας, εξαιτίας της ανωτέρω απαλλαγής, δύναται να καλύπτεται από κάθε είδους, γενικά και μη προοριζόμενα για την κάλυψη συγκεκριμένης δαπάνης, έσοδα του προϋπολογισμού του οικείου δήμου.

β. Οι υπηρεσίες δόμησης των οικείων δήμων αναζητούν αυτεπαγγέλτως τις εκθέσεις αυτοψίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μη κατοικήσιμα ακίνητα, ενημερώνουν τις δημοτικές υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την επιβολή και είσπραξη των παραπάνω εσόδων και παρακολουθούν τυχόν μεταβολές σε ότι αφορά την κατάστασή τους.».

Και καταλήγει στο έγγραφο, ο υπουργός Εσωτερικών: «Από τα παραπάνω προκύπτει ότι από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπονται απαλλαγές και διευκολύνσεις, ενώ παρέχεται περαιτέρω ευχέρεια στους δήμους να προχωρήσουν σε ενέργειες προς την κατεύθυνση της άμεσης ανακούφισης των δημοτών τους, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που πλήττονται από έντονα καιρικά φαινόμενα, φυσικές καταστροφές και άλλα απρόβλεπτα γεγονότα ανωτέρας βίας, αξιολογώντας σε κάθε περίπτωση τις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες καθώς και την οικονομική κατάσταση του ίδιου του δήμου».

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *