Ομιλία Κοτρωνιά για το Σ/Ν του Υπουργείου Επικρατείας

Αναλυτικά η ομιλία του Βουλευτή.

Στην ολομέλεια της Βουλής μίλησε χθες διαδικτυακά, στη συζήτηση για το Σ/Ν του Υπουργείου Επικρατείας με τίτλο: «Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας, Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του ανθρώπου και Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής», ο Βουλευτής ΝΔ Φθιώτιδας, Γιώργος Κοτρωνιάς.

Παρατίθεται αναλυτικά η ομιλία του βουλευτή: «Ένα κράτος δικαίου, μια πολιτισμένη κοινωνία δίνει ίσα δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες σ΄όλους τους πολίτες του. Ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, στην εργασία, στον πολιτισμό και σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής και προσωπικής τους ζωής.

Με το παρόν νομοσχέδιο γίνεται ένα ουσιαστικό βήμα ώστε να γίνει πραγματικότητα η δυνατότητα σε όλους τους  συμπολίτες μας να μετέχουν ισότιμα στο κοινωνικό γίγνεσθαι, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται  πλαίσιο για την προάσπιση και προώθηση των δικαιωμάτων τους.

Η σύσταση της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας με κύριο ρόλο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία είναι μια θεσμική ρύθμιση με έντονα κοινωνικό χαρακτήρα, που λαμβάνει υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες αλλά και το περιβάλλον τους στην καθημερινότητά τους δυσκολίες που αναδείχθηκαν ακόμα περισσότερο την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας που διανύουμε.

Αισθάνομαι ότι, παρά το γεγονός ότι η Αυτοδιοίκηση όλα τα χρόνια κάνει βήματα για την βελτίωση της πρόσβασης των ΑμεΑ, είμαστε ακόμα πίσω.

Αρκεί να σας πω ότι, σήμερα με Ερώτησή μου στον Υπουργό Δικαιοσύνης αναφέρομαι στην έλλειψη ασφαλούς πρόσβασης για τα Άτομα με Αναπηρία στα Δικαστήρια Λαμίας.

Μένω στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου, όπου ορίζονται ξεκάθαρα οι αρμοδιότητες της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας οι οποίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα όπως:

  • Την παρακολούθηση εφαρμογής διεθνούς και εθνικού πλαισίου προσβασιμότητας.
  • Την υποβολή προτάσεων σχετικά με την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.
  • Την ενημέρωση από κάθε Επιτροπή Προσβασιμότητας που συγκροτείται στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για ζητήματα προσβασιμότητας.
  • Την εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς για θέματα αρμοδιότητάς της.
  • Την ευαισθητοποίηση κοινής γνώμης που για μένα είναι εξέχουσας σημασίας για την απρόσκοπτη πρόσβαση των αναπήρων στις δομές του κράτους και της πόλης.

Τα αποτελέσματα και η πορεία των δράσεων της Αρχής θα αποτυπώνονται σε Έκθεση που η ίδια θα δημοσιοποιεί κάθε χρόνο, με βάση μάλιστα συγκεκριμένους δείκτες.

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό, γεγονός  που της προσδίδει το μεγαλύτερο δυνατό κύρος και που του δίνει τη δυνατότητα να αγκαλιάζει τις δράσεις όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων, υποστηρίζεται δε, ως προς τη στελέχωση και την υποδομή της, από την Προεδρία της Κυβέρνησης και εντάσσεται στον προϋπολογισμό της, ως διακριτός ειδικός φορέας. 

Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς, για την εκτέλεση έργων ή εκπόνηση μελετών,  ενώ παρέχεται η δυνατότητα πρόσκλησης μαθητών ή φοιτητών με αναπηρία στις τακτικές συνεδριάσεις της.

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας διοικείται από 11μελές Διοικητικό Συμβούλιο, με τετραετή θητεία, ενώ συνιστώνται και 5 οργανικές θέσεις επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού που μπορούν να καλυφθούν με αποσπάσεις ή μετατάξεις μόνιμου προσωπικού του δημοσίου.

Το 2ο τμήμα του νομοσχεδίου αφορά την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου η οποία αποκτά πλέον διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ως το ανεξάρτητο συμβουλευτικό όργανο της πολιτείας για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Οι αρμοδιότητες της διευρύνονται και συνοψίζονται στα εξής:

  • Εξέταση ζητημάτων σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου που θέτουν είτε η Κυβέρνηση, ή η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, είτε η κοινωνία των πολιτών.
  • Υποβολή προτάσεων για τη βελτίωση της προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου.
  • Εξέταση συμμόρφωσης με το διεθνές δίκαιο για την προστασία των δικαιωμάτων.
  • Καταγραφή φαινομένων ρατσιστικής συμπεριφοράς και παραβίασης δικαιωμάτων.
  • Καλλιέργεια του σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος και ευαισθητοποίηση κοινής γνώμης.

Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου αποκτά πλέον οικονομική αυτοτέλεια με την επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και άλλες πηγές και καταρτίζει δικό της προϋπολογισμό με ευθύνη του Προέδρου της.

Τέλος, στο 3ο μέρος ακολουθώντας τις επιταγές της νέας τεχνολογικής εποχής, ενισχύεται η αποστολή της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία μετεξελίσσεται σε Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, με σαφώς διευρυμένες αρμοδιότητες.

Αυτές συνοψίζονται στα παρακάτω:

  • Κατάθεση προτάσεων συνολικής πολιτικής και συγκεκριμένων ενεργειών και γνωμοδότηση για θέματα σχετικά με την αποστολή της.
  • Συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για θέματα σχετικά με την αποστολή της και εξέταση συμμόρφωσης με το διεθνές δίκαιο.
  • Εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς για θέματα σχετικά με την αποστολή της
  • και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης.

Η νέα Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής,  θα υπάγεται στον Πρωθυπουργό, θα αποτελείται από 11 μέλη με τετραετή θητεία και θα μπορεί να συνεργάζεται με επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους, πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα. Η συγκεκριμένη Επιτροπή θα πρέπει να συντάσσει ετήσια έκθεση των δράσεων της, η οποία θα  συζητείται σε κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Βουλής.

Το προς ψήφιση νομοσχέδιο περιλαμβάνει τρεις σημαντικότατες κοινωνικές παρεμβάσεις με συγκεκριμένο σχεδιασμό, μετρήσιμα αποτελέσματα και σαφή στόχο την ευημερία της κοινωνίας και των πολιτών της και δη των πιο αδύνατων και πιστεύω ότι πρέπει να στηριχθεί από όλες τις πτέρυγες της Βουλής».

Στην ολομέλεια της Βουλής μίλησε χθες διαδικτυακά, στη συζήτηση για το Σ/Ν του Υπουργείου Επικρατείας με τίτλο: «Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας, Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του ανθρώπου και Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής», ο Βουλευτής ΝΔ Φθιώτιδας, Γιώργος Κοτρωνιάς.

Παρατίθεται αναλυτικά η ομιλία του βουλευτή: «Ένα κράτος δικαίου, μια πολιτισμένη κοινωνία δίνει ίσα δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες σ΄όλους τους πολίτες του. Ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, στην εργασία, στον πολιτισμό και σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής και προσωπικής τους ζωής.

Με το παρόν νομοσχέδιο γίνεται ένα ουσιαστικό βήμα ώστε να γίνει πραγματικότητα η δυνατότητα σε όλους τους  συμπολίτες μας να μετέχουν ισότιμα στο κοινωνικό γίγνεσθαι, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται  πλαίσιο για την προάσπιση και προώθηση των δικαιωμάτων τους.

Η σύσταση της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας με κύριο ρόλο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία είναι μια θεσμική ρύθμιση με έντονα κοινωνικό χαρακτήρα, που λαμβάνει υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες αλλά και το περιβάλλον τους στην καθημερινότητά τους δυσκολίες που αναδείχθηκαν ακόμα περισσότερο την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας που διανύουμε.

Αισθάνομαι ότι, παρά το γεγονός ότι η Αυτοδιοίκηση όλα τα χρόνια κάνει βήματα για την βελτίωση της πρόσβασης των ΑμεΑ, είμαστε ακόμα πίσω.

Αρκεί να σας πω ότι, σήμερα με Ερώτησή μου στον Υπουργό Δικαιοσύνης αναφέρομαι στην έλλειψη ασφαλούς πρόσβασης για τα Άτομα με Αναπηρία στα Δικαστήρια Λαμίας.

Μένω στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου, όπου ορίζονται ξεκάθαρα οι αρμοδιότητες της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας οι οποίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα όπως:

  • Την παρακολούθηση εφαρμογής διεθνούς και εθνικού πλαισίου προσβασιμότητας.
  • Την υποβολή προτάσεων σχετικά με την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.
  • Την ενημέρωση από κάθε Επιτροπή Προσβασιμότητας που συγκροτείται στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για ζητήματα προσβασιμότητας.
  • Την εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς για θέματα αρμοδιότητάς της.
  • Την ευαισθητοποίηση κοινής γνώμης που για μένα είναι εξέχουσας σημασίας για την απρόσκοπτη πρόσβαση των αναπήρων στις δομές του κράτους και της πόλης.

Τα αποτελέσματα και η πορεία των δράσεων της Αρχής θα αποτυπώνονται σε Έκθεση που η ίδια θα δημοσιοποιεί κάθε χρόνο, με βάση μάλιστα συγκεκριμένους δείκτες.

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό, γεγονός  που της προσδίδει το μεγαλύτερο δυνατό κύρος και που του δίνει τη δυνατότητα να αγκαλιάζει τις δράσεις όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων, υποστηρίζεται δε, ως προς τη στελέχωση και την υποδομή της, από την Προεδρία της Κυβέρνησης και εντάσσεται στον προϋπολογισμό της, ως διακριτός ειδικός φορέας. 

Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς, για την εκτέλεση έργων ή εκπόνηση μελετών,  ενώ παρέχεται η δυνατότητα πρόσκλησης μαθητών ή φοιτητών με αναπηρία στις τακτικές συνεδριάσεις της.

Η Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας διοικείται από 11μελές Διοικητικό Συμβούλιο, με τετραετή θητεία, ενώ συνιστώνται και 5 οργανικές θέσεις επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού που μπορούν να καλυφθούν με αποσπάσεις ή μετατάξεις μόνιμου προσωπικού του δημοσίου.

Το 2ο τμήμα του νομοσχεδίου αφορά την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου η οποία αποκτά πλέον διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ως το ανεξάρτητο συμβουλευτικό όργανο της πολιτείας για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Οι αρμοδιότητες της διευρύνονται και συνοψίζονται στα εξής:

  • Εξέταση ζητημάτων σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου που θέτουν είτε η Κυβέρνηση, ή η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, είτε η κοινωνία των πολιτών.
  • Υποβολή προτάσεων για τη βελτίωση της προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου.
  • Εξέταση συμμόρφωσης με το διεθνές δίκαιο για την προστασία των δικαιωμάτων.
  • Καταγραφή φαινομένων ρατσιστικής συμπεριφοράς και παραβίασης δικαιωμάτων.
  • Καλλιέργεια του σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος και ευαισθητοποίηση κοινής γνώμης.

Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου αποκτά πλέον οικονομική αυτοτέλεια με την επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και άλλες πηγές και καταρτίζει δικό της προϋπολογισμό με ευθύνη του Προέδρου της.

Τέλος, στο 3ο μέρος ακολουθώντας τις επιταγές της νέας τεχνολογικής εποχής, ενισχύεται η αποστολή της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία μετεξελίσσεται σε Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, με σαφώς διευρυμένες αρμοδιότητες.

Αυτές συνοψίζονται στα παρακάτω:

  • Κατάθεση προτάσεων συνολικής πολιτικής και συγκεκριμένων ενεργειών και γνωμοδότηση για θέματα σχετικά με την αποστολή της.
  • Συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για θέματα σχετικά με την αποστολή της και εξέταση συμμόρφωσης με το διεθνές δίκαιο.
  • Εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς για θέματα σχετικά με την αποστολή της
  • και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης.

Η νέα Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής,  θα υπάγεται στον Πρωθυπουργό, θα αποτελείται από 11 μέλη με τετραετή θητεία και θα μπορεί να συνεργάζεται με επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους, πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα. Η συγκεκριμένη Επιτροπή θα πρέπει να συντάσσει ετήσια έκθεση των δράσεων της, η οποία θα  συζητείται σε κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Βουλής.

Το προς ψήφιση νομοσχέδιο περιλαμβάνει τρεις σημαντικότατες κοινωνικές παρεμβάσεις με συγκεκριμένο σχεδιασμό, μετρήσιμα αποτελέσματα και σαφή στόχο την ευημερία της κοινωνίας και των πολιτών της και δη των πιο αδύνατων και πιστεύω ότι πρέπει να στηριχθεί από όλες τις πτέρυγες της Βουλής».

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *