Ξανάνοιξαν οι διαπραγματεύσεις για το Διαγώνιο Άξονα

Προς χρηματοδότηση μετά από δύο μήνες

Ρεπορτάζ Χρυσάνθη Μαστροκώστα

 

Σε τροχιά υλοποίησης φαίνεται να μπαίνει η κατασκευή του Διαγωνίου Άξονα «Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο», μετά τις διαδοχικές συναντήσεις του Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα με τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών την Τρίτη και τον Υφυπουργό τον περασμένο μήνα. Το σχέδιο της αξιολόγησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα δύο μηνών, προκειμένου να διαπιστωθεί η δυνατότητα χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ ή από άλλες πηγές. Ο Βουλευτής Φωκίδας ενημέρωσε τον κ. Καραμανλή για τις εγκριτικές αποφάσεις των φορέων της ευρύτερης περιοχής και των δημοτικών συμβουλίων των Δήμων ενώ συζητήθηκε και η πορεία αξιολόγησης του έργου για τη χρηματοδότησή του.

Στρατηγικής σημασίας για την εθνική και τοπική οικονομία των περιοχών που θα διέρχεται, φαίνεται να αποτελεί η κατασκευή, η οποία χαίρει ευρείας αποδοχής από όλους τους Δημάρχους και τους φορείς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τηλεδιάσκεψης που είχαν με τον κ. Μπούγα τον περασμένο Ιανουάριο. «Ο Διαγώνιος Άξονας  «ΛΑΜΙΑ – ΙΤΕΑ – ΑΝΤΙΡΡΙΟ» αποτελεί μείζον έργο υποδομής και ανάπτυξης. Το έργο αποτελεί τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου «Ε-65», ενώνει την ΠΑΘΕ με την Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Η αναβάθμιση της διασύνδεσης μεταξύ του ανατολικού και δυτικού άξονα της χώρας θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που διεξάγονται οι οδικές μεταφορές, καθώς θα λειτουργήσει ως είσοδος – έξοδος σε πρωτεύουσες και νευραλγικής σημασίας οδικές αρτηρίες και λιμένες. Θα μειώσει την χιλιομετρική απόσταση μεταξύ Λαμίας – Πατρών κατά 25 χιλιόμετρα περίπου (από 185 χιλιόμετρα σε 160 χιλιόμετρα) και την χρονική διάρκεια της διαδρομής κατά μιάμιση ώρα (από 3 ώρες σε 1 ώρα και 30 λεπτά). Θα απορροφήσει μεγάλο μέρος της κίνησης από την ανατολική και βόρεια Ελλάδα προς τη δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και αντιστρόφως, θα συνδέσει τους μεγάλους λιμένες της Πάτρας και του Βόλου και γενικότερα θα αυξήσει τις επιλογές μετακίνησης προσώπων και διακίνησης εμπορευμάτων», δήλωσε ο κ. Μπούγας.

 

Ο Δήμος Δωρίδας ενέκρινε το σχέδιο μελέτης

Οι αποφάσεις που υπερψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δωρίδας ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, αφορούσαν στην επίσπευση των διαδικασιών για την κατασκευή του έργου καθώς και την έναρξη των απαραίτητων μελετών για το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Αντίρριο. Η απόφαση που λήφθηκε τότε, προσανατολίστηκε στην πραγματοποίηση και ολοκλήρωση τεχνικών μελετών που αφορούν στο κομμάτι αυτό και μέχρι τώρα σημείωναν καθυστέρηση.

Για την ώρα, έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η μελετητική διαδικασία καθώς και το αντίστοιχο κόστος κατασκευής μόνο για το κομμάτι Ιτέα – Αντίρριο στα δύο τμήματα που αφορούν στην Άμφισσα, από την Ιτέα μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και στο τμήμα Ιτέα-Γαλαξίδι και αναμένεται η ολοκλήρωση της μελέτης και του εναπομείναντος κομματιού για να υπολογιστεί το συνολικό κόστος. Πάντως, η μέχρι στιγμής εκτίμηση του κόστους κατασκευής, από τη Λαμία μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, αγγίζει τα 400 εκ. ευρώ.

Για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων υλοποίησης του Άξονα, σημαντικές ήταν οι πρωτοβουλίες του κ. Μπούγα, όπως μας εξηγεί ο Δήμαρχος Δωρίδας κ. Γεώργιος Καπεντζώνης. «Αξιοσημείωτο είναι ότι η πρωτοβουλία του Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα στηρίζεται από πάρα πολλούς φορείς της Φωκίδας και επισημαίνω ότι το Δημοτικό μας Συμβούλιο στήριξε την πρόταση με σχετικό ψήφισμά του, το οποίο λήφθηκε με πολλή μεγάλη πλειοψηφία», τόνισε.

«Έργο εθνικής σημασίας» για τη Δωρίδα

Με φόντο την εγκριτική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και με το δεδομένο ότι ο οδικός άξονας σχεδιάζεται να διασχίζει στο μεγαλύτερό του μέρος το Δήμο Δωρίδας, η υλοποίηση του έργου θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της περιοχής, σύμφωνα με τον κ. Καπεντζώνη. «Πρόκειται για έργο διαπεριφερειακό, ένα έργο πνοής και ανάπτυξης, ένα έργο προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, προς όφελος της Δωρίδας, καθώς σημαντικό τμήμα του άξονα διέρχεται από τη μία άκρη του Δήμου μας ως την άλλη. Ένα έργο εθνικής σημασίας που είναι αυτονόητο ότι ωφελεί τη Φωκίδα και τη Δωρίδα με πάρα πολλούς τρόπους», επισημαίνει.

Παράλληλα, ο κ. Καπεντζώνης εξηγεί ότι με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει ευκολότερη διασύνδεση ανάμεσα σε τρεις Περιφέρειες, παρέχοντας την απαραίτητη οδική ασφάλεια στους οδηγούς μέσα από ένα σύγχρονο έργο. «Μια τέτοια σύνδεση μεταξύ ανατολικού και δυτικού άξονα, θα λειτουργούσε ως ένα τεράστιο bypass απορροφώντας κίνηση από τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία απευθείας προς την Δυτική Ελλάδα», τονίζει και συνεχίζει λέγοντας: «Μεγάλος όγκος κίνησης στο τμήμα Αντίρριο –Ιτέα (συνδετήριος άξονας μεταξύ των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας οδού) θα διοχετευθεί σε έναν αναβαθμισμένο σύγχρονο και εν τέλει ασφαλέστερο οδικό άξονα θα έχει άμεση συνέπεια τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων».

Την ίδια ώρα, η υλοποίηση του έργου προβλέπεται, σύμφωνα με τον κ. Καπεντζώνη, να ενισχύει την τουριστική δυναμική των περιοχών αυτών μέσα από την πολιτισμική διάδραση, προσφέροντας στους πολίτες τους τη δυνατότητα να επικοινωνούν πραγματικά μεταξύ τους. Όπως δήλωσε, «η σημαντική μείωση του απαιτούμενου χρόνου θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη και των παραλιακών χωριών αλλά και ολόκληρης της Δωρίδας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περιοχή μας έχει επίσης, ότι με τον οδικό άξονα εξυπηρετείται και η πορθμειακή γραμμή Αγ. Νικολάου-Αιγίου, η οποία συνδέει ακτοπλοϊκά την Στερεά Ελλάδα με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και βέβαια τη Δωρίδα με την Αιγιάλεια αλλά και με την Ολυμπία Οδό, προσδίδοντας τεράστια δυναμική στον πολιτιστικό και τουριστικό τομέα, φέρνοντας πιο κοντά τους Δελφούς με την ενδοχώρα της Πελοποννήσου αλλά και με τα χιονοδρομικά κέντρα Παρνασσού κα Καλαβρύτων. Τα ανωτέρω φυσικά θα έχουν ως άμεσο αποτέλεσμα -μεταξύ των άλλων- την οικονομική ανάπτυξη της Δωρίδας από την οποία διέρχεται ο άξονας».

Περιβαλλοντικές διαβεβαιώσεις

Την ίδια στιγμή ερωτήματα σχετικά με τη χάραξη του δικτύου σε περιοχές Natura θέτει ο κ. Στέφανος Σταμέλλος, μέλος της «Οικολογίας Αλληλεγγύης Στερεάς», προτείνοντας «ο κλειστός αυτός αυτοκινητόδρομος να έχει ως αφετηρία τον Ανισόπεδο Κόμβο Θερμοπυλών και να μη διασχίσει διαγώνια τον παραγωγικό κάμπο του Σπερχειού», καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό «θα σημάνει την ολοκληρωτική καταστροφή της κοιλάδας και θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, που έχουν ήδη διαπιστωθεί ως τώρα». Ο ίδιος τονίζει τη σημασία του έργου και στηρίζει τις αποφάσεις υλοποίησής του.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η πλευρά του κ. Μπούγα διαβεβαιώνει και ξεκαθαρίζει ότι «η προστασία των περιοχών Natura, από τις οποίες θα διέρχεται ο Άξονας, εξασφαλίζεται τόσο από Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων σε ισχύ, όσο και από τις ήδη εκδοθείσες ολοκληρωμένες μελέτες κατασκευής του, που έχουν εγκριθεί μάλιστα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο».

Ρεπορτάζ Χρυσάνθη Μαστροκώστα

 

Σε τροχιά υλοποίησης φαίνεται να μπαίνει η κατασκευή του Διαγωνίου Άξονα «Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο», μετά τις διαδοχικές συναντήσεις του Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα με τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών την Τρίτη και τον Υφυπουργό τον περασμένο μήνα. Το σχέδιο της αξιολόγησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα δύο μηνών, προκειμένου να διαπιστωθεί η δυνατότητα χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ ή από άλλες πηγές. Ο Βουλευτής Φωκίδας ενημέρωσε τον κ. Καραμανλή για τις εγκριτικές αποφάσεις των φορέων της ευρύτερης περιοχής και των δημοτικών συμβουλίων των Δήμων ενώ συζητήθηκε και η πορεία αξιολόγησης του έργου για τη χρηματοδότησή του.

Στρατηγικής σημασίας για την εθνική και τοπική οικονομία των περιοχών που θα διέρχεται, φαίνεται να αποτελεί η κατασκευή, η οποία χαίρει ευρείας αποδοχής από όλους τους Δημάρχους και τους φορείς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τηλεδιάσκεψης που είχαν με τον κ. Μπούγα τον περασμένο Ιανουάριο. «Ο Διαγώνιος Άξονας  «ΛΑΜΙΑ – ΙΤΕΑ – ΑΝΤΙΡΡΙΟ» αποτελεί μείζον έργο υποδομής και ανάπτυξης. Το έργο αποτελεί τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου «Ε-65», ενώνει την ΠΑΘΕ με την Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Η αναβάθμιση της διασύνδεσης μεταξύ του ανατολικού και δυτικού άξονα της χώρας θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που διεξάγονται οι οδικές μεταφορές, καθώς θα λειτουργήσει ως είσοδος – έξοδος σε πρωτεύουσες και νευραλγικής σημασίας οδικές αρτηρίες και λιμένες. Θα μειώσει την χιλιομετρική απόσταση μεταξύ Λαμίας – Πατρών κατά 25 χιλιόμετρα περίπου (από 185 χιλιόμετρα σε 160 χιλιόμετρα) και την χρονική διάρκεια της διαδρομής κατά μιάμιση ώρα (από 3 ώρες σε 1 ώρα και 30 λεπτά). Θα απορροφήσει μεγάλο μέρος της κίνησης από την ανατολική και βόρεια Ελλάδα προς τη δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και αντιστρόφως, θα συνδέσει τους μεγάλους λιμένες της Πάτρας και του Βόλου και γενικότερα θα αυξήσει τις επιλογές μετακίνησης προσώπων και διακίνησης εμπορευμάτων», δήλωσε ο κ. Μπούγας.

 

Ο Δήμος Δωρίδας ενέκρινε το σχέδιο μελέτης

Οι αποφάσεις που υπερψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δωρίδας ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, αφορούσαν στην επίσπευση των διαδικασιών για την κατασκευή του έργου καθώς και την έναρξη των απαραίτητων μελετών για το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Αντίρριο. Η απόφαση που λήφθηκε τότε, προσανατολίστηκε στην πραγματοποίηση και ολοκλήρωση τεχνικών μελετών που αφορούν στο κομμάτι αυτό και μέχρι τώρα σημείωναν καθυστέρηση.

Για την ώρα, έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η μελετητική διαδικασία καθώς και το αντίστοιχο κόστος κατασκευής μόνο για το κομμάτι Ιτέα – Αντίρριο στα δύο τμήματα που αφορούν στην Άμφισσα, από την Ιτέα μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και στο τμήμα Ιτέα-Γαλαξίδι και αναμένεται η ολοκλήρωση της μελέτης και του εναπομείναντος κομματιού για να υπολογιστεί το συνολικό κόστος. Πάντως, η μέχρι στιγμής εκτίμηση του κόστους κατασκευής, από τη Λαμία μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, αγγίζει τα 400 εκ. ευρώ.

Για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων υλοποίησης του Άξονα, σημαντικές ήταν οι πρωτοβουλίες του κ. Μπούγα, όπως μας εξηγεί ο Δήμαρχος Δωρίδας κ. Γεώργιος Καπεντζώνης. «Αξιοσημείωτο είναι ότι η πρωτοβουλία του Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα στηρίζεται από πάρα πολλούς φορείς της Φωκίδας και επισημαίνω ότι το Δημοτικό μας Συμβούλιο στήριξε την πρόταση με σχετικό ψήφισμά του, το οποίο λήφθηκε με πολλή μεγάλη πλειοψηφία», τόνισε.

«Έργο εθνικής σημασίας» για τη Δωρίδα

Με φόντο την εγκριτική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και με το δεδομένο ότι ο οδικός άξονας σχεδιάζεται να διασχίζει στο μεγαλύτερό του μέρος το Δήμο Δωρίδας, η υλοποίηση του έργου θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της περιοχής, σύμφωνα με τον κ. Καπεντζώνη. «Πρόκειται για έργο διαπεριφερειακό, ένα έργο πνοής και ανάπτυξης, ένα έργο προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, προς όφελος της Δωρίδας, καθώς σημαντικό τμήμα του άξονα διέρχεται από τη μία άκρη του Δήμου μας ως την άλλη. Ένα έργο εθνικής σημασίας που είναι αυτονόητο ότι ωφελεί τη Φωκίδα και τη Δωρίδα με πάρα πολλούς τρόπους», επισημαίνει.

Παράλληλα, ο κ. Καπεντζώνης εξηγεί ότι με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει ευκολότερη διασύνδεση ανάμεσα σε τρεις Περιφέρειες, παρέχοντας την απαραίτητη οδική ασφάλεια στους οδηγούς μέσα από ένα σύγχρονο έργο. «Μια τέτοια σύνδεση μεταξύ ανατολικού και δυτικού άξονα, θα λειτουργούσε ως ένα τεράστιο bypass απορροφώντας κίνηση από τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία απευθείας προς την Δυτική Ελλάδα», τονίζει και συνεχίζει λέγοντας: «Μεγάλος όγκος κίνησης στο τμήμα Αντίρριο –Ιτέα (συνδετήριος άξονας μεταξύ των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας οδού) θα διοχετευθεί σε έναν αναβαθμισμένο σύγχρονο και εν τέλει ασφαλέστερο οδικό άξονα θα έχει άμεση συνέπεια τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων».

Την ίδια ώρα, η υλοποίηση του έργου προβλέπεται, σύμφωνα με τον κ. Καπεντζώνη, να ενισχύει την τουριστική δυναμική των περιοχών αυτών μέσα από την πολιτισμική διάδραση, προσφέροντας στους πολίτες τους τη δυνατότητα να επικοινωνούν πραγματικά μεταξύ τους. Όπως δήλωσε, «η σημαντική μείωση του απαιτούμενου χρόνου θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη και των παραλιακών χωριών αλλά και ολόκληρης της Δωρίδας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περιοχή μας έχει επίσης, ότι με τον οδικό άξονα εξυπηρετείται και η πορθμειακή γραμμή Αγ. Νικολάου-Αιγίου, η οποία συνδέει ακτοπλοϊκά την Στερεά Ελλάδα με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και βέβαια τη Δωρίδα με την Αιγιάλεια αλλά και με την Ολυμπία Οδό, προσδίδοντας τεράστια δυναμική στον πολιτιστικό και τουριστικό τομέα, φέρνοντας πιο κοντά τους Δελφούς με την ενδοχώρα της Πελοποννήσου αλλά και με τα χιονοδρομικά κέντρα Παρνασσού κα Καλαβρύτων. Τα ανωτέρω φυσικά θα έχουν ως άμεσο αποτέλεσμα -μεταξύ των άλλων- την οικονομική ανάπτυξη της Δωρίδας από την οποία διέρχεται ο άξονας».

Περιβαλλοντικές διαβεβαιώσεις

Την ίδια στιγμή ερωτήματα σχετικά με τη χάραξη του δικτύου σε περιοχές Natura θέτει ο κ. Στέφανος Σταμέλλος, μέλος της «Οικολογίας Αλληλεγγύης Στερεάς», προτείνοντας «ο κλειστός αυτός αυτοκινητόδρομος να έχει ως αφετηρία τον Ανισόπεδο Κόμβο Θερμοπυλών και να μη διασχίσει διαγώνια τον παραγωγικό κάμπο του Σπερχειού», καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό «θα σημάνει την ολοκληρωτική καταστροφή της κοιλάδας και θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, που έχουν ήδη διαπιστωθεί ως τώρα». Ο ίδιος τονίζει τη σημασία του έργου και στηρίζει τις αποφάσεις υλοποίησής του.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η πλευρά του κ. Μπούγα διαβεβαιώνει και ξεκαθαρίζει ότι «η προστασία των περιοχών Natura, από τις οποίες θα διέρχεται ο Άξονας, εξασφαλίζεται τόσο από Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων σε ισχύ, όσο και από τις ήδη εκδοθείσες ολοκληρωμένες μελέτες κατασκευής του, που έχουν εγκριθεί μάλιστα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο».

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *