Κώστας Κατσαφάδος: “Επιβατικός κόμβος το λιμάνι της Κύμης”

Συνέντευξη Χρυσάνθη Μαστροκώστα

Με το βλέμμα στραμμένο στη συνδεσιμότητα των λιμένων της Στερεάς Ελλάδας για εμπορευματική και επιβατική χρήση, την ανάπτυξη του ακτοπλοϊκού τοπίου της Εύβοιας, με την αναβάθμιση της προσβασιμότητας μέσω εφαρμογής και στην ενθάρρυνση του θαλάσσιου τουρισμού, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κώστας Κατσαφάδος, αναδεικνύει τις πηγές προτεραιοποίησης που έχει δώσει το Υπουργείο στις θαλάσσιες υποδομές της Περιφέρειας.

Ο κ. Κατσαφάδος παραχώρησε συνέντευξη στα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ, μιλώντας για τη ΛΑΡΚΟ, τους λιμένες της Στερεάς Ελλάδας, τα masterplans και τα yatching, που δίνουν στο πλαίσιο ελλιμενισμού νέα πνοή, τους πρόσφυγες και την επόμενη μέρα μετά την πανδημία.

Η προοπτική ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Εύβοια, έχει απασχολήσει την Κυβέρνηση;

Ένας από τους πέντε πυλώνες που θέσαμε ως βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση πριν από δύο περίπου χρόνια, ήταν ο θαλάσσιος τουρισμός και η δέσμευσή μας να καταστήσουμε την Ελλάδα μεταξύ των πρωτοπόρων κρατών.

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένας από τους τομείς που δέχτηκαν καίριο χτύπημα από την πανδημία και τα σχέδια μας για την ανάκαμψη του καθυστέρησαν να βρουν εφαρμογή.

Η αναβάθμιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος είναι μεταξύ των στόχων της επικαιροποιημένης εθνικής λιμενικής πολιτικής που πρόσφατα ολοκληρώσαμε για την δεκαετία που διανύουμε. Ειδικότερα βασικός άξονας της στρατηγικής μας είναι η ανάγκη προτεραιοποίησης των σχετικών επενδύσεων για την κατασκευή νέων ή την αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών σε όλη τη χώρα αλλά και η ενίσχυση της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού ενισχύοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες, δίνοντας νέες ψηφιακές διευκολύνσεις για τους επισκέπτες μας. Ο Ευβοϊκός και οι Σποράδες είναι μεταξύ των περιοχών που η στρατηγική μας θέτει σε προτεραιότητα.

Ήδη με το Ν.4770/21 θεσμοθετήσαμε το e-ναυλοσύμφωνο που μας επιτρέπει να θέσουμε σε λειτουργία τη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή την οποία ήδη ετοιμάζουμε. Είναι μια εφαρμογή, ένα app, που θα είναι εύκολα προσβάσιμο από τους τουρίστες αλλά και τους ιδιοκτήτες τουριστικών σκαφών που θα απλοποιεί τις διαδικασίες στην προσπάθεια που κάνουμε να μειώσουμε το διοικητικό φόρτο και τις επισκέψεις στα κατά τόπους λιμεναρχεία.

Πρόθεσή μας είναι η σχετική εφαρμογή να είναι έτοιμη και προσβάσιμη από την φετινή τουριστική σεζόν. Δεν μένουμε όμως εδώ. Το yachting, ένας τομέας με απίστευτη δυναμική για το πανέμορφο τοπίο της χώρας, είχε, τα τελευταία χρόνια, αφεθεί, δυστυχώς, στην τύχη του, με αποτέλεσμα γειτονικές χώρες να κερδίζουν σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Και σε αυτό τον τομέα το Υπουργείο μας φέρνει σύντομα για ψήφιση στη Βουλή νομοσχέδιο, που θα επιλύνει προβλήματα που υφίστανται και θα βελτιώνει τις συνθήκες ανάπτυξής του.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ και στις προτάσεις που έχουμε υποβάλει για χρηματοδότηση κατά την προγραμματική περίοδο 2021-2027 και αφορούν σε ένα πρόγραμμα ανακαίνισης επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, ένα αντίστοιχο πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των λιμένων που ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής καθώς και την ανάγκη επιμορφωτικών προγραμμάτων του προσωπικού των επαγγελματικών σκαφών για την εξυπηρέτηση πελατών και επιβατών.

«Συζήτηση με πλοιοκτήτες για 122 δρομολογιακές γραμμές που συνδέουν την Κύμη με τη Λέσβο, τον Άγιο Ευστράτιο, τη Λήμνο και τη Χίο»

Η ανάπτυξη του λιμανιού της Κύμης και η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Κυκλάδες, είναι αίτημα των κατοίκων του νησιού. Ποια είναι η θέση σας;

Το λιμάνι της Κύμης είναι ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Κ. Ελλάδας. Στο σχεδιασμό μας για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας και την ανάπτυξη διασυνδεσιμότητας του εθνικού λιμενικού συστήματος, ο λιμένας της Κύμης είναι μεταξύ των λιμένων, για τους οποίους η εθνική λιμενική πολιτική συστήνει την ανάγκη ποιοτικής ενίσχυσης των υπηρεσιών που παρέχει για την καλύτερη δυνατή υποστήριξη τόσο της ακτοπλοϊκής όσο και της εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητάς του.

Σε σχέση με την αναδιάταξη του συστήματος θαλασσίων – ακτοπλοϊκών μεταφορών και την καλύτερη δυνατή διασύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, ο λιμένας της Κύμης αναμένεται να έχει σύντομα ρόλο επιβατικού κόμβου (hub) καθώς πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κάλεσε σε εκδήλωση ενδιαφέροντος πλοιοκτήτριες εταιρείες για την αποκλειστική εξυπηρέτηση 122 δρομολογιακών γραμμών σε όλη την χώρα, μεταξύ των οποίων είναι και 4 συνδέσεις από την Κύμη προς Άγιο Ευστράτιο, Λήμνο, Μεστά Χίου και Λέσβο.

Όσον αφορά στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Κυκλάδες το Υπουργείο μας από πέρυσι έχει προκηρύξει την δρομολογιακή γραμμή Κάρυστος – Άνδρος – Τήνος – Σύρος και επιστροφή με την εκτέλεση δύο δρομολογίων την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου. 

«Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι πιόνια»

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας από τα κυκλώματα παράνομης μετανάστευσης, που εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο, με σεβασμό πάντα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής και των βιωμάτων των μεταναστών;

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να είναι ξέφραγο αμπέλι. Έχει σύνορα που είναι και σύνορα της Ευρώπης.

Το είδατε και στον Έβρο το βλέπετε και στο Αιγαίο. Δεν θα αφήσουμε κανείς να εργαλειοποιεί αυτούς τους ανθρώπους, που για μια σειρά από λόγους έφυγαν από τις χώρες τους. Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι πιόνια για να τα χρησιμοποιούν γεωπολιτικά.

Πότε αναμένεται να ενεργοποιηθούν τα υδατοδρόμια στην Εύβοια και στις υπόλοιπες περιοχές της Στερεάς;

Με το Ν.4663/2020 επιχειρήθηκε η απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών. Στον τομέα ευθύνης στο στάδιο έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι πέντε υδατοδρόμια στην Εύβοια, αυτά των Λουτρών Αιδηψού, της Καρύστου, του Αλιβερίου, της Χαλκίδας και της Κύμης. Η τελική απόφαση ενεργοποίησής τους είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Το λιμάνι της Χαλκίδας δεν μπορεί να εξυπηρετήσει – λόγω βάθους – μεγάλα φορτηγά πλοία. Έχετε αναζητήσει λύση, μέσω της δημιουργίας νέου λιμανιού σε άλλη τοποθεσία, ώστε να εξυπηρετηθούν οι βιομηχανίες της περιοχής Οινοφύτων;

Το MasterPlan του λιμένα Χαλκίδας εγκρίθηκε πριν από περίπου 15 ημέρες από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Νήσου Ευβοίας, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας. Σε αυτό, λοιπόν, προβλέπεται η δημιουργία νέου λιμένα στην απέναντι πλευρά της Βοιωτίας, με διπλή χωροθέτηση, τόσο στο ανενεργό εργοστάσιο τσιμέντου αλλά και παρακειμένως των Ναυπηγείων. Επόμενο βήμα είναι η προώθηση του MasterPlan στην αρμόδια διυπουργική επιτροπή για έγκριση. Αν, τελικά, η προτεινόμενη εγκατάσταση δρομολογηθεί και διασυνδεθεί το νέο λιμάνι με το εθνικό και το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, οι βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής βρίσκουν σημαντικές διεξόδους για την εξυπηρέτησή τους και επιλύεται ένα χρόνιο ζήτημα.

Η τόνωση της ανταγωνιστικότητας του λιμένα της Χαλκίδας και η ανάπτυξη της διασυνδεσιμότητάς της, αποτελεί και στόχο της νέας εθνικής λιμενικής πολιτικής για την ενίσχυση των λιμένων εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητας που εντοπίζεται από την Κόρινθο έως τη Χαλκίδα.

Θα μπορούσε το λιμάνι της ΛΑΡΚΟ να χρησιμοποιηθεί για εμπορική χρήση;

Όπως θα γνωρίζετε, η μίσθωση του μεταλλευτικού εργοστασίου των μεταλλείων και των μεταλλευτικών δικαιωμάτων στη Λάρυμνα βρίσκεται ήδη στη β’ φάση του διαγωνισμού που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ. Στην διαδικασία έχουν προκριθεί έξι επενδυτικά σχήματα.

Προτεραιότητα της στρατηγικής μας για το εθνικό λιμενικό σύστημα, είναι η ενίσχυση της εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητας. Ωστόσο, δεδομένης της διαγωνιστικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη, η όποια συζήτηση αναφορικά με πιθανή εμπορική αξιοποίηση του λιμένα, θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή.

«Στόχος είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων»

Για τα υπόλοιπα λιμάνια της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, υπάρχει κάποιος σχεδιασμός ανάπτυξης, από το υπουργείο σας;

Ο Άγιος Κωνσταντίνος, η Ιτέα, η Κύμη, η Σκύρος, η Στυλίδα, η Αιδηψός και τόσα άλλα λιμάνια έχουν το καθένα τους ξεχωριστό ρόλο και σημασία στο λιμενικό σύστημα της χώρας. Ο σχεδιασμός μας για την ανάπτυξη απορρέει από την νέα εθνική πολιτική μας για τους λιμένες καθώς και το τομεακό πρόγραμμα υποδομών-μεταφορών που συνδιαμορφώνουμε στο Υπουργείο,  θα καθορίσει, εν πολλοίς, τους όρους χρηματοδότησης της τρέχουσας περιόδου. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος είναι η  αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων, η αναβάθμιση των παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη την προσέλκυση μεγαλύτερου εμπορευματικού ή/και επιβατικού έργου, αλλά και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας.

Ο λιμένας της Κύμης, όπως προανέφερα, θα εξυπηρετεί σύντομα όλο και περισσότερες ακτοπλοϊκές συνδέσεις και θα έχει ένα πιο αναβαθμισμένο ρόλο σύντομα στο σύστημα θαλασσίων μεταφορών. Παράλληλα με τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό των υποδομών του για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του μεταφορικού έργου και στο πλαίσιο της προσπάθειας μας για αναβάθμιση του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος και τον εκσυγχρονισμό του θαλασσίου τουρισμού, ο λιμένας θα μπορούσε να μετεξελιχθεί δυνητικά σε σταθμό ελλιμενισμού και επισκευής σκαφών αναψυχής και τουριστικών σκαφών (Mega – yacht).

Ο λιμένας της Ιτέας εξυπηρετεί ανάγκες τοπικού χαρακτήρα. Ωστόσο, λόγω της ύπαρξης σε κοντινή απόσταση σημαντικών προορισμών υψηλής τουριστικής ζήτησης (Δελφοί, Θερμοπύλες) και της ικανοποιητικής δυνατότητας προσόρμισης που παρέχει, θα μπορούσε να εξεταστεί η δυνητική ένταξή του στους προορισμούς κρουαζιέρας, μέσω του Πατραϊκού κόλπου και να προωθηθούν οι απαραίτητες ενέργειες και παρεμβάσεις στις λιμενικές υποδομές.

Ο λιμένας της Στυλίδας εξυπηρετεί κυρίως εμπορευματική και τουριστική κίνηση και έχει βύθισμα έως 6,5 μέτρα. Δεδομένης της άμεσης γειτνίασης του λιμένα με το οδικό και σιδηροδρομικό διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών και σε συνάρτηση με τη νέα εθνική στρατηγική, σημαντική κρίνεται  η αναβάθμιση του εμπορευματικού του χαρακτήρα.

Όλοι οι υπόλοιποι λιμένες της Περιφέρειας εντάσσονται στην στρατηγική μας για το εθνικό λιμενικό σύστημα και σύντομα αναμένεται ο ρόλος τους να αναβαθμιστεί, στην προσπάθεια που κάνουμε για την συνολική αναβάθμιση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης που σύντομα πρόκειται να θέσουμε σε δημόσια διαβούλευση.

Ποια είναι η διαφορά της πολιτικής του υπουργείου σας σχετικά με την προηγούμενη κυβέρνηση;

Η προηγούμενη κυβέρνηση κρίθηκε από τους πολίτες, και η πολιτική της όπως γνωρίζετε, καταδικάστηκε. Άρα δεν έχει κανένα νόημα να κοιτάμε πίσω. Για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, στην οποία έχω την τιμή να συμμετέχω, σημασία έχει να κοιτάμε μπροστά, υλοποιώντας το πρόγραμμά μας. Ξέρετε οι πολίτες κουράστηκαν και ζητούν πράξεις και αποτελέσματα. Εμείς λοιπόν αυτό κάνουμε. Εφαρμόζουμε την κοινή λογική και δίνουμε λύσεις, στα προβλήματα των νησιωτών μας και των ανθρώπων της ναυτιλίας.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για την – μετά την πανδημία – πορεία της χώρας;

Όλα δείχνουν ότι ο εφιάλτης αυτός που βιώσαμε για 18 περίπου μήνες είναι στο τέλος του και προσεκτικά αρχίζουμε να παίρνουμε τις ζωές μας πίσω. Αυτό δεν σημαίνει ότι ξεμπερδέψαμε. Πρέπει να τηρούμε τα μέτρα και το κυριότερο να εμβολιαστούν όσοι δεν το έχουν κάνει μέχρι σήμερα. Αυτή είναι η μόνη λύση, για να επιστρέψουμε στην κανονικότητα με ασφάλεια. Ήδη, η κυβέρνηση υλοποιεί το σχέδιό της για την επανεκκίνηση της οικονομίας τόσο στηρίζοντας όσους χρειάζεται, αλλά σχεδιάζοντας και το αύριο της ελληνικής οικονομίας αξιοποιώντας τους πόρους από  το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημασία έχει ότι σε αυτή τη μεγάλη περιπέτεια της πανδημίας, κανείς δεν έμεινε μόνος και κανείς δεν θα μείνει μόνος.

Με το βλέμμα στραμμένο στη συνδεσιμότητα των λιμένων της Στερεάς Ελλάδας για εμπορευματική και επιβατική χρήση, την ανάπτυξη του ακτοπλοϊκού τοπίου της Εύβοιας, με την αναβάθμιση της προσβασιμότητας μέσω εφαρμογής και στην ενθάρρυνση του θαλάσσιου τουρισμού, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κώστας Κατσαφάδος, αναδεικνύει τις πηγές προτεραιοποίησης που έχει δώσει το Υπουργείο στις θαλάσσιες υποδομές της Περιφέρειας.

Ο κ. Κατσαφάδος παραχώρησε συνέντευξη στα ΣΤΕΡΕΑ ΝΕΑ, μιλώντας για τη ΛΑΡΚΟ, τους λιμένες της Στερεάς Ελλάδας, τα masterplans και τα yatching, που δίνουν στο πλαίσιο ελλιμενισμού νέα πνοή, τους πρόσφυγες και την επόμενη μέρα μετά την πανδημία.

Η προοπτική ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Εύβοια, έχει απασχολήσει την Κυβέρνηση;

Ένας από τους πέντε πυλώνες που θέσαμε ως βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση πριν από δύο περίπου χρόνια, ήταν ο θαλάσσιος τουρισμός και η δέσμευσή μας να καταστήσουμε την Ελλάδα μεταξύ των πρωτοπόρων κρατών.

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένας από τους τομείς που δέχτηκαν καίριο χτύπημα από την πανδημία και τα σχέδια μας για την ανάκαμψη του καθυστέρησαν να βρουν εφαρμογή.

Η αναβάθμιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος είναι μεταξύ των στόχων της επικαιροποιημένης εθνικής λιμενικής πολιτικής που πρόσφατα ολοκληρώσαμε για την δεκαετία που διανύουμε. Ειδικότερα βασικός άξονας της στρατηγικής μας είναι η ανάγκη προτεραιοποίησης των σχετικών επενδύσεων για την κατασκευή νέων ή την αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών σε όλη τη χώρα αλλά και η ενίσχυση της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού ενισχύοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες, δίνοντας νέες ψηφιακές διευκολύνσεις για τους επισκέπτες μας. Ο Ευβοϊκός και οι Σποράδες είναι μεταξύ των περιοχών που η στρατηγική μας θέτει σε προτεραιότητα.

Ήδη με το Ν.4770/21 θεσμοθετήσαμε το e-ναυλοσύμφωνο που μας επιτρέπει να θέσουμε σε λειτουργία τη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή την οποία ήδη ετοιμάζουμε. Είναι μια εφαρμογή, ένα app, που θα είναι εύκολα προσβάσιμο από τους τουρίστες αλλά και τους ιδιοκτήτες τουριστικών σκαφών που θα απλοποιεί τις διαδικασίες στην προσπάθεια που κάνουμε να μειώσουμε το διοικητικό φόρτο και τις επισκέψεις στα κατά τόπους λιμεναρχεία.

Πρόθεσή μας είναι η σχετική εφαρμογή να είναι έτοιμη και προσβάσιμη από την φετινή τουριστική σεζόν. Δεν μένουμε όμως εδώ. Το yachting, ένας τομέας με απίστευτη δυναμική για το πανέμορφο τοπίο της χώρας, είχε, τα τελευταία χρόνια, αφεθεί, δυστυχώς, στην τύχη του, με αποτέλεσμα γειτονικές χώρες να κερδίζουν σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Και σε αυτό τον τομέα το Υπουργείο μας φέρνει σύντομα για ψήφιση στη Βουλή νομοσχέδιο, που θα επιλύνει προβλήματα που υφίστανται και θα βελτιώνει τις συνθήκες ανάπτυξής του.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ και στις προτάσεις που έχουμε υποβάλει για χρηματοδότηση κατά την προγραμματική περίοδο 2021-2027 και αφορούν σε ένα πρόγραμμα ανακαίνισης επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, ένα αντίστοιχο πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των λιμένων που ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής καθώς και την ανάγκη επιμορφωτικών προγραμμάτων του προσωπικού των επαγγελματικών σκαφών για την εξυπηρέτηση πελατών και επιβατών.

«Συζήτηση με πλοιοκτήτες για 122 δρομολογιακές γραμμές που συνδέουν την Κύμη με τη Λέσβο, τον Άγιο Ευστράτιο, τη Λήμνο και τη Χίο»

Η ανάπτυξη του λιμανιού της Κύμης και η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Κυκλάδες, είναι αίτημα των κατοίκων του νησιού. Ποια είναι η θέση σας;

Το λιμάνι της Κύμης είναι ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Κ. Ελλάδας. Στο σχεδιασμό μας για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας και την ανάπτυξη διασυνδεσιμότητας του εθνικού λιμενικού συστήματος, ο λιμένας της Κύμης είναι μεταξύ των λιμένων, για τους οποίους η εθνική λιμενική πολιτική συστήνει την ανάγκη ποιοτικής ενίσχυσης των υπηρεσιών που παρέχει για την καλύτερη δυνατή υποστήριξη τόσο της ακτοπλοϊκής όσο και της εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητάς του.

Σε σχέση με την αναδιάταξη του συστήματος θαλασσίων – ακτοπλοϊκών μεταφορών και την καλύτερη δυνατή διασύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, ο λιμένας της Κύμης αναμένεται να έχει σύντομα ρόλο επιβατικού κόμβου (hub) καθώς πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κάλεσε σε εκδήλωση ενδιαφέροντος πλοιοκτήτριες εταιρείες για την αποκλειστική εξυπηρέτηση 122 δρομολογιακών γραμμών σε όλη την χώρα, μεταξύ των οποίων είναι και 4 συνδέσεις από την Κύμη προς Άγιο Ευστράτιο, Λήμνο, Μεστά Χίου και Λέσβο.

Όσον αφορά στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Κυκλάδες το Υπουργείο μας από πέρυσι έχει προκηρύξει την δρομολογιακή γραμμή Κάρυστος – Άνδρος – Τήνος – Σύρος και επιστροφή με την εκτέλεση δύο δρομολογίων την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου. 

«Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι πιόνια»

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας από τα κυκλώματα παράνομης μετανάστευσης, που εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο, με σεβασμό πάντα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής και των βιωμάτων των μεταναστών;

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να είναι ξέφραγο αμπέλι. Έχει σύνορα που είναι και σύνορα της Ευρώπης.

Το είδατε και στον Έβρο το βλέπετε και στο Αιγαίο. Δεν θα αφήσουμε κανείς να εργαλειοποιεί αυτούς τους ανθρώπους, που για μια σειρά από λόγους έφυγαν από τις χώρες τους. Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι πιόνια για να τα χρησιμοποιούν γεωπολιτικά.

Πότε αναμένεται να ενεργοποιηθούν τα υδατοδρόμια στην Εύβοια και στις υπόλοιπες περιοχές της Στερεάς;

Με το Ν.4663/2020 επιχειρήθηκε η απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών. Στον τομέα ευθύνης στο στάδιο έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι πέντε υδατοδρόμια στην Εύβοια, αυτά των Λουτρών Αιδηψού, της Καρύστου, του Αλιβερίου, της Χαλκίδας και της Κύμης. Η τελική απόφαση ενεργοποίησής τους είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Το λιμάνι της Χαλκίδας δεν μπορεί να εξυπηρετήσει – λόγω βάθους – μεγάλα φορτηγά πλοία. Έχετε αναζητήσει λύση, μέσω της δημιουργίας νέου λιμανιού σε άλλη τοποθεσία, ώστε να εξυπηρετηθούν οι βιομηχανίες της περιοχής Οινοφύτων;

Το MasterPlan του λιμένα Χαλκίδας εγκρίθηκε πριν από περίπου 15 ημέρες από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Νήσου Ευβοίας, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας. Σε αυτό, λοιπόν, προβλέπεται η δημιουργία νέου λιμένα στην απέναντι πλευρά της Βοιωτίας, με διπλή χωροθέτηση, τόσο στο ανενεργό εργοστάσιο τσιμέντου αλλά και παρακειμένως των Ναυπηγείων. Επόμενο βήμα είναι η προώθηση του MasterPlan στην αρμόδια διυπουργική επιτροπή για έγκριση. Αν, τελικά, η προτεινόμενη εγκατάσταση δρομολογηθεί και διασυνδεθεί το νέο λιμάνι με το εθνικό και το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, οι βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής βρίσκουν σημαντικές διεξόδους για την εξυπηρέτησή τους και επιλύεται ένα χρόνιο ζήτημα.

Η τόνωση της ανταγωνιστικότητας του λιμένα της Χαλκίδας και η ανάπτυξη της διασυνδεσιμότητάς της, αποτελεί και στόχο της νέας εθνικής λιμενικής πολιτικής για την ενίσχυση των λιμένων εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητας που εντοπίζεται από την Κόρινθο έως τη Χαλκίδα.

Θα μπορούσε το λιμάνι της ΛΑΡΚΟ να χρησιμοποιηθεί για εμπορική χρήση;

Όπως θα γνωρίζετε, η μίσθωση του μεταλλευτικού εργοστασίου των μεταλλείων και των μεταλλευτικών δικαιωμάτων στη Λάρυμνα βρίσκεται ήδη στη β’ φάση του διαγωνισμού που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ. Στην διαδικασία έχουν προκριθεί έξι επενδυτικά σχήματα.

Προτεραιότητα της στρατηγικής μας για το εθνικό λιμενικό σύστημα, είναι η ενίσχυση της εμπορευματικής ναυτιλιακής δραστηριότητας. Ωστόσο, δεδομένης της διαγωνιστικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη, η όποια συζήτηση αναφορικά με πιθανή εμπορική αξιοποίηση του λιμένα, θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή.

«Στόχος είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων»

Για τα υπόλοιπα λιμάνια της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, υπάρχει κάποιος σχεδιασμός ανάπτυξης, από το υπουργείο σας;

Ο Άγιος Κωνσταντίνος, η Ιτέα, η Κύμη, η Σκύρος, η Στυλίδα, η Αιδηψός και τόσα άλλα λιμάνια έχουν το καθένα τους ξεχωριστό ρόλο και σημασία στο λιμενικό σύστημα της χώρας. Ο σχεδιασμός μας για την ανάπτυξη απορρέει από την νέα εθνική πολιτική μας για τους λιμένες καθώς και το τομεακό πρόγραμμα υποδομών-μεταφορών που συνδιαμορφώνουμε στο Υπουργείο,  θα καθορίσει, εν πολλοίς, τους όρους χρηματοδότησης της τρέχουσας περιόδου. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος είναι η  αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων, η αναβάθμιση των παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη την προσέλκυση μεγαλύτερου εμπορευματικού ή/και επιβατικού έργου, αλλά και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας.

Ο λιμένας της Κύμης, όπως προανέφερα, θα εξυπηρετεί σύντομα όλο και περισσότερες ακτοπλοϊκές συνδέσεις και θα έχει ένα πιο αναβαθμισμένο ρόλο σύντομα στο σύστημα θαλασσίων μεταφορών. Παράλληλα με τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό των υποδομών του για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του μεταφορικού έργου και στο πλαίσιο της προσπάθειας μας για αναβάθμιση του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος και τον εκσυγχρονισμό του θαλασσίου τουρισμού, ο λιμένας θα μπορούσε να μετεξελιχθεί δυνητικά σε σταθμό ελλιμενισμού και επισκευής σκαφών αναψυχής και τουριστικών σκαφών (Mega – yacht).

Ο λιμένας της Ιτέας εξυπηρετεί ανάγκες τοπικού χαρακτήρα. Ωστόσο, λόγω της ύπαρξης σε κοντινή απόσταση σημαντικών προορισμών υψηλής τουριστικής ζήτησης (Δελφοί, Θερμοπύλες) και της ικανοποιητικής δυνατότητας προσόρμισης που παρέχει, θα μπορούσε να εξεταστεί η δυνητική ένταξή του στους προορισμούς κρουαζιέρας, μέσω του Πατραϊκού κόλπου και να προωθηθούν οι απαραίτητες ενέργειες και παρεμβάσεις στις λιμενικές υποδομές.

Ο λιμένας της Στυλίδας εξυπηρετεί κυρίως εμπορευματική και τουριστική κίνηση και έχει βύθισμα έως 6,5 μέτρα. Δεδομένης της άμεσης γειτνίασης του λιμένα με το οδικό και σιδηροδρομικό διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών και σε συνάρτηση με τη νέα εθνική στρατηγική, σημαντική κρίνεται  η αναβάθμιση του εμπορευματικού του χαρακτήρα.

Όλοι οι υπόλοιποι λιμένες της Περιφέρειας εντάσσονται στην στρατηγική μας για το εθνικό λιμενικό σύστημα και σύντομα αναμένεται ο ρόλος τους να αναβαθμιστεί, στην προσπάθεια που κάνουμε για την συνολική αναβάθμιση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης που σύντομα πρόκειται να θέσουμε σε δημόσια διαβούλευση.

Ποια είναι η διαφορά της πολιτικής του υπουργείου σας σχετικά με την προηγούμενη κυβέρνηση;

Η προηγούμενη κυβέρνηση κρίθηκε από τους πολίτες, και η πολιτική της όπως γνωρίζετε, καταδικάστηκε. Άρα δεν έχει κανένα νόημα να κοιτάμε πίσω. Για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, στην οποία έχω την τιμή να συμμετέχω, σημασία έχει να κοιτάμε μπροστά, υλοποιώντας το πρόγραμμά μας. Ξέρετε οι πολίτες κουράστηκαν και ζητούν πράξεις και αποτελέσματα. Εμείς λοιπόν αυτό κάνουμε. Εφαρμόζουμε την κοινή λογική και δίνουμε λύσεις, στα προβλήματα των νησιωτών μας και των ανθρώπων της ναυτιλίας.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για την – μετά την πανδημία – πορεία της χώρας;

Όλα δείχνουν ότι ο εφιάλτης αυτός που βιώσαμε για 18 περίπου μήνες είναι στο τέλος του και προσεκτικά αρχίζουμε να παίρνουμε τις ζωές μας πίσω. Αυτό δεν σημαίνει ότι ξεμπερδέψαμε. Πρέπει να τηρούμε τα μέτρα και το κυριότερο να εμβολιαστούν όσοι δεν το έχουν κάνει μέχρι σήμερα. Αυτή είναι η μόνη λύση, για να επιστρέψουμε στην κανονικότητα με ασφάλεια. Ήδη, η κυβέρνηση υλοποιεί το σχέδιό της για την επανεκκίνηση της οικονομίας τόσο στηρίζοντας όσους χρειάζεται, αλλά σχεδιάζοντας και το αύριο της ελληνικής οικονομίας αξιοποιώντας τους πόρους από  το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημασία έχει ότι σε αυτή τη μεγάλη περιπέτεια της πανδημίας, κανείς δεν έμεινε μόνος και κανείς δεν θα μείνει μόνος.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *