Τρόποι ενίσχυσης της ψυχικής μας υγείας στην εποχή του Covid-19

Της Κατερίνας Μασούρη, ψυχολόγος ΕΠΑΨΥ Εύβοιας

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Πριν από έναν χρόνο εμφανίστηκε ένας νέος ιός, ο Covid-19, και άλλαξε όλη μας τη ζωή με έναν θολό και πρωτόγνωρο τρόπο. Μας επηρέασε κοινωνικά, αφού μας επέβαλε κοινωνικές αποστάσεις. Μας επηρέασε συναισθηματικά, δημιουργώντας μας θυμό, φόβο, άγχος, ανησυχία για τη ζωή μας. Μας επηρέασε σωματικά: πονοκέφαλοι, δυσκολίες στον ύπνο, αλλαγές στο βάρος μας, ευερεθιστότητα. Μας επηρέασε εργασιακά και οικονομικά: πολλοί από εμάς χάσαμε τη δουλειά μας, μπήκαμε σε καθεστώς τηλεργασίας ή κάναμε τηλεκπαίδευση. Σαφώς και μας επηρέασε ψυχικά: κατάθλιψη, φοβίες, προβλήματα συμπεριφοράς, καθώς και δυσκολίες στις διαπροσωπικές μας σχέσεις εμφανίστηκαν ή επιδεινώθηκαν.

Πάνω απ’ όλα, μας έκανε να κατανοήσουμε ότι η υγεία μας –σωματική και ψυχική– είναι το πιο πολύτιμο ανθρώπινο αγαθό, αλλά δεν είναι δεδομένη, και ότι η θωράκισή της είναι ένα επιπλέον ζητούμενο.

Πώς όμως θωρακίζουμε την ψυχική μας υγεία στην εποχή του Covid-19;

Αρχικά, θέτουμε ένα όριο στην πληροφόρηση που δεχόμαστε καθημερινά αναφορικά με τον Covid-19. Επιλέγουμε ένα μέσο, από το οποίο επιθυμούμε να λαμβάνουμε ενημέρωση.

Ακολουθούμε τις επίσημες οδηγίες προστασίας για τη λοίμωξη Covid-19. Θα τις βρούμε διαδικτυακά στις σελίδες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, καθώς και του υπουργείου Υγείας.

Φροντίζουμε τον εαυτό μας. Προσπαθούμε να τρώμε υγιεινά, έχοντας ισορροπημένα γεύματα. Δεν παραμελούμε τη σωματική μας άσκηση. Διατηρούμε μια ρουτίνα ύπνου και την τηρούμε απαρέγκλιτα. Η σωματική μας ξεκούραση είναι απαραίτητη για την πνευματική μας διαύγεια και την ψυχική μας ηρεμία.

Δημιουργούμε ένα τακτικό πρόγραμμα επικοινωνίας με τα άτομα για τα οποία ανησυχούμε περισσότερο (ηλικιωμένα μέλη, φιλικά πρόσωπα που ζουν μόνα τους, φίλοι που νόσησαν από τον Covid -19).

Οργανώνουμε την ημέρα μας με τις υποχρεώσεις που έχουμε και τις δραστηριότητες που έχουμε εντάξει στην καθημερινότητά μας. Η δημιουργία μιας λίστας με προσωπικές δραστηριότητες που είναι διασκεδαστικές αποτελεί σημαντικό οδηγό για να διαχειριστούμε την κρίση που διανύουμε. Επίσης, η απόκτηση ενός νέου χόμπι συμβάλλει στην αύξηση της αισιοδοξίας στη ζωή μας και στην απόκτηση νοήματος.

Εξασκούμαστε σε τεχνικές που μπορούν να μειώσουν την ανησυχία και το άγχος μας, όπως η τεχνική της διαφραγματικής αναπνοής, η άσκηση του διαλογισμού, η μουσική ή ακόμη και η επαφή με τη φύση. Ο χορός, το γέλιο, τα αστεία, αυξάνουν τη χαρά στη ζωή μας.

Εστιάζουμε στις θετικές πλευρές της ζωής. Επικεντρωνόμαστε κάθε μέρα σε θετικές διαστάσεις της ζωής, όπως «ευτυχία», «ευγνωμοσύνη», «συγχώρεση», «αισιοδοξία», και αναζητούμε πράξεις, συνομιλίες, καταστάσεις αντίστοιχες με τη διάσταση που επιλέξαμε.

Αναγνωρίζουμε και ξεφορτωνόμαστε τις δυσλειτουργικές μας σκέψεις. Παράλογες και αρνητικές σκέψεις τις αμφισβητούμε, με τον έλεγχο της λογικής. Θα πρέπει να αναζητούμε την εγκυρότητα και την αλήθεια σε όσα σκεφτόμαστε. Σε δύσκολες καταστάσεις οι παράλογες σκέψεις λειτουργούν σαν παραμορφωτικός φακός, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα.

Αναζητούμε τη βοήθεια των ειδικών ή συμμετέχουμε σε ομάδες αυτοβοήθειας, τηλεφωνούμε σε γραμμές υποστήριξης, αν νιώσουμε ότι έχουμε χάσει τον έλεγχο και δεν μπορούμε να διαχειριστούμε την καθημερινότητά μας και θέματα που σχετίζονται με τη σωματική και ψυχική μας υγεία.

Τέλος, αποφεύγουμε τα σενάρια καταστροφολογίας. Η εμπειρία μας με τον Covid-19 είναι ένα μάθημα, μια προσωρινή κατάσταση, που μας δίδαξε πώς να γίνουμε καλύτεροι και πιο δυνατοί στη διαχείριση της κρίσης που αυτός έφερε στις ζωές όλων μας.

Πριν από έναν χρόνο εμφανίστηκε ένας νέος ιός, ο Covid-19, και άλλαξε όλη μας τη ζωή με έναν θολό και πρωτόγνωρο τρόπο. Μας επηρέασε κοινωνικά, αφού μας επέβαλε κοινωνικές αποστάσεις. Μας επηρέασε συναισθηματικά, δημιουργώντας μας θυμό, φόβο, άγχος, ανησυχία για τη ζωή μας. Μας επηρέασε σωματικά: πονοκέφαλοι, δυσκολίες στον ύπνο, αλλαγές στο βάρος μας, ευερεθιστότητα. Μας επηρέασε εργασιακά και οικονομικά: πολλοί από εμάς χάσαμε τη δουλειά μας, μπήκαμε σε καθεστώς τηλεργασίας ή κάναμε τηλεκπαίδευση. Σαφώς και μας επηρέασε ψυχικά: κατάθλιψη, φοβίες, προβλήματα συμπεριφοράς, καθώς και δυσκολίες στις διαπροσωπικές μας σχέσεις εμφανίστηκαν ή επιδεινώθηκαν.

Πάνω απ’ όλα, μας έκανε να κατανοήσουμε ότι η υγεία μας –σωματική και ψυχική– είναι το πιο πολύτιμο ανθρώπινο αγαθό, αλλά δεν είναι δεδομένη, και ότι η θωράκισή της είναι ένα επιπλέον ζητούμενο.

Πώς όμως θωρακίζουμε την ψυχική μας υγεία στην εποχή του Covid-19;

Αρχικά, θέτουμε ένα όριο στην πληροφόρηση που δεχόμαστε καθημερινά αναφορικά με τον Covid-19. Επιλέγουμε ένα μέσο, από το οποίο επιθυμούμε να λαμβάνουμε ενημέρωση.

Ακολουθούμε τις επίσημες οδηγίες προστασίας για τη λοίμωξη Covid-19. Θα τις βρούμε διαδικτυακά στις σελίδες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, καθώς και του υπουργείου Υγείας.

Φροντίζουμε τον εαυτό μας. Προσπαθούμε να τρώμε υγιεινά, έχοντας ισορροπημένα γεύματα. Δεν παραμελούμε τη σωματική μας άσκηση. Διατηρούμε μια ρουτίνα ύπνου και την τηρούμε απαρέγκλιτα. Η σωματική μας ξεκούραση είναι απαραίτητη για την πνευματική μας διαύγεια και την ψυχική μας ηρεμία.

Δημιουργούμε ένα τακτικό πρόγραμμα επικοινωνίας με τα άτομα για τα οποία ανησυχούμε περισσότερο (ηλικιωμένα μέλη, φιλικά πρόσωπα που ζουν μόνα τους, φίλοι που νόσησαν από τον Covid -19).

Οργανώνουμε την ημέρα μας με τις υποχρεώσεις που έχουμε και τις δραστηριότητες που έχουμε εντάξει στην καθημερινότητά μας. Η δημιουργία μιας λίστας με προσωπικές δραστηριότητες που είναι διασκεδαστικές αποτελεί σημαντικό οδηγό για να διαχειριστούμε την κρίση που διανύουμε. Επίσης, η απόκτηση ενός νέου χόμπι συμβάλλει στην αύξηση της αισιοδοξίας στη ζωή μας και στην απόκτηση νοήματος.

Εξασκούμαστε σε τεχνικές που μπορούν να μειώσουν την ανησυχία και το άγχος μας, όπως η τεχνική της διαφραγματικής αναπνοής, η άσκηση του διαλογισμού, η μουσική ή ακόμη και η επαφή με τη φύση. Ο χορός, το γέλιο, τα αστεία, αυξάνουν τη χαρά στη ζωή μας.

Εστιάζουμε στις θετικές πλευρές της ζωής. Επικεντρωνόμαστε κάθε μέρα σε θετικές διαστάσεις της ζωής, όπως «ευτυχία», «ευγνωμοσύνη», «συγχώρεση», «αισιοδοξία», και αναζητούμε πράξεις, συνομιλίες, καταστάσεις αντίστοιχες με τη διάσταση που επιλέξαμε.

Αναγνωρίζουμε και ξεφορτωνόμαστε τις δυσλειτουργικές μας σκέψεις. Παράλογες και αρνητικές σκέψεις τις αμφισβητούμε, με τον έλεγχο της λογικής. Θα πρέπει να αναζητούμε την εγκυρότητα και την αλήθεια σε όσα σκεφτόμαστε. Σε δύσκολες καταστάσεις οι παράλογες σκέψεις λειτουργούν σαν παραμορφωτικός φακός, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα.

Αναζητούμε τη βοήθεια των ειδικών ή συμμετέχουμε σε ομάδες αυτοβοήθειας, τηλεφωνούμε σε γραμμές υποστήριξης, αν νιώσουμε ότι έχουμε χάσει τον έλεγχο και δεν μπορούμε να διαχειριστούμε την καθημερινότητά μας και θέματα που σχετίζονται με τη σωματική και ψυχική μας υγεία.

Τέλος, αποφεύγουμε τα σενάρια καταστροφολογίας. Η εμπειρία μας με τον Covid-19 είναι ένα μάθημα, μια προσωρινή κατάσταση, που μας δίδαξε πώς να γίνουμε καλύτεροι και πιο δυνατοί στη διαχείριση της κρίσης που αυτός έφερε στις ζωές όλων μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ