«Επελαύνουν» τα έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα – Πώς και ποια «τρέχουν» αυτήν την περίοδο

Σήμερα οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα έχουν ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ και αφορούν κυρίως έργα που βρίσκονται εντός διαγωνιστικής διαδικασίας

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Με μεγάλη δυναμική συνεχίζεται η «επέλαση» των έργων Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα. Η πλήρης επικράτηση του μοντέλου των έργων ΣΔΙΤ εξηγείται εν μέρει από την ευελιξία στην ωρίμανση, την χρηματοδότηση, τους όρους και την υλοποίηση κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας.

Είναι, επίσης, έργα τα οποία προσφέρουν ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον, τόσο στις αναθέτουσες αρχές, όσο και στους αναδόχους, που από κοινού μπορούν να γνωρίζουν ότι με την υλοποίηση έργων με τη μέθοδο αυτή υπάρχει ένα δίχτυ ασφαλείας.

Σήμερα οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα έχουν ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ και αφορούν κυρίως έργα που βρίσκονται εντός διαγωνιστικής διαδικασίας. Με σημαντική αποδοχή από την αγορά, αποτελούν μία ασφαλή διέξοδο για έργα που αδυνατούν να «τρέξουν» μέσα από παραδοσιακά κανάλια χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Βέβαια, δεν είναι όλα θετικά. Τα έργα έργα ΣΔΙΤ είναι χρονοβόρα όσον αφορά την περίοδο ωρίμανσης και δημοπράτησης που κρατούν κάποια χρόνια. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, αν και γίνονται σημαντικές προσπάθειες και μέσω της νομοθεσίας το πρόβλημα να μετριαστεί.

Το παράδοξο είναι πως ακόμα και μέσα από αυτή την οπτική, τα έργα ΣΔΙΤ παραμένουν ένας πιο γρήγορος και ασφαλής τρόπος υλοποίησης σε σχέση με τα κλασικά δημόσια έργα. Γιατί; Γιατί στην περίοδο υλοποίησης, οι καθυστερήσεις είναι ελάχιστες (εξαίρεση αποτέλεσε το έργο ΣΔΙΤ απορριμμάτων στην Πελοπόννησο που κόλλησε στη χρηματοδότηση), με αποτέλεσμα τα έργα όταν μπουν σε ένα ρυθμό να «τρέχουν» ικανοποιητικά.

ΣΔΙΤ υπό δημοπράτηση

Κτιριακά και οδικά έργα είναι κυρίαρχα σήμερα στα έργα ΣΔΙΤ.

Στα κτιριακά έχουμε:

– Τρεις διαγωνισμούς για κτίρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Θράκης (107 εκατ.), Κρήτης (255 εκατ.) και Θεσσαλίας (116 εκατ.), που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την εικόνα των κτιριακών υποδομών και να παρέχεται μία νέα αναβαθμισμένη υπηρεσία για τους φοιτητές.

– Σε διαγωνισμό είναι, επίσης, τα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ για: Το Κέντρο Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών (89 εκατ.), η Πολιτεία Καινοτομίας στην οδό Πειραιώς (60 εκατ.), τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (163 εκατ.), τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (159 εκατ.).

Στα οδικά έργα έχουμε τρεις μεγάλους διαγωνισμούς από το υπουργείο υποδομών και Μεταφορών:

– Ο πρώτος αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ (από το 2018) Χερσόνησος-Νεάπολη, κόστους περίπου 350 εκατ. ευρώ.

– Το δεύτερο έργο αφορά τον οδικό άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, κόστους 250 εκατ. ευρώ, και

– το τρίτο έργο αφορά τo flyover (ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης), με κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ.

Σε δημοπράτηση είναι επίσης:

– η μονάδα απορριμμάτων του δυτικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας με 250 εκατ. ευρώ, που γίνεται το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ του είδους του.

– Το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική με 105 εκατ. ευρώ, που θα λύσει το σοβαρό υδρευτικό και αρδευτικό πρόβλημα της περιοχής.

– Το μεγάλο έργο για το Ultra Fast Broadband, με κόστος που αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ αλλά και μικρότερα έργα οδοφωτισμού.

Προς δημοπράτηση έργα ΣΔΙΤ

Η κυβέρνηση έχει προκρίνει αρκετά νέα έργα με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ. Τα σημαντικότερα έργα που θα δούμε να οδεύουν προς δημοπράτηση το επόμενο διάστημα είναι:

  • Στα οδικά έργα προετοιμάζεται η δημοπράτηση για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη-Εδεσσα και Αμφίπολη-Δράμα. Είναι κάθετοι άξονες της Εγνατίας και ιδιαίτερα σημαντικοί για την ευρύτερη περιοχή. Ένα τρίτο ΣΔΙΤ είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας, με κόστος 200 εκατ. ευρώ.
  • Επίσης σε επίπεδο κτιριακών έργων αναμένουμε τη δημοπράτηση των 12 Δικαστικών Μεγάρων (θα σπάσει σε 3 διαγωνισμούς), του νέου κτιριακού συγκροτήματος της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς και στις αρχές του 2022 το Κυβερνητικό Πάρκο στην περιοχή Δάφνης-Υμηττού.
  • Επίσης αναμένεται ο τριπλός διαγωνισμός για τις μονάδες απορριμμάτων της Αττικής, που θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ.
  • Σε άλλα έργα, θα έχουμε το έργο για το Φράγμα Ενιπέα στη Θεσσαλία και το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα Αττικής, δύο έργα που θωρακίζουν υδροδοτικά και υδρευτικά και τα οποία θα εκκινήσουν τους επόμενους μήνες.

Η εμβέλεια των ΣΔΙΤ αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω μέσα στο 2021 αν και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ήδη υπάρχουν ενδείξεις ότι φτάνουμε σε ένα «ταβάνι» για τα έργα αυτά, μιας και κάθε έργο που προστίθεται, επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και το ΠΔΕ.

Πηγή: imerisia.gr

Με μεγάλη δυναμική συνεχίζεται η «επέλαση» των έργων Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα. Η πλήρης επικράτηση του μοντέλου των έργων ΣΔΙΤ εξηγείται εν μέρει από την ευελιξία στην ωρίμανση, την χρηματοδότηση, τους όρους και την υλοποίηση κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας.

Είναι, επίσης, έργα τα οποία προσφέρουν ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον, τόσο στις αναθέτουσες αρχές, όσο και στους αναδόχους, που από κοινού μπορούν να γνωρίζουν ότι με την υλοποίηση έργων με τη μέθοδο αυτή υπάρχει ένα δίχτυ ασφαλείας.

Σήμερα οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα έχουν ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ και αφορούν κυρίως έργα που βρίσκονται εντός διαγωνιστικής διαδικασίας. Με σημαντική αποδοχή από την αγορά, αποτελούν μία ασφαλή διέξοδο για έργα που αδυνατούν να «τρέξουν» μέσα από παραδοσιακά κανάλια χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Βέβαια, δεν είναι όλα θετικά. Τα έργα έργα ΣΔΙΤ είναι χρονοβόρα όσον αφορά την περίοδο ωρίμανσης και δημοπράτησης που κρατούν κάποια χρόνια. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, αν και γίνονται σημαντικές προσπάθειες και μέσω της νομοθεσίας το πρόβλημα να μετριαστεί.

Το παράδοξο είναι πως ακόμα και μέσα από αυτή την οπτική, τα έργα ΣΔΙΤ παραμένουν ένας πιο γρήγορος και ασφαλής τρόπος υλοποίησης σε σχέση με τα κλασικά δημόσια έργα. Γιατί; Γιατί στην περίοδο υλοποίησης, οι καθυστερήσεις είναι ελάχιστες (εξαίρεση αποτέλεσε το έργο ΣΔΙΤ απορριμμάτων στην Πελοπόννησο που κόλλησε στη χρηματοδότηση), με αποτέλεσμα τα έργα όταν μπουν σε ένα ρυθμό να «τρέχουν» ικανοποιητικά.

ΣΔΙΤ υπό δημοπράτηση

Κτιριακά και οδικά έργα είναι κυρίαρχα σήμερα στα έργα ΣΔΙΤ.

Στα κτιριακά έχουμε:

– Τρεις διαγωνισμούς για κτίρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Θράκης (107 εκατ.), Κρήτης (255 εκατ.) και Θεσσαλίας (116 εκατ.), που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την εικόνα των κτιριακών υποδομών και να παρέχεται μία νέα αναβαθμισμένη υπηρεσία για τους φοιτητές.

– Σε διαγωνισμό είναι, επίσης, τα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ για: Το Κέντρο Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών (89 εκατ.), η Πολιτεία Καινοτομίας στην οδό Πειραιώς (60 εκατ.), τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (163 εκατ.), τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (159 εκατ.).

Στα οδικά έργα έχουμε τρεις μεγάλους διαγωνισμούς από το υπουργείο υποδομών και Μεταφορών:

– Ο πρώτος αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ (από το 2018) Χερσόνησος-Νεάπολη, κόστους περίπου 350 εκατ. ευρώ.

– Το δεύτερο έργο αφορά τον οδικό άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, κόστους 250 εκατ. ευρώ, και

– το τρίτο έργο αφορά τo flyover (ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης), με κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ.

Σε δημοπράτηση είναι επίσης:

– η μονάδα απορριμμάτων του δυτικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας με 250 εκατ. ευρώ, που γίνεται το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ του είδους του.

– Το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική με 105 εκατ. ευρώ, που θα λύσει το σοβαρό υδρευτικό και αρδευτικό πρόβλημα της περιοχής.

– Το μεγάλο έργο για το Ultra Fast Broadband, με κόστος που αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ αλλά και μικρότερα έργα οδοφωτισμού.

Προς δημοπράτηση έργα ΣΔΙΤ

Η κυβέρνηση έχει προκρίνει αρκετά νέα έργα με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ. Τα σημαντικότερα έργα που θα δούμε να οδεύουν προς δημοπράτηση το επόμενο διάστημα είναι:

  • Στα οδικά έργα προετοιμάζεται η δημοπράτηση για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη-Εδεσσα και Αμφίπολη-Δράμα. Είναι κάθετοι άξονες της Εγνατίας και ιδιαίτερα σημαντικοί για την ευρύτερη περιοχή. Ένα τρίτο ΣΔΙΤ είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας, με κόστος 200 εκατ. ευρώ.
  • Επίσης σε επίπεδο κτιριακών έργων αναμένουμε τη δημοπράτηση των 12 Δικαστικών Μεγάρων (θα σπάσει σε 3 διαγωνισμούς), του νέου κτιριακού συγκροτήματος της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς και στις αρχές του 2022 το Κυβερνητικό Πάρκο στην περιοχή Δάφνης-Υμηττού.
  • Επίσης αναμένεται ο τριπλός διαγωνισμός για τις μονάδες απορριμμάτων της Αττικής, που θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ.
  • Σε άλλα έργα, θα έχουμε το έργο για το Φράγμα Ενιπέα στη Θεσσαλία και το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα Αττικής, δύο έργα που θωρακίζουν υδροδοτικά και υδρευτικά και τα οποία θα εκκινήσουν τους επόμενους μήνες.

Η εμβέλεια των ΣΔΙΤ αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω μέσα στο 2021 αν και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ήδη υπάρχουν ενδείξεις ότι φτάνουμε σε ένα «ταβάνι» για τα έργα αυτά, μιας και κάθε έργο που προστίθεται, επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και το ΠΔΕ.

Πηγή: imerisia.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ