Οδήγηση στη βροχή: Τι να προσέξω;

Μικρά μυστικά για ασφαλείς μετακινήσεις και προστασία από τα έντονα καιρικά φαινόμενα

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Το φθινόπωρο έχει μπει για τα καλά και οι βροχές είναι προ των πυλών, με αποτέλεσμα να πρέπει να διαφοροποιήσουμε αρκετά το οδηγικό μας στιλ. Οι παγίδες που κρύβονται από την βροχή στο κακοσυντηρημένο και γεμάτο σκόνες οδόστρωμα, σε συνδυασμό με έναν λάθος υπολογισμό από τον οδηγό ή από παραμελημένο στον τομέα της συντήρησης αυτοκίνητο (λάστιχα, μάκτρα υαλοκαθαριστήρων, σύστημα κλιματισμού κ.α.), μπορούν να οδηγήσουν στην καλύτερη περίπτωση σε κάποιο ατύχημα, αν όχι σε δυστύχημα.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες βασικές οδηγίες που μπορείτε να έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας και να τις ακολουθείτε ευλαβικά, για να κινείστε με ασφάλεια ακόμα και σε συνθήκες βαριάς κακοκαιρίας. Πριν όμως αρχίσετε να ξεσκονίζετε τις οδηγικές εγκυκλοπαιδικές σας γνώσεις και να τις εφαρμόζετε στην πράξη, καλό θα είναι να διαβάσετε μια πρόγνωση καιρού για τις περιοχές όπου θα κινηθείτε για μην βρεθείτε προ εκπλήξεως.

  • Πέρα όμως από την πρόγνωση του καιρού, καλό είναι να επιλέξουμε και την σωστή διαδρομή. Σίγουρα έχετε παρατηρήσει στις διαδρομές που πραγματοποιείτε πιο συχνά τα σημεία όπου λιμνάζουν τα νερά, οπότε ίσως είναι καλύτερα να επιλέξετε μια διαφορετική διαδρομή.
  • Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών. Τα φθαρμένα ή με λάθος πιέσεις ελαστικά είναι σίγουρο ότι δεν θα αποδώσουν τα μέγιστα, μιας και η πρόσφυση που θα προσφέρουν θα είναι περιορισμένη.
  • Επιβεβαιώνουμε την σωστή λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων και του συστήματος πλύσης των παρμπρίζ. Εάν τα μάκτρα έχουν “φαγωθεί” τα αντικαθιστούμε αμέσως, ενώ προσθέτουμε απιονισμένο νερό ή ειδικό καθαριστικό μίγμα στο ντεπόζιτο υγρού πλύσης.
  • Χρησιμοποιείστε τον κλιματισμό για να δείτε ότι δουλεύει προβλεπόμενα. Σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης, η χρήση του συστήματος κλιματισμού θα λειτουργήσει σαν αφυγραντήρας και δεν θα επιτρέψει το θάμπωμα του παρμπρίζ. Εννοείται ότι πρώτα απ’ όλα έχουμε καθαρίσει το παρμπρίζ εσωτερικά με ένα φύλλο από εφημερίδα που δεν θα αφήσει ίχνη και λιπαρότητα.
  • Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα που δεν έχουν φώτα ημέρας και αισθητήρα φώτων, θα πρέπει ο οδηγός να τα ενεργοποιήσει από μόνος του για να δηλώνει την παρουσία του στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου από ακόμα μεγαλύτερη απόσταση. Σε αυτά τα αυτοκίνητα καλό θα είναι να εφαρμόσουμε και κάποιο σπρέι αδιαβροχοποίησης σε ορισμένα ευαίσθητα σημεία του ηλεκτρικού κυκλώματος που βρίσκονται στον χώρο του κινητήρα.
  • Σε περίπτωση που συναντήσετε λιμνάζοντα νερά μικρού βάθους, μειώστε ταχύτητα και περάστε με σταθερό γκάζι. Εάν βρίσκεστε δίπλα σε πεζοδρόμιο προσέξτε να μην βρέξετε τους πεζούς, ενώ σε περίπτωση που τα νερά έχουν μεγάλο βάθος ή δυνατή ροή αποφύγετε την διάσχισή τους.
  • Μην κολλάτε στα προπορευόμενα οχήματα. Το ολισθηρό οδόστρωμα είναι δεδομένο ότι μεγαλώνει τις αποστάσεις ακινητοποιήσεις και το σπρέι που δημιουργείται από το μπροστινό όχημα υποβαθμίζει την ορατότητα. Επιπλέον, θα πρέπει να λειτουργήσετε σε μεγαλύτερη σκάλα τους υαλοκαθαριστήρες με ότι αρνητικό συνεπάγεται.
  • Όταν κινείστε σε διαδρομή που δεν απαιτεί συχνή χρήση των φρένων, π.χ. αυτοκινητόδρομος, καλό θα είναι να πιέζετε ελαφρώς το πεντάλ του φρένου (ίσα-ίσα) ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να “καθαρίζουν” τα φρένα από το νερό.

Σε αυτές τις συνθήκες κίνησης θα πρέπει να προσέχετε το φαινόμενο της υδρολίσθησης. Οι αυλακώσεις του ελαστικού απομακρύνουν το νερό που υπάρχει μεταξύ του πέλματος και του οδοστρώματος, ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσφυση. Αν όμως η ταχύτητα του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την ποσότητα του νερού στο δρόμο ξεπεράσει τις αποχετευτικές δυνατότητες του ελαστικού, τότε παρεμβάλλεται ένα λεπτό στρώμα νερού ανάμεσα στο ελαστικό και το δρόμο, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γλιστρά με μηδενική πρόσφυση. Αυτό ονομάζεται υδρολίσθηση.

Για να αποφύγουμε την υδρολίσθηση, πρέπει να έχουμε ελαστικά σε άριστη κατάσταση, με τις σωστές πιέσεις αέρα. Αν τα ελαστικά έχουν φθαρμένο πέλμα ή ηλικία μεγαλύτερη των τριών ετών, τα αντικαθιστούμε άμεσα. Αποφεύγουμε τα σημεία όπου έχει συγκεντρωθεί νερό. Οδηγούμε σε σημεία του δρόμου που έχουν «στεγνώσει» από τα ελαστικά των προπορευόμενων οχημάτων. Το σημαντικότερο για την πρόληψη ατυχήματος είναι η οδήγηση μας. Κινούμαστε πιο αργά σε βρεγμένο δρόμο, απ’ ότι συνηθίζουμε σε στεγνό. Αν αντιληφθούμε ότι το αυτοκίνητό μας υδρολισθαίνει, αφήνουμε απαλά το γκάζι μέχρι να επανέλθει η πρόσφυση.

Το φθινόπωρο έχει μπει για τα καλά και οι βροχές είναι προ των πυλών, με αποτέλεσμα να πρέπει να διαφοροποιήσουμε αρκετά το οδηγικό μας στιλ. Οι παγίδες που κρύβονται από την βροχή στο κακοσυντηρημένο και γεμάτο σκόνες οδόστρωμα, σε συνδυασμό με έναν λάθος υπολογισμό από τον οδηγό ή από παραμελημένο στον τομέα της συντήρησης αυτοκίνητο (λάστιχα, μάκτρα υαλοκαθαριστήρων, σύστημα κλιματισμού κ.α.), μπορούν να οδηγήσουν στην καλύτερη περίπτωση σε κάποιο ατύχημα, αν όχι σε δυστύχημα.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες βασικές οδηγίες που μπορείτε να έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας και να τις ακολουθείτε ευλαβικά, για να κινείστε με ασφάλεια ακόμα και σε συνθήκες βαριάς κακοκαιρίας. Πριν όμως αρχίσετε να ξεσκονίζετε τις οδηγικές εγκυκλοπαιδικές σας γνώσεις και να τις εφαρμόζετε στην πράξη, καλό θα είναι να διαβάσετε μια πρόγνωση καιρού για τις περιοχές όπου θα κινηθείτε για μην βρεθείτε προ εκπλήξεως.

  • Πέρα όμως από την πρόγνωση του καιρού, καλό είναι να επιλέξουμε και την σωστή διαδρομή. Σίγουρα έχετε παρατηρήσει στις διαδρομές που πραγματοποιείτε πιο συχνά τα σημεία όπου λιμνάζουν τα νερά, οπότε ίσως είναι καλύτερα να επιλέξετε μια διαφορετική διαδρομή.
  • Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών. Τα φθαρμένα ή με λάθος πιέσεις ελαστικά είναι σίγουρο ότι δεν θα αποδώσουν τα μέγιστα, μιας και η πρόσφυση που θα προσφέρουν θα είναι περιορισμένη.
  • Επιβεβαιώνουμε την σωστή λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων και του συστήματος πλύσης των παρμπρίζ. Εάν τα μάκτρα έχουν “φαγωθεί” τα αντικαθιστούμε αμέσως, ενώ προσθέτουμε απιονισμένο νερό ή ειδικό καθαριστικό μίγμα στο ντεπόζιτο υγρού πλύσης.
  • Χρησιμοποιείστε τον κλιματισμό για να δείτε ότι δουλεύει προβλεπόμενα. Σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης, η χρήση του συστήματος κλιματισμού θα λειτουργήσει σαν αφυγραντήρας και δεν θα επιτρέψει το θάμπωμα του παρμπρίζ. Εννοείται ότι πρώτα απ’ όλα έχουμε καθαρίσει το παρμπρίζ εσωτερικά με ένα φύλλο από εφημερίδα που δεν θα αφήσει ίχνη και λιπαρότητα.
  • Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα που δεν έχουν φώτα ημέρας και αισθητήρα φώτων, θα πρέπει ο οδηγός να τα ενεργοποιήσει από μόνος του για να δηλώνει την παρουσία του στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου από ακόμα μεγαλύτερη απόσταση. Σε αυτά τα αυτοκίνητα καλό θα είναι να εφαρμόσουμε και κάποιο σπρέι αδιαβροχοποίησης σε ορισμένα ευαίσθητα σημεία του ηλεκτρικού κυκλώματος που βρίσκονται στον χώρο του κινητήρα.
  • Σε περίπτωση που συναντήσετε λιμνάζοντα νερά μικρού βάθους, μειώστε ταχύτητα και περάστε με σταθερό γκάζι. Εάν βρίσκεστε δίπλα σε πεζοδρόμιο προσέξτε να μην βρέξετε τους πεζούς, ενώ σε περίπτωση που τα νερά έχουν μεγάλο βάθος ή δυνατή ροή αποφύγετε την διάσχισή τους.
  • Μην κολλάτε στα προπορευόμενα οχήματα. Το ολισθηρό οδόστρωμα είναι δεδομένο ότι μεγαλώνει τις αποστάσεις ακινητοποιήσεις και το σπρέι που δημιουργείται από το μπροστινό όχημα υποβαθμίζει την ορατότητα. Επιπλέον, θα πρέπει να λειτουργήσετε σε μεγαλύτερη σκάλα τους υαλοκαθαριστήρες με ότι αρνητικό συνεπάγεται.
  • Όταν κινείστε σε διαδρομή που δεν απαιτεί συχνή χρήση των φρένων, π.χ. αυτοκινητόδρομος, καλό θα είναι να πιέζετε ελαφρώς το πεντάλ του φρένου (ίσα-ίσα) ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να “καθαρίζουν” τα φρένα από το νερό.

Σε αυτές τις συνθήκες κίνησης θα πρέπει να προσέχετε το φαινόμενο της υδρολίσθησης. Οι αυλακώσεις του ελαστικού απομακρύνουν το νερό που υπάρχει μεταξύ του πέλματος και του οδοστρώματος, ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσφυση. Αν όμως η ταχύτητα του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την ποσότητα του νερού στο δρόμο ξεπεράσει τις αποχετευτικές δυνατότητες του ελαστικού, τότε παρεμβάλλεται ένα λεπτό στρώμα νερού ανάμεσα στο ελαστικό και το δρόμο, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γλιστρά με μηδενική πρόσφυση. Αυτό ονομάζεται υδρολίσθηση.

Για να αποφύγουμε την υδρολίσθηση, πρέπει να έχουμε ελαστικά σε άριστη κατάσταση, με τις σωστές πιέσεις αέρα. Αν τα ελαστικά έχουν φθαρμένο πέλμα ή ηλικία μεγαλύτερη των τριών ετών, τα αντικαθιστούμε άμεσα. Αποφεύγουμε τα σημεία όπου έχει συγκεντρωθεί νερό. Οδηγούμε σε σημεία του δρόμου που έχουν «στεγνώσει» από τα ελαστικά των προπορευόμενων οχημάτων. Το σημαντικότερο για την πρόληψη ατυχήματος είναι η οδήγηση μας. Κινούμαστε πιο αργά σε βρεγμένο δρόμο, απ’ ότι συνηθίζουμε σε στεγνό. Αν αντιληφθούμε ότι το αυτοκίνητό μας υδρολισθαίνει, αφήνουμε απαλά το γκάζι μέχρι να επανέλθει η πρόσφυση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ