Μοσχοκάρυδο: Η χρήση του στην κουζίνα και τα οφέλη για την υγεία

Ωστόσο η υπερβολική κατανάλωση του μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Ένα μπαχαρικό ιδιαίτερα αρωματικό με πικάντικη και κάπως γλυκιά γεύση που ταιριάζει τόσο σε αλμυρές όσο και σε γλυκές παρασκευές.

Το μοσχοκάρυδο που γνωρίζουμε είναι ο αποξηραμένος καρπός του δέντρου με το ίδιο όνομα. Ο καρπός περιβάλλεται από μια κόκκινο-πορτοκαλί μεμβράνη που ονομάζεται μασίς (macis) και χρησιμοποιείται επίσης ως μπαχαρικό, αλλά δεν το συναντάμε συχνά τουλάχιστον στη χώρα μας. Το φυτό αυτό ευδοκιμεί κυρίως στην Ινδονησία και σε κάποιες περιοχές της Ινδίας και της Μαλαισίας.

Πρόκειται για ένα αρωματικό και κάπως πικάντικο μπαχαρικό που χρησιμοποιείται πάντοτε σε μικρές ποσότητες, τόσο για την έντονη γεύση του όσο και για τις παρενέργειες που μπορεί να έχει η υπερβολική του κατανάλωση.

Στην πραγματικότητα το μοσχοκάρυδο σε μεγάλες ποσότητες θεωρείται δηλητήριο.

Αγορά
Το μοσχοκάρυδο πωλείται ολόκληρο ή αλεσμένο. Το βρίσκουμε εύκολα στα καταστήματα μπαχαρικών και στα ράφια των σουπερμάρκετ. Επειδή είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο και χάνει γρήγορα το άρωμά του και επειδή έτσι κι αλλιώς το χρησιμοποιούμε σε μικρές ποσότητες, είναι προτιμότερο να το αγοράζουμε σε καρπούς και να το τρίβουμε εμείς με έναν πολύ λεπτό τρίφτη.

Συντήρηση
Όπως όλα τα μπαχαρικά, το μοσχοκάρυδο αποθηκεύεται ολόκληρο ή αλεσμένο σε αεροστεγές δοχείο, μακριά από το φως και τη θερμότητα.  Ωστόσο, όπως είπαμε, ο ολόκληρος καρπός διατηρεί το άρωμά του περισσότερο.

Χρήση
Το μοσχοκάρυδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε γλυκά όσο και σε αλμυρά πιάτα. Απλώς πασπαλίζουμε το πιάτο ή το γλυκό με τη λεπτή αρωματική σκόνη.

Ταιριάζει ιδανικά με τις πατάτες και το γαλλικό γκρατέν ντοφινουά (gratin dauphinois), ενώ οι περισσότεροι από εμάς δεν μπορούμε να διανοηθούμε σάλτσα μπεσαμέλ χωρίς μοσχοκάρυδο. Αρωματίζει επίσης υπέροχα παρασκευές με τυριά και κρέμα γάλακτος, όπως οι διάφορες αλμυρές τάρτες (κις) και τα λαχταριστά σουφλέ.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ρίχνουν λίγο μοσχοκάρυδο στην κλασική σάλτσα με κιμά μπολονέζ και στα μπιφτέκια, ενώ ταιριάζει πολύ ωραία στις διάφορες χορτόσουπες και στα ανατολίτικα πιλάφια με τις σταφίδες και τα αμύγδαλα. Δοκιμάστε να τρίψετε μοσχοκάρυδο σε μια σούπα από κολοκύθα και στη σούπα με κάστανο. Θα κάνει αμέσως τη διαφορά στη γεύση.

Στις γλυκές παρασκευές, ας μην ξεχνάμε ότι το μοσχοκάρυδο αρωματίζει τα αγαπημένα μας μελομακάρονα και διάφορα κέικ με ξηρούς καρπούς, ενώ σε συνδυασμό με την κανέλα αρωματίζει κρέμες, πουτίγκες και άλλα γλυκίσματα.

Επίσης σημαντική είναι η χρήση του στη σαγκρία, στα διάφορα ποντς και στα κοκτέιλ με χαρακτήρα.

Σύμφωνα με τους σεφ, το μοσχοκάρυδο ταιριάζει πολύ με τις πατάτες, τις κολοκύθες, την κανέλα, τα καρότα, το σπανάκι και το κάστανο.

Οφέλη για την υγεία

Ανακούφιση από τον πόνο

Ένα από τα συστατικά του μοσχοκάρυδου είναι μια ένωση παρόμοια με τη μενθόλη, η οποία έχει φυσικά χαρακτηριστικά που ανακουφίζουν από τους πόνους από πληγές, τραυματισμούς, διαστρέμματα και χρόνια φλεγμονή από καταστάσεις όπως η αρθρίτιδα.

Πεπτική υγεία

To τριμμένο μοσχοκάρυδο διατηρεί την περιεκτικότητά του σε ίνες, η οποία μπορεί να διεγείρει την πεπτική διαδικασία, προωθώντας την περισταλτική κίνηση στους λείους μυς του εντέρου. Επίσης, προκαλεί την έκκριση διαφόρων γαστρικών και εντερικών υγρών.

Υγεία του εγκεφάλου

Ένα από τα λιγότερο γνωστά οφέλη του μοσχοκάρυδου είναι το ότι τα διάφορα συστατικά των αιθέριων ελαίων του μειώνουν την εξασθένηση των νευρικών οδών και της γνωστικής λειτουργίας που συνήθως προσβάλλουν τα άτομα με άνοια ή νόσο του Alzheimer.

Αποτοξινωτική δράση

Το μοσχοκάρυδο ενεργεί ως τονωτικό με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και επομένως ενισχύει τη συνολική υγεία του σώματος και ιδιαίτερα του ήπατος και των νεφρών όπου συσσωρεύονται πολλές από τις τοξίνες. Επιπλέον, τα ενεργά συστατικά του βοηθούν στη διάλυση των νεφρικών λίθων και αυξάνουν τη συνολική λειτουργία και αποτελεσματικότητα τόσο του νεφρού όσο και του ήπατος.

Στοματική Υγεία

Στις παραδοσιακές ιατρικές εφαρμογές θεωρείται βασιλιάς των μπαχαρικών για την στοματική υγεία. Τα ενεργά αντιβακτηριακά συστατικά του βοηθούν στην καταπολέμηση της κακοσμίας, των βακτηρίων και προστατεύει τα ούλα και τα δόντια. Εκχυλίσματά του βρίσκονται συχνά σε βιολογικές και φυτικές οδοντόκρεμες και στοματικά διαλύματα.

Υγεία του δέρματος

Αν και ο ακριβής μηχανισμός δεν είναι πλήρως κατανοητός, τα βότανα και τα παραδοσιακά φάρμακα έχουν χρησιμοποιήσει από καιρό μοσχοκάρυδο για να ενισχύσουν την υγεία του δέρματος και την λαμπερή του όψη. Συνηθέστερα εφαρμόζεται ως πάστα ανακατεμένη με νερό ή ακόμα και μέλι, η οποία μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής και του ερεθισμού, να προωθήσει την ενυδάτωση και να λειάνει διάφορα σημάδια.

Πίεση αίματος και κυκλοφορία

Τα μέταλλα που περιέχονται στο μοσχοκάρυδο συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής λειτουργίας των διαφόρων οργάνων του σώματος. Το κάλιο, ένα από αυτά, είναι αγγειοδιασταλτικό, μειώνοντας έτσι την αρτηριακή πίεση. Επιπλέον, διευκολύνει την πρόσληψη θρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα, καθιστώντας την πέψη μια αποτελεσματική και ταχεία διαδικασία. Το ασβέστιο που βρίσκεται στο μοσχοκάρυδο μπορεί να ενισχύσει την υγεία των οστών, ανακουφίζοντας παράλληλα από τα συμπτώματα της οστεοπόρωσης. Τέλος, η περιεκτικότητα σε σίδηρο μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης αναιμίας.

Καλύτερος ύπνος

Εάν αντιμετωπίζετε δυσκολίες στον ύπνο, πιείτε ένα φλιτζάνι γάλα με λίγη σκόνη μοσχοκάρυδου. Θα σας βοηθήσει χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε καλύτερα.

Το μοσχοκάρυδο θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιείται σε μικρές δόσεις τόσο στην μαγειρική όσο και στις παραδοσιακές θεραπείες. Σε πολύ μεγάλες δόσεις μπορεί να προκαλέσει ναυτία, ψευδαισθήσεις και ταχυπαλμία.

Mε πληροφορίες από OliveMagazine

Ένα μπαχαρικό ιδιαίτερα αρωματικό με πικάντικη και κάπως γλυκιά γεύση που ταιριάζει τόσο σε αλμυρές όσο και σε γλυκές παρασκευές.

Το μοσχοκάρυδο που γνωρίζουμε είναι ο αποξηραμένος καρπός του δέντρου με το ίδιο όνομα. Ο καρπός περιβάλλεται από μια κόκκινο-πορτοκαλί μεμβράνη που ονομάζεται μασίς (macis) και χρησιμοποιείται επίσης ως μπαχαρικό, αλλά δεν το συναντάμε συχνά τουλάχιστον στη χώρα μας. Το φυτό αυτό ευδοκιμεί κυρίως στην Ινδονησία και σε κάποιες περιοχές της Ινδίας και της Μαλαισίας.

Πρόκειται για ένα αρωματικό και κάπως πικάντικο μπαχαρικό που χρησιμοποιείται πάντοτε σε μικρές ποσότητες, τόσο για την έντονη γεύση του όσο και για τις παρενέργειες που μπορεί να έχει η υπερβολική του κατανάλωση.

Στην πραγματικότητα το μοσχοκάρυδο σε μεγάλες ποσότητες θεωρείται δηλητήριο.

Αγορά
Το μοσχοκάρυδο πωλείται ολόκληρο ή αλεσμένο. Το βρίσκουμε εύκολα στα καταστήματα μπαχαρικών και στα ράφια των σουπερμάρκετ. Επειδή είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο και χάνει γρήγορα το άρωμά του και επειδή έτσι κι αλλιώς το χρησιμοποιούμε σε μικρές ποσότητες, είναι προτιμότερο να το αγοράζουμε σε καρπούς και να το τρίβουμε εμείς με έναν πολύ λεπτό τρίφτη.

Συντήρηση
Όπως όλα τα μπαχαρικά, το μοσχοκάρυδο αποθηκεύεται ολόκληρο ή αλεσμένο σε αεροστεγές δοχείο, μακριά από το φως και τη θερμότητα.  Ωστόσο, όπως είπαμε, ο ολόκληρος καρπός διατηρεί το άρωμά του περισσότερο.

Χρήση
Το μοσχοκάρυδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε γλυκά όσο και σε αλμυρά πιάτα. Απλώς πασπαλίζουμε το πιάτο ή το γλυκό με τη λεπτή αρωματική σκόνη.

Ταιριάζει ιδανικά με τις πατάτες και το γαλλικό γκρατέν ντοφινουά (gratin dauphinois), ενώ οι περισσότεροι από εμάς δεν μπορούμε να διανοηθούμε σάλτσα μπεσαμέλ χωρίς μοσχοκάρυδο. Αρωματίζει επίσης υπέροχα παρασκευές με τυριά και κρέμα γάλακτος, όπως οι διάφορες αλμυρές τάρτες (κις) και τα λαχταριστά σουφλέ.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ρίχνουν λίγο μοσχοκάρυδο στην κλασική σάλτσα με κιμά μπολονέζ και στα μπιφτέκια, ενώ ταιριάζει πολύ ωραία στις διάφορες χορτόσουπες και στα ανατολίτικα πιλάφια με τις σταφίδες και τα αμύγδαλα. Δοκιμάστε να τρίψετε μοσχοκάρυδο σε μια σούπα από κολοκύθα και στη σούπα με κάστανο. Θα κάνει αμέσως τη διαφορά στη γεύση.

Στις γλυκές παρασκευές, ας μην ξεχνάμε ότι το μοσχοκάρυδο αρωματίζει τα αγαπημένα μας μελομακάρονα και διάφορα κέικ με ξηρούς καρπούς, ενώ σε συνδυασμό με την κανέλα αρωματίζει κρέμες, πουτίγκες και άλλα γλυκίσματα.

Επίσης σημαντική είναι η χρήση του στη σαγκρία, στα διάφορα ποντς και στα κοκτέιλ με χαρακτήρα.

Σύμφωνα με τους σεφ, το μοσχοκάρυδο ταιριάζει πολύ με τις πατάτες, τις κολοκύθες, την κανέλα, τα καρότα, το σπανάκι και το κάστανο.

Οφέλη για την υγεία

Ανακούφιση από τον πόνο

Ένα από τα συστατικά του μοσχοκάρυδου είναι μια ένωση παρόμοια με τη μενθόλη, η οποία έχει φυσικά χαρακτηριστικά που ανακουφίζουν από τους πόνους από πληγές, τραυματισμούς, διαστρέμματα και χρόνια φλεγμονή από καταστάσεις όπως η αρθρίτιδα.

Πεπτική υγεία

To τριμμένο μοσχοκάρυδο διατηρεί την περιεκτικότητά του σε ίνες, η οποία μπορεί να διεγείρει την πεπτική διαδικασία, προωθώντας την περισταλτική κίνηση στους λείους μυς του εντέρου. Επίσης, προκαλεί την έκκριση διαφόρων γαστρικών και εντερικών υγρών.

Υγεία του εγκεφάλου

Ένα από τα λιγότερο γνωστά οφέλη του μοσχοκάρυδου είναι το ότι τα διάφορα συστατικά των αιθέριων ελαίων του μειώνουν την εξασθένηση των νευρικών οδών και της γνωστικής λειτουργίας που συνήθως προσβάλλουν τα άτομα με άνοια ή νόσο του Alzheimer.

Αποτοξινωτική δράση

Το μοσχοκάρυδο ενεργεί ως τονωτικό με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και επομένως ενισχύει τη συνολική υγεία του σώματος και ιδιαίτερα του ήπατος και των νεφρών όπου συσσωρεύονται πολλές από τις τοξίνες. Επιπλέον, τα ενεργά συστατικά του βοηθούν στη διάλυση των νεφρικών λίθων και αυξάνουν τη συνολική λειτουργία και αποτελεσματικότητα τόσο του νεφρού όσο και του ήπατος.

Στοματική Υγεία

Στις παραδοσιακές ιατρικές εφαρμογές θεωρείται βασιλιάς των μπαχαρικών για την στοματική υγεία. Τα ενεργά αντιβακτηριακά συστατικά του βοηθούν στην καταπολέμηση της κακοσμίας, των βακτηρίων και προστατεύει τα ούλα και τα δόντια. Εκχυλίσματά του βρίσκονται συχνά σε βιολογικές και φυτικές οδοντόκρεμες και στοματικά διαλύματα.

Υγεία του δέρματος

Αν και ο ακριβής μηχανισμός δεν είναι πλήρως κατανοητός, τα βότανα και τα παραδοσιακά φάρμακα έχουν χρησιμοποιήσει από καιρό μοσχοκάρυδο για να ενισχύσουν την υγεία του δέρματος και την λαμπερή του όψη. Συνηθέστερα εφαρμόζεται ως πάστα ανακατεμένη με νερό ή ακόμα και μέλι, η οποία μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής και του ερεθισμού, να προωθήσει την ενυδάτωση και να λειάνει διάφορα σημάδια.

Πίεση αίματος και κυκλοφορία

Τα μέταλλα που περιέχονται στο μοσχοκάρυδο συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής λειτουργίας των διαφόρων οργάνων του σώματος. Το κάλιο, ένα από αυτά, είναι αγγειοδιασταλτικό, μειώνοντας έτσι την αρτηριακή πίεση. Επιπλέον, διευκολύνει την πρόσληψη θρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα, καθιστώντας την πέψη μια αποτελεσματική και ταχεία διαδικασία. Το ασβέστιο που βρίσκεται στο μοσχοκάρυδο μπορεί να ενισχύσει την υγεία των οστών, ανακουφίζοντας παράλληλα από τα συμπτώματα της οστεοπόρωσης. Τέλος, η περιεκτικότητα σε σίδηρο μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης αναιμίας.

Καλύτερος ύπνος

Εάν αντιμετωπίζετε δυσκολίες στον ύπνο, πιείτε ένα φλιτζάνι γάλα με λίγη σκόνη μοσχοκάρυδου. Θα σας βοηθήσει χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε καλύτερα.

Το μοσχοκάρυδο θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιείται σε μικρές δόσεις τόσο στην μαγειρική όσο και στις παραδοσιακές θεραπείες. Σε πολύ μεγάλες δόσεις μπορεί να προκαλέσει ναυτία, ψευδαισθήσεις και ταχυπαλμία.

Mε πληροφορίες από OliveMagazine

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ