Υποτονική η κίνηση στην αγορά της Λαμίας 8 μέρες πριν τα Χριστούγεννα

Μουδιασμένη η χριστουγεννιάτικη αγορά λίγο πριν την καρδιά των εορτών - Ανησυχία από τους καταστηματάρχες

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Η γιορτινή ατμόσφαιρα δεν συμβαδίζει, τουλάχιστον προς το παρόν, με την αγοραστική κίνηση σε είδη δώρων, ένδυσης και υπόδησης. Το Sterea News συνομίλησε με τους επαγγελματίες της πόλης της Λαμίας, και η αγωνία που εξέφρασαν χτύπησε κόκκινο, δεδομένου και των δύσκολων συνθηκών.

Όπως τονίζουν, ο κόσμος πια αγοράζει μόλις, τα απαραίτητα. Από την προηγούμενη Κυριακή που ήταν τα μαγαζιά ανοιχτά, δεν υπήρχε η αναμενόμενη κίνηση – τουλάχιστον στις εισπράξεις – σε σχέση με τον κόσμο που κυκλοφορούσε στους δρόμους της πόλης.

Όπως μας είπαν αρκετοί επιχειρηματίες της Λαμίας, «μπορεί ο καλός καιρός να ώθησε αρκετούς καταναλωτές να κατέβουν σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, ωστόσο ικανοποιητικούς τζίρους έκαναν μόνο λίγες μεγάλες εγχώριες και πολυεθνικές αλυσίδες. Ο περισσότερος κόσμος τελικά αρκέστηκε σε μία βόλτα μπροστά στις βιτρίνες ή σε μία έρευνα αγοράς», ενώ κατά κύριο λόγο, όπως συμπληρώνουν, ανεβασμένους τζίρους την Κυριακή έκανε η εστίαση.

Πηγές τις αγοράς τονίζουν, πάντως ότι εκτός από τη ρευστή κατάσταση και τον φόβο που επικρατεί λόγω του υψηλού αριθμού θανάτων καθημερινά από την πανδημία, ήδη από την έναρξη των μέτρων για τους ανεμβολίαστους πολίτες παρατηρείται κάμψη της προσέλευσης των καταναλωτών στα καταστήματα – κυρίως βέβαια των ανεμβολίαστων – και αυτό έχει αποτυπωθεί και στα έσοδα των επιχειρήσεων.
Επίσης, οι καταναλωτές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις αγορές τους και το «μάρμαρο» φαίνεται ότι πληρώνουν για μια ακόμα φορές οι μικρές επιχειρήσεις: Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι «ορισμένοι πολίτες προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά, άλλοι τις μεταθέτουν χρονικά, σε κάθε περίπτωση όμως, τις μεγαλύτερες απώλειες έχουν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που δεν έχουν ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο».

Καταστήματα Περιποίησης και Κομμωτήρια

Εδώ, τα πράγματα, είναι λίγο καλύτερα όπως μας είπαν, υπάρχει κάποια κίνηση ενόψει εορτών – κυρίως από γυναίκες – αλλά σε καμία περίπτωση δεν ίδια με πέρυσι. Αν και πέρυσι η πανδημία άνοιξε τα συγκεκριμένα μαγαζιά για λίγες μέρες, ο κόσμος έκανε ουρές και “έτρεχαν” να κλείσουν ραντεβού.

Οι ημέρες του Δεκεμβρίου είναι δύσκολες, τονίζουν σχεδόν όλοι οι επαγγελματίες της πόλης, ειδικά από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα επιπλέον μέτρα για τους ανεμβολίαστους και μετά. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά: “Ήταν κάτι που κανείς δεν περίμενε γιατί ήρθαμε από ένα καλοκαίρι και από έναν Σεπτέμβριο κατά τον οποίο οι αγορές που έγιναν ήταν πολύ κοντά σε εποχές προ κορωνοιού. Ως εκ τούτου, ο μήνας των Χριστουγέννων και παραδοσιακά για τους περισσότερους κλάδους ο μήνας που γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος, ξεκίνησε λίγο μουδιασμένα, με την ελπίδα ότι θα υπάρξει κάποια άνοδος τη δεύτερη Κυριακή που είναι λίγο πιο κοντά στις γιορτές, αλλά και στις παραμονές”.

Ωστόσο σίγουρα, δεν θα βοηθήσει το αν υπάρχει εκ νέου ανοδική τάση στα κρούσματα του κορωνοιού και όταν αυτό δημοσιοποιείται συνεχώς από τα ΜΜΕ, αναφέρουν.
Παρ’ όλα αυτά, δεν παύει να είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για τις επιχειρήσεις, τονίζουν.

Oι διαφορές με το 2019

Την ίδια στιγμή, από πλευράς εμπορικού κόσμου, δεν τίθεται καμία σύγκριση ανάμεσα στο 2019 και στο 2021, όπως συχνά αναφέρεται από κυβερνητικούς αξιωματούχους, καθώς το πλαίσιο είναι εντελώς διαφορετικό. Κατά στελέχη της αγοράς, η φετινή χρονιά, εκτός από την επίδραση του κορωνοϊού, έχει πολλαπλά προβλήματα που κρατούν αρκετό κόσμο μακριά από τα καταστήματα και τις αγορές, ενώ έχουν συμβάλει και στον μειωμένο τζίρο.
«Είναι λάθος να συγκρίνουμε το 2019 με το 2021, μόνο και μόνο επειδή τα μαγαζιά είναι ανοιχτά και δεν υπάρχει lockdown ή click away όπως το 2020. Ο βηματισμός της Χριστουγεννιάτικης αγοράς φέτος, σε αντίθεση με το 2019, είναι πολύ συγκρατημένος, παρότι δεν υπάρχει καμία σχέση με πέρυσι, που αρκετά μαγαζιά ήταν κλειστά και υπήρχε και η συνθήκη του click away. Από την άλλη, δεν ωφελεί να συσχετίζουμε την παρούσα περίοδο με τις προ πανδημίας εποχές, καθώς το επιχειρηματικό και γενικότερο οικονομικό περιβάλλον είναι εντελώς διαφορετικό: Υπάρχουν τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους, έχουμε να αντιμετωπίσουμε τα κρούσματα που ανεβαίνουν συνεχώς, ενώ καταγράφεται καθημερινή ανησυχία λόγω του ενεργειακού κόστους και των καθυστερήσεων στις μεταφορές. Το πιο σημαντικό, δε, είναι το πόσο χρήμα έχει να διαθέσει ο κόσμος για τις αγορές του φέτος, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους προηγούμενους μήνες δεν έπαιρνε καν τον κανονικό του μισθό και ζούσε με επιδόματα» επισημαίνουν.

Όλα αυτά αναφέρονται από τους αρμόδιους φορείς την ώρα που ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του αναφορικά με την πορεία του εμπορίου τα Χριστούγεννα τόνισε ότι «δουλεύει η αγορά, γίνεται τζίρος, διατηρούνται οι θέσεις εργασίας».
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το Δεκέμβριο του 2019 ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο εμπόριο είχε παρουσιάσει αύξηση 0,2% τον Δεκέμβριο 2019 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2018, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2019 κατέγραψε αύξηση 13,2%.
Εξάλλου, σε ό,τι αφορά τον Δεκέμβριο του 2020, ο γενικός δείκτης κύκλου Εργασιών σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2019, παρουσίασε μείωση 12,3% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2020, αύξηση 8,5%.

 

Ρεπορτάζ: Μίγκου Θεοφανία

Η γιορτινή ατμόσφαιρα δεν συμβαδίζει, τουλάχιστον προς το παρόν, με την αγοραστική κίνηση σε είδη δώρων, ένδυσης και υπόδησης. Το Sterea News συνομίλησε με τους επαγγελματίες της πόλης της Λαμίας, και η αγωνία που εξέφρασαν χτύπησε κόκκινο, δεδομένου και των δύσκολων συνθηκών.

Όπως τονίζουν, ο κόσμος πια αγοράζει μόλις, τα απαραίτητα. Από την προηγούμενη Κυριακή που ήταν τα μαγαζιά ανοιχτά, δεν υπήρχε η αναμενόμενη κίνηση – τουλάχιστον στις εισπράξεις – σε σχέση με τον κόσμο που κυκλοφορούσε στους δρόμους της πόλης.

Όπως μας είπαν αρκετοί επιχειρηματίες της Λαμίας, «μπορεί ο καλός καιρός να ώθησε αρκετούς καταναλωτές να κατέβουν σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, ωστόσο ικανοποιητικούς τζίρους έκαναν μόνο λίγες μεγάλες εγχώριες και πολυεθνικές αλυσίδες. Ο περισσότερος κόσμος τελικά αρκέστηκε σε μία βόλτα μπροστά στις βιτρίνες ή σε μία έρευνα αγοράς», ενώ κατά κύριο λόγο, όπως συμπληρώνουν, ανεβασμένους τζίρους την Κυριακή έκανε η εστίαση.

Πηγές τις αγοράς τονίζουν, πάντως ότι εκτός από τη ρευστή κατάσταση και τον φόβο που επικρατεί λόγω του υψηλού αριθμού θανάτων καθημερινά από την πανδημία, ήδη από την έναρξη των μέτρων για τους ανεμβολίαστους πολίτες παρατηρείται κάμψη της προσέλευσης των καταναλωτών στα καταστήματα – κυρίως βέβαια των ανεμβολίαστων – και αυτό έχει αποτυπωθεί και στα έσοδα των επιχειρήσεων.
Επίσης, οι καταναλωτές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις αγορές τους και το «μάρμαρο» φαίνεται ότι πληρώνουν για μια ακόμα φορές οι μικρές επιχειρήσεις: Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι «ορισμένοι πολίτες προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά, άλλοι τις μεταθέτουν χρονικά, σε κάθε περίπτωση όμως, τις μεγαλύτερες απώλειες έχουν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που δεν έχουν ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο».

Καταστήματα Περιποίησης και Κομμωτήρια

Εδώ, τα πράγματα, είναι λίγο καλύτερα όπως μας είπαν, υπάρχει κάποια κίνηση ενόψει εορτών – κυρίως από γυναίκες – αλλά σε καμία περίπτωση δεν ίδια με πέρυσι. Αν και πέρυσι η πανδημία άνοιξε τα συγκεκριμένα μαγαζιά για λίγες μέρες, ο κόσμος έκανε ουρές και “έτρεχαν” να κλείσουν ραντεβού.

Οι ημέρες του Δεκεμβρίου είναι δύσκολες, τονίζουν σχεδόν όλοι οι επαγγελματίες της πόλης, ειδικά από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα επιπλέον μέτρα για τους ανεμβολίαστους και μετά. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά: “Ήταν κάτι που κανείς δεν περίμενε γιατί ήρθαμε από ένα καλοκαίρι και από έναν Σεπτέμβριο κατά τον οποίο οι αγορές που έγιναν ήταν πολύ κοντά σε εποχές προ κορωνοιού. Ως εκ τούτου, ο μήνας των Χριστουγέννων και παραδοσιακά για τους περισσότερους κλάδους ο μήνας που γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος, ξεκίνησε λίγο μουδιασμένα, με την ελπίδα ότι θα υπάρξει κάποια άνοδος τη δεύτερη Κυριακή που είναι λίγο πιο κοντά στις γιορτές, αλλά και στις παραμονές”.

Ωστόσο σίγουρα, δεν θα βοηθήσει το αν υπάρχει εκ νέου ανοδική τάση στα κρούσματα του κορωνοιού και όταν αυτό δημοσιοποιείται συνεχώς από τα ΜΜΕ, αναφέρουν.
Παρ’ όλα αυτά, δεν παύει να είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για τις επιχειρήσεις, τονίζουν.

Oι διαφορές με το 2019

Την ίδια στιγμή, από πλευράς εμπορικού κόσμου, δεν τίθεται καμία σύγκριση ανάμεσα στο 2019 και στο 2021, όπως συχνά αναφέρεται από κυβερνητικούς αξιωματούχους, καθώς το πλαίσιο είναι εντελώς διαφορετικό. Κατά στελέχη της αγοράς, η φετινή χρονιά, εκτός από την επίδραση του κορωνοϊού, έχει πολλαπλά προβλήματα που κρατούν αρκετό κόσμο μακριά από τα καταστήματα και τις αγορές, ενώ έχουν συμβάλει και στον μειωμένο τζίρο.
«Είναι λάθος να συγκρίνουμε το 2019 με το 2021, μόνο και μόνο επειδή τα μαγαζιά είναι ανοιχτά και δεν υπάρχει lockdown ή click away όπως το 2020. Ο βηματισμός της Χριστουγεννιάτικης αγοράς φέτος, σε αντίθεση με το 2019, είναι πολύ συγκρατημένος, παρότι δεν υπάρχει καμία σχέση με πέρυσι, που αρκετά μαγαζιά ήταν κλειστά και υπήρχε και η συνθήκη του click away. Από την άλλη, δεν ωφελεί να συσχετίζουμε την παρούσα περίοδο με τις προ πανδημίας εποχές, καθώς το επιχειρηματικό και γενικότερο οικονομικό περιβάλλον είναι εντελώς διαφορετικό: Υπάρχουν τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους, έχουμε να αντιμετωπίσουμε τα κρούσματα που ανεβαίνουν συνεχώς, ενώ καταγράφεται καθημερινή ανησυχία λόγω του ενεργειακού κόστους και των καθυστερήσεων στις μεταφορές. Το πιο σημαντικό, δε, είναι το πόσο χρήμα έχει να διαθέσει ο κόσμος για τις αγορές του φέτος, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους προηγούμενους μήνες δεν έπαιρνε καν τον κανονικό του μισθό και ζούσε με επιδόματα» επισημαίνουν.

Όλα αυτά αναφέρονται από τους αρμόδιους φορείς την ώρα που ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του αναφορικά με την πορεία του εμπορίου τα Χριστούγεννα τόνισε ότι «δουλεύει η αγορά, γίνεται τζίρος, διατηρούνται οι θέσεις εργασίας».
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το Δεκέμβριο του 2019 ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο εμπόριο είχε παρουσιάσει αύξηση 0,2% τον Δεκέμβριο 2019 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2018, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2019 κατέγραψε αύξηση 13,2%.
Εξάλλου, σε ό,τι αφορά τον Δεκέμβριο του 2020, ο γενικός δείκτης κύκλου Εργασιών σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2019, παρουσίασε μείωση 12,3% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2020, αύξηση 8,5%.

 

Ρεπορτάζ: Μίγκου Θεοφανία

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ