Ψάχνεις αξιόπιστο αυτοκίνητο; 3 πράγματα που πρέπει να προσέξεις

Ιμάντας ή καδένα χρονισμού; Αυτόματο κιβώτιο ή CVT; Και τέλος αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα ή ηλεκτροκινητήρα;

1 Ιουνίου 2022

του/της Θεοφανία Μίγκου

Όταν θέλεις να αγοράσεις μεταχειρισμένο ή και καινούργιο αυτοκίνητο, ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που σε ενδιαφέρει; Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα ο νούμερο 1 παράγοντας είναι η αξιοπιστία και ακολουθεί η ασφάλεια. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβεις γιατί η αξιοπιστία ήταν πρώτη στην σχετική έρευνα. Κάθε οδηγός θέλει να έχει το κεφάλι του ήσυχο, γνωρίζοντας ότι το όχημα στο οποίο επενδύει αρκετά χρήματα μπορεί να βγάλει χιλιόμετρα ετών.

Ως αγοραστής αξίζει να γνωρίζεις κάποια πράγματα πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου ή καινούργιου. Παρακάτω θα εξετάσουμε μερικά χαρακτηριστικά που χρήζουν προσοχής.

  1. Κινητήρας: Ιμάντας χρονισμού Vs καδένας χρονισμού

Κάθε κινητήρας εσωτερικής καύσης απαιτεί αυτό που είναι γνωστό ως σύστημα χρονισμού, το οποίο διατηρεί τα έμβολα και τα ελατήρια των βαλβίδων σε τέλειο συγχρονισμό μεταξύ τους. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα του οχήματός σου, καθώς ο λανθασμένος χρονισμός θα οδηγήσει γρήγορα στο να χτυπήσουν τα έμβολα και οι βαλβίδες το ένα πάνω στο άλλο μέσα στο μπλοκ του κινητήρα και να προκληθεί δαπανηρή ζημιά.

Ιμάντας χρονισμού

Οι περισσότεροι κινητήρες χρησιμοποιούν είτε μια καδένα χρονισμού είτε έναν ιμάντα που τυλίγεται γύρω από γρανάζια που συνδέονται με τον στροφαλοφόρο και τους εκκεντροφόρους άξονες. Τόσο οι ιμάντες όσο και οι αλυσίδες είναι υπεύθυνες για τη διατήρηση των πάντων σε συγχρονισμό, αλλά η καθεμία έχει ελαφρώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Οι ιμάντες χρονισμού είναι κατασκευασμένοι από ενισχυμένο με χάλυβα καουτσούκ και φυσικά φθείρονται με την πάροδο του χρόνου. Συνήθως πρέπει να αντικαθίστανται κάθε 95.000 έως 160.000 χιλιόμετρα), ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος. Πρόκειται για μια δαπανηρή εργασία. Οι μηχανικοί πρέπει να αφαιρέσουν πολλά εξαρτήματα για να μπουν στο σύστημα χρονισμού και η αντικατάσταση του ιμάντα μπορεί να στοιχίσει ακριβά – ανάλογα και με το αυτοκίνητο.

Καδένα χρονισμού

Οι καδένες χρονισμού, από την άλλη πλευρά, είναι κατασκευασμένες πλήρως από μέταλλο και συνήθως αντέχουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του κινητήρα. Για το λόγο αυτό, ένας κινητήρας με αλυσίδα μπορεί να εξοικονομήσει χιλιάδες ευρώ για αρκετά χρόνια χρήσης. Γιατί οι κατασκευαστές άρχισαν να χρησιμοποιούν ιμάντες; Ένας βασικός λόγος είναι ο θόρυβος του κινητήρα. Οι ελαστικοί ιμάντες είναι σε θέση να λειτουργούν πιο αθόρυβα από τις αλυσίδες που κουδουνίζουν, γεγονός που συμβάλλει στην εξάλειψη του θορύβου στην καμπίνα. Όμως στις μέρες μας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν βρει τρόπους να κάνουν τις αλυσίδες λιγότερο θορυβώδεις και έτσι οι αλυσίδες χρονισμού αυξάνουν τη δημοτικότητά τους, χάρη στο πλεονέκτημα της αξιοπιστίας τους.

Με οποιοδήποτε εξάρτημα χρονισμού, ο οδηγός θα πρέπει να συμβαδίζει με τις τακτικές αλλαγές λαδιών για να είναι σίγουρος ότι το σύστημα θα συνεχίσει να λειτουργεί ομαλά. Το παλιό λάδι μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά.

  1. Κιβώτια ταχυτήτων: Χειροκίνητο και αυτόματο Vs CVT

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα μηχανικά εξαρτήματα σε κάθε όχημα και πρέπει να αντέξει πολλές κακουχίες για πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα. Τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων είναι ένας από τους παλαιότερους σχεδιασμούς κιβωτίων ταχυτήτων, γεγονός που τα καθιστά δοκιμασμένη τεχνολογία. Με τακτική συντήρηση, το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί συχνά να διαρκέσει όσο και το όχημα -φτάνει να μην “κουρεύεται” π.χ. την όπισθεν. Ωστόσο, το τακάκι του συμπλέκτη του θα χρειαστεί τελικά αντικατάσταση, η οποία μπορεί να κοστίσει. Το κιβώτιο ταχυτήτων χρησιμοποιεί επίσης εξαρτήματα που ονομάζονται synchromesh, ή syncros, για να διατηρείται η ομαλή εμπλοκή του επιλογέα ταχυτήτων. Αυτά μπορεί να φθαρούν με την πάροδο αρκετών ετών, προκαλώντας έναν δυσκίνητο επιλογέα που μπορεί από το να “πετάει” τις ταχύτητες μέχρι να καταστραφεί τελείως και να πρέπει να πληρώσεις αρκετά χρήματα.

Πλέον όλο και περισσότερα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με μετατροπέα ροπής, το οποίο είναι πολύ ανθεκτικό. Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων κατασκευάζονται με βαριά χαλύβδινα εξαρτήματα και συχνά διαρκούν εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Για να το διασφαλίσεις αυτό, είναι σημαντικές οι τακτικές “εξετάσεις” και αλλαγές υγρών αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, προκειμένου να διατηρείς τον μηχανισμό απαλλαγμένο από ρύπους. Από την άλλη πλευρά, τα αυτόματα με μετατροπέα ροπής είναι ακριβά στην κατασκευή και την ανακατασκευή, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε λογαριασμούς επισκευής εκατοντάδων ευρώ -στην καλύτερη.

Επιλογέας κιβωτίου CVT

Τα κιβώτια ταχυτήτων συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT) καταλαμβάνουν πλέον μεγάλο μέρος της αγοράς νέων αυτοκινήτων. Πρόκειται για έναν τύπο αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων που είναι φθηνότερο να κατασκευαστεί. Είναι επίσης ονομαστικά πιο αποδοτικά, αφού δεν χρειάζεται να αλλάζουν καθόλου ταχύτητες. Τα περισσότερα CVT οχημάτων χρησιμοποιούν έναν ελαστικό ιμάντα που συνδέει την πλευρά του κινητήρα και την πλευρά του άξονα μετάδοσης κίνησης, όπως ο προαναφερθείς ιμάντας χρονισμού. Αυτός ο ιμάντας μπορεί επίσης να είναι ο πιο αδύναμος κρίκος του συστήματος και να φθείρεται νωρίτερα σε σχέση με τα παλαιότερα σχέδια κιβωτίων ταχυτήτων. Τα CVT απαιτούν επίσης πιο συχνές αλλαγές υγρών. Παρά το γεγονός ότι η κατασκευή τους είναι φθηνότερη, η ανακατασκευή ενός CVT μπορεί να κοστίσει στον οδηγό πολύ ακριβά. Έτσι, όσον αφορά την αξιοπιστία, ένα CVT και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι περίπου το ίδιο, αλλά το CVT θα έχει ένα πιο απαιτητικό πρόγραμμα συντήρησης.

  1. Αυτοκίνητα με θερμικό κινητήραvs ηλεκτροκινητήρων

Για αυτοκίνητα με ηλεκτροκινητήρες θα συζητάμε -και πιθανόν θα διαφωνούμε- για αρκετά χρόνια ακόμα. Τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα γνωρίζουν αυξημένη δημοτικότητα στην αγορά κυρίως χάρη στην οικονομία που προσφέρουν. Επιπλέον, μπορούν να προσφέρουν μερικά πλεονεκτήματα αξιοπιστίας σε σύγκριση με τις παραδοσιακές διαμορφώσεις κινητήρων.

Τα περισσότερα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα σήμερα είναι εξοπλισμένα με αυτό που ονομάζεται -ανάλογα και την φίρμα βέβαια- σύστημα Regen. Αυτό το σύστημα ουσιαστικά “τρέχει” τους ηλεκτροκινητήρες με την όπισθεν κατά την επιβράδυνση ή την κατηφόρα. Η τριβή από τους κινητήρες επιβραδύνει το όχημα, ενώ παράλληλα στέλνει ενέργεια πίσω στην μπαταρία και αυξάνει την αυτονομία.

Ηλεκτροκινητήρας

Τα αυτοκίνητα με Regen -όλα τα ηλεκτρικά πια- έχουν επίσης κανονικά μηχανικά φρένα ως εφεδρικά, αλλά πρέπει να τα χρησιμοποιήσουν μόνο τις τελευταίες στιγμές της στάσης ή κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης. Ως αποτέλεσμα, τα τακάκια και οι ρότορες των φρένων μπορούν να διαρκέσουν πολύ περισσότερο. Μπορούν να διανύσουν περίπου 72.000 χιλιόμετρα πριν από τη συντήρηση, σε αντίθεση με τα 24.000 χιλιόμετρα των συμβατικών οχημάτων. Φαντάσου με αυτό το δεδομένο πόση οικονομία κάνεις στο κόστος χρήσης.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν επίσης πολύ λίγες αντικαταστάσεις υγρών κατά τη διάρκεια της χρήσης, καθώς δεν απαιτούν λάδι κινητήρα ή ψυκτικό υγρό. Τα ηλεκτρικά συστήματα διεύθυνσης και πέδησης λειτουργούν χωρίς λίπανση. Κατά πάσα πιθανότητα, το μόνο υγρό που θα χρειαστεί να αλλαχθεί είναι το λάδι μετάδοσης κίνησης. Αυτό θα εξοικονομήσει αρκετό χρόνο και χρήμα στο συνεργείο. Να τονίσουμε ότι αυτό το πλεονέκτημα ισχύει μόνο για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα. Δεδομένου ότι τα υβριδικά οχήματα χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα περισσότερα από τα συμβατικά διαστήματα σέρβις εξακολουθούν να ισχύουν.

Οι θερμικοί κινητήρες έχουν ωστόσο ένα πλεονέκτημα έναντι των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων: την έλλειψη ακριβών μπαταριών ιόντων λιθίου. Αυτές οι κυψέλες ισχύος θα υποβαθμιστούν με εκατοντάδες κύκλους φόρτισης και θα παρουσιάσουν μειωμένη χωρητικότητα. Οι μπαταρίες έχουν συνήθως εγγύηση έως οκτώ χρόνια / 160.000 χιλιόμετρα. Ωστόσο, η αντικατάσταση της μονάδας εκτός εγγύησης θα δημιουργήσει ένα σημαντικό λογαριασμό στο συνεργείο. Τα ανταλλακτικά και η εργασία μπορούν εύκολα να είναι χιλιάδες ευρώ για τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα με μικρές μπαταρίες.

ΠΗΓΗ: TOP GEAE CREW

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ