Σούπερ μάρκετ: Απίστευτα «κόλπα» στις τιμές που μπερδεύουν τους καταναλωτές

Παραδείγματα-σοκ με χαρτικά, γάλα και μπύρα - Τι απαντούν οι Αρχές και ποια μέτρα έρχονται

27 Αυγούστου 2025

του/της Newsroom

Η πρεμιέρα της εκπομπής «10 Παντού» στο ΟΡΕΝ ανέδειξε ένα ζήτημα που «καίει» κάθε νοικοκυριό. Τα παράδοξα στις τιμές των σούπερ μάρκετ.

Όπως τόνισαν οι δημοσιογράφοι και ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος, οι αλυσίδες χρησιμοποιούν τιμολογιακά «τρικ» που συχνά οδηγούν τον καταναλωτή να πληρώνει ακριβότερα αντί φθηνότερα, ακόμα και σε προϊόντα που εμφανίζονται ως «προσφορά».

Παραδείγματα που προκαλούν απορία

Το ρεπορτάζ παρουσίασε χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

Χαρτί υγείας: Στο ίδιο ράφι, συσκευασία με 12 ρολά κόστιζε 11,50 ευρώ, ενώ η μεγαλύτερη συσκευασία με 18 ρολά είχε τιμή μόλις 8,31 ευρώ. Δηλαδή, περισσότερα τεμάχια με χαμηλότερο κόστος.

Μερικές ημέρες αργότερα, η τιμή των 12 ρολών «έπεσε» στα 7,90 ευρώ, αλλά η αντίστοιχη των 18 εκτοξεύθηκε στα 16,64 ευρώ, δείχνοντας τις συνεχείς και αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.

Γάλα εβαπορέ: Μονή συσκευασία πωλείται 1,19 ευρώ. Για έξι τεμάχια ο καταναλωτής θα πλήρωνε 7,14 ευρώ. Ωστόσο, η «προσφορά» της εξάδας στο ίδιο ράφι είχε τιμή… 8,22 ευρώ, δηλαδή ακριβότερη κατά 1,04 ευρώ.

Μπύρα: Σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ εντοπίστηκαν δύο διαφορετικές τιμές στο ίδιο προϊόν – 0,84 και 1,02 ευρώ. Παρά τη χαμηλή ένδειξη στο ράφι, στο ταμείο ο πελάτης χρεωνόταν την υψηλότερη.

Πρόστιμα και έλεγχοι

Σύμφωνα με τον κ. Ραυτόπουλο, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει ήδη επιβάλει πρόστιμο σε αλυσίδα για την υπόθεση με τη διπλή τιμή στη μπύρα. Όπως σημείωσε, «η πρακτική αυτή είναι παράνομη και παραπλανά τον καταναλωτή».

Ωστόσο, τα παραδείγματα δείχνουν ότι τα προβλήματα είναι γενικευμένα. Το Υπουργείο Ανάπτυξης γνωρίζει την κατάσταση και, σύμφωνα με όσα μετέδωσε η εκπομπή, ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος αναμένεται να παρουσιάσει μέτρα, μεταξύ των οποίων η σύσταση ενιαίου ελεγκτικού οργανισμού και η πρόσληψη 200 νέων ελεγκτών.

«Συρρίκνωση» προϊόντων αντί για μειώσεις

Πέρα από τις τιμές, καταναλωτές καταγγέλλουν και το φαινόμενο του “shrinkflation”: προϊόντα που εμφανίζονται να πωλούνται στην ίδια τιμή αλλά με μικρότερη ποσότητα.

Ενδεικτικά:

Συσκευασμένα αλλαντικά που κάποτε ζύγιζαν 220 γραμμάρια, πλέον διατίθενται στα 160 γραμμάρια.

Γνωστό απορρυπαντικό από 50 μεζούρες έχει «συρρικνωθεί» σε 45, χωρίς μείωση στην τιμή.

Η απάντηση των πολυεθνικών

Ο κ. Ραυτόπουλος μετέφερε δήλωση που –όπως είπε– έκαναν εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών σε συνάντησή τους με το Υπουργείο Ανάπτυξης: «Θα αυξάνουμε τις τιμές όσο οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν».

Το ερώτημα που τέθηκε είναι αν μια τέτοια στάση θα μπορούσε να υιοθετηθεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με ισχυρότερους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Η καθημερινότητα των καταναλωτών

Με τις τιμές στα ράφια να αλλάζουν συνεχώς και τα «πακέτα προσφοράς» να κρύβουν παγίδες, οι καταναλωτές δηλώνουν μπερδεμένοι και εξοργισμένοι. Όπως σχολιάστηκε στην εκπομπή, «δεν μπορεί η γιαγιά και ο παππούς να πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ με… κομπιουτεράκι».

Το ζήτημα των τιμών αναμένεται να ανοίξει εκ νέου μετά τη ΔΕΘ, καθώς πολλά από τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης κινδυνεύουν να «εξατμιστούν» λόγω των ανατιμήσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

11 Σεπτεμβρίου 2025