Με επιστολή προς τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Ευρ. Επιτροπής για τη Βιομηχανική Στρατηγική Σ. Σεζουρνέ, το Σωματείο Εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ, ζητά ενημέρωση για την πορεία αναδιάρθρωσης της Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ και την κατεπείγουσα ανάγκη για εξεύρεση λύσης που θα διασφαλίζει την ενιαία επαναλειτουργία της και την αξιοποίηση των συνολικών δυνατοτήτων της μοναδικής επιχείρησης παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία και αξιοποιεί το 90% των συνολικών κοιτασμάτων νικελίου και κοβαλτίου στα γεωγραφικά όρια αυτής.
Όπως αναφέρει στην επιστολή, «σας γράφουμε με σκοπό να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας που προκύπτουν από την έλλειψη οποιασδήποτε δημόσιας γνωστής πρωτοβουλίας από τις ελληνικές αρχές για την «αναδιάρθρωση της Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ», κατά επέκταση την επαναλειτουργία της, την ανάπτυξη των δυνατοτήτων της, το εργασιακό μας μέλλον, το μέλλον των τοπικών κοινωνιών που ζούμε.
Οι έντονες ανησυχίες μας και οι προβληματισμοί μας είναι οι εξής:
- Θα επαναλειτουργήσει η μοναδική βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Θα αναπτυχθούν συνολικά οι δυνατότητες που έχει;
- Θα τοποθετηθούν οι ελληνικές αρχές και η ΕΕ για το τι έχουν σκοπό να πράξουν ή τελικά γινόμαστε μάρτυρες σε ένα επί ετών προμελετημένο εφαρμοζόμενο σχέδιο που στόχο έχει την άναρχη πτώχευση της Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα που δεν αποκλείουν ακόμα και την αλλαγή δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ;
- Ενδιαφέρει την Ευρωπαϊκή Ένωση η παραγωγή νικελίου και κοβάλτιου στην κατεύθυνση αυτονομίας Κρίσιμων Ορυκτών Πρώτων Υλών (Κ.Ο.Π.Υ. ) και εάν ναι, πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα παρακάτω που αφορούν την μοναδική επιχείρηση παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Θα καταβληθούν οι οικονομικές απαιτήσεις των απολυμένων;
- Θα εξασφαλιστεί το εισόδημα των απολυμένων και η εργασιακή τους αποκατάσταση με κριτήριο να μην ερημώσουν οι επαρχίες που είχε δραστηριότητα η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ;
Επιγραμματικά οι δυνατότητες της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ:
Η Ελλάδα έχει στο υπέδαφος της το 90% των συνολικών κοιτασμάτων νικελίου και κοβαλτίου στα γεωγραφικά όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί 800.000 τόνοι νικελίου και σύμφωνα με τις επίσημες έρευνες και καταγραφές στο υπέδαφος της Ελλάδας υπάρχουν διαθέσιμοι τουλάχιστον άλλοι 2.000.000 τόνοι νικελίου.
Η ΛΑΡΚΟ είναι η μοναδική επιχείρηση παραγωγής σιδερονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση που αξιοποιούσε ιδιόκτητα εγχώρια μεταλλεύματα. Η ετήσια δυναμικότητα παραγωγής ήταν της τάξης 18.000 τόνων νικελίου.
Το κράμα παραγωγής της ήταν σιδηρονικέλιο (Νικελίου – Κοβάλτιο – Σίδηρο, 25%Ni – 5%Co – 70%Fe) και τροφοδοτούσε μεγάλες επιχειρήσεις παραγωγής Ανοξείδωτο Χάλυβα (από το κράμα παραγωγής πληρωνόταν μόνο το νικέλιο, το υπόλοιπο δινόταν δωρεάν).
Το σιδηρονικέλιο με το χρώμιο (Cr), που επίσης υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες στην Ελλάδα είναι οι βασικές πρώτες ύλες παραγωγής Ανοξείδωτου Χάλυβα.
Στην ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ έχει παραχθεί Ανοξείδωτος Χάλυβας, οι υποδομές της έχουν μελετηθεί και κατασκευαστεί για αυτό το σκοπό. Μάλιστα σύμφωνα με την σχετική μελέτη σκοπιμότητας η παραγωγή Ανοξείδωτου Χάλυβα στην ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ ήταν 20-30% πιο αποδοτική σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι λόγοι ήταν τα ιδιόκτητα εγχώρια μεταλλεύματα, το μικρό κόστος μεταφοράς τους, αλλά και η εξοικονόμηση ενέργειας στο όφελος που παρέχει η γραμμή παραγωγής έως την παραγωγή του τελικού προϊόντος (χωρίς κόστος ενέργειας στερεοποίησης, μεταφοράς και νέας τήξης που απαιτείται για την διαδικασία παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα).
Επίσης στην ΛΑΡΚΟ έχει παραχθεί καθαρό νικέλιο που αξιοποιείται κυρίως για την παραγωγή συσσωρευτών ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα στην παραγωγή καθαρού νικελίου έχουν αξιοποιηθεί η μέθοδος της ηλεκτρόλυσης, αλλά και η μέθοδος της υδρομεταλλουργίας που δίνει την δυνατότητα αξιοποίησης με μικρότερο κόστος «φτωχών» σε περιεκτικότητα μεταλλευμάτων.
Τα υποπροϊόντα παραγωγής σιδηρονικελίου της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ είναι 100% αξιοποιήσιμα, είτε ως υλικό αμμοβολής, είτε στην ενίσχυση σκυροδέματος, είτε στην οδοποιία υψηλών απαιτήσεων κ.α.
Κατά την λειτουργία του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ, από την διαδικασία ψύξης των υψικάμινων παράγονται χιλιάδες κυβικά ζεστά ύδατα την ώρα, αλλά και θερμά απαέρια. Αυτές οι ενεργειακές πηγές με την δημιουργία κατάλληλων υποδομών θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στις ανάγκες θέρμανσης στους οικισμούς της περιοχής. Επίσης σε συνδυασμό με τους φυσικούς υδάτινους ποιοτικούς πόρους της περιοχής (πηγές Λάρυμνας), το εύφορο κλίμα και έδαφος, αποτελούν τις προϋποθέσεις δημιουργίας μεγάλων σύγχρονων θερμοκηπιακών μονάδων.
Η γεωγραφική θέση των μεταλλείων και του εργοστασίου έχουν το προτέρημα των ανεξάντλητων ανέμων και του ήλιου, ενώ συνορεύουν και με την θάλασσα. Παράλληλα από την επιφανειακή εκμετάλλευση των μεταλλευμάτων για σχεδόν 6 δεκαετίες, σε αρκετά μεγάλο υψόμετρο έχουν δημιουργηθεί μεγάλοι κρατήρες. Συνδυαστικά, οι ΑΠΕ μπορούν να τροφοδοτούν την άντληση θαλασσινών υδάτων τους κρατήρες, οι οποίοι μπορούν να μετατραπούν με μικρό σχετικό κόστος σε δεξαμενές αποθήκευσης θαλασσινών υδάτων στην κατεύθυνση κατασκευής αυτόνομης μονάδας παραγωγής ενέργειας με υδροηλεκτρικούς σταθμούς η οποία θα εξασφαλίζει σταθερή ηλεκτρική ενέργεια για τις απαιτήσεις του συνόλου της παραγωγής της ΛΑΡΚΟ και όχι μόνο.
Επίσης, στην κατεύθυνση ελαχιστοποίησης των ρύπων, αντί για την καύση μαζούτ για την προθέρμανση του μείγματος και τον άνθρακα που απαιτείται για αναγωγή του μείγματος στην τήξη, έχουν γίνει σχετικές μελέτες αντικατάστασης αυτών με φυσικό αέριο και υδρογόνο αντίστοιχα.
Η αξία χρήσης του νικελίου
Το μεγαλύτερο ποσοστό παραγωγής νικελίου (περίπου 70%) όπου παράγεται παγκοσμίως τροφοδοτεί την παραγωγή ανοξείδωτου χάλυβα, με τη μορφή κράματος σιδηρονικελίου (δηλαδή όπως παράγεται στη ΛΑΡΚΟ). Συγκεκριμένα χρησιμοποιείται ως απαραίτητο στοιχείο κραμάτωσης με ποσοστό 8- 25%, σε μία συγκεκριμένη κατηγορία ανοξείδωτων χαλύβων, τους ωστενιτικούς που έχουν τυπική εφαρμογή στη βιομηχανία τροφίμων (αποθήκευση, μηχανήματα επεξεργασίας), αεροναυπηγική, αυτοκινητοβιομηχανία κ.α. Επίσης οι ωστενιτικοί χάλυβες ως κατηγορία αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των ανοξείδωτων χαλύβων.
Χωρίς το νικέλιο αυτής της μορφής, δεν μπορεί να υπάρξει αυτοκινητοβιομηχανία, αεροναυπηγική, βιομηχανία τροφίμων κ.α. Επιπρόσθετα οι νικελιούχοι ανοξείδωτοι χάλυβες χρησιμοποιούνται σε χρήσεις που απαιτούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες πχ δεξαμενές LNG, ή αγωγοί μεταφοράς υγροποιημένου αερίου.
Το νικέλιο και το κοβάλτιο είναι δύο εκ των βασικών μετάλλων που απαιτούνται για την παραγωγή τόσο μπαταριών για την ηλεκτροκίνηση, όσο και για τη δημιουργία στατικών μπαταριών για την αποθήκευση της παραγόμενης ενέργειας από ΑΠΕ.
Δυστυχώς δεν εισακούστηκαν και δεν συζητήθηκαν ποτέ οι τεκμηριωμένες επιστημονικά προτάσεις των Σωματείων της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ που ήταν και είναι ανεξάρτητα την νόμιμη μορφή της επιχείρησης, με κριτήριο παραγωγής την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και της συνολικές ανάγκες των βιομηχανιών για προϊόντα που περιέχουν νικέλιο, κοβάλτιο και ανοξείδωτο χάλυβα να υπάρξει συνολική αξιοποίηση και ανάπτυξη των δυνατοτήτων της μέχρι και την παραγωγή τελικών προϊόντων.
Κατά την γνώμη μας, σε μία τέτοια κατεύθυνση θα διασφαλίζονταν χιλιάδες θέσεις εξειδικευμένης εργασίας με πλήρη εργασιακά, μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα και παράλληλα η στρατηγικής σημασίας αυτάρκεια της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάποιον εκ των Κ.Ο.Π.Υ. όπως είναι τα προϊόντα της ΛΑΡΚΟ.
Επιγραμματικά το πρόσφατο ιστορικό της ΛΑΡΚΟ
Την χρονική περίοδο 2005 – 2007 με πρωτοβουλία της διορισμένης (από την Κυβέρνηση της Ν.Δ.) Διοίκησης της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ υπογράφτηκαν συμβόλαια προπώλησης της παραγωγής (heiging). Κάτω από αυτή την δέσμευση η ΛΑΡΚΟ δεν κατάφερε να ωφεληθεί από την υψηλή τιμή του προϊόντος εκείνη την μακρά χρονική περίοδο.
Διαχρονικά, σε σχέση με ανάλογες βιομηχανίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα, η ΛΑΡΚΟ έχει κατά 20% ακριβότερο τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας. Το έτος 2006 με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης και της Διοίκησης της τότε Κρατικής ΔΕΗ (η οποία παρεμπιπτόντως είναι κατά 12% μέτοχος της ΛΑΡΚΟ), αυξάνεται το τιμολόγιο παροχής ρεύματος στην ΛΑΡΚΟ κατά 50% σε σχέση με ανάλογες επιχειρήσεις.
Το έτος 2009, με πρωτοβουλία της νέας Διοίκησης (επίσης διορισμένη από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας) διακόπτονται τα συμβόλαια προπώλησης. Αποτέλεσμα ήταν στην πτώση των τιμών του νικελίου εκείνη την χρονική περίοδο, επίσης η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ να μην «καρπωθεί» την «ασφάλεια τιμών» των heiging (συμβολαίων προπώλησης).
Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών την περίοδο 2005 – 2009 ήταν η ΛΑΡΚΟ να καταγράψει 500.000.000 ευρώ διαφυγόντα κέρδη, τα οποία και θα μπορούσε να αξιοποιούσε για την συνολική ανάπτυξη των δυνατοτήτων της όπως αυτές τις αναφέραμε επιγραμματικά παραπάνω.
Στην συνέχεια (επίσης το έτος 2009) η Διοίκηση της ΛΑΡΚΟ με τις Ελληνικές Αρχές (Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας) για να αντιμετωπίσουν το «πρόβλημα ρευστότητας» της ΛΑΡΚΟ πραγματοποίησαν αύξηση του Κρατικού Μετοχικού Κεφαλαίου.
Το 2010 (Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) «η παραπέρα ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ» μπαίνει στους όρους του 1ο μνημονίου.
Το 2012 (Κυβέρνησης ΝΔ) ζητείται από τις Ελληνικές Αρχές «να πραγματοποιηθεί έλεγχος από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις στην ΛΑΡΚΟ έτσι ώστε να προωθήσουν την ιδιωτικοποίηση της όπως προβλεπόταν από το 1ο μνημόνιο».
Κατά τον έλεγχο η επιτροπή ανταγωνισμού διαπιστώνει ότι οι Ελληνικές Αρχές που έπραξαν την αύξηση του Κρατικού μετοχικού κεφαλαίου το έτος 2009, δεν τήρησαν τα προβλεπόμενα των κανόνων ανταγωνισμού και έτσι η επιτροπή ανταγωνισμού εκδίδει πρόστιμο στο Ελληνικό Κράτος ύψος 135.000.000 ευρώ «για παράνομες κρατικές ενισχύσεις».
Το 2014 η Επιτροπή Ανταγωνισμού παίρνοντας υπόψη και το πρόστιμο για «παράνομες κρατικές ενισχύσεις» εκδίδει σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ.
Η χρονική περίοδος 2015 – 2019, (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), περνά χωρίς καμία ουσιαστική παρέμβαση και διευθέτηση του θέματος από τις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές με αποτέλεσμα η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ να είναι αποκλεισμένη από οποιαδήποτε οικονομική – επενδυτική δυνατότητα και να απαξιώνεται .
Το 2020 οι Ελληνικές Αρχές (Κυβέρνηση ΝΔ) έχοντας ως βασική επιχειρηματολογία «το χρέος της ΛΑΡΚΟ στην ΔΕΗ και το πρόστιμο της Επιτροπής Ανταγωνισμού για παράνομες κρατικές ενισχύσεις», νομοθετούν με βάση το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για την διαδικασία «εκκαθάρισης εν λειτουργία της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ με στόχο την εξεύρεση επενδυτή μέσα από 2 παραλλήλους διεθνείς διαγωνισμούς και την εν λειτουργία μεταβίβαση σε νέο ιδιοκτήτη». Σύμφωνα με τις Ελληνικές Αρχές το συνολικό σχέδιο έχει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Στις 28/2/2020 «η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ τέθηκε σε Ειδική Διαχείριση και εκκαθάριση εν λειτουργία σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 21 του Νόμου 4664/2020».
Μετά από απόφαση της αρμόδιας διαιτησίας που προβλεπόταν από τις διατάξεις του Άρθρου 21 του Νόμου 4664/2020, ο Ειδικός Διαχειριστής ανέλαβε την ευθύνη της «εν λειτουργία εκκαθάρισης της ΛΑΡΚΟ μέχρι την μεταβίβαση της σε νέο ιδιοκτήτη ο οποίος και θα προέκυπτε από τον διεθνή διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχεία της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ». Σημειώνουμε ότι κατά την απογραφή των περιουσιακών στοιχείων της Εταιρείας καινούργια ανταλλακτικά χαρακτηρίστηκαν «σκραπ» ή μειώθηκε λογιστικά η πραγματική τους αξία.
Το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των εγκαταστάσεων του εργοστασίου που έχουν οικοδομηθεί σε οικόπεδο του Ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τους όρους των διαγωνισμών το Νοέμβριο του 2020 εκδίδεται η πρώτη πρόσκληση από τον Ειδικό Διαχειριστή και το ΤΑΙΠΕΔ παράλληλα (εκδήλωση ενδιαφέροντος).
Τον Ιανουάριο του 2021 ανακοινώνονται οι ενδιαφερόμενοι τις πρώτης φάσης του διαγωνισμού:
- COMMODITY & MINING INSIGHT IRELAND LIMITED
- GEK TERNA S.A. – AD HOLDINGS AG
- MYTILINEOS S.A.
- SOLWAY INVESTMENT GROUP LIMITED
- THARISA PLC
- TRAFIGURA GROUP Pte Ltd.
Από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Ιούλιο του 2022 οι διαδικασίες κωλυσιεργούν, η ΛΑΡΚΟ απαξιώνεται με πολύ εντατικούς ρυθμούς.
Τον Ιούλιο του 2022 για να προωθηθεί η δεύτερη φάση των διεθνών διαγωνισμών (δεσμευτικές προσφορές), η Ειδική Διαχείριση της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ απολύει το σύνολο των εργαζομένων.
Σημειώνουμε ότι δεν κατέβαλε τις αποζημιώσεις απόλυσης και τις συνολικές υποχρεώσεις απέναντι στους εργαζόμενους όπως πχ ήταν το ιδιωτικό ασφαλιστήριο και οι κρατήσεις που είχαν γίνει για αυτό σύμφωνα με τις ενεργές Συλλογικές και Ατομικές Συμβάσεις που είχαν οι εργαζόμενοι με την επιχείρηση. Τα ποσά που καταβλήθηκαν στους εργαζόμενους δεν άγγιξαν ούτε το 30% των συνολικών νόμιμων συμβατικών απαιτήσεων τους.
Ταυτόχρονα (7/2022) για να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας και ασφάλειας της επιχείρησης («εκκαθάριση εν λειτουργία») το σύνολο των απολυμένων συνάπτει νέες συμβάσεις ορισμένου χρόνου με την επιχείρηση (χωρίς διακοπή στην εργασία).
Στην συνέχεια (2022) ο Ειδικός Διαχειριστής εξέδωσε πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ. Επίσης την ίδια χρονική περίοδο και ταυτόχρονα (2022), το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου («ΤΑΙΠΕΔ») εξέδωσε πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση των εγκαταστάσεων του εργοστασίου.
Στην πρόσκληση του Ειδικού Διαχειριστή υποβλήθηκαν δύο προσφορές. Από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD HOLDINGS και την Commodity & Mining Insight Ireland αντίστοιχα.
Πλειοδότησε η Commodity & Mining Insight Ireland, αλλά «επειδή δεν είχε προσκομίσει σωστή εγγυητική», απορρίφθηκε και ανακοινώθηκε προτιμητέο επενδυτικό σχήμα η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD HOLDINGS. Την ανακοίνωση επικύρωσαν και οι Ελληνικές Αρχές όπως προβλέπεται από την σχετική νομοθεσία. Επειδή απορρίφθηκε η Commodity & Mining Insight Ireland και κατά επέκταση δεν τις δόθηκε η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος στην διαδικασία «shootout» που προβλέπεται στους όρους του διαγωνισμού (δηλαδή να καταθέσει δεσμευτική προσφορά και για το εργοστάσιο) άσκησε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Στην πρόσκληση του διαγωνισμού που πραγματοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ υποβλήθηκε μια προσφορά, από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD HOLDINGS, η οποία και ανακοινώθηκε ως προτιμητέο επενδυτικό σχήμα. Επίσης την ανακοίνωση επικύρωσαν οι Ελληνικές Αρχές όπως προβλεπόταν από την σχετική νομοθεσία.
Σημειώνουμε ότι η λειτουργία της επιχείρησης τα έτη 2020 έως 2024 δεν είχε κατεύθυνση επισκευών – συντήρησης και αύξησης της παραγωγής. Χρηματοδοτήθηκε κυρίως με εισπράξεις της ελαχιστοποιημένης στο ⅕ των δυνατοτήτων της παραγωγής ή επιστροφή τελών ρύπων. Ενώ στερήθηκε τα πλεονεκτήματα που δίνονται σε ανάλογες επιχειρήσεις (πχ κόστος ενέργειας). Ταυτόχρονα τα κεφάλαια που επαρκούσαν για την ανάκαμψη της βιομηχανίας σπαταλήθηκαν σε μία αυστηρά οικονομική διαχείριση, έξω από κάθε λογική επενδυτικής αξιοποίησης στην προετοιμασία για αύξηση της παραγωγής.
Αποτέλεσμα ήταν η άνοδος των τιμών του νικελίου να βρει την μοναδική επιχείρηση παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση με μηδενική παραγωγή και εγκαταλελειμμένη –απαξιωμένη επιχειρησιακά.
Το 2024 η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD HOLDINGS σύστησε την εταιρεία – νομικό πρόσωπο με την επωνυμία Hellenic Nickel στην οποία και θα γινόταν η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ, αλλά και η παραχώρηση των εγκαταστάσεων του εργοστασίου που έχει οικοδομηθεί σε οικόπεδο του Ελληνικού Δημοσίου.
Τον Μάιο του 2024 διακόπτεται η λειτουργία της επιχείρησης και απολύεται (δεύτερη φορά) οριστικά το σύνολο των εργαζομένων για να πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση. Οι οριστικές απολύσεις γίνονται χωρίς να πραγματοποιηθεί απογραφή, παράδοση και παραλαβή (τελευταία είχε γίνει πριν 4 έτη όπου καινούργια ανταλλακτικά είχαν χαρακτηριστεί σκραπ ή είχε μειωθεί η λογιστική αξία τους). Επιπλέον το εργοστάσιο ήταν σε λειτουργία γεγονός που σημαίνει ότι είχαν αγοραστεί νέα ανταλλακτικά και υλικά για τις απαιτήσεις λειτουργίας). Οι εργαζόμενοι βγαίνουν βίαια από τις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ. Την ασφάλεια, την διαχείριση και την φύλαξη των εγκαταστάσεων της (οι οποίες συνορεύουν με τους οικισμούς διαμονής εκατοντάδων οικογενειών) ανατίθεται απευθείας ή με αμφισβητούμενες πρακτικές σε ανάλογες εταιρείες, οι οποίες σύμφωνα με τις πληροφορίες που διαρρέουν με πολύμορφους τρόπους συνδέονται με πολιτικά πρόσωπα της Κυβέρνησης και την Ειδική Διαχείριση.
Με βάση τα λεγόμενα των Ελληνικών Αρχών (κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας) μέχρι και σε αυτή την φάση «τα πάντα έχουν πάρει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού».
Τον Αύγουστο του 2024 ο προτιμητέος νέος ιδιοκτήτης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD HOLDINGS δημοσιεύει την αποχώρηση της από την διαδικασία μεταβίβασης . Την αποχώρηση επισημοποιεί με ανακοίνωση της η Ελληνική Κυβέρνηση και στην συνέχεια τόσο ο Ειδικός Διαχειριστής, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ δημοσιεύουν την «ματαίωση των διαγωνισμών».
Στις ανακοινώσεις των Ελληνικών Αρχών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Ειδικής Διαχείρισης πουθενά δεν αναφέρεται η άσκηση του δικαιώματος των ελληνικών αρχών χρήσης της ρήτρας για «παρακράτηση της εγγυητικής σε περίπτωση αποχώρησης του προτιμητέου επιχειρηματικού σχήματος». Επίσης από τον Σεπτέμβριο του 2024 που ανακοινώθηκε η «ματαίωση των διαγωνισμών και της μεταβίβασης», ουδεμία δημόσια ενημέρωση υπάρχει από τις Ελληνικές Αρχές για το μέλλον της επιχείρησης, ενώ σύμφωνα με του κανόνες των διαγωνισμών θα έπρεπε «με την αποχώρηση να παρακρατηθεί η εγγυητική και εντός του διαστήματος ενός Μηνός να υπάρξει νέα πρόσκληση δεσμευτικών προσφορών».
Η κατάσταση μετά την οριστική απόλυση των εργαζομένων
Το «κοινωνικό δίχτυ προστασίας των απολυμένων που θα μας έδινε την ευκαιρία επαγγελματικής αποκατάστασης και αναπλήρωσης του χαμένου εισοδήματος» δεν έχει ενεργοποιηθεί για το 45% των απολυμένων. Με ευθύνη της κυβέρνησης το αποτέλεσμα είναι για εκατοντάδες οικογένειες να έχει εξαντληθεί η χρονική περίοδο του πενιχρού εισοδήματος που προσφέρει το επίδομα ανεργίας, να μην έχει προβλεφθεί καμία κρατική ελάφρυνση στις υποχρεώσεις των οικογενειών των απολυμένων, να μην βοηθούνται έστω και με ένα «ειδικό οικονομικό βοήθημα».
Αυτή την περίοδο καταγράφεται μηδενικό εισόδημα, μεγάλες γεωγραφικές περιοχές σε 5 επαρχίες που ζούσαν από την λειτουργία της ΛΑΡΚΟ ανά την επικράτεια της Ελλάδας βιώνουν την εξαθλίωση και την σταδιακή αύξηση της τάσης ερήμωσης. Και παράλληλα εκατοντάδες βιομηχανικοί εργάτες ειδικευμένοι στην εξόρυξη μεταλλευμάτων και την μεταλλουργία απαξιώνονται στην ανεργία.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα της Ειδικής Διαχείρισης «μετά την απόλυση των εργαζομένων η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ δέχθηκε κυβερνοεπίθεση στα αρχεία της» με άγνωστο προς το παρόν στην δημόσια ενημέρωση «το τι ζημιά έχουν υποστεί τα επί 6 δεκαετίες καταγεγραμμένα αρχεία τεχνογνωσίας και ερευνών, συμπεριλαμβανομένου και τα αρχεία προσωπικών δεδομένων των χιλιάδων πρώην εργαζομένων της επιχείρησης (;)».
Μετά την απόλυση των εργαζομένων, η ασφάλεια και η φύλαξη των εγκαταστάσεων είναι ανεπαρκείς. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος μεγάλου βιομηχανικού, απρόβλεπτων διαστάσεων, «ατυχήματος» που θα επηρεάσει άμεσα τους οικισμούς γύρω από την Επιχείρηση, όπως αναφέρεται και στις πλειάδα εκθέσεων εξειδικευμένων επιστημόνων τις οποίες και έχουμε δώσει διά ζώσης στον ίδιο τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας κ.Κ. Μητσοτάκη και κοινοποιήσει με δικαστικό επιμελητή σε όλους τους αρμόδιους των ελληνικών αρχών.
Οι εταιρείες που έχουν αναλάβει με απευθείας ανάθεση την φύλαξη και την διαχείριση των εγκαταστάσεων είναι αμφιβόλου αξιοπιστίας. Διαπιστώνονται καθημερινά φαινόμενα μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας. Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα κοινοποιημένες οδηγίες του αρμόδιου υπουργείου, θα έπρεπε «οι εγκαταστάσεις και η περιουσία της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ να διατηρηθούν σε κατάσταση λειτουργίας και να μην εκποιηθεί τίποτα από τα περιουσιακά της στοιχεία που έχουν σχέση με την λειτουργία της». Αντί αυτού, με τον χαρακτηρισμό «σκραπ», καθημερινά διαπιστώνεται η εκποίηση καινούργιων ανταλλακτικών και υλικών μεγάλης και καθοριστικής αξίας για την λειτουργία της επιχείρησης.
Σύμφωνα με αυτά που διαρρέουν ανεπίσημα, αλλά και με τα συμπεράσματα των όσων οφθαλμοφανώς διαπιστώνουμε καθημερινά, κατά την γνώμη μας οι Ελληνικές Αρχές μεθοδευμένα και διαχρονικά προετοιμάζουν την άναρχη πτώχευση της ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ όπως αυτή μεταφράζεται στο παραπέντε πριν την ολοκλήρωση της. Δηλαδή χωρίς την επανάληψη των διαγωνισμών που προβλέπονταν και ληξιπρόθεσμα δεν έχουν ανακοινώσει μέχρι σήμερα ή την έναρξη συζήτησης και λήψη αποφάσεων για ένα εναλλακτικό σχέδιο επαναλειτουργίας και ανάπτυξης των δυνατοτήτων της επιχείρησης ανεξάρτητα την νομική της σύσταση.
Προφανώς και σε μία τέτοια εξέλιξη, κατά την γνώμη μας θα εξυπηρετηθούν επιχειρηματικά συμφέροντα μακριά από την προοπτική ανάπτυξης των δυνατοτήτων της επιχείρησης.
Τι αιτούμαστε από την Ευρ. Επιτροπή και κάθε αρμόδιο.
- Επειδή η παρούσα επιστολή αφορά την μοναδική βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Επειδή το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ είχε την κατεύθυνση και την τελική έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
- Επειδή η παραγωγή και οι δυνατότητες ανάπτυξης της Επιχείρησης συνδέονται άμεσα με τις διακηρύξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για «για παραγωγική αυτάρκεια Κ.Ο.Π.Υ. και τελικών προϊόντων εντός των συνόρων της».
- Επειδή όλη η πορεία της Επιχείρησης όπως επιγραμματικά την αναφέραμε, συντείνει στο συμπέρασμα ενδεχόμενου σχεδιασμού απαξίωσης με δόλο, για την διάλυση και το οριστικό κλείσιμο του παραγωγικού της χαρακτήρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται ακόμη και στρατηγικά για την ανάπτυξη της συνολικής βιομηχανίας που εξαρτάται από τελικά προϊόντα νικελίου και κοβάλτιου.
- Επειδή, παρά τις επανειλημμένες και τεκμηριωμένες ερωτήσεις μας οι Ελληνικές Αρχές δεν τοποθετούνται.
- Επειδή θεωρούμε υποχρέωση τόσο των Ελληνικών Αρχών, όσο και των αρμόδιων της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τοποθετηθούν ξεκάθαρα και δημόσια έτσι ώστε να έχουμε γνώση για την προοπτική που συνδέεται άμεσα με την καθημερινότητα μεγάλων τοπικών κοινωνιών (είμαστε 4ης γενιάς μεταλλωρύχοι και μεταλλουργοί) αλλά και το μέλλον της συνολικής βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας.
Για αυτούς τους λόγους ζητάμε να μας απαντηθούν τα εξής:
- Θα επαναλειτουργήσει η μοναδική βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Θα αναπτυχθούν συνολικά οι δυνατότητες που έχει;
- Θα τοποθετηθούν οι ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές για το τι έχουν σκοπό να πράξουν ή τελικά γινόμαστε μάρτυρες σε ένα επί ετών προμελετημένο εφαρμοζόμενο σχέδιο που στόχο έχει την άναρχη πτώχευση της Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα;
- Ενδιαφέρει την Ευρωπαϊκή Ένωση η παραγωγή νικελίου και κοβάλτιου στην κατεύθυνση αυτονομίας Κρίσιμων Ορυκτών Πρώτων Υλών (Κ.Ο.Π.Υ. ) και εάν ναι, πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα παραπάνω που αφορούν την μοναδική επιχείρηση παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
- Θα καταβληθούν οι οικονομικές απαιτήσεις των απολυμένων;
- Θα εξασφαλιστεί το εισόδημα των απολυμένων και η εργασιακή τους αποκατάσταση με κριτήριο να μην ερημώσουν οι επαρχίες που είχε δραστηριότητα η ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ;
Είμαστε στην διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση και ζητούμε άμεσα συνάντηση μαζί σας σε χρόνο της δική σας διαθεσιμότητας».
Τα Διοικητικά Συμβούλια των Σωματείων Απολυμένων της ΛΑΡΚΟ, ζητά την άμεση ενημέρωσής τους.