«Η βιομηχανία είναι σαν ποδήλατο. Αν σταματήσεις να κάνεις επενδύσεις, σταματάς να κάνεις πεντάλ. Και τότε πέφτεις!». Με αυτή τη φράση ο Μενέλαος Τασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Παπουτσάνης, συμπύκνωσε στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου τη φιλοσοφία μιας εταιρείας που μπορεί να μετρά 155 χρόνια ζωής αλλά κάνει άλματα με ταχύτητες διψήφιου ποσοστού, διπλασιάζοντας τον κύκλο εργασιών της κάθε περίπου 5 χρόνια την τελευταία 10ετία.
Κάτι που την έχει μετατρέψει σήμερα σε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς σαπουνιών και προϊόντων προσωπικής φροντίδας στην Ευρώπη, με παρουσία σε 35 χώρες και εξαγωγές που αντιστοιχούν στο 54% του κύκλου εργασιών της.
Μάλιστα η συγκυρία του κλεισίματος μιας συνεργαζόμενης γερμανικής εταιρείας λειτουργεί ως νέα ώθηση. «Η εταιρεία αυτή έπαιρνε από εμάς σαπωνόμαζα. Κλείνει τη μεγάλη της μονάδα και κρατά τη μικρή. Αν οι πελάτες της δεχτούν να συνεχίσουν μαζί μας, θα αναλάβουμε εμείς την παραγωγή τους», ανέφερε ο κ. Τασόπουλος. Για την Παπουτσάνης, αυτό σημαίνει ενίσχυση του κομματιού των ειδικών σαπωνομαζών, όπου ήδη θεωρείται ισχυρός παίκτης διεθνώς, και σημαντική αύξηση του contract manufacturing από το 2026.

«Η Ευρώπη έχει γίνει λιγότερο ανταγωνιστική. Όποιος σταματά να επενδύει, πέφτει. Εμείς συνεχίζουμε να κάνουμε πεντάλ», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Η ανάπτυξη αποτυπώνεται και στα μεγέθη: στο εννεάμηνο του 2025 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 61 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 23%, ενώ τα καθαρά κέρδη του εξαμήνου ενισχύθηκαν κατά 38%. «Αναπτυσσόμαστε με ρυθμό διπλασιασμού κάθε πενταετία. Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι να φτάσουμε τα 100 εκατομμύρια ευρώ πωλήσεων έως το 2028», είπε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία διαθέτει ακόμη σημαντική παραγωγική “ανάσα”. Με 50% ελεύθερη δυναμικότητα, παράγει 900 σαπούνια ανά λεπτό — περίπου 40.000 τόνους ετησίως — λειτουργώντας σε τέσσερις βάρδιες με 200 εργαζόμενους.
Η Οικονομική Διευθύντρια, Μαίρη Ισκαλατιάν, εξήγησε πως την τελευταία τριετία έχουν επενδυθεί 20 εκατ. ευρώ και για την επόμενη περίοδο προγραμματίζονται 4–5 εκατ. ευρώ ετησίως, κυρίως για αυτοματισμούς, αποθήκες, ψηφιακά συστήματα και ενεργειακές υποδομές.
«Η λειτουργική μας κερδοφορία είναι περίπου στο 16%, ένα ικανοποιητικό επίπεδο που θέλουμε να διατηρήσουμε ή και να βελτιώσουμε», είπε, με τον κ. Τασόπουλο να προσθέτει: «Η αποδοτικότητα είναι κρίσιμη όταν δουλεύεις για πολυεθνικούς πελάτες. Η παραγωγή πρέπει να είναι ευέλικτη και αξιόπιστη, όχι αποτέλεσμα βραχυπρόθεσμων κινήσεων κόστους».
Από τα σαπούνια στο home care και τις εξαγωγές
Η εταιρεία ενισχύει τις επώνυμες σειρές της, διεισδύοντας σε νέες αγορές προϊόντων οικιακής φροντίδας. Όπως ανέφερε η Ειρήνη Χατζηιωακειμίδου, Διευθύντρια Marketing, «η Παπουτσάνης έχει πλέον παρουσία στις μεγάλες κατηγορίες του home care – στα υγρά πιάτων, τα απορρυπαντικά και τα μαλακτικά». Στο σαπούνι κατέχει 32-33% μερίδιο αγοράς, στο κρεμοσάπουνο 17-18%, στο αφρόλουτρο 7%, ενώ στις νέες κατηγορίες έχει ήδη 4% στα μαλακτικά και 2,5% στα υγρά πιάτων. Το brand Αρκάδι, με βαθιά ελληνική ταυτότητα, τριπλασιάζει τον τζίρο του από το 2022, αγγίζοντας τα 6 εκατ. ευρώ φέτος.
«Οι μεγάλες πολυεθνικές στην Ευρώπη έχουν περιορίσει επενδύσεις και παραγωγικές παρουσίες. Εκεί βλέπουμε ευκαιρία. Εμείς είμαστε κοντά στην αγορά και μπορούμε να αντιδράσουμε γρήγορα», υπογράμμισε ο κ. Τασόπουλος.
Στον ξενοδοχειακό κλάδο, όπου η Παπουτσάνης κατέχει 27% μερίδιο αγοράς, συνεργάζεται με Hilton, Marriott και την Sysco Guest Supply, τη μεγαλύτερη εταιρεία προμηθειών ξενοδοχείων στον κόσμο. Οι σειρές Olivia, Olive Care και Karavaki αποτελούν “πρεσβευτές” του ελληνικού brand σε εκατοντάδες ξενοδοχεία.
Παράλληλα, η εταιρεία επεκτείνεται στην Κύπρο και τη Ρουμανία, ενώ εξετάζει και άλλες αγορές των Βαλκανίων και της Ιταλίας. «Η εξωστρέφεια δεν είναι επιλογή, είναι ανάγκη. Για να επιβιώσει μια βιομηχανία, πρέπει να πουλά εκτός Ελλάδας, να δουλεύει με διεθνή standards και να διακρίνεται για την ποιότητα», είπε ο CEO.
Όσο για τις εξαγορές; «Δεν υπάρχει κάτι άμεσο, αλλά εξετάζουμε πάντα ευκαιρίες. Οι αγορές μεταβάλλονται και μια εταιρεία πρέπει να είναι έτοιμη να κινηθεί στρατηγικά», σχολίασε.

Ψηφιακός μετασχηματισμός, ενέργεια και βιωσιμότητα
Η Παπουτσάνης επενδύει στην τεχνολογία, στη βιωσιμότητα και στην ενεργειακή αυτονομία. «Επενδύουμε σε Industry 4.0, αυτοματισμούς, ρομποτικές γραμμές, data analytics και τεχνητή νοημοσύνη», εξηγεί ο Chief Transformation Officer, Αλέξανδρος Σκανδαλάκης. «Στόχος μας είναι η Παπουτσάνης να είναι βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας με ελληνικό DNA».
Η ενεργειακή κρίση παραμένει πρόκληση, όπως σημείωσε ο κ. Τασόπουλος:
«Χρειάζονται λύσεις που να περιλαμβάνουν και τις μεσαίες βιομηχανίες, όχι μόνο τις πολύ μεγάλες. Το πρόβλημα είναι τα δίκτυα. Δεν μπορείς εύκολα να βάλεις παραπάνω φωτοβολταϊκά. Έχουμε όμως περιθώριο να καλύψουμε μεγάλο ποσοστό των αναγκών μας και εκεί επενδύουμε».
Η βιωσιμότητα αποτελεί σταθερό πυλώνα της στρατηγικής της εταιρείας, με 86% μείωση πλαστικού στα ξενοδοχειακά προϊόντα και στόχο 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες έως το 2028. «Το σαπούνι είναι από μόνο του βιώσιμο προϊόν. Δεν περιέχει πλαστικό, είναι βιοδιασπώμενο και παράγεται στην Ελλάδα. Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση στο greenwashing», τονίζει ο CEO.
Η εισηγμένη εταιρεία παραμένει συνεπής στη μερισματική της πολιτική, όπως υπογράμμισε η κα Ισκαλατιάν: «Για το 2025 καταβάλλουμε, μαζί με την επόμενη πληρωμή, 7 λεπτά ανά μετοχή. Όσο βελτιώνονται τα οικονομικά μας μεγέθη και δεν υπάρχουν μεγάλες εξαγορές, θέλουμε να βελτιώνουμε τη μερισματική μας πολιτική».
«Είμαστε ελληνική, αλλά και διεθνής εταιρεία», κατέληξε ο κ. Τασόπουλος. «Πάνω από το μισό της δραστηριότητάς μας είναι εξαγωγές. Το μέλλον ανήκει στις ελληνικές βιομηχανίες που δεν φοβούνται να επενδύουν, να καινοτομούν και να μεγαλώνουν».
Πηγή: newmoney