Χαρακτηριστικά αυτά που είπε ο ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης, οτι πάνω από 100 κλήσεις την ημέρα φτάνουν στους παραβάτες μέσω της ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr — και μόνο από την Αττική Οδό.
Ο κος Κυρανάκης έδωσε και ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο στο συνέδριο newsauto talks, πως μέχρι πρότινος η διαδικασία αποστολής των κλήσεων θα μπορούσε να διαρκέσει έως και έξι χρόνια. Αυτό το χάσμα στον χρόνο ένδειξης και επιβολής της παράβασης καταδεικνύει τη ραγδαία εξέλιξη στην ψηφιοποίηση της κυκλοφοριακής επιτήρησης.
Παράλληλα, τα υψηλής τεχνολογίας «ματάκια» δεν περιορίζονται στην ταχύτητα αποστολής ειδοποιήσεων. Μεταξύ των νέων λειτουργιών είναι η παρακολούθηση παράβασης εισόδου σε λεωφορειολωρίδες και η παράνομη στάθμευση, μέσω περίπου 600 καμερών που θα τοποθετηθούν στο πίσω μέρος λεωφορείων. Το λογισμικό αναγνώρισης αξιολογεί όποιο όχημα κινηθεί ή σταθμεύσει παράνομα σε λεωφορειολωρίδα, ενώ εξετάζεται και η διαφοροποίηση κατά επαγγελματία οδηγό.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, η Ελλάδα έχει δρομολογήσει την εγκατάσταση σχολαστικά επιλεγμένων σημείων με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης. Οι πρώτες 8 έως 10 τοποθεσίες βρίσκονται ήδη σε λειτουργία σε περιοχές της Αττική και της Θεσσαλονίκη, ενώ η τελική στοχοθέτηση προβλέπει την εγκατάσταση 2 000 και πλέον τέτοιων καμερών ως το πρώτο τρίμηνο του 2026. Τα συστήματα αυτά θα εντοπίζουν αυτόματα πράξεις όπως χρήση κινητού συσκευής κατά την οδήγηση, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, υπέρβαση ορίου ταχύτητας, καθώς και είσοδο σε λεωφορειολωρίδα ή αμέλεια όσον αφορά ζώνη ασφαλείας/κράνος.
Από το συνολικό τοπίο, διαφαίνεται ότι η ηλεκτρονική καταγραφή των παραβάσεων μεταβάλλεται από «πιθανή» σε «αυτοματοποιημένη» διαδικασία. Η μετάβαση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο που στοχεύει στην ουσιαστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η μεταρρύθμιση του Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) προβλέπει ενισχυμένες κυρώσεις για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, ψηφιακή έκδοση προστίμων και αυστηρότερη ροή ελέγχων, με χρονικό ορίζοντα εφαρμογής το φθινόπωρο του 2025.
Για τον οδηγό, η αλλαγή συνίσταται στο γεγονός ότι ακόμη κι αν η παράβαση δεν γίνει άμεσα αντιληπτή — όπως η χρήση κινητού τηλέφωνου ή η είσοδος σε λεωφορειολωρίδα — ενδέχεται η ψηφιοποιημένη διαδικασία να οδηγήσει σύντομα σε ενημέρωση και επιβολή προστίμου. Οι νέες τεχνολογίες, σε συνδυασμό με το αναθεωρημένο θεσμικό πλαίσιο, αναδεικνύουν πως η οδική ασφάλεια δεν αφορά πλέον μόνο την τήρηση των ορίων αλλά και την πλήρη ηλεκτρονική τεκμηρίωση της παράβασης.
Η αυξημένη ταχύτητα στην κοινοποίηση της κλήσης σημαίνει πως οι οδηγοί δεν θα διαθέτουν πλέον τον χρόνο που παλαιότερα απαιτείτο για να αναζητήσουν αν εκκρεμεί ένδειξη. Αντίθετα, η ψηφιακή ενημέρωση μέσω gov.gr μετατρέπει τη «δύσκολη» ενημέρωση σε πρακτική πραγματικότητα. Καθώς η επέκταση των συστημάτων συνεχίζεται, ο βαθμός επιτήρησης στους δρόμους θα αυξηθεί και η προσαρμογή των οδηγών στο νέο περιβάλλον επιβάλλεται.
