Επίσημη χρονική αφετηρία της οικογενειακής επιχείρησης θεωρείται το 1940.
Ωστόσο τα πρώτα βήματα γίνονται μια δεκαετία πριν, όταν ο Κωνσταντίνος Παπασπύρου, με καταγωγή από τους Πενταγιούς Φωκίδας, ανοίγει ένα κατάστημα στην Αθήνα, στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου, έναντι του Καλλιμάρμαρου Σταδίου.
Το κατάστημα λειτουργεί ως αναψυκτήριο-«βαριετέ». Ένας ψυχαγωγικός χώρος δηλαδή που φιλοξενεί παραστάσεις του Καραγκιόζη του Μόλλα και όπου οι πελάτες διασκεδάζουν απολαμβάνοντας παράλληλα τις πάστες του καταστήματος. Αυτή είναι και η πρώτη επαφή του αθηναϊκού κοινού με τα γλυκά της οικογένειας.
Η εταιρεία Παπασπύρου ιδρύεται στις αρχές της δεκαετίας του 1940 από τον γιο του Κωνσταντίνου, Αθανάσιο Παπασπύρου. Λειτουργεί ως το πρώτο παραδοσιακό εργαστήρι ζαχαροπλαστικής στην Αθήνα και έχοντας ως γνώμονα τις αγνές πρώτες ύλες δημιουργεί μοναδικά γλυκά και προϊόντα εμπνευσμένα από παραδοσιακές σπιτικές συνταγές.
Στον επόμενο μεγάλο σταθμό, τη δεκαετία του ’50, κατασκευάζεται το πρότυπο εργοστάσιο παγωτού στην Αθήνα, στην οδό Προμπονά. Το παγωτό Παπασπύρου -όπως το θρυλικό «κασάτο»-, παρασκευασμένο από επίλεκτες πρώτες ύλες και με πρωτοποριακές μεθόδους παραγωγής για τα δεδομένα της εποχής, κατακτά τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού. Σε εκείνη τη φάση γίνεται και το καθοριστικό άνοιγμα στη λιανική, καθώς εγκαινιάζεται το πρώτο κεντρικό κατάστημα στην καρδιά της πόλης, την πλατεία Συντάγματος, και παράλληλα αναλαμβάνεται η εκμετάλλευση της Αίγλης Ζαππείου. Έκτοτε ο «Παπασπύρου» εξελίσσεται σε αγαπημένη συνήθεια των Αθηναίων και των λίγων ακόμη τουριστών που επισκέπτονται την πρωτεύουσα.

Στη δεκαετία του ’60 μπαίνουν τα θεμέλια για την ισχυροποίηση της εταιρείας. Οι κεντρικές εγκαταστάσεις μεταφέρονται σε νέο εργοστασιακό χώρο 2.000 τ.μ. στην περιοχή των Αμπελοκήπων, ενώ παράλληλα δρομολογείται η ανέγερση νέου κτιρίου στη γωνία Ερμού και Σταδίου στην πλατεία Συντάγματος ώστε να καλυφθεί η ραγδαία αύξηση της πελατείας.
Η επιχείρηση αναπτύσσεται περαιτέρω αποκτώντας τον χαρακτήρα αλυσίδας καθώς ξεκινούν τη λειτουργία τους τρία νέα καταστήματα: στην πλατεία Κολωνακίου και Τσακάλωφ γωνία, στη Λεωφόρο Συγγρού στο ύψος του Αγίου Σώστη και στη Ραφήνα. Το κατάστημα του Κολωνακίου έγινε γρήγορα σημείο αναφοράς και πόλος έλξης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κοσμική ζωή της περιοχής και την εκτόξευση της φήμης της εμβληματικής πλατείας. Από την άλλη, το κατάστημα της Λ. Συγγρού αποτέλεσε για χρόνια «συστατικό στοιχείο» της καθημερινότητας των κατοίκων στα νότια προάστια και απαραίτητο συμπλήρωμα κάθε νυχτερινής εξόδου στα κέντρα της παραλιακής που ξεκινούσε ή έκλεινε με ραντεβού για «παγωτό στου Παπασπύρου».
Στη δεκαετία του ’70, στη διοίκηση της επιχείρησης συμμετέχει δυναμικά ο γιος του Αθανάσιου Παπασπύρου, Κωνσταντίνος, ο οποίος βάζει τη δική του σφραγίδα με την επέκταση και πλήρη μεταμόρφωση του καταστήματος στο Σύνταγμα. Ο αρχικός χώρος μετατρέπεται σε ένα εντυπωσιακό και πολυτελές τριώροφο κτίριο 1.100 τ.μ. Ο «νέος Παπασπύρου» του Συντάγματος γίνεται σήμα κατατεθέν της πλατείας και καθιερώνεται ως το απόλυτο κέντρο ψυχαγωγίας και εστίασης της πρωτεύουσας. Περιλαμβάνει γαλλικό εστιατόριο, ζαχαροπλαστείο, καφετέρια και εστιατόριο self-service, κάτι πρωτοποριακό για την εποχή. Χιλιάδες Αθηναίοι και ξένοι επισκέπτες δίνουν ραντεβού στο πιο κοσμοπολίτικο meeting point του κέντρου, ενώ την ίδια περίοδο η εταιρεία επεκτείνει τις δραστηριότητές της και στον χώρο του catering, όπου και εκεί έγραψε λαμπρές σελίδες διοργανώνοντας ορισμένες από τις πιο αξιομνημόνευτες εκδηλώσεις.
Από γενιά σε γενιά
Στη δεκαετία του ’80, μια περίοδο γενικότερων πολιτικών και οικονομικών ανακατατάξεων, ο Αθανάσιος Παπασπύρου έπειτα από 30 χρόνια συνεχούς αξιοποίησης της Αίγλης Ζαππείου παραχωρεί την εκμετάλλευσή της και αποφασίζει να διατηρήσει μόνο το κεντρικό κατάστημα «Παπασπύρου» στην οδό Πουλίου. Περί το 1984-85 τη διοίκηση αναλαμβάνει ο Κωνσταντίνος Παπασπύρου και η εταιρεία εισέρχεται δυναμικά στην παραγωγή ψωμιού και αρτοποιημάτων καθώς και στον τομέα του καθημερινού φαγητού. Αυτό αποτέλεσε και το έναυσμα προκειμένου στην επόμενη 20ετία ο «Παπασπύρου» να αλλάξει εντελώς προσανατολισμό. Υιοθετώντας διαφορετική δομή μεταφέρει τις δραστηριότητές του από τα καφέ και τους χώρους εστίασης σε καταστήματα λιανικής πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό ανοίγουν τρία νέα καταστήματα: στους Αμπελόκηπους, στην Κηφισιά και το Χαλάνδρι. Παράλληλα, δημιουργούνται νέες, σύγχρονες εγκαταστάσεις στις Αχαρνές Αττικής σε χώρο 2.000 τ.μ., με τη μονάδα παραγωγής να αποτελείται από 6 τμήματα.
Από το 2010 και μετά η παράδοση συνεχίζεται από τους γιους του Κωνσταντίνου Παπασπύρου, Θανάση και Φίλιππο, οι οποίοι θέτουν ως στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας.
Μεγαλωμένοι μέσα στα εργαστήρια της επιχείρησης, με τις ακαταμάχητες μυρωδιές από τη σοκολάτα, το μαχλέπι και τις φρεσκοψημμένες σφολιάτες, γνώριζαν από την πρώτη στιγμή που ανέλαβαν τα ηνία ότι θα έπρεπε να ισορροπήσουν ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον. Κράτησαν λοιπόν όλα αυτά τα στοιχεία που έκαναν τον «Παπασπύρου» ένα βαρύ όνομα, συνυφασμένο με την ποιότητα και τα αγνά υλικά, και παράλληλα εξέλιξαν την επιχείρηση ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και τις νέες καταναλωτικές τάσεις.
